בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
ציון קברו של אברהם אבינו במערת המכפלה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
הרהורים בעקבות פרשת "חיי שרה"(א)
|
אני מעלה מתוך הפירוט וההרחבה האפית את דמות אברהם שלי ● אברהם אבינו מתנהל בכבוד רב עם תושבי המקום בני עם אחר החיים בעיר חברון ● תבונתו מבססת השקפת עולם מוסרית, לפיה הוא בא למקום בו חיים בני עמים אחרים, חיים בני אדם
|
אנחנו מספר ימים לפני קריאת פרשת "חיי שרה" ומספר ימים אחרי מערכת בחירות בישראל. לצערי, רוב אזרחי מדינת ישראל תמך בגוש אותו הוביל בנימין נתניהו. קיימת עוצמת פער בין עולם הערכים בפרשת "חיי שרה" ובין עולם הערכים, שאותו מבקש לעצב מחנה המונה 64 חברי כנסת בשנים הקרובות. יש ניגוד מוחלט בין יחסו של אברהם לבני עמים אחרים החיים כאן ובין יחסם של בכירים בממשלה ההולכת ומתגבשת למיעוט לאומי החי בתוכנו. בשבת הקרובה, כשנקרא את פרשת "חיי שרה", נהיה עדים למשא-ומתן בין אברהם ותושבי קריית ארבע היא חברון. "בדרך כלל לשון התורה מקצרת בכל מקום בפרטים. מוותרת על תיאורי סביבה, נוף תלבושות, אפילו קלסתר פנים, אלא אם כן יש צורך בכל אלה", כך כתבה נחמה ליבוביץ בספרה "עיונים בספר בראשית" בבואה לדון בפרשת "חיי שרה". חשוב שנשים לב לשאלתה של נחמה ליבוביץ - מדוע התורה שממעטת בתיאור הפרטים, היא זו שנהגה ברחבות אפית דווקא בפרשת חיי שרה בספר בראשית בתיאור המשא-ומתן בין אברהם ותושבי המקום, בני העם החיתי. ניתן למצוא תשובות רבות לשאלה "מדוע דווקא האריכה התורה בפרשה זו". המלבי"ם גם הוא שואל: "למה האריך בסיפור הזה"? רבים הם הפרשנים, שתשובתם לשאלה זו מתבססת על ההבנה, שהפירוט נועד להבליט בקנית מערת המכפלה סמל לראשית ההתנחלות בארץ על-ידי קניין קרקע בתוכה, כדברי בראשית רבה עט, ז'. אני מעלה מתוך הפירוט וההרחבה האפית את דמות אברהם שלי. אברהם אבינו מתנהל בכבוד רב עם תושבי המקום בני עם אחר החיים בעיר חברון. תבונתו מבססת השקפת עולם מוסרית, לפיה הוא בא למקום בו חיים בני עמים אחרים, חיים בני אדם. אברהם, שנושא עמו את בשורת "לֵךְ לְךָ" בשורה של "אֶעֶשְׁךָ לְגוֹי גָּדוֹל" (בראשית, פרק "ב, פסוק ב'), הוא זה שנושא את הברכה, שיהווה אות ומופת לעמי העולם - "נִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה" (שם, פסוק ג'), זה אברהם המסמל לי את הצניעות והענווה, ובעיקר את הכבוד שחובה לתת לאלו שחיים כאן - "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָֹּכֶם". אברהם נותן את מלוא הכבוד לבני עם אחר החיים בארץ. כשאני קורא את דברי אברהם אבינו לתושבי העיר חברון, חשוב לי שנדחה את תועבת ההסתה של הצינות הדתית, שחבל שבן גוריון לא השלים את מלאכת הגירוש של הערבים. אברהם אבינו בא לכאן מחרן. הוא פגש בני עמים חיים, כמו חתים ויבוסים. לכן לשון פנייתו היא אדיבה ומלאת כבוד למי שחי כאן לפני בואו הנה - "גֵּר וְתוֹשָב אֲנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחוּזַת בַּיִת". אברהם אינו מנהל דיאלוג עם העמים החיים כאן בשם אני אדון הארץ, שלו היא הובטחה, אלא מתוך כבוד והערכה לכל החיים בארץ כנען. כי רק ביחד נבנה כאן חיים. אברהם מכיר בקיומו של עם שחי כאן טרם בואו לארץ כנען. במשא-ומתן הוא קד "לְעַם-הָאָרֶץ לִבְנֵי-חֵת" (אני מודע לקיומו של הפירוש ש"עם הארץ" מתייחס רק למכובדים). הכבוד שרוכש אברהם לחיים כאן - לעם החי בארץ הזו - מהווה עבורי תמרור דרך לחיינו עתה בארץ הזו. אותו כבוד שחולק אברהם לעם אחר החי כאן בארץ, מחובתנו לחלוק בימינו לעם אחר החי כאן בארץ. אם דיברנו על קניה, גם התורה מכבדת את זכרם של אלו שחיו כאן קודם. אברהם קנה את מערת המכפלה בכסף מלא, כאשר בניו, יצחק וישמעאל, קוברים אותו, התורה מציינת, שקברו את אברהם "אֶל מַעֲרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר אֶל שְׁדֵה עֶפְרוֹן בֵּן צוֹהַר הַחִתִּי". למעשה מערת המכפלה היא קנינו של אברהם, אבל הכתובים לא מחקו לחלוטין את עברם של אלו שחיו כאן. מזכירים את עפרון בן צוהר בן העם החתי. הפרשה מסתיימת בתיאור קבורת אברהם בידי בניו, ישמעאל ויצחק, יצחק שהיה על סף העקידה וישמעאל שגורש, כורתים יחדיו ברית עקודים ומגורשים כדי לחלוק כבוד אחרון לאביהם כדי לקבור אותו בארץ הזו. אני מייחל לכך, שבני העקודים והמגורשים, בני ישמעאל ויצחק, יכרתו ברית אחים לחיים בארץ הזו. ברית של חיים, בהם לא יהיו יותר עקודים ולא יהיו מגורשים מביתם. ברית של כבוד אחד לרעהו, ברית של כבוד אחד למאווייו הלאומיים של זולתו.
|
תאריך:
|
13/11/2022
|
|
|
עודכן:
|
13/11/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
הרהורים בעקבות פרשת "חיי שרה"(א)
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
חובה ליישם
|
13/11/22 10:46
|
|
2
|
|
ב.ל
|
13/11/22 22:42
|
|
3
|
|
BS
|
17/11/22 10:34
|
|
השבוע נמשכו הדיווחים על פיטורים בחברות היי-טק. ההודעה הדרמטית ביותר הייתה של מטא והיום נודע על תוכנית פיטורים בחברת סיילספורס. על-פי האתר הפרטי לס סטארט אפ, העוקב אחר גלי הפיטורים, מתחילת השנה פוטרו 5,781 עובדים מ-93 חברות, כאשר היקף הפיטורים הממוצע הוא 21 אחוזים מכוח האדם.
|
|
|
על הספר הזה עוד שמתי עין ברגע שיצא. אני מודה, דעתי הייתה חלוקה לגביו, כי תהיתי האם מדובר בעוד רומן רומנטי (ואינני נמנית על קוראי הז'אנר). ביום אחד תפס אותי רצון עז, ופשוט קניתי אותו. והוא, בכוחו הצנוע, הקדים את כל מי שהגיע לפניו.
|
|
|
השיח סביב פיסקת ההתגברות מבטא באופן ממוקד את הפילוג ובעיקר את הבלבול בתוך החברה הישראלית. ההתנגדות לחקיקה או התמיכה בה חוצה מגזרים ומפלגות. ניתן למצוא בכל המגזרים מאלו וגם מאלו. יש בתוכם שנוהים כעדר אחר גורמים פוליטיים המניפים את חרבם על מערכת המשפט, ויש אלו המגינים עליה ללא כל הבחנה רק כדי לנגח יריבים פוליטיים. יש כמובן את אלו (ולא מעט) המונעים מערכים נעלים החרדים לדמותה הדמוקרטית והמוסרית של המדינה והחברה ומבקשים לשמור ולבסס בה את הפרדת הרשויות.
|
|
|
נשיא טורקיה ארדואן שיגר איגרת ברכה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו על ניצחונו בבחירות. באגרת הברכה הוא הביע תקווה כי הממשלה החדשה בישראל תמשיך את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים, בדרך שתביא שלום ויציבות לאזור. הנשיא ארדואן עשה שינוי אסטרטגי בשנה האחרונה ביחס שלו לישראל, לא מאהבת ישראל אלא כתוצאה משיקולים מדיניים וכלכליים כדי לשפר את מעמדה האזורי והבינלאומי של טורקיה והרצון להיות שותף לרווחים ממאגרי הגז הטבעי בים התיכון.
|
|
|
הגעתי לברקן עם נעמי רעייתי מ"בית אבא" ברמת-גן, המשמר את כל כתביו, כל קורותיו ומורשתו של אבי-מורי, אשר בדרכו - דרך אב"א אחימאיר - אני הולך כל ימי חיי. "בית אבא" - כמה יפה השם - נקרא כך באופן טבעי. הן זהו הבית שבו חי אבא, אבי, בעשור חייו האחרון, אבל גם כמעין תחליף לשם המקורי של יישובכם הגדול, כאן בלב השומרון. שם שעליו החליטה ועדת השמות הממלכתית והוסר מסיבות שעד היום אינן נהירות לנו לחלוטין, דבר שפגע בנו, בני המשפחה, ובמוקירי זיכרו של אבא.
|
|
|
|