|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
שנאה גדולה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

השדים כבר ברחו מהבקבוק

מדינת ישראל אינה זקוקה לאותו רעש אדמה, רחמנא ליצלן. יש לה גירסה משלה להתנגשות טקטונית - שני גושים פוליטיים גדולים, ימין ושמאל, שדוהרים זה אל זה בעיניים עצומות לא תאמינו מה חשב דוד בן-גוריון על יחסי מערכת המשפט והציבור
16/02/2023  |   מנחם רהט   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

רעידת האדמה האיומה בטורקיה וסוריה, שקטלה כ-50,000 בני אדם, אירעה כידוע עקב התנגשות טקטונית בעצימות אדירה, מקבילה לעוצמתה של פצצת האטום שהחריבה את הירושימה. התנגשות כזו אינה יכולה להסתיים ללא זעזוע קטלני והרסני, עם שורה אינסופית של קברים, ועיי חורבות של מבנים שהפכו לגושי בטון ולאבק פורח.

מדינת ישראל אינה זקוקה לאותו רעש אדמה, רחמנא ליצלן. יש לה גירסה משלה להתנגשות טקטונית - שני גושים פוליטיים גדולים, ימין ושמאל, שדוהרים זה אל זה בעיניים עצומות. נכון שלא כל תומכי הרפורמה הם בשמאל; יש הרבה כאלה בימין. ונכון שלא כל שוללי הרפורמה הם בשמאל; יש רבים כאלה גם בימין. אבל בגדול מאפיין הציבור את התומכים והמתנגדים לימין ושמאל: ימין בעד, השמאל נגד.

המחלוקת התהומית סביב הרפורמה מהווה לשני הצדדים סוג של טריגר, לפתיחת פצעים קמאיים של תיעוב ושנאה תהומיים. בתמימותנו דימינו בנפשנו שהגלידו, ושהשדים נטמנו עמוק עמוק בבקבוק. אבל הם פרצו ומפיצים עכשיו לכל עבר צחנת מלחמת אחים, יד איש באחיו.
המחלוקות הקמאיות הללו נשלפות מעומק הבטן הישר אל הרשתות החברתיות. הנה מה שהעלה מתהום הנשיה אחד מפעילי הימין כלפי 'האויב משמאל':

"אותם אנשי קין שירו בכינון ישיר על אחיהם במי הים בפרשת אלטלנה, יטיפו לנו על הדמוקרטיה? אלו שהסגירו את אחיהם ב'סזון' לידי האויב הבריטי, ידרשו מאיתנו פשרות? אלה שחילקו את שטחי וקרקעות הארץ רק לאנשי שלומם, ילמדו אותנו דמוקרטיה? אלו שנתנו עבודה רק למחזיקי הפנקס האדום, יזהירו אותנו מפני אובדן הדמוקרטיה? אלו שממנים לשופטים בעליון וגם ברוב הערכאות הנמוכות יותר רק אנשים בדמותם, יצייצו על ניקיון כפיים בבחירת השופטים? אלו שביצעו כאן בפועל אכיפה בררנית, יטיפו לנו על שלטון חוק? אלו שסידרו לילדיהם ג'ובים בצה"ל, ואת הסטאז' אצל השופטים הכי בכירים, ואת המשרות הכי נחשקות במשרדי הממשלה, וחולבים היישר מהפרה ללא חשבון, ינופפו מולנו בזכויות המיעוט? אלו שהשתלטו על כל מוקדי התקשורת, וכבר עשרות שנים עושים כאן הנדסת תודעה ומפיצים שקרים לציבור, ילמדו אותנו מהי דמוקרטיה"?

וכך זה נמשך: "אלו ששלחו זרועות של פקידות גבוהה לכל זרועות השלטון, כדי להמשיך לתקוע את ניסיונות הימין לשלוט ברגע שהם מפסידים בבחירות, דרשו מאיתנו עאלק דמוקרטיה. אלו שהשתלטו על המרחב הציבורי לצורך הפגנת הפרוגרסיביות וסילוק הדת מהציבור. מדברים על כוח הרוב. אלו ששינו כאן את כל מערך החינוך, והפכו אותו לגרוע ביותר עם שינוי לימודי ההיסטוריה, הורדת התכנים הדתיים וההיסטוריה היהודית, מדברים איתנו על שוויון, יושרה וערכים. די, נפלתם על הדור הלא נכון! אותנו לא תהנדסו. אותנו לא תרמו, ואנחנו לא נשתוק".

לא בילו בשק"ם

השמאל, מצידו, אינו טומן ידיו בצלחת. גם לשמאל יש אינוונטר של רוחות שאותן הוא מעלה מן האוב. וכך כתב אחד משמאל ליריביו מימין (והכל על-רקע מחלוקת הרפורמה): "כשאתם התיישבתם בערים, הקיבוצים והמושבים סימנו את גבולות המדינה: משגב עם וראש הנקרה, סאסא וברעם, בגבול לבנון; דן, דפנה, כפר סולד, שמיר, מעיין ברוך, שאר ישוב וכפר יובל בגבול הסורי; משאבי שדה ושדה בוקר, יטבתה ועין גדי, עין יהב ועין חצבה בדרום. הם אלה שסיפקו אז ביצה ועגבנייה לכל ילדיכם.

"90% מהרמטכ"לים, הסיירות והטייסים, היו שמאלנים, קיבוצניקים ומושבניקים. הילדים שלהם היו ראש החץ, ראשוני המסתערים לבלימת האויב, אנשי היחידות המיוחדות, הסוּפר קרביים. גם מאוחר יותר הלך הבן של בני גנץ לצניחה; הבן של הרמטכ"ל חיים בר לב, אל"ם עמר בר-לב, היה למפקד סיירת מטכ"ל; הבן של האלוף דוד עברי מפקד חיל-האוויר לשעבר, נהרג על ביטחון המדינה. הם לא בילו בשק"ם בקריה".

המחלוקת בין המחנות כל כך עמוקה, עד כדי גיוס צה"ל למערבולת, כולל הנופלים במערכה. אבל הימין ימשיך בחקיקה שדוחף שר המשפטים הרוויזיוניסטי יריב לוין, שעדיין מבקש לנקום על אלטלנה והסזון, והשמאל יגלה שגנבו לו את המדינה, ויתנגד בהפגנות סוערות ובאיומי שפיכות דמים, עד כדי חשש למלחמת חורבן הדדי. מעניין מה היה דוד בן-גוריון חושב על המחלוקת הזו. בכנסת אמר בן-גוריון בשנת 1950: "המדינה שהחוק שליט בה, מתן החוק [כלומר, חקיקה] הוא בידי העם... [רק] פירושו של החוק, בדיקת תחולתו למקרה זה או אחר, אלה הם בידי השופט... אין השופט עושה חוקים, אין הוא פוסל אותם".

אולי שווה לשקול את הפיכת התפיסה הבן גוריונית הזו למצע להידברות בין הצדדים. בהציגו תפיסה זו המשיך ב"ג באותו מעמד, והסביר כי רק החוק הוא השליט במדינה, לא השופט: "במדינה שהחוק שליט בה, יש הפרדה גמורה בין סמכות המחוקק, המסורה לנציגות הנבחרת של העם, לבין סמכות השיפוט, הנתונה בידי שופטים בלתי תלויים... בארץ שבה אין העם חופשי לעשות חוקיו על-ידי נציגיו הנבחרים מתוך חופש בחירה, אין בה שלטון חוק... סימנה המובהק של הדמוקרטיה הוא לא שלטון למען העם, אלא שלטון על-ידי העם".

הצד השני של אותו מטבע בן-גוריונית, התבטא בדבריו באותו נאום: "במשטר דמוקרטי אין הרוב מכריע בענייני אמונה, מחשבה, אמנות ומדע". מורשת ב"ג עשויה, אולי, להוות פלטפורמה משותפת שתכנס את שני המחנות, על-מנת שיואילו בטובם לכלוא שוב את שני קטבי המשטמה, חזרה לתוך הבקבוק.

תאריך:  16/02/2023   |   עודכן:  16/02/2023
מנחם רהט
+למחוק את נאום קורי העכביש
00:48 17/02/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
בעוד מדינת ישראל שקועה עד צוואר בענייניה הפנימיים, יש מי שעומדים בצד וצופים במאבק המתנהל ברחובות הערים, שומעים את הקריאות למרי אזרחי, למלחמת אזרחים, למרד מיסים, לסירובי פקודה ולהשבתה כללית, בעוד השסע מתרחב ומעמיק, ומייחלים לפרימות נוספות במארג המיוחד שהיה סימן ההיכר של החוסן הישראלי
מלחמת אזרחים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הנשיא ביקש לאפשר לנתניהו לדון בפשרה, וסורב
20:22 16/02/23  |  איציק וולף, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פנה אל היועצת המשפטית לממשלה לאחר שקבעה כי ראש הממשלה לא יכול להיות צד במגעים על היוזמה המשפטית של ממשלתו  ▪  מיארה סירבה לאשר את הבקשה
היועמ"ש מיארה והנשיא הרצוג. בעיה במו"מ [צילום: דוברות בית הנשיא]
+ארנון בר-דוד: "ההסתדרות בוחרת את המלחמות שלה"
17:37 16/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ההסתדרות קורא: "צריך לעשות שינויים - אבל בהידברות, לא בצורה שזה נעשה כיום עם ההתבטאויות המטורפות בכנסת. צריך להוריד את טון"
ארנון בר-דוד [צילום: ארן דולב]
+שהם: נאום חיות נגד הרפורמה - במסגרת תפקידה
14:47 16/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דחה חמש תלונות בהן נטען שהנאום היווה הפרה של כללי האתיקה והתקשי"ר  ▪  "התייחסותה לנושאים אלו היא לגיטימית ואף מתבקשת"
חיות בנאום בחיפה [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+טנק נגנב מאתר הנצחה כחלק מהמחאה
14:28 16/02/23  |  מירב ארד, עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על טנק שנגנב מאתר ההנצחה תל סאקי נעטף ביריעה של מגילת העצמאות ועליה נכתב "דמוקרטיה"  ▪  נהג הרכב המוביל ומארגן המחאה עוכבו לחקירה  ▪  גיבור ישראל אביגדור קהלני: "חוסר רגישות לשכול. הטנק הזה הוא אנדרטה לזכר לוחמים שנהרגו בגיזרה. קולות דמי אחינו זועקים מן האדמה!"
הטנק שנגנב [צילום: דוברות המשטרה]
+נדרשת תוספת ברזל לנימוקי הייעוץ המשפטי לכנסת
13:09 16/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
אני מאוד מכבד את מוסד הייעוץ המשפטי לכנסת  ▪  אני מאוד מכבד את חששו משינוי קיצוני בחקיקה הקשורה לאיזון בין מערכות השלטון  ▪  אני מאוד מקווה שבנימין נתניהו ויריב לוין ישכילו להתמקד בעיקר ויעשו כל מאמץ להימנע מלתקוע אצבעות בעיניים  ▪  מהייעוץ המשפטי לכנסת אני מצפה שנימוקיו יהיו נימוקי ברזל
ד"ר גור בליי [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+בכירי ביטחון לשעבר: סכנה לחוסן הלאומי
13:06 16/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
14 אישים, חלקם אנשי מפלגת העבודה לשעבר, קוראים להרצוג לשקול האם לחתום על חוקי המהפכה המשפטית אם הכנסת תאשר אותם
ארגמן. מתבטא לראשונה [צילום: פלאש 90]
+"להיכנס לחדר ביחד עד שייצא עשן לבן"
11:49 16/02/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
יו"ר המחנה ההמלכתי קרא לצדדים הפוליטיים להגיע להידברותבמטרה להגיע לפשרה  ▪  על תנאי לפיד אמר: "לא דיברנו על 60 יום. אנחנו לא מתאמים כל משפט, אבל יש לנו מטרה משותפת"
גנץ. "למנוע קרע מבפנים" [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+אין ביטחון בלי משפט
11:15 16/02/23  |  עדי ירדן   |   לרשימה המלאה
הרפורמה המשפטית דרושה באופן דחוף, כדי לאפשר את עצירת תוכנית פיאד לכיבוש שטחי C, שביצועה החל מזמן  ▪  עיכוב הרפורמה המשפטית עלול לסבך קשות את המצב בשטחי C

שטח C [צילום: וויסאם השלמון/פלאש 90]
+בצבת כיפופי הידיים
09:53 16/02/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
ניסיון הקואליציה והאופוזיציה לכיפופי ידיים הדדיים מתוך שיקולים סקטוריאליים צרי-אופק, מחבלים במדינה ופוגעים בכלל הציבור ונראה שהצעת הפשרה של הנשיא הרצוג אינה פותרת זאת. נדרשת גישה שונה, שאם לא תבָּחר עתה תועלה על השולחן בסיבוב הדיונים הבא משום שמחויבת המציאות היא
ראשי האופוזיציה. מנצלים את חוסר הבקיאות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מספר המפגינים בקפלן ת"א היה גבוה ממספר המפגינים מול הכנסת
09:40 16/02/23  |  עידן יוסף
עופר גרינבוים לירון, מנכ"ל חברת קראוד סולושונס, המתמחה בספירת קהל, העריך בראיון לכאן רשת ב' כי מספר המשתתפים בהפגנה נגד המחאה במוצאי שבת ברחוב קפלן היה כ-130 אלף איש, ואילו להפגנה מול הכנסת ביום שני הגיעו כ-120 אלף איש.
+מכתב לחגית
08:06 16/02/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
הזעזוע העמוק אותו את מבטאת בדרכך הייחודית על הגנרלים וההנהגה לשעבר ובהם אלו ששלחו את בנך אהובך לקרב במלחמה הכושלת, הינו זעזוע אמיתי, כואב ומטריד
בניה הריין ז"ל [צילום: יוטיוב]
+מפגינים נגד הרפורמה ינסו לשתק צירים ברחבי הארץ
07:48 16/02/23  |  עידן יוסף
מארגני הפגנות המחאה נגד הרפורמה יקיימו היום מסיבת עיתונאים ויודיעו על התוכניות הבאות. בתכנון - הפגנה במוצאי שבת ברחוב קפלן בת״א והפגנה ביום שני הקרוב מחוץ לכנסת. בשני, ההפגנה תימשך לאורך כל ההצבעות במליאה. המפגינים יודיעו כי ינסו גם לשתק צירי תנועה ברחבי הארץ (מעריב).
+שרים בליכוד: רק חיות רלוונטית להידברות
07:30 16/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אומרים שההידברות צריכה להיות מול נשיאת בית המשפט העליון, ולא מול האופוזיציה המפולגת שבה אין גורם אחד להידבר עימו  ▪  במחנה הממלכתי מוכנים לבוא לקראת הקואליציה ולא לנקוב בדרישה להקפאת חקיקת הרפורמה כפי דרש לפיד
אסתר חיות. מסלול עוקף אופוזיציה? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השדים כבר ברחו מהבקבוק
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן גוריון
16/02/23 15:15
2
ד"ר עדי ירדן
16/02/23 15:58
 
ד. בן גוריון
16/02/23 18:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, שב וקרא לצדדים הפוליטיים ללכת להידברות ולנסות להגיע לפשרה סביב הרפרומה במערכת המשפט.
16/02/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
אחד הנושאים המרכזיים שבו מתקיים מתח מתמיד בין מערכת המשפט לבין הממשלה הוא הביטחון. המערכת המשפטית מעכבת או מונעת הרס של בתי מחבלים, כלי חשוב למאבק בטרור לתפיסתו של השר לביטחון פנים. אין מדובר כאן בשאלות תיאורטיות שמקומן באקדמיה, אלא בשאלות של חיים ומוות, בהן מכריעה מערכת המשפט. לעיתים הכרעות הבג"ץ מקוממות ציבור גדול במדינת ישראל, אולם לאזרחים אין השפעה על בית המשפט.
16/02/2023  |  עדי ירדן  |   יומני בלוגרים
הרעש והמהומה שמחוללת כאן האופוזיציה בהנהגת הגייס החמישי הישראלי, בשירות האליטה שהוכתה בבחירות ותומכיה מחו"ל משבשים את החיים ופוגעים בלכידות ובחוסן הלאומי. מחוללי המהומה מנצלים את חוסר הבקיאות של רבים בציבור לגבי מהותה ומשמעותה של דמוקרטיה1 ואת תחושות הבטן החוששות משינויים מחויבי המציאות. כל אלה אינם סיבה אמיתית להניח לגורמים שליליים אלה לנהל לנו את החיים או לקבל בכפיה את רצונותיהם החריגים עד אבסורד.2
16/02/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
שלום לך חגית, אימא של בנייה, שלום לך אצילת הרוח, שלום לך אוהבת עם ישראל, תורת ישראל, ארץ ישראל, שלום לך אישה אשר רוח בה, שלום לך אם שכולה המפזרת טללים של אהבה, חיבורים, שללים של חיים ותקווה. אני מודה לך אימא של בנייה, על שבתוך רעש האבנים המתגלגלות עלינו בשבועות האחרונים נשמע קולך המדויק, הצלול, הכואב, המחבר, הנדרש כל כך, קול בלימת השועטים במעלה הדרך מלטרון עד להר הקודש, הר הרצל.
שרים בליכוד טוענים שהניסיונות לייצר הידברות מול חלקים באופוזיציה "אינם רלוונטיים", כלשונם, ושהמטרה צריכה להיות משא-ומתן עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ורק אם יושג סיכום מולה יסכימו עליו גם חברי האופוזיציה. על-פי דיווח (יום ה', 16.2.23) בכאן חדשות, אומרים השרים כי אין באופוזיציה כתובת להידברות, הן לנוכח הסרבנות והתנאים המוקדמים שמציבים ראשיה והן לנוכח כך שסיכום מול גורם אחד באופוזיציה המפולגת לא יחייב את שאר מרכיבי האופוזיציה.
16/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il