בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
ערכים אנושיים [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
|
|
|
|
ניתנה התורה על-מנת שיחיו בה בני האדם
|
מתוך הערכה רבה לערכי התרבות והמוסר של התנ"ך, אני מסתייג מהשחיטה כחלק מריטואל דתי המקודש בספר הספרים ● אני מסתייג משחיטת בעלי חיים בימים בהם עמדו על מקומם בית המקדש הראשון ובית המקדש השני
|
בימים אלו של מציאות חיים מדממת ועם החרדה מה טומן בחובו העתיד יש חשיבות מיוחדת לקריאה בפרשת השבוע, פרשת "ויקרא", שפותחת את החומש השלישי בחמשת חומשי תורה. הפרשה מעניקה לנו מוסר השכל חשוב, לפיו ניתנה התורה על-מנת שנחיה בה ונחיה איתה. הקריאה בפרשת "ויקרא" זועקת לעברנו לא לתת למציאות חיים מדממת ולמציאות של חרדה להשתלט על חיי ברואי בצלם בכל פינה ופינה על פני כדור-הארץ. ניתן לשאול מה לנו ולפרשה, הדנה בדברים שאמר ה' למשה באוהל מועד: "כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן ליֹהוָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם" ("ויקרא" פר' א', פס' ב'). ידוע, שמצוות הקורבנות מהחי חלפה מן העולם והיא אינה כבר חלק מהטקס הדתי. איננו נדרשים היום למלוק ראש עוף על מזבח ואת דמו להזות עליו. אנו עדים בפרשת "ויקרא" במגמה החיובית להנחיל נורמת חיים שונה, לפיה בחברה שלנו אין הקרבת בני אדם כחלק מריטואל דתי, כמקובל בתרבויות זרות. ארון הספרים היהודי מקדש את החיים. לא רק בפרשת עקידת יצחק נדחה על הסף רעיון קורבן אדם, אלא הוא מחודד חידוד יתר בפרשה זו, המתמקדת בקורבנות של בעלי חיים. בצד הערכה הרבה שיש לי למישוריות חיים מתקדמת, השוללת קורבן אדם, דעתי לא נוחה משלל קורבנות מבעלי חיים. אינני מקבל טקסט בספר יקר לי ולעם ישראל, המחייב המתת בעל חיים, כמו מליקת ראש מהעופות. קשה לי לקרוא על התזת דם בעלי חיים מומתים על המזבח - "זָכָר תָּמִים יַקְרִיבוּ אֶל פֶּתַח הָאֹהֶל... שָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי יְהֹוָה... וְזָרְקוּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ ... וְהִפְשִׁיט אֶת הָעוֹלָה וְנִתֵּחַ אוֹתָה לִנְתָחֶיהָ..." (שם, פסוקים ג'-ו'). מתוך הערכה רבה לערכי התרבות והמוסר של התנ"ך, אני מסתייג מהשחיטה כחלק מריטואל דתי המקודש בספר הספרים. אני מסתייג משחיטת בעלי חיים בימים בהם עמדו על מקומם בית המקדש הראשון ובית המקדש השני. אני חפץ בבית מקדש ללא התזת דם של בעלי חיים, שנאקת דמם מצליפה בקירות הבית המקודש בתרבות של עמי. אני חפץ בבית מקדש ללא התזת דם של בעלי חיים, שנאקת דמם מצליפה בקירות הבית המקודש בתרבות של עמי. קשים לי לקבל תיאורי הפשטת עורות במקום מקדוש. קשה לי לקבל בִּתּוּר חלקי גוף של בעל חיים ואופן סידור החלקים הַמְּבֻתָּרִים על המזבח. קשה לי למצוא רבדים רוחניים ערכיים לנפש האדם במלאכת הקרבת בעלי חיים. הגם שחוקרת המקרא נחמה ליבוביץ ב"עיונים לפרשת השבוע" מנסה להרגיע אותי בהבאת המקור מ"ספר חנוך": "...נִצְטַוִּינוּ לְהָבִיא גּוּף בָּשָׁר כָּמוֹנוּ, לְהָבִיאוֹ אֶל הַמָּקוֹם הַנִּבְחָר לְעִילוּי הַשֵּׁכֶל..". אודה, שקשה לי לחלוק על דעתה של מורה דגולה כמו פרופסור נחמה ליבוביץ. אבל הפעם אני מסתייג מהמובאה מספר חנוך, שלמרבה הכאב, מגבה אכזריות של שחיטת בעלי חיים כחלק מריטואל דתי, שהיה יכול להיות יפה יותר, אם לא היה מלווה בשחיטת בעלי חיים. קשה לי לקבל, שעבודת קורבנות מלווה בסבל רב לבעלי חיים, כמו הפשטת עור והקזת דם. נוח לי יותר עם העובדה, שבמרוצת הדורות העבודה הדתית הוסבה לעבודה רוחנית, המתבטאת בתפילה ובלימוד. הסבה שבאה בעיקר בעקבות חורבן הבית השני. קשה לי לקבל את העובדה, שכיום קמים גופים המבקשים להחיות את בית המטבחיים, מקום שחיטת בעלי חיים בעבודת בית המקדש העתידה לבקשתם להתחדש. נכונה העובדה, שהמעבר מקורבנות לתפילות, ללימוד ולמוסר נעשה באופן עקבי לאחר החורבן, בכדי לשנות את צווי הפולחן לכאלו שיהיו אפשריים בדורות ללא בית מקדש. אני מצר, שרק חורבן בית המקדש הוא שחילץ אותנו מחובת הקרבת הקורבנות, כפי שמפורטים בפרשה שלפנינו. טוב לי יותר עם תהליך הסימבוליזציה של בית המקדש שלא נשכח בתפילות ובצומות. בית המקדש כמקום להקרבת קורבנות הפך ברבות השנים לחסר רלוונטיות ליהודי המאמין, ובמרוצת הדורות הפכו למעשה שנחשב פרימיטיבי בספרות של ימי הביניים. אני מקבל את גרסת הרמב"ם, שמצוות הקורבנות הייתה רלוונטית, כי היה צורך בתגובה פרוגרסיבית לקורבנות האדם בעולם הפאגאני. אני כואב את כאב העובדה, שכיום חוגים משיחיים לא מעטים מנסים להחיות את חזון המקדש, כולל מזבחות וכיורים לנחלי שטף הדם של הקורבנות. חבל שלא מאומץ הכלל, כי התורה ניתנה לנו על-מנת שנחיה בה, ולא על-מנת שנהפוך בעטיה קורבן. למרבה הכאב, הכלל הזה אינו מאומץ בהפטרת השבוע, כשהנביא ישעיה נזף בעם שלא כיבד את אלוהיו בכך ש"לֹא-הֵבֵאתָ לִי שֶׁה עוֹלוֹתֶיךָ וּזְבָחֶיךָ לֹא כִּבְּדָּנִי..."(ישעיה, פר' מ"ג, פס' כ"ג). הצפייה שלי, שבטקסט מקראי תעלה הדרישה לכבד את אלוהי ישראל במערכת של ערכים מוסריים אנושיים ולא בהקרבת קורבנות דם של בעל חיים רך - שֶׁה. ואסיים את המאמר בקריאה לקהל הקוראים לאמץ אורח חיים טבעוני, בו יש שלילה מוחלטת של שחיטת בעלי חיים. כי החיים מקודשים, עריפת חיים זה ביטוי לא מוסרי.
|
תאריך:
|
19/03/2023
|
|
|
עודכן:
|
19/03/2023
|
|
איתן קלינסקי
|
ניתנה התורה על-מנת שיחיו בה בני האדם
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
כהן...
|
19/03/23 12:36
|
|
2
|
|
ה.א
|
19/03/23 13:44
|
|
3
|
|
שבוע שכולו טוב
|
19/03/23 15:39
|
|
4
|
|
שמוצניקית מהמושבה
|
19/03/23 22:22
|
|
5
|
|
עוד שמוצניק ממלבס
|
20/03/23 09:05
|
|
6
|
|
עוד שמוצניק ממלבס
|
20/03/23 09:05
|
|
התנועה הציונית הקימה את המדינה היהודית-דמוקרטית לא רק כפתרון נגד האנטישמיות בהנהגתו של הרצל אלא גם כריאקציה לשלטון הרבנים האורתודוקסים ביהודי מזרח אירופה. וכעת, לאחר שהציונים החילונים בנו את הארץ בזיעת אפם והקימו מדינה לתפארת לא ייתכן שיבואו הרבנים שהביאו לארץ את שלטון הרבנים המזרח אירופי ויפעלו לכפות על המדינה את תפישת העולם שלהם שהיא שונה מזאת של רוב אזרחי המדינה תוך ניצול כוחם האלקטורלי.
|
|
|
עורכת "עובדה" אילנה דיין הפתיעה את הצופים לפני ימים אחדים: בפתח מהדורה נוספת של תוכניתה, נשאה דיין מונולוג מפתיע, ובו הצהירה כי בימים דרמטיים אלה העיתונאים אינם רשאים לעמוד "ליד הקווים" אלא להיכנס למגרש עצמו. מלים אלה אינן ציטוט מדויק מתוך המונולוג אבל הן משקפות במדויק את כוונותיה של הדוברת. דיין שיתפה את הצופים בדאגתה כלפי המתרחש בימים אלה בציבור. הרגשה זו היא שהניעה אותה "לקפוץ אל המים", ולא להמתין לימים טובים.
|
|
|
כזכור, פרשת הזמנתן של הצוללות לחיל-הים שלנו מטיסנקרופ גרמניה עלתה לכותרות כבר לפני מספר שנים. לאחר חקירה הועמדו מספר מעורבים לדין. יצחק מנדלבליט היועץ המשפטי דְּאָז הגדיל עשות ובטרם מוצתה החקירה הודיע שבנימין נתניהו אינו מעורב בעניין. לאחר מכן עלו מספר פרשות כמו עסקת רכישת ומכירת מניות טיסנקרופ של ביבי עם מיליקובסקי, ספק פלדה לטיסנקרופ, בה הרוויח ביבי סכום מכובד. עלתה גם פרשת השקר של ביבי שהכחיש שאישר לגרמנים לספק צוללות דומות למצרים, אמירת כזב שנחשפה על-ידי הקנצלר מרקל, ומזה חודשים חוקרת ועדת חקירה, בצעדי צב [צב ימי], את מכלול הנושאים.
|
|
|
הנשיא הרצוג שלום, הקשבתי בסבלנות לנאום שהפצת.
|
|
|
יש רבים, ניתן לשער, שתמכו כל העת במעורבותו של הנשיא. השינויים שהממשלה הנבחרת מבקשת לקדם במערכת המשפט לא היו, בלשון המעטה, לטעמם. תקוותם הייתה שהוא יצליח לכופף את הרוב שמחנה הימין זכה בו בבחירות. לעומתם, היו גם אחרים - והם אלה שמחוללים, בעיניי, את האנרכיה ברחובותינו - שפסלו מראש כל מתווה של פשרה שהנשיא יציע. גם אלה וגם אלה יכולים להיות עתה מרוצים.
|
|
|
|
|
|
רון בריימן
המשוחררים בשלב הראשון (כמה חיים וכמה מתים?) הם כסות להקרבת החיילים לשבי אינסופי (גורל רון ארד?) בידי החמאס חובה קדושה היא לדרוש את כל החטופים והשבויים בו-זמנית ולא בשלבים, שלבים ...
|
|
|
דן מרגלית
באוניברסיטת תל אביב נפתח אפיק חדש לחקר מהות המנהיגות על שמו של אהוד ברק ברק נשא נאום מבריק על מהות המנהיגות המצב, טען, יוצר את הצורך במנהיג
|
|
|
יוסי אחימאיר
דוד לוי בא אל המנוחה והנחלה, בעירו האהובה ובחיק משפחתו הגדולה, גאה בילדיו אלה היו השנים היפות של בני הזוג דוד וראשל איני זוכר עוד מנהיג פוליטי, מלבד מנחם בגין, שההמונים כה הערי...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|