|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
שוב ושוב [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עוד מאותו הדבר

מבצע "מגן וחץ" לא הוכיח בחמשת ימיו שינוי בדרך הנלוזה, שאימץ לו צבאנו בששת העשורים מאז מלחמת ששת הימים חיסולים הם דבר חשוב ויעיל, אך אינם מבטיחים ניצחון במלחמה וגם לא תמונת ניצחון
15/05/2023  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מבצע מגן וחץ   |   תגובות

למרות החיסולים המבורכים של ראשי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה (כן ירבו!), לא חידש מבצע "מגן וחץ" דבר, ובגדול היה שכפול של מבצעים קודמים של צה"ל בזירה, שלדעתי לא השיגו דבר ורק שחקו עד דק את השאריות שנותרו מההרתעה הישראלית. ביוונית נקרא הזן הזה "אפיגון" - נולד בסוף. כלומר, מחקה את קודמיו, מעתיק מהם, ואינו מחחדש דבר - עוד מאותו הדבר.

למרות יחסי הציבור הנפלאים שקיבלה, פשטה שיטת פעולות התגמול רגל עוד לפני מלחמת סיני (אוקטובר-נובמבר 1956). מבצעי צבאנו בעזה לא השיגו דבר כבר מראשיתם, ונועדו אך ורק לשכנע את הציבור הישראלי שצה"ל מגן עליו. כלומר, לפרוק - כמו הפצצות חיל-האוויר על עזה - את זעם הציבור על אפס-המעשה של מערכת הביטחון, שכשלה, בעיקר, מאז הפוגרום ביהודי חבל קטיף (2005) - בחובתה להגן עליו.

כך, אוּינָה ההרתעה הישראלית בשיטתיות משך השנים והתאדתה לה. כיוון שכך, הצליחו המחבלים ליצור "משוואה חדשה" של הרתעה, שכפתה על הממשלה ועל צבאנו "הכלה" - מונח מכובס היטב לבטלה ולאי-עשייה, גם מחשבתית.

"לא יצא מהקופסה"

ברוב מלחמות ישראל - גם במוצלחות שבהן - הפגין צבאנו רדידות מחשבתית וחוסר יצירתיות. בניגוד לעקרון המלחמה "הפתעה" ולעקרון המלחמה "תחבולה" - הוא לא "יצא מהקופסה" ופעל כפי שנצפה ממנו. כיוון שהצליח ברוב הפעמים לרכז כוח ומאמץ שיצרו יתרון כמותי מקומי, יכול היה להמשיך הלאה, ואפילו לשדר תדמית כוזבת של מנצח מתוחכם. זה לא עבד בהרבה מקרבות הקרקע במלחמת ששת הימים, במלחמת ההתשה, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמותינו בלבנון. כנאמר בשריון, "מה שלא הולך בכוח - יילך בעוד יותר כוח".

יתר על כן, צבאנו לא הצליח להבין עשרות שנים, ואולי טרם הבין עד תומו את המסר, כי ניצח במלחמת ששת הימים רק משום שרא"ל יצחק רבין, הרמטכ"ל, התמוטט בסוף ימי "ההמתנה" (ואין זה המקום לדון באירוע, שאנשי הממסד כתבו עליו לא-מעט שקרים בוטים). עזר ויצמן - ראש אג"ם במטכ"ל ולשעבר מפקד חיל-האוויר - ממלא-מקומו של רבין, זרק את תוכניות המטכ"ל למלחמה, והחליפן בתוכנית "מוקד" - פתיחת המלחמה בתקיפה מאסיבית של חיל-האוויר הישראלי על חיל-האוויר המצרי (תוכנית, שנדחתה בזעם על-ידי המטכ"ל בימי רא"ל צבי צור ובימיו של רבין).

אחת ממטרות מערכת "שלום הגליל", לפחות, לפי הכרזות מנחם בגין, ראש הממשלה דאז, הייתה למחות את חרפת מלחמת יום הכיפורים. זה לא נעשה. לכל היותר היו במערכה כמה הישגים טקטיים, שלא היו שווים את מחירם הכבד.

"מגן וחץ" לא הראה שינוי בדרך הנלוזה, שאימץ לו צבאנו בששת העשורים מאז מלחמת ששת הימים. חיסולים הם דבר חשוב ויעיל בלוחמה בטרור, אך אינם מבטיחים ניצחון במלחמה וגם לא תמונת ניצחון. דרך אגב, דווקא משום היותם חשובים ללוחמה בטרור, למה נפסק השימוש בהם בעשורים האחרונים?!

ניצחון

את האויב צריך לנצח. לשם כך משלמים לקצונה ולבכירי שב"כ ו"המוסד" הון עתק ומממנים את ארגוניהם. משמע, תרבות של "הכלה" הנה, לפחות, מעילה באמון הציבור, ובעיקר כשהצבא ומערכת הביטחון נרתעים מהמלה "ניצחון". עיינו בערך גיא צור - מפקד אוגדה, שכשל במלחמת לבנון השנייה ואמר אחריה לאנשיו, שניצחונות הסבו למדינת ישראל אסונות. למרות זאת, הוא קודם לאלוף במקום להיזרק בחרפה מהצבא.

האם אווירה רוחנית עלובה זו במערכת הביטחון היא תולדת ההכשרה של בכיריה באמצעות קרן וקסנר? אולי היא נוצרה עוד קודם לכן, כפי שפירטה נוה דרומי בספרה "פרחים בקנה" (סלע מאיר, 2022) - תולדת הכשרה מעוותת במסגרות מפקדת קצין החינוך הראשי על-ידי גופים אנטי-ציוניים.

ניצחון פירושו הכנעה מוחלטת של האויב, שיכול לבחור לעצמו כל שם - מדינה, או ארגון טרור. כלומר, איפוס מוחלט של יכולתו לפגוע בנו. לעומת זאת, ניצחון של ארגון טרור, כבר הגדיר לפני יותר מחמישים שנה ד"ר הנרי א' קיסינג'ר (החוגג כעת מאה שנה להיווסדו) הנו אי-הכנעתו. הג'יהאד האיסלאמי, כמו חיזבאללה וחמאס לפניו, עמד על רגליו עד להפסקת האש, והמשיך לירות עלינו אחריה. להוותנו, זו הייתה תמונת הניצחון שלו ב"מגן וחץ".

אסטרטגיה

מדינת ישראל נוקטת מול חיזבאללה בלבנון ומול חמאס ו"הפלגים" בעזה אסטרטגיה של "כיסוח דשא" - פגיעה קוסמטית כזו או אחרת, שתרגיע את מצפון ראשי מערכת הביטחון ותוֹנה את הציבור ואת חברי הכנסת עד לפעם הבאה שתצא "מכסחת הדשא" לפעול. תוך כך, כתשו כלי-טיס של חיל-האוויר את כל הדיונות ברצועת עזה. אצלנו קראו לזה FGN - פול גז ניוטרל. כנראה, נועד "כיסוח הדשא" רק כדי להעביר כספים רבים לתעשיות הביטחון בארץ ובעולם - גם זה דבר חשוב.

את האסטרטגיה הנכונה מול עזה - פגיעה בלב המערך של חמאס ושל "הפלגים" - אין מערכת הביטחון מעזה לנסות, למרות כמעט עשרים שנה של בזבוז אנרגיה וממון על "תקיפת מטרות" שאינן מטרות, שמלוּוה ביחסי ציבור רועשים וכוזבים. יש למצוא דרך לפגוע במערך התת-קרקעי של מפקדות, של מתקנים, של מחסני אמצעי לחימה ושל משגרים, ולחסלם, כדי שחמאס ו"הפלגים" ירגישו אי-ביטחון ונרדפים. כרגע הם למדו מאתנו, שהם בטוחים ושלווים במתקניהם התת-קרקעיים, וידנו לא תשיגם.

השינוי

הבעיה המחשבתית של צבאנו ושל מערכת ביטחוננו ותיקה מאוד. עוד משנות השישים המאוחרות נוצרה בצמרותיהם אווירה של בדואיזם - שאננות, בטלה וקידוש השִגרה - שהביאה לתבוסותינו במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים. אלו חלחלו לתוך צבאנו ולמערכת הביטחון בצד יוהרה אין-קץ, שאין לה כל בסיס, וזלזול באויב הערבי, שצבאנו טרם ניצח מאז אמצע יוני 1967. את החרפה מסתירים אצלנו באמצעות צ'יזבטים וסיפורים מפוברקים של גבורה, של מצביאות ושל פולחן אישיות לגנרלים; והציבור נאלץ להאמין, כי אין לו צבא אחר ולא מערכת ביטחון אחרת.

יתר על כן, אידיאולוגיות פוסט-מודרניות ופוסט-ציוניות מכות קשה בצמרת הביטחונית שלנו שמלכתחילה לא הבינה יותר מדי בביטחון ולא בצבא. ראו את המלצותיהם הנלהבות של בכירים במיל' ("המועצה לשלום ולביטחון" ומחליפה "מפקדים למען ביטחון ישראל") על הסכם העיוועים באוסלו, על הגירוש מגוש-קטיף ועל כל מעשה איוולת אסטרטגי שצץ משך השנים. להמלצות הללו התוספו דברים, שאמרו וכתבו מפקדים בצה"ל ובכירים במערכת הביטחון על מעשי האיוולת הנוראים. כלומר, הדג מסריח מראשו; ואם לא ישתנה הראש, נמשיך לספוג, ולבזבז מאמצים, ממון וחס וחלילה גם דם על לא-כלום בריבוע.

סיכומים

סיכום פיננסי של "מגן וחץ" טרם קיבלנו. גם לא אומדן של הנזק הכלכלי במבצע. הם יגיעו, אין ספק. לעומת זאת, קיבלנו תמונה די מהימנה של חרדה בעורף ופגיעה בחוסן - בעיקר ביישובי חוטף-עזה, שסובלים על לא עוול בכפם, ושגרת חייהם הופקרה לידי המחבלים במיניהם, שיושבים שלווים ובטוחים.

ירי הרקטות מעזה הגיע (לא במבצע הזה) עד לשרון, ובמבצע הזה - עד לחבל בנימין ולגוש-דן. זו הכתובת על הקיר, שצבאנו ומערכת הביטחון אינם רוצים לקרוא. לכן, אנחנו נדרשים לעוז לתמורה בטרם פורענות.

תאריך:  15/05/2023   |   עודכן:  15/05/2023
אביתר בן-צדף
+צוותי אוויר הוקפצו מקפריסין במהלך המבצע
18:49 15/05/23  |  עידן יוסף
בזמן מבצע מגן וחץ ברצועת עזה, חיל-האוויר פרס בקפריסין מאות טייסים וצוותי קרקע לתרגיל שנקבע מראש בהשתתפות מטוסי קרב, מסק"רים, מטוסי תובלה ו"צופיות". חלק מהצוותים הוקפצו בזמן המבצע מקפריסין לישראל כדי להשתתף במבצע ברצועה (כאן חדשות).
+נתניהו: מצעד הדגלים ייערך במסלולו, כסדרו וכהלכתו
15:22 15/05/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה שלח בישיבת סיעת הליכוד אזהרה למי שמתכנן לשבש את המצעד: "אנחנו משנים את מאזן ההרתעה. מי שפוגע בנו או מתכנן לפגוע בנו ידע את המשמעות של דמו בראשו"  ▪  ח"כ אחמד טיבי: "ממשלת דגלים, פיתות ודמים"
נתניהו. משנים את מאזן ההרתעה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+רשות המיסים נערכת לפיצוי עסקים שנפגעו בעקבות מבצע מגן וחץ
15:20 15/05/23  |  עידן יוסף
בפגישה שנערכה היום בראשות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' בהשתתפות מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, ובכירים נוספים ברשות ובמשרד האוצר סוכם כי הרשות תגבש בימים הקרובים את התקנות למתן פיצויים על נזקים עקיפים שנגרמו לעסקים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה, שנפגעו כלכלית כתוצאה ממבצע מגן וחץ.

בהתאם לסיכום, עסקים בטווח של 0 עד 7 ק"מ יוכלו לבחור בין פיצויים לפי המסלולים האדומים הקיימים בתקנות הקבועות לבין הפיצויים שיינתנו בטווח של 7 עד 40 ק"מ, שם הפיצויים ישולמו לפי ענף העסק. התקנות יתנו מענה באמצעות המעסיקים, גם להורים שנעדרו מעבודתם בשל הנחיות פיקוד העורף.

כמו-כן, במטרה לסייע לעסקים לחזור לשגרה ופעילותם השוטפת, הרשות בוחנת, במסגרת התקנות, את האפשרות לקצר את זמני הטיפול לתשלום מקדמה לתקופה של פחות מ-45 ימים.
+הלווית אינגה אברימאן שנהרגה מפגיעת הרקטה תתקיים בבית העלמין בגבעת ברנר
12:33 15/05/23  |  מירב ארד
הלוויתה של המנוחה אינגה אברימאן הי״ד בת ה-80 שנהרגה מפגיעת הרקטה תתקיים היום בשעה 17:30 בבית העלמין בגבעת ברנר.

+שירות צבאי הוא "פיקוח נפש"
08:04 15/05/23  |  רבקה שפק ליסק   |   לרשימה המלאה
החרדים חייבים לקחת אחריות ולסגת מדרישותיהם הסקטוריאלית המוגזמות  ▪  זה בלתי מוסרי ונוגד את תפישת היהדות לדרוש זכויות מלאות וגם פריבילגיות מבלי לשאת בעול החובות  ▪  אין זכויות בלי חובות
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עוד מאותו הדבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ספי סגל
15/05/23 21:03
פורום: מבצע מגן וחץ כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע מגן וחץ
החרדים חייבים לקחת אחריות כי "ישראל ערבין זה לזה". פיקוח נפש דוחה לימוד תורה. המדינה זקוקה לכל כוח האדם הנדרש להגנה על העם בישראל. חובה על החרדים לסגת מדרישותיהם לחוק לימוד תורה וחוק הגיוס. כל צעיר בגיל 18 חייב בגיוס לצבא או לשירות לאומי בבתי חולים, במשטרה ועוד...
‏בתגובה לירי הרקטה, טנקים של צה"ל ירו פגזים לעבר שתי עמדות חמאס בבית להיא בצפון הרצועה. זו הפעם הראשונה מתחילת המבצע שבה מותקף יעד של חמאס ולא של הג'יהאד האיסלאמי.
14/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
כעשרת אלפים מתושבי עוטף עזה התארחו במהל ימי מבצע מגן וחץ במלונות ברחבי הארץ. מהתאחדות המלונות נמסר כי במהלך המבצע שוכנו תושבי העוטף והישובים הסמוכים בכ-3,000 חדרי מלון שבהם שהו בין שניים לחמישה לנים בחדר.
14/05/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
על אביב גפן לא אדבר, אינני יודע בדיוק מה היו השיקולים לקיום ההופעה בתל אביב, אני שמח כמו כולם שההופעה עברה בשלום, ובואו נעבור לחנן בן ארי. האם הוא השתפן פעם ראשונה כאשר ביטל הופעתו בשדרות? האם הוא השתפן פעם שניה כאשר ביטל פעם נוספת הופעה בשדרות? האם חנן בן ארי שפן ואביב גפן הוא גיבור?
ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם בישיבת הממשלה את חמשת ימי הליחמה במסגרת מבצע "מגן וחץ" ואמר: סיימנו אמש בהצלחה חמישה ימי לחימה מול ארגון הטרור של הג׳יהאד האיסלאמי.
14/05/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il