|   15:07:40
  זוהר בן-אשר  
מנהל אקדמי המרכז האירופי למחקר ומימון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
ללכת הביתה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]

כמה הערות

ישראל, ודאי שתחת אי-הנהגתה של הממשלה הנוכחית ושל ראש הממשלה הזה, איננה מתעסקת בכלל ביעד המדיני של המלחמה ובכך היא לא רק מרחיקה פתרון, אלא את כל מי שעדיין תומך בנו; בעיקר ארה"ב
07/11/2023  |   זוהר בן-אשר   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות

הצבא פועל לא רק בנחישות אלא גם במקצועיות ובהובלה של מפקדיו שהניחו בצד את חלקם בכשל הנורא של ה-7 באוקטובר. לעומת זאת, הממשלה ממשיכה להיות עסוקה בדיבורים - בעיקר עקרים, בפוליטיקה קטנונית, בניסיונות להרחיק את עצמה ואת השרים בה - בהובלת הנאשם בפלילים והאשם במחדל הנורא והגדול ביותר מאז קום המדינה, בנימין נתניהו - כאשר הם עסוקים בניסיונות נואשים להטיל בוץ על כל מי שאינו הם.

כך, ממשלת ישראל ממשיכה להיכשל ולהיעלם בכל מה שנוגע לטיפול בנפגעי הכשלון הנורא שאליו הובילה בעיניים פקוחות. הכשלון נוגע בכל תחום: התמיכה הנדרשת לנפגעי האסון והמלחמה - הן הנפגעים הישירים של ה-7 באוקטובר; הן הנפגעים מחמת הצורך בפינוים מבתיהם בגין המלחמה ומצב החירום; הן בשדה ההסברה והמדיניות הבינלאומית; הן בהבנת המציאות הכלכלית שנולדה בעקבות המלחמה ובמתן פתרונות, לרבות חיסול מיידי של כל הכספים הקואליציוניים, הכספים להתנחלויות ולחרדים והזרמת כספים כנדרש למי שיכול לייצר פתרונות - הרשויות המקומיות, כולל הרשויות הערביות ששר האוצר מתנכל אליהן במיוחד.

ראוי לפיכך להעיר כמה הערות לגבי כל הכשלים הללו, שיבהירו עוד יותר את ההכרח המיידי בסילוקה של הממשלה הזאת שאינה אלא סכנה מיידית ומוחשית למדינת ישראל ולאזרחיה.

1. הטיפול בנפגעי הכישלון

העובדה הראשונה הבלתי נסלחת היא התוצאה המיידית של כשל ה-7 באוקטובר והיא, כמובן, הרס חבל ארץ שהיה פורח, למרות הכשלון של כל ממשלות נתניהו להבטיח את ביטחונו ואת יכולתו להתפתח ללא הפרעה.

הטיפול הממשלתי בניצולי האסון הוא פשע אמיתי של הממשלה, ראשה וכל שריה - והפקידים הלא-יוצלחים שהם מינו כמינויים פוליטיים ובלתי-מקצועיים בעליל. גם חודש לאחר האסון נציגי הממשלה טרם הגיעו לכל אחד מהנפגעים. לא לכולם הונפקו תעודות חדשות שנדרשו כתוצאה מכך שהם נאלצו לעזוב את בתיהם ולהתפנות כאשר רק הבגדים שלבשו בעת האירוע לגופם. לא לכולם ניתנה תשומת הלב הרפואית הנדרשת, התרופות והטיפולים שלהם הם זקוקים כדי להתקיים ועתה, עם העומס הנוסף של הטראומה שחוו ומה שנוסף עם הצורך להפוך לעקורים במולדתם - הצרכים הללו רק גברו והעצימו כאשר הממשלה איננה בנמצא.

ופשע נוסף הוא האין-טיפול של הממשלה בכל הנפגעים שמחוץ לאזורי האסון של ה-7 באוקטובר. אלה האזרחים המגינים בגופם על מדינת ישראל מצפון בעצם היותם תושבי הספר הסמוך לגבול הצפוני ואלה הם האזרחים בערים וביישובים של הקו השני שהפכו ליעד מרכזי לרקטות של החמאס. הברדק הנוראי שכולם רואים בפינוי, הסחבת הנוראה של משרדי הממשלה שגורמת לעיכובים בהעברת תשלומים והעמדת תקציבים והערמת קשיים ביורקרטיים בלתי-נתפסים על האוכלוסיות החלשות ביותר שעבורן זו מכת-מוות; לא פחות!

ועוד פשע חמור הוא שמדינת ישראל מערימה קשיים על ארגונים אזרחיים התנדבותיים שנחלצו לעזרת האוכלוסייה הנפגעת רק משום שמי מהם אולי כתב איזה פוסט המתנגד למהפיכה המשטרית ששיתקה את ישראל מאז כינונה של ממשלת החידלון בראשות הנאשם נתניהו. למזלם של הנפגעים קמו ארגוני המחאה, בראשות "אחים לנשק" והפכו את עצמם ל"אחים למשק" והם היו אלה שנרתמו לסייע לכל מי שנפגע כתוצאה ממחדל ה-7 באוקטובר ובמלחמה המתנהלת מאותו יום מר ונמהר.

אילו הייתה ממשלה בישראל, היא הייתה, לאחר שהכריזה על מצב מלחמה, מוציאה צווים המחייבים את בתי המלון ובתי ההארחה לקבל אליהם מפונים כשההתחשבנות על כך תדחה לימים שאחרי המלחמה. היא הייתה פותחת קו אשראי שוטף לרשויות המקומיות מסמיכה אותן לטפל בכל הצרכים האזרחיים של תושביהן. היא הייתה מעבירה תמיכה לארגון הגג של ארגוני המחאה שהפכו לארגוני ההצלה והסיוע האזרחי הלאומיים. אילו הייתה ממשלה בישראל היא הייתה מסייעת, באמצעות ארגוני המתנדבים, לחקלאות באזורים שחלה עליהם הגבלה. ובעיקר, אילו הייתה ממשלה בישראל היא הייתה מפרקת את כל המשרדים המיותרים תוך העברת כל התקציבים שיועדו להם אל מינהלת חירום מקצועית הכפופה לקבינט המלחמה בלבד ואשר לה סמכות מקיפה וכוללת לטיפול בכל הדורש טיפול בעת המלחמה, לרבות סמכות להפניית תקציבים ליעדים כנדרש.

לצערנו, הארגון המתחזה לממשלה במתכונתו הנוכחי איננו יכול - וכנראה שגם איננו רוצה - לעשות את שנדרש. הוא עסוק בפוליטיות קטנות של מינויים בלתי-מוצלחים ובלתי-ראויים בעליל. מעבר לכך, זו ממשלה העסוקה בעיקר בהפרחת סיסמאות נבובות. ראשיה ממשיכים לטעון את הטענות השקריות שזו מלחמת העצמאות ומלחמה על קיומה של המדינה במקום לומר את האמת. זו מלחמה של מדינה חזקה כנגד ארגון טרור שפגע בנו בצורה מפתיעה וחמורה לאחר שהתעצם בגלל מדיניות מכוונת זה שנים מצידו של ראש הממשלה ששב וסיפר לאומה שהחמאס מורתע ושהוא בעצם נכס ושאפשר "לנהל את הסכסוך" עם הפלשתינים שתמורת דולרים והיתרי עבודה יישבו בשקט לאורך גבולותינו - וכל זה כדי לאפשר את העמקת הכיבוש בגדה והרחבת האוכלוסיות החרדיות הבלתי-יצרניות באמצעות הסטת כספים ללא חשבון לסקטורים הללו על-חשבון דילול והחלשת השירותים החברתיים - מבריאות ועד חינוך; מרווחה ועד תחבורה; מהכשרה מקצועית ועד להשכלה גבוהה פיתוח מדעי; וכל זה, תוך הזנחת הפיתוח ברמת הרשויות המקומיות - בעיקר ברחבי יישובי המגזר הערבי. אשר-על-כן ובגין כל אלה, הממשלה הקיימת חייבת ללכת עכשיו! היום! ללא כל דיחוי ושיהוי!

מה שהיה ראוי וצריך לעשות הוא הפלת הממשלה באמצעות מה שנקרא "אי-אמון קונסטרוקטיבי". אם היינו עם הנהגה פוליטית כפי שהייתה בריטניה לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, מפלגת השלטון הייתה זו שמראה לראש הממשלה מטעמה את הדלת וממנה מישהו אחר, מתאים יותר לנסיבות, עם ממשלת חירום הולמת. אלא שמפלגת השלטון הנוכחית לא מזכירה אפילו במעט את המפלגה השמרנית הבריטית של מלחמת העולם השנייה. אפילו לא את השמרנים של בוריס ג'ונסון. למעשה, נראה שאפילו אחד מחבריה בכנסת איננו מוכן להעמיד את צרכי המדינה מעל לצרכיו האישיים וצרכיו האישיים של ראש הממשלה שלגביהם נראה כמו מנהיג כת שקיבץ סביבו אוסף חדלי-אישים. בין אלה נראה שאי-אפשר יהיה למצוא אפילו צדיק אחד, שלא לדבר על חמישה צדיקים שיאפשרו אי-אמון קונסטרוקטיבי.

אז אולי התקווה היא בש"ס? שם הכל תלוי באיש אחד - העבריין המורשע דרעי. האם דרעי מסוגל להתעלות לצורך הלאומי? לפי התנהגותו עד היום - כנראה שלא. אולי כי כך הוא יכול להצטייר ש"מבוגר אחראי" שלמרות שאינו שר מוזמן באופן קבוע לקבינט המלחמה. ואולי כי ברור לו כי במקרה כזה הוא עדיין לא יוכל לכהן כשר וכנראה שוב לא יוכל להחזיק בידו כוח כפי שיש לו ביחס לנתניהו. האם יש בש"ס אפשרות של חמישה "מורדים" שעבורם מדינת ישראל בכל זאת חשובה?

2. הכישלון המתמשך בהסברה ובעיקר - בהסברת החוץ

לפני הכל, כדאי לרשום לפנינו כי משרדי הממשלה, שנעלמו ואינם עושים דבר למען נפגעי המלחמה עסוקים עכשיו בפרסום עצמי. בינתיים, כ-10 מיליון שקל בזבזה הממשלה על מסע תעמולה שכל תכליתו מתמצה בהאדרתם בעוד שלכל הדעות אין לה כל בסיס לאור היעלמותם המוחלטת מנוף הסיוע לאזרחי ישראל. הממשלה כנראה לא מבינה שאזרחי המדינה החיים את המתח והאסון שקרה לנו בעת שלטונו של ה"ימין חזק", ה"מלא-מלא" שהנהיגה הממשלה הזאת ממש לא צריכים פרסומת המהללת את משרדי הממשלה הכושלים. מה שצריך הוא הסברת חוץ יעילה ותקיפה בעולם, שתגיע לא רק לידידינו אלא בעיקר לכל אלה שממשיכים - אולי מחמת אי-ידיעה וחוסר-מחשבה - להציף את הטרגדיה של תושבי עזה ומתעלמים מהמציאות שכנופיית הטרור של חמאס הביאה על עזה וחוללה בישראל. אל אלה יש לכוון את ההסברה - לארגוני הסטודנטים בארה"ב ואירופה שמתעבים את ממשלת הימין של נתניהו; אל חברי המפלגה הדמוקרטית שקוראים לנשיא ביידן ללחוץ על ישראל שתפסיק את האש. אל משפיעני רשת בכל העולם; אל מנהיגי דעת קהל בארצות שעולמן רחוק שנות-אור מהעולם בו אנחנו חיים לצד החמאס - מרומניה ועד תאילנד, מרוסיה ועד יפן, מהודו ועד כוש...

משרדי הממשלה לא יודעים, לא מסוגלים ולמעשה, מעולם לא הוכשרו לייצר מלחמת הסברה שכזאת. אבל הם מסרבים לקרוא לדגל את מי שמסוגל - או משום שמי מהם פרסם פוסט כנגד המהפכה המשטרית או משום שהם מפחדים מהדרך בה העולם יתפוס אותם. אבל אלה האנשים שיכולים. הם יכולים לגרום לעולם להבין שעד כמה שמצבם של תושבי עזה רע הרי שהימנעות מפעולה עוצמתית מצד ישראל כנגד החמאס רק תרע עימם עוד יותר. זה לא שהלב לא נכמר נוכח הסבל של תושבי עזה הבלתי מעורבים אבל המלחמה הנוכחית - ואת זה יש לשוב ולהדגיש - היא גם מלחמתם, למרות הקורבנות מקירבם.

וכן, חשוב והכרחי להפיץ את סרטי הזוועה מתורגמים לעשרות שפות בכל העולם. וצריך לשוב ולהפיץ אותם כסדרות, לא להניח לעולם ולו לרגע לנוח ולהירגע נוכח הזוועות. וצריך להפיץ את כל המידע הרלוונטי שנשאב מחקירת המחבלים שנשבו. וחשוב שתמונות המראות כיצד החמאס מפעיל ילדים ונשים כמגן אנושי כנגד פעולות צה"ל וכיצד צה"ל מתנהג במצבים שכאלה. מדינת ישראל לא יכולה להפסיק ולו לרגע במלחמת ההסברה שכן המאמצים כאן ואולי רק הם יאפשרו לנו לעשות את הנדרש כדי לעקור מן השורש את החמאס כיישות צבאית ושלטונית.

ואפשר וצריך לשלב הסברה נקודתית העוסקת בחמאס ובעזה עם הסברה - לא בכי ונהי - העוסקת בעיסוק האקטיבי בטרור של אירן; בסכנה לעולם - ולא רק לישראל - שהחיזבאללה בלבנון וסוריה והח'וטים התימן מהווים.

אלא שממשלת ישראל, גם כאן, נעלמה ונאלמה כשהיא עסוקה לא רק מבוקר עד לילה אלא מבוקר ועד הבוקר שלמחרת אך ורק בניסיונות השימור הפוליטי של עצמה במקום בדאגה לצרכים של ישראל בעת המלחמה. וגרוע מכך, ראש הממשלה מאפשר לשריו לתקוע טריז בכל מאמץ אפשרי של ישראל לגייס הסכמה בינלאומית כאשר שר חסר-דעת וחסר בינה מאיים בהפעלת נשק גרעיני על עזה וחברו מדבר על הריגת כל אזרחי עזה לצד מחבלי החמאס ועוד היד נטוייה בידי הפירומנים המאיישים תפקידי שרים במקום שראש הממשלה יפטר אותם מיד ובכך יסביר לעולם שישראל איננה - בטח לא כולה - גזענית באופן כל-כך חולני ואינה מטורפת כמו חלק מן השרים המתחזקים את ממשלתו של נתניהו.

3. הכשלון בהבנת המציאות הכלכלית שנולדה

מסתבר שאפילו הממשלה הכושלת ביותר בתולדות ישראל והעם היהודי בכלל יכולה לשבור את שיא ההידרדרות שלה עצמה ולהגיע לתהומות של מחדל שלא היה כמותו גם בשדה הכלכלי. מילים כמו "ברדק" "אובדן שליטה" או "בלגן" מחווירות נוכח מה שקרה תחת חוסר הנהגתה של ממשלת ישראל. אין מקום שאפשר לומר עליו כי הא חף מאסון הכלכלי שנחת עלינו מטעמה של ממשלת החידלון של נתניהו. אפשר להתחיל בהיעלמותה של הממשלה שעד היום לא צפה אל מעל פני המים, אבל אפשר להתחיל גם בקבינט הכלכלי שעליו הכריז בקל תרועה רמה נתניהו. הקבינט הזה היה אמור להתכנס מדי יום ולחלץ מיד את נפגעי המלחמה תוך הבטחת פעילותה של הכלכלה הישראלית. והנה, בישיבתה הראשונה, בראשת נתניהו ולא בצלאל סמוטריץ' שהיה אמור לעמוד בראשו, כל שהקבינט הזה הצליח לעשות הוא לקיים ריב צעקני בין חבריו, אבל אפילו החלטה כלשהי הוא לא הצליח לקבל. זה לא פלא, כי לא היו נושאים כלשהם על סדר היום שהסתכם ב"עידכונים ונושאים שונים" שזה בעברית פשוטה: כלום ושום-דבר.

לא סיוע למפונים, לא סיוע למשפחותיהם של מי שהוזעק למילואים, לא סיוע לרשויות המקומיות, לא חיסול ביורוקרטיות שיקלו על הביטוח הלאומי או מס רכוש לפצות נפגעים ולסייע לאוכלוסייה הנפגעת. וגם לא על סיוע לתעשיה ולמסחר - ולבניין. אפילו לא על מה אפשר לעשות כדי לדחות את העלייה האוטומטית במחיר הדלק.

הממשלה הכושלת הזאת לא הצליחה אפילו לרסן את היצרים של חבריה לזמן המלחמה. כך, המשיחיסט המכהן בתפקיד שר האוצר רצה לנטרל את ראש אגף התקציבים (שמונה על-ידי קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן). לכן הוא מינה "צוות חירום" שבו לצידו של ראש האגף יהיה חבר גם החשב הכללי ויו"ר שלו סמכות ההחלטה העליונה ואשר הוא נאמנו האישי.

אבל יתרה מכך, האוצר והממשלה הכינו תקציב דו-שנתי, ל-2023 ו-2024. המלחמה ונסיבות פריצתה - וכמובן, היותה אירוע מתמשך - שינו את העולם הכלכלי של מדינת ישראל כך שהתקציב שתוכנן עבור 2024, שוב איננו מתאים - אפילו אם ננכה ממנו לחלוטין את הכספים המופקרים שיועדו לחרדים ולמתנחלים. אבל במקום להתחיל מיד לתכנן תקציב ריאלי לשנת 2024 שיענה על הצרכים וינסה לבנות תשתית הולמת ליום שאחרי המלחמה, שר האוצר עדיין מסרב לעשות זאת וחולם על "קופסאות תקציביות" שתאפשרנה לו הוצאת כספים ככל העולה על רוחו.

אפשר להמשיך ולהצביע על מחדלים נוספים, מהפארסה של מינוי פרויקטור שיתכלל את פעולות משרדי הממשלה (כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה שהוא בעל התפקיד האמור לעשות זאת כחלק מהגדרת התפקיד שלו איננו כשיר ואינו מסוגל לעשות את תפקידו) שהיה למינוי פוליטי שלא ברור כלל אם מי שמונה מתאים; עבור דרך שיתוקה של הכנסת בכל הנוגע לחקיקת חוקים שיאפשרו מתן סיוע לכל נפגעי המלחמה לסוגיהם וכנגד זאת המשך העברת הכספים הקואליציוניים והשלמונים לחרדים ולמתנחלים; וכלה בהמשך הבליץ על-ידי חברי הממשלה של מינויים פוליטיים נטולי הצדקה של מקורבים חסרי כישורים. בכל מקום בו נוגעים מגלים רקבון - שמסתבר שהוא מוצר לוואי של כל ממשלות נתניהו מאז ומתמיד.

התקווה היא שמישהו יתעורר סוף-סוף ושהממשלה תתחיל לתפקד כיישות שלטונית שהדאגה לעם מעניינת אותה - ולו במקצת. אבל כנראה שבעת כהונתה של הממשלה הזאת זה לא יכול לקרות. לא רק כי הם לא יכולים אלא גם כי הם לא רוצים. כי העם לא מעניין אותם בכלל וכל שהם עסוקים בו הוא ההישרדות של נתניהו.

מה שצריך כאן ועכשיו; מה העם זקוק לו; מה שמתחייב כדי להתחיל ולרפא את האסון שאליו גררה את כולנו הממשלה הזאת ולהוציא את העם והמדינה מעמק הבכא שאליו הכניסה אותו הוא דבר פשוט אחד: שראש הממשלה שהביא עלינו את כל האסונות ואת זוועות ה-7 באוקטובר ילך הביתה ושהממשלה הזאת שהוא הקים אך ורק למען הישרדותו תעבור מן העולם - ומיד!

4. הסירוב לעסוק ביום שאחרי

תכליתה של מלחמה - כל מלחמה - הוא להשיג יעדים מדיניים. זו הינה אקסיומה הידועה מאז ומעולם. ממשלת נתניהו מסרבת לקבוע את היעדים של המלחמה הנוכחית. פירוק החמאס מיכולותיו הצבאיות והשלטוניות הוא יעד שקיבל לגיטימציה רחבה לא רק אצל ארה"ב, אלא גם באירופה וברחבי כל מה שנחשב לעולם המערבי. אלא שזה הינו יעד טקטי, מה שמהווה תנאי הכרחי למימוש היעד המדיני שהעולם מצפה מישראל להגדיר.

גם לגבי היעד הטקטי הזה, של פירוק החמאס מיכולותיו הצבאיות והשלטוניות יש כוכביות ברורות. ארה"ב כבר שבה וחזרה ואמרה כי היא סבורה שעל המערכה הצבאית שתכליתה השגת היעד הזה להסתיים כמה שיותר מהר, עם כמה שפחות נזקים היקפים הומניטריים ותוך הקפדה על חוקי המלחמה המקובלים במשפט הבינלאומי. לצורך זה דורשת ארה"ב מישראל לאפשר, בפיקוח, הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. ישראל, מבחינתה, חותרת להשבת 241 החטופים שבידי חמאס ולפיכך היא מתנה, למשל, הכנסת דלקים לצרכים הומניטריים בהשבת החטופים או למצער, חלקם ובצעדים הומניטריים בסיסיים מצד החמאס, כמו, למשל, ביקורים של הצלב האדום הבינלאומי והבטחת מזון ראוי לתינוקות ותרופות למי מהחטופים הזקוק להן.

הנה כי-כן, אפילו במה שנוגע ליעדי הלחימה (מה שכינינו "היעדים הטקטיים") חייבת ישראל לפחות לייצר תיעדוף של מטרות המשנה שיובילו ליעד כדי שניתן יהיה להשיגו - עוד דבר שישראל לא עושה.

אבל הדבר החשוב באמת, שהוא גם זה שיוכל להבטיח את תמיכתם של גורמים רלוונטיים נוספים כמו מדינות הציר הסוני המתון, הוא היעד המדיני שלקראתו נלחמת ישראל את מלחמת החורמה בחמאס. ארה"ב כבר שרטטה ברבים קווים לדמותו של היעד המדיני - כינון שתי מדינות, ישראל ופלשתין בגדה ובעזה, כאשר את מקומו של החמאס כיישות שלטונית בעזה תתפוס הרשות הפלשתינית. עבור ישראל של ממשלת נתניהו - ובעיקר הגורמים הגזעניים הנטועים בקרבה - זה ממש בלתי אפשרי. מבחנתם של אלה, כדאי ורצוי לחסל לחלוטין את הרשות הפלשתינית ולספח את הגדה כולה. לשם כך הם מנסים בכל כוחם להבעיר את הגדה ולשסות את שלוחיהם שם - אלה הנקראים "נוער הגבעות" - לפגוע בפלשתינים מקומיים, להגדיל מענקים להתנחלויות - ורצוי התנחלויות מבודדות - ולהעסיק בגדה את הצבא כדי שישמור עליהם. וזה לא סיפור חדש. זה הסיפור האמיתי שהלך והחמיר עם כניסתם של הפירומנים המשיחיים של אנשי ציונות הדתית ושל חוסר העוצמה היהודית. כך - ויש לזכור זאת לעולם ועד - ערב זוועות ה-7 באוקטובר הם הצליחו לגרור את הצבא להציב בגדה 32 (שלושים ושניים!) גדודים בעוד שכנגד החמאס - שלשיטתם היה נכס - הציב הצבא שני גדודים בלבד. אם תרצו, זה כל הסיפור במשפט אחד ושני מספרים!

אז מהן האופציות האמיתיות ליעד המדיני ומי יכול להוביל את ישראל לקראתן?

אבן הראשה לאופציות הללו היא הצורך במו"מ אמיתי - כזה שמוביל לפתרון בר-קיימא - עם ישות פלשתינית שסופו לא רק מדינה פלשתינית בתצורה כלשהי, אלא ויתור סופי ומוחלט על החלום המשיחי לספח את הגדה ויצירת גבולות המוכרים בינלאומית למדינת ישראל. אפשר שבמסגרת הגבולות הללו תקבל ישראל לרשותה חלק מזערי של הגדה, המורכב מגושי ההתנחלות הגדולים (למשל, אריאל). כדאי לישראל - וכנראה שזה יהיה גם הכרחי - שתוך גבולותיה לא יכללו מחנות הפליטים של ירושלים המזרחית ושאר החלקים שעיקר אוכלוסייתם פלשתינים. החלק הפלשתיני של ירושלים שיהיה חייב להיות מחובר לרוב השטח הפלשתיני, יוכל אז להיות בירתה המוכרת של המדינה הפלשתינית. אפשר שהמדינה הזאת תהייה חלק מפדרציה או קונפדרציה עם ממלכת ירדן, אבל כדי שזה יקרה יהיה צורך לדאוג שירדן תקבל תמיכה בין-ערבית ובינלאומית נדיבה.

אשר לעזה, נראה שמבחינת ארה"ב, המערב בכללו, הרשות הפלשתינית ובעצם רוב רובו של העולם, יש הסכמה כי היא צריכה להיות חלק מהמדינה הפלשתינית. מעבר להתנגדות של המשיחיסטים שרק מחכים להקים מחדש גוש-קטיף או משהו הזוי הדומה לו, ישראל - לא רק של נתניהו ושותפיו - איננה ששה לקראת אופציה שכזאת. אחת הטענות שהיא יכולה לטעון היא שלמעשה, מעולם מדינה ששני חלקיה מופרדים על-ידי מדינה נוספת לא הצליחה לשרוד. מעבר לכך, יש טענת נגד נוספת לאופציה הזאת שעיקרה כי כלל לא בטוח שהפלשתינים בעזה ואלה של הגדה אכן רוצים להיות מדינה אחת. זה, כמובן, משהו שאפשר לבדוק.

אנחנו יודעים שמצרים, שעד 1967 הייתה הכוח הכובש של רצועת עזה והגוף השולט בה, לא מוכנה אפילו לגעת בעזה. מה שהיה כנראה אפשרי עם תום מלחמת 1967, כלומר: החזרת עזה למצרים, כפי שטען אז בלהט דויד בן-גוריון - ששוב הוכיח כי הוא המדינאי האולטימטיבי והמנהיג המוצלח ביותר של מדינת ישראל (וכנראה גם של העם היהודי) מאז ומעולם, שוב איננו אפשרי. כנראה שאין בעולם פיתוי כלשהו שאפשר להעמיד בפני המצרים כדי שיסכימו לקבל לידיהם את עזה. אם כך - ואם נניח בצד את האופציה של מדינה פלשתינית אחת בגדה וברצועה, אפשר להניח בפני העולם שתי אפשרויות: האחת, מדינה או ישות עזתית המנוהלת כמנדט בין-ערבי ו/או בינלאומי. זה, כנראה, יידחה על הסף. אבל יש גם אפשרות נוספת שלה יתרונות גם מבחינת המאבק הבין-גושי. לאפשר לסין לבנות את עזה מחדש כ"סינגפור של המזרח-התיכון". סין תוכל להראות לעולם שהיא חלק מחלקו המתקדם, עזה תוכל לפרוח כך שלאוכלוסייה העזתית לא יהיה תמריץ להתעסק בטרור - ובהשגחה סינית, גם לא סיכוי של ממש - ולסין תהייה אפשרות של קירבה לאירופה.

נראה דימיוני? הזוי? אולי. אבל אולי שווה לבדוק את זה. כי אחרת, אנחנו נשארים עם הפתרון שהתקבע בעולם - מדינה פלשתינית בגדה וברצועה, מה שלא רק קשה עד בלתי אפשרי לרוב הישראלים לבלוע, אלא שזה בהחלט משהו שרמת הסכנות שהוא מציע עלולה להיות גבוהה.

אבל הדבר החשוב באמת הוא שישראל, ודאי שתחת אי-הנהגתה של הממשלה הנוכחית ושל ראש הממשלה הזה, איננה מתעסקת בכלל ביעד המדיני של המלחמה ובכך היא לא רק מרחיקה פתרון, אלא את כל מי שעדיין תומך בנו; בעיקר ארה"ב. ולכן - הממשלה הזאת חייבת ללכת עכשיו - ובעיקר ראש הממשלה הזה שכל יום שהוא נשאר בתפקידו ממשיך לסכן את מדינת ישראל ואת עתידה.

תאריך:  07/11/2023   |   עודכן:  07/11/2023
זוהר בן-אשר
+7,262 פצועים הגיעו בחודש המלחמה לבתי החולים
02:49 08/11/23  |  עידן יוסף
משרד הבריאות מעדכן כי 7,262 פצועים הגיעו בחודש המלחמה לבתי החולים - 1,933 נשים ו-5,330 גברים.

התפלגות גילי הפצועים:
0-5: 97
5-10: 82
10-20: 639
20-30: 3,194
30-40: 1,365
40-50: 629
50-60: 402
60-70: 286
מעל 70: 593



בבתי החולים מאושפזים כעת 342 פצועים, מתוכם 51 במצב קשה ו-152 במחלקות שיקום.
+גלנט: לפנינו מלחמה ארוכה - לא שבוע-שבועיים
02:28 08/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון במהלך ישיבת ועדת החוץ והביטחון: "לישראל יישמר חופש פעולה מוחלט לפעול בכל מצב שיתקיים בו איזשהו איום ברצועת עזה"  ▪  יו"ר הוועדה: "ניכר כי נעשית עבודה יסודית ורצינית לפי התוכנית. אנו דנים כיצד מגיעים באופן מעשי למטרות שאותן הציב הקבינט - השמדת חמאס והחזרת החטופים"
יולי אדלשטיין ויואב גלנט [צילום: אלעד מלכה]
+ליד גלגל ענק ואוניברסיטה: פירי מנהרות בעיי בית הכנסת בנצרים
01:32 08/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במהלך הלחימה ברצועת עזה, צה"ל ממעט במסירת מידע, אך מספק הצצה לשימוש שעושה חמאס במקומות דת ושעשוע  ▪  במהלך הפעילות, נמצאו מנהרות תת-קרקעיות ומרכזי לחימה רבים  ▪  מבצעים מיוחדים ופשיטות של שייטת 13 ומטוסי קרב תקפו מפקדות צבאיות ומתחמים צבאיים
גלגל הענק [צילום: דובר צה''ל]
+ארה"ב נגד כיבוש ממושך בעזה; ביידן לוחץ להפוגה של 3 ימים
23:51 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מתנגדת לכיבוש ארוך-טווח של הרצועה בידי ישראל  ▪  ממשל ביידן מגביר את הלחץ על ישראל להסכים להפסקת אש, גם בלי קשר לשחרור החטופים  ▪  נתניהו מסרב: "חמאס לא יעמוד במילתו"
נני משפחות החטופים בעצרת תפילה בכותל המערבי [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+נפצע בעזה והעז לתקוף את חמאס
23:23 07/11/23  |  עידן יוסף
דובר צה"ל בערבית מפרסם תיעוד בו צעיר עזתי שנפצע תוקף את דובר משרד הפנים של חמאס.
+מיארה: כספים קואליציוניים שטרם הועברו מוקפאים ומיועדים לצרכי מלחמה
23:07 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ככל שהממשלה או שר משריה יבקשו לעשות שימוש אחר בכספים - יהיה צורך בקבלת החלטת ממשלה שתחריג באופן מפורש את הקצאות הכספים  ▪  חוות הדעת - ברקע הודעת החשכ"ל שלא לשלם תוספת "אופק חדש" לעובדי רשת החינוך של שס  ▪  שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים הכחישו דיווח לפיו גפני טען שסמוטריץ' ביקש ממנו לא להעביר כספים קואליציוניים למפונים: "פשוט שקר"
מיארה. מקור תקציבי למימון המלחמה [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
+צה"ל תקף חוליית נ״ט והשמיד מטרות של חיזבאללה
22:30 07/11/23  |  עידן יוסף
מטוסי קרב של צה"ל תקפו מטרות של חיזבאללה ביניהן מחסן אמצעי לחימה, עמדות שיגור, תשתיות להכוונת טרור ואתרים בהם מוקמו אמצעים טכנולוגיים של ארגון הטרור. התקיפה בוצעה בתגובה לירי משטח לבנון מוקדם יותר היום.

כמו-כן, כוחות צה"ל תקפו מוקדם יותר היום חוליה שניסתה לשגר טילי נ"ט משטח לבנון לעבר ישראל.
+הרצוג להאריס: "חזרתם המיידית של החטופים היא דאגתנו המרכזית"
22:16 07/11/23  |  עידן יוסף
נשיא המדינה הרצוג שוחח עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. הנשיא ציין כי השבתם המיידית והבלתי מותנית של החטופים היא דאגתה המרכזית של מדינת ישראל. האריס חזרה על תמיכתה בזכותה של ישראל להגן על עצמה.
+הבונדס: גייסנו למעלה ממיליארד דולר למען ישראל
21:44 07/11/23  |  עידן יוסף
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ מסר כי ארגון הבונדס גייס מיהודי העולם למעלה ממיליארד דולר למען מדינת ישראל ולחיזוק הכלכלה הישראלית. "‏יהודי התפוצות והעם בישראל עומדים יחד במערכה לניצחון האור על החושך", דברי סמוטריץ'.

+שני מטחי רקטות למרכז ולשפלה; פגיעה ישירה בסביון
21:38 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אזעקות הופעלו במרכז הארץ ובשפלה  ▪  בכל המקרים לא היו נפגעים בגוך, אך נגרם נזק לרכוש בסביון  ▪  שיעור היירוטים המוצלחים בכיפת ברזל - 86%, ובקלע דוד - 100% הצלחה  ▪  דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי: "דרך ארוכה לפנינו, אין הפסקת אש"
נזקי הפגיעה בסביון [צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
+נרות לזכרם
21:20 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

החזירו את החטופים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+נתניהו: לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת החטופים מעזה
20:39 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה: "חמאס מגלה שאנחנו מגיעים למקומות שלא חשב שנגיע אליהם"  ▪  שיגר מסר מאיים לחיזבאללה: "אם יבחר להיכנס למלחמה, הוא יעשה את טעות חייו"
נתניהו. הצהרה ללא שאלות [צילום: לע"מ]
+ארכיאולוגים משתתפים במאמצי הזיהוי בבתים שרופים בעוטף
20:31 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
ארכיאולוגים של רשות העתיקות משתתפים במאמצי הזיהוי של צה"ל בבתים שרופים בעוטף וגילו עשרות עדויות אושיות נוספות  ▪  עד כה זוהו ודאית בדרך זו לפחות עשרה נספים
קורע לב [צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות]
+המבקר אנגלמן נפגש עם מפונים במלונות בירושלים
20:29 07/11/23  |  יפעת גדות
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נפגש היום (7.11.23) עם מפונים מהצפון השוהים בבתי מלון בירושלים. במהלך הביקור השתתף מבקר המדינה בטקס למען החטופים במלון דן ירושלים.

במפגש עם המפונים שמע המבקר על הפערים שעדיין קיימים, חודש לאחר תחילת המלחמה, ועל הקשיים הרבים איתם הם מתמודדים כשהם הרחק מביתם. הפערים שעלו התייחסו להעדר תוכנית כלכלית, למתן מענה מצומצם למסגרות חינוך לילדים, ולקשיים בהתנהלות היומיומית.
+מאות דגלי ישראל סביב המשכן החדש של הספרייה הלאומית
20:25 07/11/23  |  יפעת גדות
במלאת חודש ימים לפרוץ המלחמה ולמתקפת הטרור הנוראית, הוצבו מאות דגלי ישראל סביב המשכן החדש של הספרייה הלאומית, השוכן בקריית הלאום אל מול משכן הכנסת ובסמוך למוסדות השלטון.

דגלי ישראל מבטאים בתקופה הקשה הזאת את האחדות, הגאווה והגבורה של מדינת ישראל והם מסמלים יותר מכל את הרוח הישראלית, את הניצחון ואת האמירה - "ביחד ננצח".

משכנה החדש של הספרייה הלאומית נפתח רק לפני שבוע לציבור הרחב, בעיצומה של המלחמה, ועד כה כבר פקדו אותו אלפי אנשים שנותנים ביטוי מוחשי לניצחון הרוח של התרבות היהודית והישראלית.
+הערות על המצב
20:23 07/11/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
בלי רשות הטרור הפלשתינית ובלי או"ם, בלי אחריות לאזרחי עזה, בלי ציוצים מיותרים ומזיקים, בלי אתנן לארגוני הטרור השונים  ▪  ומנגד: קיצוץ דחוף במשרות ובתקציבים של כלומניקים לענייני כלום ובהוצאות מיותרות אחרות, והעברת הכספים לשיקום נפגעי מלחמת שמחת תורה  ▪  וגם תודות
מיד אחרי המלחמה [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
+קהילת דוברי הרוסית גייסה 663,000 דולר בתוך 15 שעות
19:57 07/11/23  |  יפעת גדות
השבוע (5.11) התקיים מרתון התמיכה הגדול בישראל לקהילת דוברי הרוסית. האירוע שארך 15 שעות, התקיים בהובלת המרכז לאימפקט יהודי וארגונים יהודיים נוספים מכל רחבי העולם, שגייסו בהתנדבות עשרות אומנים מהשורה הראשונה מעולם המוזיקה הרוסי, כדי לתרום למדינת ישראל במשדר התרמה ענק. בין האמנים גם דוד דאור, ארקדי דוכין, אנדריי מקרביץ', ועוד רבים נוספים. לאחר 15 שעות של הופעות ממיטב האומנים, גויסו 663,000 דולר, שתרמו 7,800 תומכי ישראל ממעל ל-30 מדינות. הסכום במלואו יעבור למגוון פרויקטים לטובת הציבור הישראלי שנפגע במלחמה.

באירוע הוירטואלי צפו מעל ל500,000 צופים מכל רחבי העולם, שפתחו את הכיס והלב. מההפקה נמסר כי כל ההופעות ששודרו בלייב ישודרו בלינק האירוע עד ה-20.11 ועד אז ניתן להמשיך ולתרום. הסכום הסופי והנתונים המדויקים יפורסמו ב-20.11 באתר הרישמי של האירוע. www.supportisrael23.com.
+גלנט: סינוואר מנותק קשר, שרשרת הפיקוד שלו הולכת ומנותקת
19:56 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון: "הפוגה הומניטרית זה קודם כל החטופים שלנו, זה הומאניטרי. זה קודם כל האנשים שנמצאים בעזה"  ▪  השר גנץ: "נעשה הכל כדי להביא את החטופים הביתה - בכוח ובמעשה מדיני. נילחם במי שצריך, ונדבר עם כל מי שאפשר"
גלנט. הלחצים יילכו ויגברו [צילום: אריאל חרמוני]
+המיליציות: תקפנו בסיס אמריקני במזרח סוריה
19:38 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+מיארה ואיסמן: חקירה נרחבת ביותר של פשעי חמאס
19:11 07/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מגיבים לביקורתו של העיתונאי רונן ברגמן: החקירה מנוהלת בידי גורמי הביטחון והפרקליטות, וכוללת את איסוף כל הראיות כדי להעמיד לדין את האחראים בכל מקום בו יהיו
חורבות קיבוץ בארי [צילום: אדי ישראל, פלאש 90]
+גרסת ישומון פיקוד העורף מתעדכנת: ייתכנו שיבושים באייפון
19:07 07/11/23  |  עידן יוסף
לצורך שדרוג ייזום של יישומון פיקוד העורף ייתכן שבשעות הקרובות ועד לזמינות הגרסה החדשה בחנות ההורדות, לא יתקבלו התרעות ביישומון למשתמשי iPhone.
לרשות האזרחים שני אמצעי התרעה נוספים: צופרי פיקוד העורף והמחשב האישי אותו ניתן להפוך לאמצעי התרעה ע״י בחירת מיקומכם בפורטל החירום הלאומי.

כמו כן, בעת אירוע אמת ניתן יהיה להתעדכן בהתרעות פיקוד העורף גם באמצעות ערוצי הטלוויזיה והרדיו וערוצי המידע של פיקוד העורף בטלגרם. הודעה על השלמת הליך השדרוג וזמינותו להורדה בחנות ההורדות תועבר בהתאם.
+הנשיא במכתב חריג: "אירועי הקמפוסים - איום על האנושות עצמה"
18:27 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נשיא המדינה שלח מכתב חרום לנשיאי 700 אוניברסיטאות ומכללות בארה"ב בעקבות עלייה באירועי אנטישמיות בקמפוסים, בעקבות טבח ה-7 באוקטובר  ▪  הרצוג דורש טיפול מיידי במי שתומכים במעשי חמאס וקורא להקמת צוותי משימה ייעודיים למאבק באנטישמיות  ▪  "אידיאולוגיות מרושעות אשר מכוונות כלפי יהודים תמיד מאותתות על קריסה אינטלקטואלית רחבה"
הרצוג. גינוי ראשי המוסדות האקדמיים הכרחי [צילום: אורן בן-חקון/פלאש 90]
+הנחיות פיקוד העורף בעקבות המצב הביטחוני
18:21 07/11/23  |  
בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף קבע את ההנחיות הבאות מיום שלישי, 7 בנובמבר 2023, בשעה 18:00, עד ליום רביעי, 8 בנובמבר 2023, בשעה 18:00:

פעילות מצומצמת - עוטף עזה, מערב הנגב, מערב לכיש
    פעילויות חינוכיות- אין לקיים פעילויות חינוכיות.
  • מערב הנגב - קיימות החרגות לקיום פעילויות חינוכיות.
התקהלויות ושירותים- ניתן לקיים בהגבלה של עד 10 אנשים בשטח פתוח ועד 50 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור.
    מקומות עבודה- ניתן לקיים פעילות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
  • עוטף עזה - ניתן לקיים פעילות במקומות העבודה בכפוף להנחיות המופיעות בצו אלוף פד"ם.

פעילות חלקית - מרכז הנגב, לכיש, חלק מיישובי גולן דרום (קצרין, מוא"ז גולן), גולן צפון, קו העימות (בכפוף להנחיות פיקוד צפון)
פעילויות חינוכיות - ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
  • קו העימות- ניתן לקיים פעילויות חינוכיות בתוך מרחב מוגן תקני בלבד.
התקהלויות ושירותים - ניתן לקיים בהגבלה של עד 30 אנשים בשטח פתוח ועד 300 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור.
מקומות עבודה - ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

פעילות מלאה - השפלה, דן
פעילויות חינוכיות - ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
התקהלויות ושירותים - ניתן לקיים התקהלויות עד 1,000 אנשים.
מקומות עבודה - פועלים ללא הגבלות.

פעילות מלאה -שאר הארץ
פעילויות חינוכיות - ניתן לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלות.
התקהלויות ושירותים - ניתן לקיים התקהלויות עד 1,000 אנשים.
מקומות עבודה - פועלים ללא הגבלות.

על כל אחד ואחת מאיתנו לוודא כי אנחנו ערוכים ויודעים כיצד לפעול כדי להגן על חיינו ועל יקירינו. בקבלת התרעה, יש להיכנס למרחב ולשהות בו 10 דקות.
יש להמשיך ולעקוב אחר ההנחיות שמפרסם פיקוד העורף באמצעי ההפצה הרשמיים.
+בן-גביר לשב"ס: "אפס סובלנות מול אסירי הנוח'בא; הם חיות אדם"
17:26 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השר לביטחון לאומי הורה לשב"ס לפעול נגדם עם הכי הרבה כוח שאפשר  ▪  על יתר האסירים הביטחוניים אמר: "הייתה טעות בקונספציה שנים רבות. יש הזדמנות לשנות סדרי עולם מול המחבלים, לא רק למלחמה אלא לשנים קדימה"
בן-גביר עם צמרת שב"ס [צילום: תקשורת השר]
+אזעקה נשמעת באשדוד ובניצן
17:01 07/11/23  |  עידן יוסף

+מפקד פיקוד הדרום: "השבת החטופים היא מצפן עבורנו"
16:57 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אלוף ירון פינקלמן אומר כי "לראשונה בעשרות השנים האחרונות, צה״ל נלחם בלב ליבה של העיר עזה, בלב ליבת הטרור. לנגד עינינו כל העת החטופים שמוחזקים בשבי החמאס"  ▪  "משימת פירוק החמאס תדרוש זמן ונמשיך ונילחם עד שנשיג אותה לאורך זמן רב, במגוון שיטות פעולה. אנחנו מתקדמים על-פי הקצב המבצעי הנכון"
פינקלמן. מלחמה הלב ליבה של העיר עזה [צילום: דובר צה''ל]
+מאמינים שיגיעו לגן עדן? בשר התותחים של חמאס
16:35 07/11/23  |  ירון פרידמן   |   לרשימה המלאה
עומדים בתור למשימת התאבדות בתוך מנהרת טרור בעזה, ממלמלים תפילות מהקוראן ומשפטים על חיי נצח בגן עדן. הצצה לעולמם של ה"שהידים" מחמאס
מזיעים ולחוצים
+המשטרה: סכנה רבה להסלמה מהפגנות בערים ערביות
16:33 07/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מסבירה בבג"ץ מדוע דחתה בקשות לקיים הפגנות באום אל-פחם וסכנין: נסיון העבר מלמד על סכנה ממשית לפגיעה בשלום הציבור ובטחונו; אין די שוטרים לאבטח אותן
הפגנה בסכנין, אפריל 2022 [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]
+כ-20 שיגורים מלבנון לעבר צפון הגולן ואצבע הגליל
16:30 07/11/23  |  עידן יוסף
אזעקות בעין קנייא ומסעדה בצפון הגולן ובאצבע הגליל. נצפו שיגורים של מערכת כיפת ברזל. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו כ-20 שיגורים שחצו משטח לבנון לישראל. כוחות צה"ל תוקפים בירי ארטילרי את מקורות הירי.
+פלשתינים ביקשו לדחות בשל המלחמה הריסת בתים בלתי חוקיים
15:52 07/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המבנים הוקמו על שטח של שמורת טבע ואתר ארכיאולוגי בשומרון, ונטען שבשל המלחמה לא ניתן להשלים את הכשרתם  ▪  בג"ץ דחה על הסף את העתירה מטעמים פרוצדורליים
משרדי המינהל האזרחי נסגרו
+המיצר המדיני
14:43 07/11/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ישראל מעדיפה את העמימות על פני ניהול בירור גלוי ושקוף עם ידידיה בעולם  ▪  הממשלה לא גיבשה דבר, שיהיה נהיר לאזרחיה ולמשרדי החוץ בעולם
[צילום: דנה קופל]
+מתנדב מד"א טיפל בפצועים כשגילה שבנו נרצח
14:20 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
מתנדב מד"א, צבי רידר, טיפל בפצועים בתחילת המלחמה כשגילה שבנו דור נרצח בביתו בבארי  ▪  התקשר אליו ומחבל ענה לו בערבית

חובש רפואת חירום במד"א צבי רידר [צילום: דוברות מד"א]
+חרדים למדינת ישראל
14:16 07/11/23  |  עמית דובקין   |   לרשימה המלאה
על-פי נתוני ה-OECD, אם החרדים והערבים החיים בישראל היו נוטלים חלק שווה בתעסוקה ובפעילות הכלכלית, אזי מיקומה של ישראל היה מזנק לאחד המקומות הראשונים בעולם ברמת הצמיחה השנתית
יותר מ-30% [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה בגבול לבנון
13:55 07/11/23  |  מירב ארד
לוחמי ההגנה האווירית יירטו לפני זמן קצר (יום ג') מטרה אווירית חשודה שזוהתה בגבול לבנון בטרם חדרה לשטח ישראל. כמו-כן, לפני זמן קצר מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל במרחב עראמשה, אין נפגעים. כוחות צה"ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר מקור הירי בשטח לבנון.
+הפרדוקס שיוצרת המלחמה ביחסי ארה"ב-אירן
13:35 07/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חרבות ברזל מלמדת כמה חשוב להגיע להסכם שיגביל את הגרעין האירני - אך גם מרחיקה מאוד את התממשותו  ▪  אקונומיסט: לביידן נותר רק לחזור להטלת עיצומים
המתח עולה בלי עימות כולל [צילום: וחיד סאלמי, AP]
+קצין יהל"ם הקדיש פיצוץ מנהרה לדודו שנפל: "אחד המאמצים להחזיר את העוטף ל-100% גן עדן"
13:30 07/11/23  |  מירב ארד
לוחמי מילואים מחטיבת הנגב, מחטיבה 551, ולוחמי יהל״ם, איתרו מספר מנהרות בתוך בית מגורים בשטח אזרחי באזור בית חאנון. לוחמי יחידת יהל"ם בשיתוף לוחמי המילואים ולוחמי יחידת עוקץ השמידו את המנהרות.

בפעילות השתתף קצין ביחידת יהל״ם, סרן (מיל׳) ר', אחיינו של ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין ז"ל שנהרג בקרבות עם מחבלים בעוטף עזה. ר' הקדיש את הפיצוץ לזכרו של אופיר: "אחד הנרצחים הראשונים במלחמה הזו היה הדוד שלי אופיר ליבשטיין זכרונו לברכה. אופיר לקח את הנשק בבוקר של יום שבת ויצא מהבית בשביל להרוג מחבלים. אופיר נפל בקרב ובהגנה על עוטף עזה. לא זוכר אם אמרתי, אבל אופיר היה ראש מועצת שער הנגב. הפיצוץ הזה מוקדש לו".
+"בלי מילואים אין צה"ל, החמאס העריך שצה"ל מתפרק"
13:28 07/11/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
חלק שני מדיון עומק עם אל"ם (מיל') ד"ר רונן איציק, על צבא המילואים בצה"ל ועל ההחלטה של הרמטכ"ל בני גנץ ושל שר הביטחון משה ("בוגי") יעלון לצמצם את הקריאה למילואים ולא לשלב את אנשי המילואים במבצעים

[צילום: דובר צה"ל]
+חובש במד"א נלחם במחבלים תוך כדי פינוי פצועים
13:05 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
בלי להסס, גלעד, יחד עם חברים נוספים מכיתת הכוננות, יצאו לעבר המחבלים כדי להגן על הקיבוץ, לחימה שנמשכה למעלה מ-4 שעות
גלעד הונוולד [צילום: דוברות מד"א]
+צבע אדום, משכן הכנסת
12:53 07/11/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
חוק מסוכן גם כאשר ביצועו נתון בידיים המשפטיות הנקיות ביותר  ▪  על אחת כמה וכמה כאשר לוין הוא שר המשפטים
יריב לוין. [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+עגבניות - מאמץ לאומי
12:06 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

לחימת העורף [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+עם דגלים לבנים: תושבי שכונת זייתון תועדו עוזבים את בתיהם
12:04 07/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי פרסם את תיעוד של עזיבת התושבים והודיע על מסדרון הומניטרי נוסף בכביש סלאח א-דין
עזיבת תושבי זכונת זייתון [צילום: דובר צה"ל]
+חובש מד״א שנתקל במחבלים הצליח להציל אישה וילד
11:56 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
חובש מד״א שנתקל במחבלים בדרך למשמרת בשדרות והצליח להציל אישה וילד מהתקלות עם מחבלים: ״בכל אותן שעות, לא הייתי בטוח שנצא משם. התחנה - הפכה באותו יום שבת ארור לבית חולים״
חובש יחידת חירום ונהג אמבולנס במדא אופיר תור [צילום: דוברות מד"א]
+החל שיקום מסילות הדרום; היעד - הגדלת שינוע המטענים
11:55 07/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רכבת ישראל משקמת מסילות באזור אשקלון ושדרות שנפגעו מנפילות רקטות  ▪  השיקום מתבצע בעזרת כלים הנדסיים כבדים וצוותים עובדים בהתאם להנחיות פיקוד העורף  ▪  השיקום יאפשר לשפר את הגמישות התפעולית של הרכבת באזור הדרום
עובדים עם קסדות [צילום: רכבת ישראל]
+התקיים מעמד חשיפת שמות חללי המלחמה בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל
11:54 07/11/23  |  יפעת גדות
אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון קיים אמש מעמד לחשיפת לבנות ההנצחה, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, אשר בהן חקוקים שמותיהם של חללי המלחמה עד כה.

במעמד זה נחשפו 394 לבנות הנצחה ולצידן הודלקו נרות זיכרון לחללי המלחמה- חיילות וחיילים, שוטרות ושוטרים ואנשי שירות הביטחון הכללי, אשר נפלו בקרב. בהיכל מונצחים ויונצחו שמותיהם של כלל הנופלים במלחמה ובמערכות ישראל.

ביום השנה לנפילתם ייערך לכל אחד מהם טקס אזכרה אישי, כנהוג בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל.
+כוחות הביטחון מיפו הלילה את בית המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בירושלים
11:47 07/11/23  |  מירב ארד
במהלך הלילה כוחות צה"ל, מג״ב ושב״כ עצרו ברחבי אוגדת יהודה ושומרון 28 מבוקשים מתוכם 11 מחבלים בארגון הטרור חמאס. בפעילות הכוחות במחנה הפליטים טול כרם במנשה נערך מבצע לסיכול תשתיות טרור, במהלכו כוחות הנדסה חשפו בצירים מספר מטענים ומטעני גחון מוכנים לשימוש אשר יועדו לפגוע בכוחותנו.

בכפר סעיר שבעציון נערך מיפוי לקראת הריסה של בית המחבל אשר ביצע את פיגוע הדקירה אתמול בירושלים. במהלך הפעילות חשודים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות אשר הגיבו בירי, זוהו פגיעות. בבית פג'ר שבחטיבת עציון איתרו לוחמי צה"ל שני כלי נשק ובכפר פקוע שבמנשה אותר רובה ציידים.

עד כה נעצרו מתחילת המלחמה מעל 1,350 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, למעלה מ870 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס
+השר עמיחי אליהו מזין את האסלם המטורף
11:44 07/11/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
כואב לי העדר תגובה הולמת של בנימין נתניהו, שאינו מפטר שר, המסבך את ישראל בעולם, בהציגו את ישראל כנכונה לפתור בעיה כאובה שלה בטבח מאות אלפי בני אדם בפצצת אטום
אליהו. מזין את הטירוף [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גבול לבנון: טנק של צה"ל תקף חוליית מחבלים שפעלה לשגר טיל נ"ט
11:37 07/11/23  |  מירב ארד
טנק של צה"ל תקף לפני זמן קצר (יום ג') בשטח לבנון חוליית מחבלים שניסתה לשגר טיל נ"ט לעבר שטח ישראל סמוך למרחב שתולה. כמו כן, מוקדם יותר היום כוחות צה"ל תקפו עמדה של ארגון הטרור חיזבאללה, על מנת להסיר איום.
+השואה הפעם בצבע
11:32 07/11/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
סרטוני השנאה ליהודים שצולמו בשדה התעופה במחצ'קלה, נראה כעוד שיא של רדיפת יהודים  ▪  זו אותה אנטישמיות המתרחשת באוניברסיטאות מהיוקרתיות בעולם, סטודנטים יהודים מאוימים, נצורים, מוברחים, מותקפים על-ידי מליציות אנטישמיות המבקשות לעשות בהם שפטים
המון מוסלמי מוסת [צילום: AP]
+חייל מצא עצמו מניק גורי כלבים בפעילות מבצעית
11:26 07/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
חייל מילואים במחלקת הסיור של גדוד 439 מצא עצמו מניק גורי כלבים בפעילות מבצעית – "התמימות לצד הלחימה היא סוריאליסטית"
סער והכלבים
+אושרה הארכת דחיית תשלומים למפונים, חיילי מילואים ומשפחות חטופים
11:22 07/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
יידחה בחודש נוסף תשלומים לרשויות המדינה, משכנתאות, שכר דירה  ▪  שר הביטחון פרט בפני חברי הכנסת את מטרות המלחמה ואת ריכוז המאמצים בגזרות הלחימה השונות  ▪  גלנט: לפנינו ימי לחימה רבים, זו מלחמה שונה ממה שהכרנו. זה ייקח זמן  ▪  אדלשטיין: ניכר כי נעשית עבודה יסודית ורצינית לפי תוכנית מסודרת
שר הביטחון בדיון הוועדה בקריה [צילום: תקשורת שר הביטחון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כמה הערות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פגאסוס
7/11/23 14:30
2
BBS
8/11/23 10:50
3
נןנן
8/11/23 10:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
כאשר הנשיא ג'ו ביידן שיגר נושאות מטוסים למזרח הים התיכון, הייתה לו מילה אחת בלבד לאירן ובעלות בריתה: Don't. מאז היו מתקפות טילים וכטב"מים על כוחות ישראלים ואמריקנים מצד שלוחיה של אירן, אך נכון לעכשיו – ללא הסלמה. כנ"ל לגבי נאומו של חסן נסראללה (3.11.23). אבל מלחמת חרבות ברזל מעלה את הסכנה לעימות עם אירן, מדגיש אקונומיסט. ממשל בייידן נטש את גישת "לחץ מירבי" של ממשל טראמפ וניסה להפחית את המתחים עימה, אך כיום טהרן מסכנת את האינטרסים האמריקניים ופועלת בשיתוף פעולה עם רוסיה וסין. מה שמעלה את השאלה האם ביידן מסוגל לעצב אסטרטגיה חדשה למזרח התיכון.
07/11/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
חלק שני מדיון עומק עם אל"ם (מיל') ד"ר רונן איציק, על צבא המילואים בצה"ל ועל ההחלטה של הרמטכ"ל בני גנץ של שר הביטחון משה ("בוגי") יעלון לצמצם את הקריאה למילואים ולא לשלב את אנשי המילואים במבצעים. שרות מילואים והשתתפות במבצעים משמרים אחוות לוחמים ומוטיבציה שהם הערכים החשובים ביותר לשמור על כושר צבאי גבוה. החמאס יצא לפעולה ב-7 באוקטובר כשהעריך שצה"ל מתפרק.
07/11/2023  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
השרים יריב לוין ומשה ארבל הכינו תזכיר להצעת חוק לפיה בגין עבירות חמורות - כמו תמיכה בטרור - אפשר יהיה לשלול את האזרחות מאזרח/ית בלי להביא את העניין בפני בית המשפט. באווירה המובנת השוררת בעיצומה של מלחמת מגן מוצדקת לחלוטין עלולה הצעה כזאת לקבל את אישור הכנסת בלי להשמיש את הכלל של "סוף מעשה במחשבה תחילה".
07/11/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בתמונה: מתנדבים שהגיוע לסייע לחקלאים בקטיף עגבניות כחלק מן המאמץ הלאומי בימי המלחמה במושב באזור השרון.
07/11/2023  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
מאות תושבי שכונת זייתון בדרום העיר עזה תועדו עוזבים את בתיהם. התושבים שעשו את דרכם לכיוון דרום הרצועה הניפו דגלים לבנים בדרך.
07/11/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il