|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
בעיית פליטים יהודים [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (14)

אם אתה מפגין את רצונך לרכוש סחורה מסוימת, הסוחר יעלה מיד את מחירה פי כמה וכמה, וככל שתראה רצון עז יותר, כך גם יאמיר המחיר המציג ראשון את תנאיו יהיה הצד המפסיד וזה נכון לכל משא-ומתן - בשוק, או ליד שולחן משא-ומתן מדיני
28/11/2023  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות
תמיכה גלויה
אנשי מחאת קפלן, שגייסו את משפחות החטופים למערכה נגד הממשלה, מחבלים במו-ידיהם ובזדון במאמצים לשחרור החטופים. הדרך הנכונה לשחרר את החטופים היא להימנע מכל תמונה והפגנה, לתת תמיכה גלויה לממשלה ולצה"ל שימשיכו בפעולתם ההחלטית והנחושה בשדה הקרב. ככל שחמאס ייחלש בשדה הקרב, נתקרב לעסקה סבירה לשחרור כל החטופים. את עניין החטופים יש להעלות בעוצמה רבה בבימות בינלאומיות - מול הצלב האדום, מול או"ם, מול האיחוד האירופי.

תוכנית מסודרת
כשישים אלף איש - כעשירית מהיישוב היהודי בארץ-ישראל - הפכו לפליטים במלחמת הקוממיות. כיצד לא הייתה לצבא ולמדינה תוכנית מסודרת לפנות בעת מלחמה את תושבי עוטף עזה ואת תושבי הגליל העליון? הדבר נעשה ברשלנות, באטיות, ובעיקר - לא באמצעותם. זו שעתם היפה של ארגונים ושל עמותות. אם המלחמה תימשך ותתרחב, תחמיר בעיית הפליטים היהודיים מהדרום ומהצפון, ותקשה על ניהולה.


כך אין מנהלים מו"מ

לפני כעשרים שנה טיילתי עם חבר, יהודי אמריקני חובב ישראל, ועם משפחתו בחוצות צפת. כיוון שבנו הצעיר אהב שופרות ואסף אותם, הוקסם חברי משופר "תימני" ארוך ומסתלסל, ובניגוד לעצתי שאל את המוכר באנגלית, כמובן, כמה יעלה השופר.

"ארבע מאות דולר", ענה המוכר.

"לא בא בחשבון", התערבתי בעברית ובאנגלית.

המשכנו ללכת, והנה עוד מוכר שופרות. פניתי אליו, והוא רצה ארבע מאות שקלים. "הגזמת", אמרתי, והוספתי תנועת יד מקובלת בשכונתנו לעבר עיני. "לא יותר מארבעים".

המוכר הציג הצגה יפה, שהוא מתורגל בה שנים, והסכים למכור לי את השופר בחמישים שקלים. חברי, שהיה נרגז מכך שבארץ הקודש ניסו לחומסו, סירב לקנות והמשכנו הלאה בדרכנו.

אבי אמר לי תמיד, שהמוכר רוצה לא רק להרוויח את לחמו אלא גם ליהנות; ואם אין משא-ומתן, הוא יוצא חסר.

פרופ' משה שרון, מבכירי המזרחנים בישראל ומומחה לתרבות האיסלאם לימד אותנו את כללי המשא-ומתן במזרח התיכון - כתב מן-דהוא, ששמו נשמט מזיכרוני, באתר "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי". החוק החשוב ביותר, לדברי שרון, הוא "אם אתה מפגין את רצונך לרכוש סחורה מסוימת, הסוחר יעלה מיד את מחירה פי כמה וכמה וככל שתראה רצון עז יותר, כך גם יאמיר המחיר. "אחד החוקים החשובים בשוק הזה ידוע לכל סוחר מתלמד: במִקח-וממכר, מי, שמציג ראשון את תנאיו יהיה הצד המפסיד. זה נכון לכל משא-ומתן - בשוק, או ליד שולחן משא-ומתן מדיני. מי שקלפיו גלויים חזקה עליו שיפסיד. לכן, לעולם אל תציג תוכנית, לעולם אל תהיה הראשון להציע דבר כלשהו, לעולם אל תהיה הראשון לספק מידע על עצמך או על תוכניותיך". עד כאן דברי המומחה משה שרון.

אנשי מחאת קפלן, שהשתלטו על משפחות החטופים למערכתם נגד הממשלה, מחבלים במו-ידיהם ובזדונם במאמצים לשחרור החטופים. כל הפגנה בארץ, כל כרזה, כל תמונה של חטוף הם מתנה לאנשי חמאס. בטיפשותם ובזדונם מכריזים אנשי קפלן קבל עם ועולם עד כמה אנו להוטים לעשות עסקה - גם במחיר יקר ומוכנים אפילו לשבש את המהלך הצבאי של מיטוט חמאס כדי לקבל סיפוק מיידי של הצורך בשחרור בני הערובה. כלומר, להקריב את האינטרס הלאומי לטובת אינטרס פרטי. אין ספק, בפרהסיה הישראלית מופגן כעת חוסר אחריות לאומית ממדרגה ראשונה ופגיעה חמורה בחטופים עצמם כדי לקדם אינטרסים זרים.

וכמובן, יש שוטים שימושיים, שמשחקים את המשחק המכוער והמזיק שמכתיבים להם יזמי קפלן. הדרך הנכונה לשחרר את החטופים היא להיות תלמידים נאמנים של פרופ' משה שרון (שאינו היחיד המתריע על כך): להימנע מכל תמונה והפגנה, לתת תמיכה גלויה לממשלה ולצה"ל שימשיכו בפעולתם ההחלטית והנחושה בשדה הקרב. ככל שחמאס ייחלש בשדה הקרב נתקרב לעסקה סבירה לשחרור כל החטופים. כל הפגנה נגד ראש הממשלה ונגד צה"ל בזמן מלחמה היא עידוד הניתן חינם לחמאס ומשמעותו הגדלת מחיר הלחימה בסיכון לוחמינו ברצועת עזה ובגליל העליון ועיכוב וסיבוך הסיכוי לשחרור בני-הערובה.

במזרח התיכון - ולא רק בו - מנהלים משא-ומתן בסבלנות, באדישות מופגנת ובאורך-רוח בלבד, כמו במשחק פוקר. יש להבין, אנחנו עוסקים בבזאר מזרח תיכוני וכאן צריכים כולם להיות תלמידיו של פרופ' שרון. אין זאת אומרת שאין להעלות את עניין החטופים. יש לעשות זאת בעוצמה רבה בבימות בינלאומיות - מול הצלב האדום, מול האו"ם, מול האיחוד האירופי. ההפגנות צריכות להיות על-רקע הגדלת הלחץ הצבאי על חמאס, איום ממשי על חיי מנהיגיו, בני משפחותיהם, בתיהם ורכושם והרעה מתמדת בתנאי הכליאה של מחבלים בבתי-הסוהר שלנו.

מול אויב אכזר, שאינו בוחל בדבר, צריכים לגלות אכזריות שתכאיב לו ממש, ולא רק בכותרות העיתונים; וצריך להיות חכמים ממנו. כלומר להכירו, לנצל כל חולשה וכל תורפה אצלו, להיות צעד אחד לפניו ולשפדו על קרני הדילמות. את הכלל היהודי למשא-ומתן כבר קבע דוד המלך: "עִם חָסִיד תִּתְחַסָּד עִם גְּבַר תָּמִים תִּתַּמָּם. עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל" (תהילים י"ח, פסוקים כ"ו-כ"ז).

בעבר הוכיחה מדינת ישראל אי-כישרון מופגן ביותר בניהול משא-ומתן לפדיון שבויים - החל מעסקת החייל עמרם אברהם אחרי מבצע "ליטני" בסוף שנות השבעים, דרך שתי עסקות ג'יבריל וכמובן - השיא המבחיל: עסקת גלעד שליט. האם נדע הפעם לנהל משא-ומתן בחוכמה או שוב ניכשל כישלון מחפיר ויקר?!

אני משער שרוב החטופים נמצאים כבר בדרום הרצועה - בידי בריוני חמאס, ארגונים אחרים וכנופיות פשע - או שהועברו במנהרות לסיני, ומוסתרים שם. בכל אופן, חשוב להפוך כל אבן תרתי משמע בצפון הרצועה תוך חיפוש אחריהם בצד מלחמה קשה, אכזרית וחסרת-פשרות בחמאס - כלומר, השמדה מוחלטת של מחבליו בדם, באש ובתמרות עשן. כזכור, אם מותירים גחלים לוחשות, יכולה האש לפרוץ מחדש.

הרעיון לפצל את פדיון שבוינו לכמה עסקות הוא שגיאה גדולה, שכנראה מוליך אותנו אליה הממשל האמריקני. המחיר הגבוה מן הסתם שנשלם עבור העסקה הראשונה יהיה מחיר הרצפה בעסקה הבאה, וכן הלאה. ממשלת ישראל צריכה להיות נחושה ולא לוותר - גם במחיר, שכמה עסקנים ציניים וצעקניים שהשתלטו על משפחות החטופים לא יהיו מרוצים.

ולסיום - סא"ל (מיל') יאיר רביד - שפיקד על מרחב צפון ביחידה 504, ובשליחות ה"מוסד" פעל גם בלבנון כתב: "חרף הכעס והתועבה שאני חש כלפי חמאס ודרכי התנהלותו, כאיש מודיעין וערביסט, אינני יכול שלא להביט וליהנות מהדרך בה מנהל חמאס את המשא-ומתן על שחרור החטופים. כך מנהלים משא-ומתן במזרח התיכון. למרות חולשתם ואפסות כוחכם, הם מכתיבים את התנאים ואת הקצב שבו ייערך המשא-והמתן ואם מתי וכיצד (אִנשאללה) יתבצע השחרור. אין הפגנות, אין תמונות, ואין סרטים צהובים נוסח ארצות-הברית, ושערו בנפשותיכם, הם גם אינם מפריחים עפיפוני משאלות. מזרח תיכון במיטבו מול חבורת צופים ונערי מקהלה".

פליטי הספר

בין שכונת ביצרון במזרח תל אביב לבין גבעתיים נמצאת שכונת רמת ישראל, הנקראת על-שם ישראל רוקח, שהיה ראש עיריית תל אביב ויזם את הקמתה. עד מותו של רוקח בשנת 1959 נקראה השכונה, "שיכון פליטי הסְפַר". היא הוקמה בשנת 1947 כדי לשכּ̤ן זמנית יהודים שהתגוררו בשכונות, שנחשפו לירי ערבי משכונת מנשייה ומיפו.

התופעה לא הייתה ייחודית לתל אביב. כשישים אלף איש - כעשירית מהיישוב היהודי בארץ-ישראל - הפכו לפליטים במלחמת הקוממיות. פרשה עגומה זו נמחקה מהזיכרון הקיבוצי הישראלי - קובעת נורית כהן-לוינובסקי בספרה, "פליטים יהודיים במלחמת העצמאות" (עם עובד, 2014).

בנוסף ליהודים משכונות תל אביב יצרה מלחמת הקוממיות בעיית פליטים יהודיים - בעיקר, נשים וילדים, שפונו מיישובי הספר (כמו ניצנים, נגבה, יד מרדכי) לפני פלישת צבאות ערב למדינה, או מיישובים שכבשו צבאות ערב (כמו גוש-עציון). במבצע "תינוק" (17-19 במאי 1948) פונו ילדים, נשים ובלתי-לוחמים מיישובי חזית הדרום לקראת הפלישה של צבא מצרים.

במאמרו - "מ'חזית כעורף' ל'חזית כחזית': פינוי אוכלוסייה לא-לוחמת מיישובי ספר במלחמת העצמאות" (ישראל 4, 2003) - קובע דוד טל, שבמלחמת הקוממיות פונו אלפי ילדים, נשים ובלתי-לוחמים מ-73 יישובי ספר ברחבי המדינה, כהכנה לקראת פלישת צבאות ערב מלחמת הקוממיות. בין השאר, הפכו זקנים, נשים וילדים מהרובע היהודי בירושלים, שנכבש על-ידי הלגיון הערבי, לפליטים בירושלים.

פליטים מן הספר אינם חידוש במלחמות ולא במלחמות ישראל - למרות שנראה שהמדינה והצבא לא התכוננו לקראתם ב"חרבות ברזל". במלחמת יום הכיפורים הצליח פיקוד הצפון לפנות את תושבי רמת מגשימים ברגע האחרון לפני שהמושב נכבש על-ידי הסורים. ביוני 1981 פונו רוב תושבי קריית-שמונה עקב ההפגזה הקשה של עירם.

לכן, אני תמה כיצד לא הייתה לצבא ולמדינה תוכנית מסודרת לפנות בעת מלחמה את תושבי עוטף עזה ואת תושבי הגליל העליון והדבר נעשה ברשלנות, באטיות, ובעיקר - לא באמצעותם. זו שעתם היפה של ארגונים ושל עמותות. יתר על כן, למרות שלכאורה התכונן הצבא לכיבוש יישובים בגליל ובחוטף עזה, אין כנראה תוכניות לשיקום היישובים ולהחזרת תושביהם אליהם; והפליטים והניצולים חיים באי-ודאות גדולה, שמעיקה עליהם.

אם ניכשל בעניין הבטחת המשך יישובם של יישובי הספר - כפי שקרה אחרי מלחמת הקוממיות עם קיבוץ בארות-יצחק, שסירב לחזור למקומו על גבול רצועת עזה (ממערב לנחל עוז כיום) - זו תהיה קריסה של עקרון יסוד בציונות, שקבע את גבולות המדינה יותר ממאה שנה מאז ימי תל-חי.

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, העיר, אחרי שנפגש עם מפונים בטבריה, "הממשלה נכשלת בטיפול בעורף". "העדר תוכנית כלכלית והעדר פרויקטור בשבוע הרביעי למלחמה, בנסיבות בהן מאות אלפים מתושבי יישובי הדרום והצפון פונו מבתיהם - הנם כשל ותקלה משמעותיים שאין תירוץ שיוכל להצדיקם. אי-הוודאות פוגעת בתושבי הדרום והצפון. אין מקום למאבקי כוח בעת זו. על ראש הממשלה והשרים להיכנס באופן בהול לעובי הקורה ולפתור את הבעיות מיד". לדעתי, אם המלחמה תימשך ותתרחב, תחמיר בעיית הפליטים היהודיים מהדרום ומהצפוI ותקשה על ניהולה.

תאריך:  28/11/2023   |   עודכן:  28/11/2023
אביתר בן-צדף
+השבות ארצה בדרכן לבתי החולים שם יפגשו עם משפחותיהן
23:00 28/11/23  |  עידן יוסף
בשעה זו עוזבים 12 החטופים ששבו ארצה, בהם 10 אזרחיות ישראליות ושני אזרחים תאילנדים, את נקודת המפגש בשטח ישראל. החטופים השבים עברו הערכה רפואית ראשונית ויוצאים כעת בדרכם לבתי החולים במסוקי חיל האוויר, שם יתאחדו עם בני משפחותיהם.
+ראש המוסד חזר לישראל מקטר
22:52 28/11/23  |  עידן יוסף
ראש המוסד דדי ברנ שב ארצה מקטר, שם דן עם הקטרים על המשך ההסדר להפסקת האש.
+הפנים והשמות
21:45 28/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רשימת החטופות שהוחזרו: תמר מצגר (78), דיצה הימן (84), נורלין בבדילה (60), עדה שגיא (75), אופליה רויטמן (77), רימון קירשט (36), מירב טל (53), משפחת ליימברג - גבריאלה ליימברג (59), מיאה ליימברג (17) וקלרה מרמן (63)
10 השבות
+תמונות ראשונות: מיאה ליימברג שוחררה עם כלבתה
20:40 28/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
תריסר חטופים משוחררים - עשר ישראליות ושני זרים  ▪  שמות השבות: גבריאלה ליימברג, קלרה מרמן, תמי מצגר, דיצה הימן, נורלין (נטלי) בבדילה, עדה שגיא, אופליה רויטמן, רימון קירשט ומירב טל.
מיאה ליימברג וכלבתה
החטופות במעבר רפיח [רפרודוקציה: אבו עלי אקספרס]
+למרות שהפקקים חזרו, חזרת הנוסעים לאוטובוסים איטית יותר
19:34 28/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השימוש בוויז בישראל חזר לרמתו הרגילה, וגדל ב-17% בשבוע השלישי של נובמבר  ▪  השימוש ביישומון התחבורה הציבורית ירד ב-53% בשבוע הראשון למלחמה, אך חזר ל-30% מהרמה הרגילה בשבוע השלישי של נובמבר  ▪  השימוש בתחבורה הציבורית בישראל עדיין נמוך ב-24% מהרגיל
דפוס השימוש מתייצב [צילום: מאיר ועקנין/פלאש 90]
+בית המשפט הטיל הגבלות על מחבלת ששוחררה בעסקת חטופים
19:15 28/11/23  |  עידן יוסף
ביהמ"ש השלום בירושלים הוציא צו זמני המורה על המחבלת שדקרה ופצעה את מוריה כהן לא ליצור קשר עם משפחת כהן.
+מסתמן: הפסקת האש תוארך ביומיים נוספים
19:13 28/11/23  |  עידן יוסף
גורמים מצרים טוענים כי הושגה הסכמה להאריך את הפסקת האש ביומיים נוספים, מיום חמישי בבוקר עד שבת. העיתון אלערבי אלגדיד, היוצא לאור בלונדון, הוסיף כי המתווכים לוחצים על ישראל לאפשר הכנסת סיוע לצפון הרצועה בהיקפים גדולים יותר. סך הכל 90 חטופים תמורת 8 ימי הפוגה.

גורמים בישראל מעריכים - הפסקת האש תוארך ביומיים נוספים, לאחריה בסוף השבוע הלחימה צפויה להתחדש.
+איתן בן 12 הוכרח לצפות בסרטוני זוועה של הטבח
18:55 28/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דודתו של איתן יהלומי סיפרה כי הוחזק לבדו במשך 16 ימים  ▪  אמילי הנד בת ה-9 לוחשת במקום לדבר  ▪  בני משפחת ברודץ' חזרו עם כינים וגרדת  ▪  בני משפחת קלדרון הופרדו וחזרו בתת תזונה ובמצב נפשי לא פשוט
איתן יהלומי. חזר כבוי
+חמאס החל בהעברת החטופים לצלב האדום
18:26 28/11/23  |  עידן יוסף
גורמים מצרים מאשרים כי החלה העברת החטופים לידי הצלב האדום. גורם ישראלי אישר את המידע. לצד עשר החטופות הישראליות, תשע נשים ונערה בת 17, משתחררים לפחות עוד שישה תאילנדים, לאחר שבניגוד למה שפורסם אתמול - לא שוחררו חטופים תאילנדים.

הליך השבתם למדינת ישראל צפוי להסתיים בעוד שעה קלה. מספר החטופים והשבויים שיישארו בעזה לאחר השלמת המהלך מוערך ב-141 חטופים.
+הרבנות הצבאית הכריזה על שלושה חיילים שבויים כחללים
17:45 28/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ההרוגים הם תומר יעקב אחימס, קיריל ברודסקי ושקד דהן  ▪  מותם של שלושת החיילים שנחטפו ביום מתקפת הפתע בידי ארגוני הטרור נקבע בידי הרב הראשי לצה"ל  ▪  לשניים מהם תיערך לוויה, אך כל המשפחות יוכלו לשבת שבעה
סמ"ר תומר יעקב אחימס ז"ל הי"ד
סמל קיריל ברודסקי ז"ל הי"ד
+צה"ל: חיל התותחנים ירה במהלך הלחימה ברצועה יותר מ-90 אלף פגזים
15:42 28/11/23  |  מירב ארד
מתחילת המלחמה פועלות חטיבות האש של חיל התותחנים ומביאות לשדה הקרב את היכולות הייחודיות וליווי האש הצמוד ללוחמים בשטח. במהלך ימי הלחימה ירו הכוחות יותר מ-100,000 פגזים, יותר מ-90,000 מהם ברצועת עזה לתקיפת מטרות וליווי הכוחות המתמרנים.כך עדכן (יום ג') דובר צה"ל.
+תקרית ראשונה בהפוגה: שלושה מטענים הופעלו נגד כוחות צה"ל בצפון הרצועה
15:28 28/11/23  |  מירב ארד
דובר צה"ל מעדכן כי בשעה האחרונה הופעלו שלושה מטענים בשני מקרים שונים בצפון הרצועה בסמוך לכוחות צה"ל, בניגוד להסכמות ההפוגה. באחד המקרים בוצע גם ירי לעבר הכוח.כתוצאה מכך, מספר לוחמים נפצעו באורח קל. הלוחמים הגיבו בירי לעבר מקורות הירי. בשני המקרים, כוחות צה״ל שהו בקווי ההפוגה המוסכמים.
+ביג: תנועת הקונים זהה לתקופה המקבילה אשתקד
15:14 28/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החברה מפעילה 26 מרכזים מסחריים והדיווח שלה מצטרף לאינדיקציות נוספות להתאוששות הצריכה הפרטית  ▪  ירידה של 40% ברווח בשלושת הרבעונים הראשונים ל-580 מיליון שקל
התאוששות מאז תחילת החודש [צילום: ניר ודל]
+קטר: פועלים לעסקה נרחבת והארכת הפסקת האש
14:43 28/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
דווח כי ראש המוסד דדי ברנע, נחת בדוחא וצפוי להיפגש עם ראש ה-CIA, וראש ממשלת קטר  ▪  ישיבת קבינט תתקיים הערב  ▪  היום ומחר צפויים להשתחרר כ-20 חטופים ישראלים בתמורה לכ-60 אסירים ביטחוניים
ראש ממשלת קטר. פגישה משולשת בדוחא [צילום: ג'קלין מרטין/פול/AP]
ברנע. הגיע לקטר [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+נהרסה דירת המחבל שביצע את פיגוע דריסה בו נפל סמל מקסים מולצ׳נוב ז"ל
13:49 28/11/23  |  מירב ארד
לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 13 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים. כוחות הנדסה של צה"ל ומג"ב הרסו הלילה בכפר דיר עמאר שבחטיבת אפרים את דירת המחבל דאוד פאיז שביצע ב-31 באוגוסט 2023 פיגוע דריסה סמוך למחסום מכבים בו נפל סמל מקסים מולצ׳נוב ז״ל ונפצעו נוספים. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות במהלכן חשודים הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי, זוהתה פגיעה.

עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,000 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,100 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס
+ישראל תידרש להחלטות קשות לקראת חידוש הלחימה
13:20 28/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דייוויד איגנציוס, מבכירי הפרשנים בוושינגטון פוסט, אומר שההתלבטות נוגעת לאופן בו יפעל צה"ל נגד חמאס, ההתמודדות עם הלחץ הבינלאומי והיקף אנשי המילואים שיישארו מגויסים
כוחות צה"ל בעזה [צילום: דובר צה"ל]
+כ-220 חיילים ואזרחים עדיין בשיקום מפרוץ המלחמה
12:27 28/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
רוב הפגיעות במלחמה הן אורתופדיות, וחלקן הקטן גם פנימיות  ▪  בעוד שישה שבועות ייפתחו שתי מחלקות שיקום חדשות בהדסה הר הצופים  ▪  ח"כ יוני משריקי: נדרשות 500 מיטות שיקום נוספות בארץ, בפרט בפריפריה ובירושלים
[צילום: חיים צח /לע"מ]
+משפחתו של הנעדר רביד כץ עודכנה כי נרצח
12:17 28/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
רביד כץ הוגדר כנעדר מאז שבת ה-7 באוקטובר  ▪  אתמול התבשרה משפחתו על הירצחו  ▪  אחותו דורון כץ שוחררה ביום שישי האחרון מעזה
משפחתו של רביד כץ [צילום: גיל יערי/פלאש 90]
+רכבת ישראל: תחנות לוד גני אביב, בת ים קוממיות ויבנה מזרח ייפתחו בשבוע הבא
11:56 28/11/23  |  עידן יוסף
רכבת ישראל מודיעה על שלב נוסף בתהליך חידוש השירות ברחבי הארץ. מיום ראשון 3.12.23, תיפתחנה מחדש לשירות תחנות לוד גני אביב, בת ים קוממיות ויבנה מזרח.

עוד מציינים ברכבת כי הם ממשיכים לפעול כל העת לחידוש השירות בתחנות נוספות וצמצום השפעות המצב הבטחוני ובדגש על מחסור בצוותים כתוצאה מגיוס של עובדים למילואים, מחציתם אנשי אבטחה המהווים אוכלוסייה קרבית וצעירה המגויסת בד"כ ראשונה: מגייסים ומכשירים צוותים נוספים, מסיטים כוח אדם ממטה החברה, מגייסים עובדים אשר פרשו לגמלאות ומקפיאים פרישות עובדים.
+הרמטכ״ל בשיחה עם ראשי הרשויות בצפון: נמשיך להילחם ומוכנים להתפתחויות גם בצפון
11:53 28/11/23  |  מירב ארד
הרמטכ״ל נפגש (יום ג'( לשיחה עם ראשי הרשויות בצפון. הרמטכ״ל אמר לראשי הרשויות שזהו מפגש משמעותי, וכי הוא רואה חשיבות רבה לקשר בין צה״ל למנהיגות המקומית.

״קיבלנו החלטה קשה לפנות את התושבים בצפון, ואני מלא הערכה לאופן שבו אתם מפגינים חוסן ואורך רוח, ומאפשרים לנו להילחם. אנחנו נתכנן יחד עם ראשי הרשויות את החזרה של התושבים ואת העיתוי שלה, בשיח ומתוך הבנה, שלא נוכל לחזור למציאות שהייתה כאן לפני המלחמה. מזה שמונה שבועות לוחמי צה״ל ומפקדיו נלחמים בנחישות ומגנים על הבית. אנחנו נמשיך להילחם ומוכנים להתפתחויות בזירות נוספות, גם בצפון", אמר רא"ל הלוי.

הרמטכ״ל הודה לפורום על המפגש החשוב והמלמד, ועמד על כך שהשיח ימשיך להתקיים באופן שוטף כל הזמן.
+מחיר המלחמה
11:44 28/11/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

גשמי ברכה? [צילום: עטיה מוחמד/פלאש 90]
+יומן מלחמה, היום ה-52
11:36 28/11/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
תהיתי אם בימים אלה של חידוש גל האנטישמיות אין ביבי וסמוטריץ' והחרדים מנפקים הוכחות למי שרואים ביהודים תאבי כסף ללא הגבל
סמוטריץ'. תאוות כסף [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ה"קונספציה" מכה שוב
11:11 28/11/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
ה"קונספציה" מכה בישראל שוב ושוב: 1973, 1993, 2023  ▪  חשוב ליצור מערכת אמינה של ניהול סיכונים למניעת "קונספציה" רביעית
הסכם אוסלו. לא ביקשו ועדת חקירה [צילום: סער יעקב/לע"מ]
+שר החוץ של תאילנד מגיע לישראל: ייפגש עם המשוחררים התאילנדים
10:48 28/11/23  |  מירב ארד
שר החוץ של תאילנד, פרנפרי בהידה-נוקרה, ינחת הבוקר (יום ג') בישראל. הוא צפוי להיפגש בבית החולים אסף הרופא עם החטופים התאילנדים ששוחררו מהשבי ברצועת עזה, בליווי שר החוץ אלי כהן ושר הבריאות אוריאל בוסו.
+תיעוד מרגש: אוריה, יובל ועפרי ברודץ פגשו את כלבם האהוב
10:43 28/11/23  |  מירב ארד
מפגש מרגש בשניידר: הילדים אוריה, יובל ועפרי ברודץ, שחזרו מהשבי, פגשו לראשונה את כלבם האהוב רונדי.
+כדי שתהיה משמעות להבטחה "לעולם לא עוד"
10:34 28/11/23  |  שוקי אמרני   |   לרשימה המלאה
חייבים להפסיק את המצב ההזוי שמאפשר לאנשים בלתי מתאימים בעליל להיבחר לכנסת ולהתמנות לשרים בממשלה  ▪  השימוש הגובר בשיח הציבורי באמירה "לעולם לא עוד" שהייתה שמורה בהתייחסות לשואה מלמד על עומק השבר ועוצמת החרדה בקרב הציבור הישראלי
[צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת]
+ליברמן: נתניהו העניק חסינות לסינוואר - מכיר את הנושא באופן אישי
10:02 28/11/23  |  מירב ארד
יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן: "קראתי שנתניהו הכחיש את הידיעה שפרסם
בן כספית על כך שנמנע לפחות שש פעמיים מלחסל את יחיא סינוואר. נתניהו יכול להכחיש ממחר ועד באב אל-וואד. הוא זה שהעניק חסינות ליחיא סינוואר ולראשי החמאס, ומנע כל ניסיון לסכל אותם. אני כותב את זה לא מתוך השערה, אני כותב את זה בה״א הידיעה כמי שמכיר את הנושא באופן אישי. וזה כמובן מתווסף לידיעה בעיתון הצרפתי לה פיגארו מהימים האחרונים, על כך שנתניהו סיכם עם ממשלת קטר שלא יהיו סיכולים ממוקדים של ראשי החמאס על אדמת קטר."
+איך נזהה סימנים למצוקה נפשית
09:47 28/11/23  |  ליאת גוטמן   |   לרשימה המלאה
מה נוכל לעשות עבור עצמנו או עבור האחר?  ▪  מציאת מקום בטוח שמגביר את תחושת הביטחון שלנו כאן ועכשיו, גם כאשר המציאות הכללית לא בטוחה
תחושת שייכות [צילום: מרקוס שרייבר/AP]
+היום ה-53: הודעות נמסרו למשפחות 10 החטופים שישוחררו היום
08:50 28/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ביומיים הקרובים צפויים להשתחרר 20 חטופים נוספים  ▪  ישראל אישרה לכלול 50 אסירות נוספות בין המיועדים לשחרור  ▪  מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע לישראל ביום חמישי הקרוב
רגע כניסת השבים ארצה לשטח מדינת ישראל
הגעת החטופים לבית חולים איכילוב [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+בנק מזרחי הפריש 586 מיליון שקל בשל המלחמה
08:27 28/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההפרשה - לסיכוי אשראי קבוצתיים ולא בגין לווים פרטניים  ▪  גידול ניכר בהפרשות בשל אשראי לדיור ועסקים קטנים  ▪  עלייה של 14% ברווח מתחילת השנה ל-3.86 מיליארד שקל
ההפרשה - פי 6.5 מאשר אשתקד [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+האשמות כנגד נתניהו - צביעות ושקרים
08:22 28/11/23  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה
"אתן העיניים של המדינה, לא הראש שלה", אמרו המפקדים לתצפיתניות, שהתלוננו על הנעשה מעבר לגדר  ▪  קומץ חיילות אמיצות, העומדות על המשמרת ניסו להתריע ובזמן על המחזה שהן רואות והמתרחש מעבר לגדר  ▪  שם באזור ה"צייד" שלהן, הן צפו ואיתרו פעילות חורגת מהמקובל  ▪  את ההתראה העבירו למפקדיהן בטרם הטבח ובטרם פרצה האש  ▪  מפקדיהן ביטלו טענותיהן בהנף יד, משל היו זבוב טורד
נתניהו. האשמות ללא הפסקה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+לפיד: "עשו את הפוליטיקה הכי קטנה ועלובה במקום להזיז את כל הכסף ללוחמים"
08:15 28/11/23  |  מירב ארד
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס לאישור הצעת התקציב בממשלה, שכללה את הכספים הקואליציוניים חרף התנגדות חברי המחנה הממלכתי. "בזמן שישנתם - הממשלה העבירה את התקציב עם הכספים הקואליציוניים, השאירו את המשרדים המיותרים, עשו את הפוליטיקה הכי קטנה ועלובה במקום להזיז את כל הכסף ללוחמים, למפונים ולעסקים שקורסים. אין בושה", כתב.
+הראל: השפעה שלילית של המלחמה ב-130 מיליון שקל
08:12 28/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קבוצת הביטוח וההשקעות מדווחת על הפסד של 80 מיליון שקל בתיק הנוסטרו וצופה גידול של 50 מיליון שקל בתביעות בביטוחי חיים  ▪  עברה לרווח של 406 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים
המבורגר. עסקת ישראכרט - הבעת אמון [צילום: ורדי כהנא]
+אקונומיסט: הלחימה בדרום הרצועה תהיה קשה עוד יותר
08:01 28/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט מסביר שצה"ל לא יוכל להפעיל שריון כמו בצפון הרצועה, מצבם של האזרחים יחמיר וארה"ב הייתה רוצה שישראל תימנע ממתקפה כזאת - אבל אז חמאס ימשיך לשלוט באיזור
פליטים מצפון הרצועה בעיירה דיר אל-בלח [צילום: עאדל חאנה, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (14)
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
28/11/23 11:38
2
איסי הורן
29/11/23 12:05
 
סתם אחד
30/11/23 20:46
3
ספי סגל
1/12/23 19:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
ישראל קיבלה לידיה את רשימת החטופים הצפויים להשתחרר היום (יום ג' 28.11.23) במסגרת הארכת הפסקת האש. הודעות נמסרו למשפחות. ביומיים הקרובים צפויים להשתחרר 20 חטופים נוספים במסגרת ההסכם.
28/11/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בנק מזרחי-טפחות הפריש 586 מיליון שקל לסיכוני אשראי קבוצתיים בשל מלחמת חרבות ברזל. ההפרשה הכוללת ברבעון השלישי הסתכמה ב-694 מיליון שקל, פי 6.5 מאשר אשתקד - מדווח הבנק (28.11.23). מדובר בהפרשות כוללניות על-פי הערכות הסיכונים במגזרים השונים, ולא בהפרשות פרטניות הנובעות מחובות מסופקים של לווים ספציפיים.
28/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
אני מבקש להקדים את הדיון באמור לעיל, בנושא מקורב אך לא זהה. בימים האחרונים ממש, חולף שוב/מתחדש, רחש-בחש בין פעילי ה"מחאה", זכרונה לברכה. גם נשאלות שאלות בדלתיים סגורות, האם לחדשה אם לאו. במחנה האחר עולה מפלס הדאגה לאפשרות כי אכן תתעורר שוב המחלוקת הקשה, שוב יחזרו המראות האלימים של חסימת עורקי תחבורה (בעת מלחמה!) ושוב נשמע את צריחת הזמבורות, כולל המצור הבלתי נלאה על מגורי שרים ואנשי ציבור.
28/11/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
קבוצת הביטוח וההשקעות הראל רשמה הפסד של 80 מיליון שקל בתיק הנוסטרו (ההשקעות העצמיות שלה) מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, וצופה שהתביעות בביטוחי חיים יגדלו ב-50 מיליון שקל בשל המלחמה. הראל גם מדווחת (28.11.23), כי דמי הניהול שלא ייגבו בשל פוליסות תלויות תשואה שנמכרו בשנים 2002-1991, בשל הירידות בבורסה, הם 344 מיליון שקל; היא תשוב לגבות דמי ניהול כאשר התשואות יהפכו לחיוביות.
28/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הלחימה ברצועת עזה לאחר הפסקת האש תהיה גרועה עוד יותר מאשר לפניה, צופה אקונומיסט. לחמאס יש אינטרס ברור להאריך את הפסקת האש: מפקדיו יקבלו יותר זמן להתאושש ולהתכונן, הן בצפון הרצועה והן בדרומה. היא גם תוביל ליותר לחץ על ישראל שלא לחדש את הלחימה. הן משפחות החטופים והן הנשיא ג'ו ביידן רוצים שהעסקה תוארך.
28/11/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il