|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
אמפיתיאטרון אילת [צילום: אלי אלון]

האמפיתיאטרון העירוני ההיסטורי באילת

רבים, אף מקרב מתושבי העיר, ובמיוחד הצעירים שבהם, לא יודעים כלל על קיומו, שלא לדבר שאינם מכירים את עברו ההיסטורי המפואר
04/02/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לא מכבר הוצבו שלטי מורשת ליד אתרים היסטוריים בעיר אילת. בין האתרים: האמפיתיאטרון העירוני העומד מזה למעלה מ-30 שנה נטוש, שומם ומוזנח.

האמפיתאטרון ההיסטורי נבנה באופן מאולתר בשנת 1949. בשנים 1958-59 במסגרת חגיגות העשור נבנה בצורה מסודרת ומבוטנת. הוא ממוקם מאחורי מלון "קלאב הוטל", כ-500 מטרים מערבית לאתר הלאומי אום-רשרש. הוא בנוי בצורת חצי מעגל ובו קרוב ל-2,000 מקומות (הערכה) -מושבי עץ המותקנים ע"ג יציעי בטון. בקדמתו במה העשויה בטון ובעורפה וצמודים לה מחסן וחדר הלבשה.

האמפיתיאטרון נחבא משהו - מוסתר על-ידי חומה גבוהה המקיפה אותו מכל עבריו, ולאורך החומה מספר שערי ברזל נעולים. התברר לי כי רבים, אף מקרב מתושבי העיר, ובמיוחד הצעירים שבהם, לא יודעים כלל על קיומו, שלא לדבר שאינם מכירים את עברו ההיסטורי המפואר.

ראוי להדגיש למען הקנאים לשפה העברית, כי אמפיתיאטרון אילת הוא למעשה לא אמפיתיאטרון אלא תיאטרון פתוח שכן מושביו הם בצורת חצי מעגל, ואילו אמפיתיאטרון כידוע מושביו הם במעגל שלם (360 מעלות) אולם הוא מכונה אמפיתיאטרון או בקיצור אמפי בפי כל ומוכר וידוע בשם זה והשם דבק.

עזובה והזנחה

האמפיתיאטרון העירוני באילת עומד נטוש, שומם ועזוב מזה למעלה מ-30 שנה. ביקרתי בו בעבר ב-2019 וב-2021 וצילמתי אותו מכל עבריו. המראה שנגלה לי לא היה מלבב וניתן לראות זאת בצילומים. על שטח הבמה המעוגלת ובחדרי ההלבשה הצמודים היו פזורים ערימות גרוטאות, מזרונים, שיירי אוכל ולכלוך למינהו המעידים כי המקום משמש לחסרי בית. כיסוי העץ שעל גבי מושבי הבטון ביציעים מגלה סימני התפוררות. ביקרתי במקום שוב בימים אלה - ינואר 2024 .אמנם חל שיפור במצב הניקיון בהשוואה לשנים עברו, אולם האמפיתיאטרון עדין נטוש ועזוב ומוזנח.

כינוס ידיעת הארץ שנערך באמפי תיאטרון אילת 1962 [צילום: פריץ כהן/לע"מ]


ידע ימים יפים יותר

המקום ידע ימים יפים יותר, והיווה את אחד ממוקדי התרבות והחברה המרכזיים של העיר אילת בעשוריה הראשונים. זה היה המקום של מדורת השבט האילתית. כולם הגיעו לשם לכל אירוע והופעה. נערכו בו חגיגות אילת, פסטיבלי ים-סוף, קונצרטים, חגיגות יום העצמאות, טקסי הביכורים וכן מסיבות סיום של תלמידי בתי ספר ואין ספור של מופעי זמר ובידור בהשתתפות אמנים מהארץ וגם מחוצה לה.

בין האמנים שהופיעו על בימתו של האמפיתיאטרון אמנים ולהקות מהשורה הראשונה ובהם: יהודית רביץ, אנריקו מסיאס, שלמה ארצי, הגשש החיוור, אריק איינשטיין ושלום חנוך בהופעה משותפת, אילנית, רבקה מיכאלי, יוסי בנאי, להקת חיל-הים, שייקה אופיר, צביקה פיק, יגאל בשן, מני פאר, להקת פיקוד דרום, "החלונות הגבוהים", גלי עטרי, משינה, כוורת, בנזין והרשימה עוד ארוכה ורבה. בין האמנים מחו"ל שהופיעו באמפיתיאטרון האילתי הזמר סטינג, המלחין לאלו שיפרין טוני הקטן, גינגס חאן ואלפידה.

לצד אמנים יידועי שם הופיעו על במת האמפיתיאטרון להקות זמר, מוזיקה ומחול מקומיות ובהן להקת "בית הנוער אילת", להקת המחול אילת ותזמורת הנוער של אילת. כאן עשו צעדיהם הראשונים כמה אמנים מקומיים שפרצו מאוחר יותר מחוץ לעיר. באמפיתיאטרון נערכו גם עצרות ממלכתיות וכינוסים מפלגתיים. באירועים השונים שנערכו בו השתתפו לא פעם אישי ציבור רמי מעלה ובהם גולדה מאיר, יצחק שמיר ועוד.

הופעת התזמורת הפילהרמונית הישראלית

שמואל תגר, נאמן שימור אילת וחבר ועדת שימור עירונית כותב-מספר באתר המועצה לשימור אתרי מורשת כי האמפיתיאטרון הוקם בשנת 1949 בידי חיל ההנדסה ובתחילה הכיל כ-200 מושבים והפך במהרה למרכז החברתי-תרבותי באילת, אליו היו נוהרים חיילי האזור ואזרחי המקום. כאן היו צופים בסרטים, בקונצרטים. באוקטובר 1950 אף זכו לחזות כאן בהצגת התיאטרון הראשונה "בערבות הנגב", שהועלתה על-ידי תיאטרון הבימה. תגר מוותיקי ויקיר העיר, מספר כי גם כאשר נבנו שיכוניה החדשים של אילת במרחק רב מהחוף, המשיך מקום זה להוות את המוקד החברתי בו התקיימו חגיגות יום העצמאות, טקסי הביכורים, מופעי הנוער וכינוסים למיניהם.

בסוף שנות החמישים לקראת חגיגות העשור הוגדל האמפי ל-1,000 מקומות ישיבה, ובשנות השבעים נוספו על-ידי העירייה עוד כ-1000 מקומות וגם חדרי ההלבשה שנבנו בעורף הבמה. ב-1959 הופיעה בו התזמורת הפילהרמונית הישראלית. שמוליק תגר שהשתתף בקונצרט זה, מספר: "הייתה זו הופעתה לראשונה באילת של התזמורת הפילהרמונית, התזמורת ניגנה על במת האמפיתיאטרון עם הסולן הכנר אייזיק שטרן. קהל הצופים בקונצרט היה מורכב בערך מ-50% תושבי העיר ומ-50% חיילי האזור. הייתה זו חוויה יוצאת מגדר הרגיל", נזכר תגר.

האמפיתיאטרון שופץ על-ידי העירייה שלוש פעמים: בתחילת שנות השישים, בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים, אז הוסיפה לו עירית אילת חדרי הלבשה ומתקני מערכות קול וחשמל.

"מדורת השבט"

רבים מתושבי אילת מוצפים ברגשות נוסטלגיים ובערגה בהיזכרם באמפיתיאטרון בו זכו להשתתף באירועים ובמופעים הרבים שנערכו שם לאורך השנים. ביקשתי באמצעות קבוצת הפייסבוק האילתית מתושבי אילת בעבר ובהווה לספר על האמפיתיאטרון ועל זיכרונותיהם ממנו.

נירה יוגב, תושבת אילת לשעבר, מספרת: "זכור לי שאת אירועי סיום שנה"ל של כיתות יב' נהוג היה לערוך באמפיתיאטרון עירוני . זכור לי שבאחד האירועים מורה שהנחה את האירוע, התחשמל מהמיקרופון. הכל נגמר בטוב.

הזמר והמוזיקאי דוד נתן, בן העיר אילת ממנהליה המוסיקליים של "להקת בית הנוער", להקה אילתית מקומית ידועה שהרבתה להופיע על בימת האמפיתיאטרון, מספר כי אחת מחברות הלהקה במשך מספר שנים, הייתה נערה אילתית צעירה בשם אסתר חיות, לימים חברת להקת פיקוד מרכז ולימים נשיאת בית משפט העליון.

תושבת אילת נזכרת בהופעתה של יהודית רביץ" באה מאהבה" שנערכה באמפיתיאטרון באילת: "זו הייתה הופעה מהממת של יהודית רביץ. העור שלי מצטמרר מזיכרונות טובים, טובים - מילה קטנה, עפתי בהופעה הזאת לגבהים!! עוד אירוע שאני לא אשכח שנערך באמפיתיאטרון היה הופעת סיום כיתה ו' (ריקוד עם המזוודות לצלילי "לאילת, לאילת - שער העולם דרומה")".

זמירה שטרן-קלר מספרת: "בתחילת שנות השישים הועלו שתי הצגות שאני זוכרת אחת-חלום ליל קיץ בהשתתפות תלמידים. אחותי השתתפה. והשני-שלמה המלך ומלכת שבא - עם מיצג סירות מוארות על הים.

איציק אשכנזי מספר: "טקס הסיום של כיתה ו' של כל בתי הספר בעיר נערך שם והנושא היה חומה ומיגדל. אני השתתפתי בתרגילי התעמלות קרקע. היו זמנים (בשנת 1974)".

שיקום ושימור המקום

האמפיתיאטרון נעזב סופית כנראה אי-שם בתחילת שנות ה-90 (יש גרסאות שונות בעניין, א.א) וכאמור מאז ועד היום במשך למעלה מ-30 שנים הוא עומד נטוש, עזוב ומוזנח.

מידי פעם העלו בעיקר תושבים ותיקים של העיר, שהאמפיתיאטרון הוא חלק מזיכרונות ונוף ילדותם, דרישה לשמרו ולשקמו ולהחזירו לימיו היפים. ינקה זיו תושב אילת מספר לי: "כל עיר בעולם שמכבדת את עצמה דואגת לשמר את האתרים ההיסטוריים שבתחומה. בכל הערים בעולם אזורי ה"אולד סיטי" הם הכי מתוירים. חבל מאוד שהאמפיתיאטרון לא משוקם".

יצוין כי באילת ברוב ימות השנה אין גשמים, דבר המגביר את יכולת ניצול האמפיתיאטרון. אפשר להפוך את האמפיתיאטרון העירוני הפתוח ל "קיסריה" של אילת, שם יערכו מופעים וקונצרטים למיניהם. חשוב שהאמפיתיאטרון יישאר בידי עירית אילת, בידי הציבור וישמש גם את התושבים בעיר, בתי ספר וכיוצא באלה כבימים עברו.

תגובת עיריית אילת

פניתי בזמנו לדוברת עירית אילת, בעניין העזובה באמפיתיאטרון העירוני ההיסטורי. הדוברת מסרה אז כי "קיימת כוונה לשמר ולהשמיש את האמפיתיאטרון בדיוק למטרה שלו -אמפיתיאטרון לאירועים, וכי החברה הכלכלית אילת הופקדה על פרויקט שיקומו והפעלתו מחדש של האמפיתיאטרון ההיסטורי בעיר והיא אמורה להוציא את עבודות הקמתו ליזמות פרטית".

בשנת 2015, כך לפחות דיווחה העיתונות דאז, אישרה עיריית אילת תוכנית לפתיחה מחדש של האמפיתיאטרון ובו כ-2,500 מקומות ישיבה. נכון להיום ינואר 2024 בחלוף כ-8 שנים מההחלטה עומד האמפיתיאטרון שומם ונטוש.

שמוליק תגר מראשי השימור באילת, כותב לי בימים אלה (ינואר 2024): "לפני שנה וחצי הכריזה העירייה על האמפיתיאטרון כאתר לשימור - רשום ברשומות, אח"כ הוכן תיק תיעוד ושימור כחוק, ובימים אלה מסתיימת הכנת התוכנית לשימור, בנייה ושיפוץ המקום. האם המקום יחזור להיות אמפיתיאטרון עירוני ?אני שואל ותשובתו חיובית: כן הוא משיב. ועל זה נאמר ימים יגידו.

[צילום: אלי אלון]
תאריך:  04/02/2024   |   עודכן:  04/02/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמפיתיאטרון העירוני ההיסטורי באילת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צריך לשפשף את העיניים, להזדעזע ולא להאמין למשמע שורת מעשי הכניעה המופקרים בעסקת הכניעה המתגבשת בין מדינת ישראל לארגון הטרור 'חמאס'.
04/02/2024  |  שמואל פישר  |   יומני בלוגרים
שלשום הצטרפה ארמניה רשמית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), מהלך מתריס במודע ובמכוון נגד מוסקבה, ותוצאה ישירה של האכזבה והזעם בירוואן כלפי רוסיה. נזכיר שביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא במארס שעבר צו מעצר נגד הנשיא פוטין על-רקע המלחמה באוקראינה וחטיפת ילדים אוקראינים לרוסיה באופן לא חוקי. המשמעות המעשית של ההצטרפות הארמנית לביה"ד הפלילי הבינלאומי היא שאם הנשיא פוטין ינחת בשטחה לביקור, כפי שקרה לא פעם בעבר, הרשויות הארמניות אמורות לעצור אותו ולהסגיר אותו להאג. הסיכויים שזה יקרה קטנים כמובן, ובכל זאת - יש פה מסר ארמני ברור לכיוונה של רוסיה.
03/02/2024  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
הנרי קיסינג'ר הותיר אחריו אמירה בלתי נשכחת: "לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים". רצה לומר, צעדי פנים שנוקטות ממשלות בישראל מושפעים, אם לא מוכתבים, על-ידי המימשל בוושינגטון. אנו נזכרים עתה באמירתו הנצחית של קיסינג'ר, אך בשינויים קלים, שהולמים את הצעדים שנוקט הנשיא ג'ו ביידן בימים אלה, בכל הנוגע לעתיד העימות הישראלי-פלשתיני.
  • הרהור ראשון שעולה בי הפעם: תחושת אי-נעימות על כך שהנה אני יושב לי ספון בחדרי החמים, מול המחשב, בשעה שהנכד שלי ואלפי חיילים עושים מלאכתם-שליחותם-לחימתם בקור ובגשם, בבוץ ובעיי החורבות, בסיכון חייהם.
כבר כמה שנים שברמת גן פועלת תחבורה עירונית בשבת ("סבבוס") במימון העירייה. השבוע קיבלתי וטסאפ מסגן ראש העירייה מטעם שס, דויד מנחם, שבו פירט מדוע הוא "נבחר הציבור שנלחם באמת על השבת ועל כך שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת" בצירוף סרטונים שבהם נשמע מדבר בישיבת מועצת העיר נגד הסבבוס ואף מצביע נגד.
02/02/2024  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il