משה אסף את כל העם ביחד, כך באה לידי ביטוי אחדות העם בפרשת "ויקהל". רבי יצחק יעקב ריינס אמר: "לקבץ "אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות ל"ה, א'), לנטוע בהם רגש של אחדוּת וחברוּת - "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה'" (שמות ל"ה, א'), זהו התפקיד והשאיפה העיקרית, האל"ף והתי"ו של התורה". האחדות חשובה בכל עת והיא נותנת כוח לעם. ביחד אפשר להציב מטרות ולהשיגן. כל אחד תורם את חלקו, בנושאים שהוא טוב בהם וביחד נוצר משהו שלם.
בנוסף להתקהלות משותפת ודיונים בנושאים שונים, חשוב לעבור גם לשלב המעשה, לכן לאחר שכתוב "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות ל"ה, א') נכתב גם "לַעֲשֹׂת אֹתָם". בעל הפירוש "בית יעקב" אמר: "משה ציוה: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם" - שלא יהיו יוצאים ידי חובה בדיבורים בלבד, אלא יזכרו שיש "לַעֲשֹׂת אֹתָם", שכל האסיפות וההתקהלויות יהיו מביאים גם לידי מעשים ממש".
השבת היא שבת מברכין לחודש אדר ב', וקוראים בה את פרשת "שקלים". יש אחדות בעם בכך שכל אדם הביא מחצית השקל "הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט" (שמות ל', ט"ו).
שאלה למחשבה: מדוע כל אדם הביא דווקא מחצית השקל ולא שקל שלם?
הצעת תשובה: רבי יעקב יוסף מפולנאה כתב: "ללמדך שאין אדם שלם ולא יהודי שלם, עד שיהיה שותף עִם חברוֹ בצוותא ובאחווה, ולא עוד אלא אף הפשוט שבפשוטים עשוי להשלים את הגדול שבגדולים". והדגיש רבי אברהם בורנשטיין מסוכטשוב: "התורה מלמדת אותנו שאין לו לאדם לחשוב שהוא שלם, כי (אִם) בהתחברות עִם ישראל".
בשיחת הרבי מלובביץ' זצ"ל לשנת תשנ"ב אמר: "והביאור בזה, מחצית השקל מורה על עבודה שֶׁל אחדות ישראל, ולכן מדגישים שכאשר יהודי נמצא בפני עצמו הוא רק מחצית, וכדי שיהיה "שקל הקודש" עליו להתאחד עם יהודי שני, ועד להתאחד עם כל אחד ואחד מישראל..."
הרב יששכר שלמה טייכטל היה אחד מרבני הונגריה לפני מלחמת העולם השנייה. בזמן השואה הוא כתב את הספר 'אם הבנים שמחה', בו הביע מהפך בהשקפת העולם שלו.
הוא הביא בספרו ראיות על חשיבות האחדות בישראל: "...הלא מצינו בימי מרדכי ואסתר, שכינס וקיבץ (מרדכי) את ישראל בכלל אחד (=כולם ביחד). האם תחשוב שהיו כולם בדעה אחת?! הלא גם אז היו בדעות שונות... ואף על-פי כן כשבאה עליהם גזירה שכללה כל כלל ישראל, היו מבינים שהתרופה למכה הזו הִינה רק לקבץ גם כן יחד כל כלל ישראל, שיהיו באחדות יחד... על כן אמרה לו אסתר: 'לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים' (מגילת אסתר ד', ט"ז), ושזה דווקא יהיה תרופה לכלל ישראל, כמו שהמכה הייתה לכלל ישראל..."
גם כיום המכה שקיבלנו נוגעת לכל עם ישראל ועלינו להבין שהתרופה למכה הזו היא אחדותנו. נבחר בערך האחדות וגם ניישמוֹ, ותתקיים בנו התפילה: "בָּרְכֵנוּ אָבִינוּ כֻּלָּנוּ כְּאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ".
קהל קדוש, שבת שלום! (שבת מברכין לחודש אדר ב') חודש טוב ושמח!