|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מבנה בית הכנסת ברש"י 20 מראה כללי [צילום: אלי אלון]

בית כנסת חסידי סוכטשוב בתל אביב

עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי
18/03/2024  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

במרכזה של תל אביב ברחוב רש"י 20 ניצב מאז תחילת שנות ה-30 מבנה דו-קומתי מ"הדור הישן" של המבנים בתל אביב. בקומתו הראשונה שוכן בית הכנסת של חסידי סוכטשוב, מבתי הכנסת הפחות ידועים בעיר.

עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן. על חזיתו של בית הכנסת הותקן שלט הקדש-הנצחה וכך נכתב בו: "בית זה הוקדש לתורה ולתפילה על-ידי מו"ח גרשון קוסו נוחו עדן, נמסר כעיזבון מחיים לאנ' אש דת חסידי סוכצ'וב לקיים בית תפילה עד ביאת הגואל במהרה בימינו".

עברו ההיסטורי של מבנה בית הכנסת

מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי. צילמתי את המבנה מפינותיו וזוויותיו השונות. הניה מליכסון, מדריכת טיולים וחוקרת תל אביב סיפרה לי על אודות הבית הדו קומתי ברש"י 20 וזאת בהסתמך על עיון בתוכנית ותרשים הבניין: "ב-1930 נבנתה במקום קומה ראשונה על-ידי האדריכל פנחס היט עבור גברת ברינה טופירוביץ שמכרה את הנכס לזוג גרשון ושיינדל קוסו. בשנת 1933 המהנדס והאדריכל יהודה סטמפלר מי שתכנן בתים רבים בתל אביב, בונה עבור הזוג קוסו קומה שנייה. הבניין למעשה לא השתנה מהותית משנות ה-30, אומרת מליכסון.

משה הררי איש הייטק בעברו וכיום מורה דרך, יליד תל אביב המסייר רבות בעיר הולדתו, מכיר את בית הכנסת ברש"י 20 מילדותו ובתור ילד שהה בו הרבה. הררי מספר לי כי אביו פנחס הררי (לבית וייכנברג) שעלה לארץ מפולין עם משפחתו באמצע שנות ה-30 של המאה שעברה, היה מחסידי סוכטשוב. משפחת וייכנברג הייתה מהראשונות שהצטרפו לחסידות סוכטשוב בפולין, אביו של פנחס הררי (משה-אריה וייכנברג) נמנה עם מתפללי בית הכנסת ברחוב רש"י 20. ובבית כנסת זה, מספר משה הררי, "עליתי לתורה בבר המצווה וכשנישאתי התקיימה שם 'שבת חתן'".

משה הררי מספר על עברו של הבניין ובית הכנסת: "בעלי הבניין גרשון ושיינדל קוסו היו זוג ערירי ללא ילדים אני עוד זוכר אותו מילדות. הם הקדישו את הבניין לחסידי סוכטשוב. התנאי שלהם היה שהמקום ינציח את שמם. הם גרו בקומה השנייה של הבית והשכנים שלהם בקומה השנייה היו אליהו וחווה גפני (ויינטרופ) הוריו של משה גפני לימים חבר כנסת איש רשימת יהדות התורה. משה גפני יליד תל אביב (1951) למד בבית הספר היסודי 'יסודי התורה' בעיר וסביר להניח כי ילדותו עברה בבית זה. אני זוכר את אבא של משה גפני יורד להתפלל עימנו".

משה הררי מספר כי בזמנו רבים ממתפללי בית הכנסת נמנו עם חסידי סוכטשוב אבל היו גם מתפללים אחרים מאנשי הסביבה. קהל המתפללים מנה כ30-40 מתפללים. הגבאי המיתולוגי בבית הכנסת היה משה לבנון. בין הדמויות הבולטות בבית הכנסת היו ר' ישעיהו מאיר אייבישץ ששימש שנים רבות גבאי ומגיד שיעור.

מפגש תרבותי וחברתי לחסידי סוכטשוב

מלבד תפילות נערכו בבית הכנסת ברש"י 20 אירועי עליה לתורה של חתני בר מצוה ועליה לתורה לחתנים ב"שבת חתן". כן שימש בית הכנסת מפגש תרבותי וחברתי לחסידי סוכטשוב. כאן נערכו הילולות ושמחות ומפגשים של אנשי החסידות. כך למשל, בינואר 1949 נערכה כאן עליה לתורה ושמחת בר המצווה לנער מנחם דוד בורנשטיין נכד האדמו"רים מסוכטשוב ומסוקולוב. מודעת הזמנה לאירוע מתפרסמת בעיתון "הצפה". בפברואר 1954 "פרשת תצווה" התארח והתפלל בבית הכנסת של חסידות ברש"י 20 אדמו"ר החסידות הרב חנוך בורנשטיין.

לצד אירועי שמחה נערכו כאן בית הכנסת אזכרות וימי שנה ("יורצייט") לחסידי סוכטשוב ולמתפללים בבית הכנסת. מכאן יצאו בדרכם לקבורה בבית העלמין הלוויתם של נפטרים הקשורים לחסידות סוכטשוב או נפטרים שהתפללו בבית הכנסת. כך למשל במרס 1946 יצאה מבית הכנסת הלוויתו של ר' ישעיהו מאיר אייבשיץ שהיה מראשי בית הכנסת ומחסידי סוכטשוב. ב-15 בדצמבר 1964 יצאה מבית הכנסת של חסידי סוכטשוב ברש"י 20 הלוויתו של הרב מאיר צבי מזור מחסידי סוכטשוב שנפטר בוורשה בספטמבר 1938 והובא בשנת 1964 לקבורה בארץ. ב-1975 יצאה מכאן הלוויתו של פנחס הזה מחסידי סוכטשוב וב-1986 יצאה מבית כנסת זה הלוויתו של ר חיים אליהו טרופ אף הוא נמנה עם חסידי סוכטשוב.

בית הכנסת מתרחב

הררי מציין כי בית הכנסת ברחוב רשי 20 היה בעבר קטן בשטחו מאשר כיום ומסביר: בקומה השנייה של הבית הדו קומתי ברש"י 20 התגוררו כאמור הזוג קוסו בעלי הבניין לידם בקומה השנייה משפחת גפני. בקומה הראשונה בחלק הקרוב לרחוב התגוררו שתי נשים מבוגרות בדמי מפתח ומימין לדלת הכניסה לבית היה בית מלאכה של חייט שעסק בתיקונים ובתפירת בגדים וכששתי הנשים המבוגרות נפטרו והחייט הפסיק לעבוד והלך לעולמו, ומאחר שהמקום היה שייך לבית הכנסת והשוכרים בו היו בדמי מפתח, אז פשוט בית הכנסת התרחב.

עם השנים דור קהל המתפללים המקורי הלך והידלדל. הררי: "מהמתפללים המקוריים בבית הכנסת, ככל שידוע לי נשאר יהודי בן 104 עד מאה ועשרים ואני לא יודע עד כמה הוא פוקד את בית הכנסת כיום".

ממודעה התלויה על דלת בית הכנסת ברחוב רש"י 20 אני מבין כי במקום נערכות כיום שלוש תפילות: שחרית, מנחה, מעריב ו"שיעורי גמרא למתחילים" .

בתי כנסת ושטיבלים רבים בת"א נסגרו

משה הררי יודע לספר כי מכל בתי הכנסת והשטיבלים של החסידויות הרבים שפעלו בעבר באזור מרכז תל אביב בית הכנסת ברש"י 20 הוא בין השטיבלים היחידים שנשארו מתפקדים. היו בסביבה המון שטיבלים ובתי כנסת שנסגרו. כך למשל, באזור רחובות רוטשילד, אחד העם, בר-אילן ופיירברג היו כמה שטיבלים של חסידות גור חלקם הגדול נסגר. אני לא יודע מי מהם עדין מתפקד. ברחוב אחד העם היה שטיבל של בעלז. קיימים אומנם ברחוב זה מוסדות של בעלז אבל אני לא יודע אם השיטבל עדין פועל. ברחוב רש"י 1 היה שטיבל של חסידות ויזניץ והוא נסגר לפני 40 שנים וברש"י 30 אם אני לא טועה היה שטיבל של חסידי סוקולוב.

חסידות סוכטשוב

ואם בחסידות סוכטשוב עסקינן, כמה מילים על אודותיה: חסידות סוכטשוב (יש הכותבים סוכצ'וב) היא חצר חסידית שמקורה בעיר סוכטשוב בפולין הנמצאת כ-60 ק"מ דרומית-מערבית לוורשה בירת פולין. החצר נוסדה בשנת ה'תר"ל 1870 על-ידי רבי אברהם בורנשטיין מחבר הספרים "אבני נזר" ו"אגלי טל" שגם הקים ישיבה בעיר, ואשר קיברו נמצא בבית העלמין היהודי בעיר. לאחר מותו של אברהם בורנשטיין, בנו רבי שמואל בורנשטיין מחבר סדרת הספרים "שם משמואל" הוכתר לממלא מקומו של אביו. בתקופת מלחמת העולם הראשונה נאלץ לעזוב האדמו"ר השני את סוכטשוב ועבר ללודז' ולערים נוספות בפולין. רבי שמואל בורנשטיין נפטר ב-1926 והובא לקבורה בסוכטשוב ליד קברו של אביו. מרכז החסידות סוכטשוב לא שב עוד לעיירה, שנחרבה בימי מלחמת העולם הראשונה.

האדמו"ר השלישי מסוכטשוב היה רבי דוד בורנשטיין. הוא גר בעיר ווישוגרוד והקים בה ישיבה שבה למדו מאות. היה חבר מועצת גדולי התורה. ביקר בארץ ישראל ב-1925 וב-1935, אך לא רצה להשאיר את חסידיו בפולין לבדם ולא עלה לארץ ישראל גם כאשר עשו זאת חלק מילדיו. האדמו"ר הרביעי היה הרב חנוך בורנשטיין שהיה ראשון האדמו"רים שהתיישב בארץ. מספר חסידיו היה קטן מאוד, שכן רוב חסידי סוכטשוב נספו בשואה והיו שלא המשיכו לקיים אורח חיים דתי לאחריה. לאחר מותו של רבי חנוך בורנשטיין ב-1965 הוכתר כאדמו"ר החמישי של החסידות בנו רבי מנחם שלמה בורנשטיין, שכיהן כרבה של שכונת יד אליהו בתל אביב. ובמקביל ב-1966 התמנה בידי חסידי רדומסק גם לאדמו"ר מרדומסק. באוגוסט שנת 1969 נספה הרב בתאונת דרכים כאשר רכב בו נסע התנגש עם רכב צבאי. הוא הובא לקבורה בהר המנוחות בירושלים. בנו רבי שמואל יצחק בורנשטיין שהיה בן 8 כשאביו נהרג משמש כיום כאדמו"ר חסידות סוכטשוב.

פרט מעניין אודות החסידות אני מגלה בארכיון העיתונות ההיסטורית: בעיתונות דאז מתפרסמת ידיעה כי במאי 1925 יצאה משלחת של חסידי סוכטשוב לארץ ישראל על-מנת לייסד בארץ מושב של חסידי סוכטשוב בשם "נחלת אברהם". לא ברור לי באיזה מושב או ישוב מדובר. מוזמנים להגיב וליידע על-אודות נושא זה.

חזית הכניסה לבית הכנסת סוכטשוב ברחוב רש"י 20 בתל אביב [צילום: אלי אלון]
תאריך:  18/03/2024   |   עודכן:  18/03/2024
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית כנסת חסידי סוכטשוב בתל אביב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר
18/03/24 20:08
2
שנקר רחלה
18/03/24 21:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית כל, עלי להדגיש שאינני שייכת לימין. כל חיי הייתי שמאל ציוני ואני תומכת, למרות העובדות שגיליתי במחקרי על כך שהפלשתינים אינם אומרים אמת בנוגע לשאלה מתי הערבים הגיעו והתיישבו בארץ, בפתרון של שתי מדינות לאום. אני ממשיכה לתמוך בפתרון זה כי האוכלוסייה הערבית/פלשתינית היא כאן וזאת עובדה, ואם אנו רוצים מדינה יהודית זהו הפתרון היחיד. זה בתנאי שהפלשתינים ירדו מהסולם עליו טיפסו, יכירו בישראל כמדינה יהודית, יפסיקו את ההסתה במישור הבינלאומי וישכתבו את ספרי הלימוד.
מיש מיש שנכנס אדר. היו ימים שראש חודש אדר היה אירוע משמח לכשעצמו. בבתי הספר היסודיים ניצלו את הזמן להפסקות מורחבות והשמעת שירי פורים ברצף. אחר כך הגענו לחטיבה ולתיכון בבית ספר אפלמן. תפילת ראש חודש נמשכה על פני יותר משעה, ושכשיצאנו חווינו את מופע השמיניסטים לכבוד ראש חודש אדר.
18/03/2024  |  יוסי קנדלקר  |   יומני בלוגרים
בשושן פורים הקרוב אמור להתחיל השלב הראשון של רפורמת צדק תחבורתי, שקידמו שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הרפורמה, שמלכתחילה נועדה להרחיב את אזורי הפריפריה, אינה מבטלת את רפורמת דרך שווה שקידמו מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן בממשלה הקודמת.
17/03/2024  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
הספקתי לקרוא רק 19 עמודים בספרו של טים בוברי "לפייס את היטלר". תחילתו בספטמבר 1939. כשבוע לאחר ברית הרשע בין גרמניה הנאצית לבין ברית המועצות (רוסיה) הן פלשו לפולין מכל עבר וראש ממשלת בריטניה נוויל צ'מברליין אמור היה להכריז כי בהתאם להתחייבותה נחלצת אנגליה לגונן על ורשה.
17/03/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בישראל מתקיים דיון ציבורי נוקב בסדרי העדיפות של יעדי המלחמה: האם החזרת החטופים קודמת להכרעת חמאס, או להפך. התשובה לדיון זה נמצאת ברפיח, כי בלי רפיח ובלי השתלטות על ציר פילדלפי, שתי המטרות לא יושגו, וגם לא המטרה ארוכת הטווח של מניעת יכולת ההתעצמות של חמאס בעתיד.
17/03/2024  |  אמיר אביבי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il