בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
עינויי הנפש [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
|
|
|
הבית שנשרף נבנה לתמיד
|
קחו צידה לקראת תשעה באב - תשעה באב שימר את הגרעין הלאומי שלנו בהיותנו מפוזרים בגלות ללא ממלכה ● הזיכרון המתמיד, שנה אחר שנה, מחייב אותנו לחזור על הלקחים מאז ולשאוב עידוד מהדרך הארוכה שעשינו כדי לתקנם
|
|
|
|
|
אחד הדברים שהיכו בי בראשית כהונתי היה היעדר הקשר בין האיטלקים לאימפריה הרומית. בתודעה האיטלקית שורשי האומה מגיעים בערך לראשית המאה ה-14. האימפריה הרומית אינה חלק מהשורשים של איטליה המודרנית, ואין שום פן בחייהם שמזכיר קשר כזה. | |
|
|
|
|
היכן היינו כעם לולא תשעה באב? עוצמתה של הנהגה מתבטאת ביכולתה להתייחס לעתיד האומה. מה היה באותו יום קיץ מר ונמהר בשנת 70, עת הלהבות אחזו בהר-הבית ונראו עד לעבר הירדן המזרחי? מלחמת האחים שהתחוללה בירושלים לא הותירה הרבה אהדה והבנה בין חלקי העם; גם לנוכח האויב המסתער הכריעה החשדנות בין הסיעות ושילוב הידיים היה מאוחר מדי. החיילים הרומאים, מתוסכלים משנות המרד הגדול, מעקשנות היהודים, מהפגיעות המשמעותיות שספגו וגם מהחום הכבד, הוציאו את כעסם ועצביהם על היהודים ועל העיר. כך מדווח יוסף בן מתתיהו: "בעוד המקדש בוער, בזזו החיילים כל דבר שנפל לידיהם והרגו בהמוניהם את מי שתפסו: לא חמלו על קשישים ולא על עוללים ולא הדרו פני נכבדים, אלא המיתו זקנים וטף, כוהנים והדיוטות כאחד... בין שהגנו על עצמם ובין שהתחננו על נפשם... שפעת הדם עלתה אף על שטף האש... הגוויות כיסו כל פיסת קרקע...". ברחבי העולם היהודי בליל תשעה באב השבוע, יכבו את האור וימנו 1,956 שנים לחורבן הבית, כלומר הספירה היהודית מתחילה משנת 68. אבל אנחנו יודעים בבירור שהחורבן אירע בשנת 70 (כלומר, לפני 1954 שנים). הנה לנו ההבדל בין ספירה "מוסרית" לכרונולוגית. מבחינת חכמינו, בית המקדש חרב שנתיים קודם לשריפתו. אם העם מפולג וכל צד רואה בשני אויב הגרוע מהאויב האמיתי העומד בשער, כי אז אין על מה להגן. הם ביטאו זאת בתלמוד, כשסיפרו שכאשר נכנס הכובש לבית המקדש זחה דעתו והוא התגאה על ניצחונו: "יצאה בת קול ואמרה לו: 'עם הרוג הרגת, היכל שרוף שרפת, קמח טחון טחנת'". התלמוד מתייחס לנבוזראדן, הכובש הבבלי בבית הראשון, אבל די ברור שהתכוונו לתקופתם בבית השני, אלא שהרחיקו עדותם. זה הלקח הראשי מהחורבן! חורבן המקדש לא היה אירוע דתי אלא גם לאומי. כשקיבלנו את השם ישראל, צורפה הסיבה: "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים - וַתּוּכָל!". אלוהים ואנשים, שמים וארץ, מלכות ומקדש. זה עומק החלום של אבינו השלישי: "וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ". על ערש היותנו לעם, סומנה משימתנו ההיסטורית: להיות סולם המחבר שמים וארץ, לעזור לאנושות לטפס במעלה שלביו מחברה חומרנית לחברה מוסרית, שבה יראת השמים מחזקת את הכבוד לסדרים הקיימים אך אינה חוששת מדינמיות ומשינוי, שהרי הסולם אינו סטטי - המלאכים עולים ויורדים בו ויש אחריות הדדית בין העולמות. חורבן הארץ והיציאה לגלות - תהליך שארך מאות שנים - היוו איום ברור על המשכיות העם. הגלות הראשונה לאחר החורבן הבבלי (586 לפנה"ס) הייתה קצרה במונחים היסטוריים, ואפילו אז החשש להיטמעות והיעלמות העם היו מוחשיים. הגולים על נהר כבר בבבל ראו כיצד עמים שכנים נטמעו בחברה הבבלית ואיבדו את זהותם. הם פנו למנהיגם הרוחני והביעו בפניו את יאושם: "יָבְשׁוּ עַצְמוֹתֵינוּ וְאָבְדָה תִקְוָתֵנוּ, נִגְזַרְנוּ לָנוּ". כנראה, חשבו, הם הדור האחרון. לשם כך בא הנביא יחזקאל עם חזון העצמות היבשות, שהבטיח להעלות את העם מהגלות (הקבר הלאומי). פחות מחמישים שנים מאוחר יותר, פורסמה הצהרת כורש שקראה ליהודים לשוב לירושלים. בפעם השנייה, חכמינו הבינו שתהליך השיקום יימשך זמן רב יותר. בין חורבן הארץ להקמת מדינת ישראל ישנן 1878 שנים. שום עם אחר בהיסטוריה לא מת מבחינה לאומית זמן כה רב, שרד רדיפות, גירושים ושואה איומה שכילתה שליש ממנו, ואז קם לתחייה במולדתו ההיסטורית. לשם כך נדרשה מחשבה ארוכת טווח. עומק מחשבת חכמינו היה לשמר את הגרעין הלאומי באמצעות המעטפת הדתית. אי-אפשר לומר לעם שגלה מארצו ואיבד את שפתו המקורית תוך שהוא מתמודד עם קשיי קיום בלתי רגילים, לזכור מהיכן בא ולאן עתיד לשוב ולקוות שהזיכרון יחזיק מעמד אלפיים שנה. זיכרון כזה מחזיק דור או שניים ואז נשאר רק בספרים שמעטים מכירים. לשם כך יש לחייב את הזיכרון כחובה דתית, חלק משגרת יומו של היהודי בעבודת אלוהיו. אחד הדברים שהיכו בי בראשית כהונתי כשגריר באיטליה, היה היעדר הקשר הרציף בין האיטלקים לבין האימפריה הרומית שהתקיימה בארצם כאלף שנה. בתודעה האיטלקית שורשי האומה מגיעים בערך לראשית המאה ה-14 עם פרסום יצירת המופת של דנטה אליגיירי, "הקומדיה האלוהית" ב-1300. אז התחילו להתגבש ניצנים זעירים של תודעה לאומית שהלכו והבשילו כ-500 שנה עד לאמצע המאה ה-19 עם איחוד איטליה. האימפריה הרומית אינה חלק מהשורשים של איטליה המודרנית, ואין שום פן בחייהם שמזכיר קשר כזה, למעט בעיני רוחו של מוסוליני שרצה לחדש את ימי האימפריה כחלק מתפיסתו הפשיסטית. לעומתם, חכמינו הטמיעו את זיכרון ירושלים בכל היבט בחיי העם. מתחת לחופה שברנו כוס ונשבענו לזכור את ירושלים; כך העלינו אותה על ראש שמחתנו. שלוש פעמים ביום התפללנו על בניין ירושלים ושיבת ציון. כיוון התפילה היה לעבר העיר, מחוז כיסופים שדורות רבים לא הכירו במציאות. כשבנו בית, הותירו חלק לא מסויד, סימן לכך שכל עוד הבית הלאומי חרב, גם הבית הפרטי לא שלם. אפילו בברכת המזון הוספנו משהו שלא קיים בברכות מקבילות בעולם. חכמינו תיקנו להודות לאל על המזון אך הוסיפו בקשה לא לשכוח לבנות את ירושלים. כך הטמיעו את התפיסה, שכשם שהאדם הפרטי לא יכול לחיות ללא מזון, גם האומה אינה יכולה לחיות ללא עיר המקדש והמלוכה. והיה תשעה באב. ביום הזה רוכזו צרותינו ומכותינו בהיסטוריה הארוכה, תוך הצבעה על השורש: חורבן ירושלים והמקדש, היציאה לגלות ואובדן העצמאות. חכמינו העתיקו ליום הזה את עינויי הנפש מיום הכיפורים - צום בן יממה, איסור על נעילת הסנדל, רחיצה וסיכה, והתרחקות מיחסים אינטימיים - שכן אם ההרמוניה בין העם לארצו ולאלוהיו הופרה, ראוי שגם אנחנו נתנהג ונתענה כך עכ"פ פעם בשנה. בכך, הם הקבילו בין חשבון הנפש הפרטי בעשרה בתשרי לחשבון הנפש של האומה בתשעה באב. הזיכרון המתמיד שימר באופן חי את הגרעין הלאומי, למרות שהיה בתרדמה. וכך, לקראת סוף המאה ה-19, כשהחלו לדבר על שיבה ממשית של העם הביתה לציון, לא היה צריך להסביר הרבה, שכן הכל היה מוכן כקפיץ שנדרך כאלפיים שנה וברגע האמת התפרץ ושינה את ההיסטוריה מגלות לגאולה, מחורבן לתקומה ומאפלה לאור גדול. הדברים נכונים שבעתיים כיום, לנוכח המערכה הקיומית שאנו נמצאים בעיצומה. ראינו כמעט את כל האימפריות, חווינו אסונות גדולים, נדדנו וחיינו בכל מקום בעולם, ויכולנו לכול זה. בעז"ה נתגבר גם על האתגר הנוכחי. העם היהודי הוא הוכחה חיה לתקוות האנושות להיחלץ מצרותיה ולבנות עתיד טוב יותר. נזכור זאת ביתר שאת בתשעה באב השנה. עם ישראל חי.
|
תאריך:
|
11/08/2024
|
|
|
עודכן:
|
11/08/2024
|
|
דרור אידר
|
+ערב תשעה באב: אבן נפלה לרחבת התפילה בכותל המערבי
|
19:36 11/08/24 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
במהלך תפילה בכותל המערבי נפלה אבן גדולה מבניין ישן הסמוך לכותל ▪ איש לא נפגע ▪ כנראה שהאבן נפלה בגלל מים שחלחלו לסדקים בבניין ▪ כעת בודקים מה קרה ומחזקים את הבניין כדי למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד
|
|
|
|
שברי האבן שנפלה [צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי]
|
|
|
|
+על אלה אני בוכייה
|
09:26 11/08/24 | יוסף קנדלקר | לרשימה המלאה |
על חברים מאזור העוטף שמחכים שמשהו ממה שהובטח להם יגיע, על חוסר הוודאות, על חוסר הביטחון שיש להם, ועל שזה לא נגמר, אפילו לא מדברים על סיום ▪ על ילדים שנוסעים ללמוד בבתי ספר מאולתרים, ועל אנשים ללא עבודה
|
|
|
|
קינות ופסוקי תשעה באב [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
"על מה אנחנו יושבים". "האספו". "על זה היה דווה ליבנו ועל אלה חשכו עינינו". "על הר ציון ששמם". קינות ופסוקי תשעה באב מתערבבים לי בראש מדי שנה, כאילו אני עדיין נמצא בבית סבא יוסף בנימין זצ"ל. כאילו לא חלפו שלושים שנה מאז, עת היינו יושבים קבוצת בניו ונכדיו. רובינו צעירים ורווקים הצמאים לקחת עוד ועוד. לא למדנו מספיק, ומה שלמדנו, הוא רק מעט מכל מה שהיה לו לתת לנו ולא לקחנו. מידי ערב הצום אני מוצא את עצמי יושב על רצפת בית הכנסת הקרה עם ספר סגור, מכיר את המילים אחד לאחד, תוצאה של חזרות מרובות על הקינות שנגינתן הולכת ונשכחת. ואיך מוצאים עוד ועוד חורבן בימינו, ומה נספר לדור הבא אחרינו?
|
|
|
בעיצומם של ימי "בין המיצרים", בהם אנו מחזקים את הציפייה והאמונה לגאולה ולבניין בית המקדש, קוראים אנו תמיד את הפרשה החותמת את ספר במדבר - פרשת מסעי, "אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים על צבאותם". כאשר התורה מפרטת כל מסע ומסע מארבעים ושתים המסעות, "ויסעו ... ויחנו".
|
|
|
אִם-שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת-בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכׇּל-הָ֣עַמִּ֔ים. כך אומר הפסוק, ספר שמות, פרשת יתרו. בחג השבועות יקראו אותו בבתי הכנסת. מה פירושו של המונח עם סגולה? שאלה טובה. זה עם מיוחד, או עם אהוב במיוחד (על אלוהים), או עם שהוא רכוש מיוחד (של אלוהים), או עם שהוא חשוב במיוחד. יש פרשנים שמציעים ש"סגולה" מבדילה את עם ישראל מהעולם. יש פרשנים שמציעים ש"סגולה" מחייבת את ישראל להיות מעורב ומשפיע על העולם. האם עם ישראל הוא עם סגולה? התורה אומרת שכן. רוב היהודים מסכימים שכן. קרוב למחציתם סבורים שמשמעותו היא "שלעם ישראל יש תפקיד מיוחד בעולם". מיעוט (16%) שפירושו שלעם ישראל "יש חובות שלעמים אחרים אין". מיעוט קטן מאוד (2%) סבור "שלעם ישראל יש זכויות שלעמים אחרים אין".
|
|
|
כבר מסתיימת ספירת העומר, וחג השבועות מתרגש עלינו. בימים שבית המקדש התנוסס על הר-הבית, ציינו את חג הקציר: "וְחַג הַקָּצִיר, בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה". קציר החיטים בשבועות לעומת קציר השעורים בפסח. חכמינו ראו בזה הדרגה סמלית: שעורים נחשבים מאכל בהמה, בעוד שחיטים הם מאכל אדם. בפסח נולד הגוף הלאומי ובשבועות, עם מתן התורה, נזרקה בו נשמה. הנשמה מצידה זקוקה לגוף כמשכנה, והרוח מתפתחת על גבי החומר.
|
|
|
גל חום פרץ ממנו והיכה בפניי הלוהטים מהתרגשות הבטתי בעוגה, מלאת תקווה שהנה, הנה הפעם היא תמשיך להיות על הגובה... אך אויה, איך שחזתה בהתלהבות שאחזה בי למראה פניה הזהובים, החלקים והמלאים כמו אחרי טיפול בבוטוקס, נתכרכמו פניה
|
|
|
|