|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
במקום לרסק את הליכוד, פעל הקמפיין "רק לא ביבי" כדבק שאיחד את השורות. נתניהו בניצחונו [צילום: פלאש 90]

ניצח בנוק-אאוט, לא בנקודות!

בסוף השבוע עוד עסקו כמה פרשנים מאושרים בדברי פרידה מבנימין נתניהו המחוסל פוליטית, ובקץ שלטון הליכוד. אבל בליל הבחירות התברר שקמפיין השנאה המאורגן של התקשורת, "רק לא ביבי", שהוביל ידיעות אחרונות - קרס על מארגניו. הליכודניקים שבו הביתה, ועשו צחוק מהתקשורת ומהסוקרים גם יחד
19/03/2015  |   ישראל רוזנבלט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
   יואב יצחק
ביבי ניצח את נוני

הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 1948 ייזכרו מבחינה תקשורתית רק בגלל פאשלה נוראית של עיתון אחד שנחפז יותר מדי. התמודדו בהן מושל מדינת ניו-יורק, הרפובליקני תומס דיואי וסגן הנשיא המכהן (החליף את פרנקלין דלאנו רוזוולט שנפטר) הדמוקרט ממיזורי, הארי טרומן. והיה זה דווקא עיתון רציני כמו ה"שיקאגו טריביון", שבהסתמכו על סקר של מכון "גאלופ", הזדרז לפרסם מהדורה מוקדמת שלו תחת כותרת ענק: "דיואי הביס את טרומן".

אבל בבוקר ה-3 בנובמבר 1948 התברר כי טרומן, שגרף שני מיליון קולות יותר מיריבו, ניצח את דיואי וגם את כל הסקרים. הצילום המפורסם שבו נראה טרומן המחייך מחזיק את גיליון העיתון המבשר על תבוסתו, כבר נכנס לפנתיאון הפולקלור הלאומי בארה"ב.

כמובן שאי-אפשר היה להימנע מלהיזכר באפיזודה הזו, הנלמדת כלקח חובה בכל בית ספר לעיתונאות בארה"ב, נוכח מה שקרה לתקשורת הישראלית ולסוקרים השונים, בליל ה-17 במרס, ליל הבחירות לכנסת ה-20.

מותר לכלי תקשורת לטעות. אבל מה שאירע אצלנו לא קרה לכלי תקשורת אחד, אלא למערכת שלמה. ואצלנו לא מדובר בסתם טעות אנוש, או בסטייה סטטיסטית סבירה של מדגם קפדני. ומי שינסה לגמד את מחדל יום הכיפורים של התקשורת שלנו, פשוט יחטא לאמת.

פיאסקו, נקודה.
לא חסר פניות. אברמוביץ' [צילום: פלאש 90]

ה-17 במרס יירשם כפיאסקו מהדהד של מערכת תקשורתית, כזו שליוותה באינטנסיביות מובהקת את כל שלושת חודשי מערכת הבחירות במטרה אחת: לחולל מהפך פוליטי שיביא להחלפת השלטון. שלושה חודשים היו רוב אמצעי התקשורת שותפים מלאים או חלקיים במאמץ לחסל פוליטית את בנימין נתניהו.

הם אפילו לא ניסו להסוות זאת, בטענות הכזב השגרתיות על אודות "כלבי השמירה של הדמוקרטיה" ו"זכות הציבור לדעת". ההבדל ביניהם רק היה רק בעוצמת ובמינון כמויות הארס ששוגרו לעבר ראשו (ומשפחתו) של ראש הממשלה.

לא היה ספק בכלל שאת הקמפיין הוביל ידיעות אחרונות, יחד עם אתר החדשות הדיגיטלי שלו ynet. אבל היו לו גם משת"פים שהתנדבו בשמחה לקמפיין: על ערוץ 10 חבל להשחית מילים, והוא הדין בביטאון הפלשתיני בשפה העברית הארץ.

אבל גם ערוץ 2 לא טמן ידו בצלחת, למרות שניסה להתחזות כמי שיש לו חדר חדשות חסר פניות. כאשר פרשן-העל שלו הוא אמנון אברמוביץ' והפרשנית הפוליטית היא רינה מצליח, זה נשמע יותר ממצחיק. תארו לעצמכם את מנכ"ל "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר כותב את הערך "התנחלויות" עבור ויקיפדיה.

סוכות אבלים

מברברים...
הטעות המדהימה איפשרה לאמנון אברמוביץ', רינה מצליח ורביב דרוקר, כולם בפנים קפואות ואבלות, להתנחם בבירבורים של הונאה עצמית על אודות שוויון בין המחנות

מה הפלא שחדרי החדשות של ערוצי הטלוויזיה 2 ו-10, נראו דקות לאחר פרסום מדגמי תוצאות הבחירות, כסוכות אבלים היי-טקיות. ובל נשכח, זה עוד היה כאשר שלושת מדגמי הטלוויזיה (כולל ערוץ 1), דיברו על שוויון או על יתרון קל של הליכוד על פני המחנה הציוני. הרבה-הרבה לפני שהתברר ששלושה מדגמים שונים(!) טעו בגדול בתחזית המנדטים שלהם לגבי הליכוד.

הטעות המדהימה הזו איפשרה לאמנון אברמוביץ', רינה מצליח ורביב דרוקר, כולם בפנים קפואות ואבלות, להתנחם בבירבורים של הונאה עצמית על אודות שוויון בין המחנות. בשידור בג"ץ אפילו חשפה חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני), חוש הומור חבוי כאשר הכריזה כי "העם הביע אי-אמון בנתניהו"...

רק בבוקר, כאשר התברר שהליכוד הגיע ל-29 או אפילו ל-30 מנדטים(!), נחשפו בעת ובעונה אחת, הפאשלה של הסוקרים, וכשלונה החרוץ של תעשיית ההכפשה התקשורתית.

כאשר על-פי סקר ערוץ 2 בלבד (מינה צמח ומנו גבע) הוביל הליכוד רק במנדט אחד על פני המחנה הציוני, ניתן היה לצפות למינימום של הגינות ויושרה עיתונאית, מצד יושבי הפאנלים באולפני החדשות. שמישהו מהפרשנים ה"אוביקטיביים" יצביע על נתניהו כעל המנצח הבלתי מעורער של הבחירות.

מפני שאסור לשכוח: הליכוד נכנס למערכת הבחירות כסיעה השנייה(!) בגודלה בכנסת, אחרי פרישתם מסיבות שונות של ח"כ כרמל שאמה-הכהן (התמנה לשגריר ישראל ליד השוק האירופי), ראובן ריבלין (נבחר לנשיא) וגדעון סער (פרש זמנית מהחיים הפוליטיים).

הוכו בהלם
התפעמה מכחלון. מצליח [צילום: פלאש 90]

אבל אז, בנקודת שפל במעמדו ורק בזכות טור-דה-פורס נדיר של נתניהו, זינק הליכוד ממאזן של 21 מנדטים (בסקרים המוקדמים) עד ל-29 לפי תוצאות האמת - זינוק של 11 מנדטים!

חשבתם שהישג כזה יעשה איזשהו רושם על להקת הפרשנים מוכי ההלם שלנו? הצחקתם אותם. אברמוביץ' ניסה להתנחם בתחזית מבשרת רעות ("ליברמן וכחלון יחזיקו את הממשלה בגרון. זה מצב של חוזקה מתוך חולשה"). רינה מצליח הלכה בעקבותיו והתפעמה בעיקר מההישג הענק של כחלון, שאחרי כשלונו של הרצוג, הפך עתה לתקווה האחרונה של השמאל המוכה.

איש מהפרשנים המכובדים לא טרח להתמקד בסוגיה המסקרנת באמת: כיצד התחולל המהפך המדהים? אולי מפני שזה לא היה המהפך שלו הם ייחלו. הרי רק בסוף השבוע עוד חגגה התקשורת בשמחה בלתי מוסתרת את קבורת הליכוד ונתניהו - שנואי נפשם. בן כספית (מעריב) המתרונן אפילו חזה לליכוד המתרסק 18 מנדטים.

ב"ידיעות" וכמובן ב-ynet הייתה חגיגת הניצחון בעיצומה. לצד הידיעות שכבר דיברו על פרישתו של נתניהו מהחיים הפוליטיים, הוסיף הכתב לענייני מפלגות של "ידיעות", יובל קרני (כרגיל, בשם מקורות אנונימיים, כאלה שלעולם לא יכחישו), כי סניפי הליכוד סגורים, או שוממים מאדם, והפעילים אחוזים ייאוש נוכח התבוסה הקרובה. ממש ימי פומפיאה האחרונים. בן כספית היה ברקיע השביעי וחזה בביטחון 18 מנדטים לליכוד...

כך התחילו משתתפי קמפיין השנאה הגדול להאמין במה שבעצם רצו להאמין. בסלנג של אנשי מודיעין זה ידוע כ"מודיעין כלפי מעלה". כלומר, מודיעין שתוכנו מעוצב כך שימצא חן בעיני הממונים.

ירייה ברגל

כבומרנג...
טילי השנאה הבלתי פוסקים ששיגרה התקשורת לעבר קהל מצביעי הליכוד, ובעיקר ההתמקדות האובססיבית שלה בנתניהו, חזרו אליה כבומרנג קטלני. במקום לרסק את הליכוד, פעל הקמפיין "רק לא ביבי" כדבק שאיחד את השורות, מפני שרבים ממצביעי מחל חשו עצמם פגועים אישית

כך או כך, העובדה שהקמפיין "רק לא ביבי" - שבו דווקא לתקשורת החד-צדדית ברובה, היה חלק מרכזי ולא ליריבים הפוליטיים - חרג מזמן מכל הגבולות המקובלים, גרם לכך שאפילו ישראלים שלא מהצד הימני במפה, עיקמו את האף.

כאשר לתמונה נכנסו פתאום יותר עמותות שמאל "בלתי מפלגתיות" ממה שיש כיום מנדטים ל"מחנה הציוני", קל היה הרבה יותר לנתניהו לצייר בצבעי חרום את תמונת המצב, ולהזעיק את הבנים האובדים או המאוכזבים - הביתה.

טילי השנאה הבלתי פוסקים ששיגרה התקשורת לעבר קהל מצביעי הליכוד, ובעיקר ההתמקדות האובססיבית שלה בנתניהו, חזרו אליה כבומרנג קטלני. במקום לרסק את הליכוד, פעל הקמפיין "רק לא ביבי" כדבק שאיחד את השורות, מפני שרבים ממצביעי מחל חשו עצמם פגועים אישית.

מבחינה זו, ירתה לעצמה התקשורת ברגל. המשעשע בדבר הוא שהיא עשתה זאת בדבקות רבה, באדיקות כמעט דתית. כאשר הריעו המוני הליכודניקים הנלהבים בגני התערוכה לנתניהו וצעקו לו, "הוא קוסם, הוא קוסם", הם קלעו למטרה. מבחינתם, ביבי שם ללעג את מבקשי נפשו, וניצח בנוק-אאוט, לא בנקודות, ועד עכשיו הם לא מבינים איך עשה זאת.

אחרי 38 שנה נאלץ גדעון לוי (הארץ) ההמום לחזור לפתרון האולטימטיבי שהציע לראשונה בליל מהפך 1977, הדמוקטטור הנודע, יצחק בן-אהרון: "להחליף את העם"! כדאי לידיעות אחרונות ללכת על זה בקמפיין הבא, ובא לשמאל ולנוני גואל.

תאריך:  19/03/2015   |   עודכן:  19/03/2015
ישראל רוזנבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניצח בנוק-אאוט, לא בנקודות!
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
19/03/15 10:21
2
דניאל סבלדי
20/03/15 14:43
3
השמאל כמו הפלשתינ
22/03/15 01:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
זה לא סוד שהציבור הישראלי מאס בשחיתות, התהליכים החברתיים והמדיניים תקועים כבר הרבה זמן והפוליטיקה ממזמן הפכה למילה גסה. עד ה-17.3.15 עמד האזרח הטיפוסי בפני שלוש אופציות להתמודדות עם הפסימיות: הראשונה והכי נורמלית להטיל לקלפי את פתק המפלגה שמייצגת נאמנה את השקפת עולמו, שנייה לצקצק בלשון, ולומר לשכנה ממול שהמצב חרא ואין באמת במי להצביע, ואז ללכת לקניון לרכוש חולצה חדשה. השלישית - הכי מסוכנת לדמוקרטיה היא להצביע כאות מחאה למפלגה קטנה וחסרת השקפת עולם שמבטיחה לטפל בנושא אחד בלבד. בחירה כזאת היא בחירה פוליטית בא-פוליטית שמגיעה מאנשים שמוחים על כך שהאידיאולוגיה מתה.
19/03/2015  |  ציפורה חלפון  |   מאמרים
בחודשים האחרונים היינו עדים לאחת ממערכות הבחירות המותחות והמורטות עצבים שהיו כאן מזה תקופה ארוכה. עכשיו, יממה לאחר סגירת הקלפיות הגיע הזמן לסכם את השלב הראשון של הבחירות הללו, שלב הקמפיינים והבחירה עצמה.
19/03/2015  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
כשיסתיימו תרועות הפסטיבלים וחגיגות הניצחון במפלגת הליכוד, תחזור ההכרה במהרה כי הניצחון המרשים בבחירות רק הגביר את השנאה של מחנה השמאל וכי הוא שואף לנקום בליכוד ובעומד בראשו על תבוסתו המרה בבחירות.
19/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אין זו אמירה קנטרנית אלא זו הבחנה אוביקטיבית, במסגרת המגבלות האנושיות: התקשורת הישראלית הגיעה בחודשים האחרונים לשפל חדש, לתהום הנשייה. מאז תחילת מסע הבחירות, התקשורת הישראלית הלכה שבי אחר ספינים, זוטי זוטות, בקבוקים וסקנדלים, אשר עוררו בקרב רוב הציבור גועל בל יתואר. התקשורת הרחיקה לכת עד כדי התמסרות טוטאלית לנבואות המכונות סקרי דעת קהל, והסוקרים הפכו להיות לעגל הזהב החדש.
19/03/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
המו"מ הקואליציוני טרם החל, אבל כמה מן השותפות העתידיות בממשלה ה-34 כבר מפזרות את דרישותיהן. הללו רוצים את תיק האוצר, זה מדבר על תיק הביטחון ואין בלתו, אחרים שמו עיניהם על משרד הפנים וכן הלאה. הדרישות כמובן רבות ואף סותרות, ובכל זאת - דבר אחד משותף להן: התעלמות מוחלטת מחוק יסוד הממשלה.
19/03/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
ארה"ב שוקלת מחדש מדיניות ההגנה על ישראל  /  איציק וולף
מעטפות ההצבעה נזרקו בפארק העירוני  /  איציק וולף
אורעד מתנצלת בפני ערוץ 1 וצופיו  /  עידן יוסף
לשר הביטחון הבא  /  אריאל י. לוין
אוכל פרסי בהשגחת נתניהו   /  עו"ד חיים שטנגר
זהבה גלאון התפטרה מוקדם מדי  /  אהוד פרלסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il