|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
תנו ליהודי שבתוככם לצאת החוצה [צילום: פלאש 90]

התהליך הציוני

ליהודים יש היסטוריה שכל דרדק בעולם המנוזל מכיר ויודע. איש לא באמת זקוק להסברים משוכללים ומשכילים. היהודים היו פה, עם לאום ודת, כשאברהם מל את בניו, ביציאת מצרים ולמרגלות ההר כשמשה שבר את הלוחות. היהודים, תורתם וארצם המובטחת. מה עוד צריך לומר?
24/03/2015  |   אורי שרגיל   |   מאמרים   |   תגובות

כל העולם ואהובתו אובמה מדברים על תהליך מדיני במזרח-תיכון. הכוונה, לכאורה, בצד אחד ('העולם הנאור') לנעוץ בתוכו מדינה של יהודים ובצד השני נמצאים הערבים ובני בריתם, בועטים בנאור (וביהודים) בכל הכוח. הם לא רוצים שיאכילו אותם – הם רוצים לאכול את היהודים בכוחות עצמם. לזה קוראים העיתונים (גם בארץ) תהליך מדיני שיש להזין אותו ולהסיק ממנו מסקנות עד שיכלו העצים באח והאש תדעך לאיטה. כלומר, מדובר בכלל בגאוגרפיה – האם תופיע או לא ישראל על המפה. זוכרים את הסכינאי ההוא במחזה של ברכט?

אבל זו אינה האמת. האמת מצויה בתוכנו. מדובר בתהליך ציוני שהחל בראשית המאה הקודמת, אולי קצת לפני, ומתרחש מאז, ברובו, במוחנו הקודח. את הביצות המרעילות ייבשנו אבל נותרו יתושים רעיוניים שלא מטפלים בהם עד היום. יתושים באים מתושייה או חוסר ולכן יש לחשוש כל רגע ממתקפה. זכרו, אחד מאלה, גדול כמו זבוב הרג את טיטוס קיסר העולם הנפוץ ביותר בעולם.

מדובר בציונות ולכן כדאי להוציא אותה מהמקרר, למרות ריח מעקר של סוב-יודיצה, להניח אותה על השולחן ולנתח פוסט-מורטם. הציונות קמה מתוך שלילת הגולה אבל היו עוד כמה אינטרסים שהופקו מתוך נפט הלקחים המצטברים של עם ישראל. כדי לשלול את הגולה אתה צריך לשנוא אותה. ואז - להפיץ את רעיון השנאה אליה וכלפי נציגיה. אל תתפלאו היום אם יאמרו לכם שנציגיה היו – יהודים עם ברנר לוהט ביד. אחרי שלילת הגולה (זה בהחלט רעיון מהפכני, חדשני ומשובב שקיים ביהדות רק אלפים וחמש מאות שנה, מאז אותם לילות על נהרות בבל הזוהרים) הגיע רעיון ההשכלה. לא חדש, גם המתייוונים היו כאלה.

רעיון ההשכלה הוא נאור כי הוא תרבותי להפליא ומדבר אל כל שכבות האו"ם. הוא קיים כבר מאה וחמישים שנה, בעולם שטרם ידע את איינשטיין. השכלה הולכת נפלא עם שלילת הדת וקיומו של אלוהים. אחרי הכל, אם האלוהים הקימו עולם רק באופן יחסי בלבד – הרי שגם הם לא משהו מיוחס. זו משמעות הנאורות, הכל יחסי ויש לכבד את הזולת שלפעמים הוא ממש אחר. היה זה מארקס, בן למשפחה משומדת, שהכריז כי הדת היא אופיום והפיץ את ההשכלה בכל רחבי העולם. היה גם זרם לאומי חילוני ששקל להקים מדינה או קנטון או קניון או בית-קפה עבור יהודים בלבד. משהו שייקרא אוטונומיה וימוקם אי-שם בין ציריך לווינה על גבול השטרודל, רצוי על ההרים כדי לאפשר התבודדות נעימה והחלקה על השלג לכל הילדים שיגיעו. היו גם שאמרו, בדרך כדאי להתנצר קצת.

בואו נדבר גלויות, העולים ממזרח אירופה היו מהפכנים בולשביקים שהצאר רדף אותם והם ברחו על נפשם כדי להקים פה פ.ק.פ לעצמם, ארגון תנועת פועלים להמוני הפלאחים הערבים, אינטרנציונל אוריינטלי וקצת קרקס. הטהורים והנאורים שהקימו קיבוצים חשבו על חיים משותפים עם הערבים (רעיון נפלא כשלעצמו) ועל מדינה דו-לאומית בדרך. סטאלין היה אז, בימים הטובים העמומים ההם, המאור של הנאורות וכל בולשביק שחזר אליו נצרב מיד בתודעה של גולאגים קפואים.

שלושה זרמים

יש לנו ציונות בתהליך - מדובר בשלושה כוחות נפש אדירים. אחד - שנאה לעבר ולכל מה שהוא יהודי. שניים - נשימה עמוקה של השכלה שסמלה הוא אבא אבן. אמרו עליו שהוא מדבר עשר שפות-אם ולא מבינים אותו באף אחת. שלושה - דרייב לאומי יוקד שאותו הניף טרומפלדור ביד אחת, מדור לדור. זה המקום להזכיר לכולכם שהיו בעולם גם מי שנחשבו יהודים. רבים מהם במזרח אירופה, נאנקים תחת שלטונו של הצאר שהמאפיין אותו ואת עמו היו פוגרומים וחטיפת ילדים לעבודת הצבא.

כולם ברוסיה וביבשת אירופה היו פרו-גרומים. אני מדבר על מאבקם לחיים של רבניה ומנהיגיה של יהדות מזרח אירופה. ולא תאמינו מי שירת את השלטונות שרצו גם באותה עת להשמיד את החינוך היהודי ולחסל את היהדות המפגרת במחוזות רוסיה תחת מסווה כבד של חתירה להשכלה ופטריוטיות לשמה? יהודים טובים ומשכילים שרבים הגיעו מגרמניה הנאורה מתוך תאווה עזה לעזור לאחיהם הכושלים והצולעים עדין באמונתם האנכרוניסטית שיש אלוהים בספרים שלהם.

לא אלאה אתכם בתלאות ההיסטוריה של יהדות מזרח אירופה. תוכלו לקרוא את הדברים האלה גם בכתבי חב"ד, באינטרנט, בעברית. סיפורם של רבני מסירות נפש עזה במאבק נגד הצאר, רוזניו וכמה כזבנים יהודים משכילים שהגיעו מאירופה המערבית, הנאורה והתרבותית. מאה שנים לפני היטלר, לפני שאירופה שרפה את יהודייה.

שלושה זרמים אדירים אלה בתולדות היהדות, שנאה ליהודים (שלילת הגלות), התעוררות לאומית והשכלה-חילונית הובילו את ההיסטוריה העיוורת לארץ ישראל... עכשיו מתברר שנפלה טעות בחישובים ויש פה עוד משהו ילידי בן העם הערבי. יש כאלה שאומרים להפעיל את המצפן ויש כאלה – את המצפון. לך תדע. שלושת הזרמים האלה מתכנסים לפני שהם חוטפים (בבחירות האלה) שוק חשמלי כדי להקים את המחנה הציוני. הם לא יודעים מהי התשובה הציונות הנכונה למתרחש עתה. הם התייבשו עם הביצות לפני יובל. הם הלכו לאוסלו, הם ילכו לקנוסה. הם ישלמו כל קנס שיושת עליהם. הם יוותרו על הזהות היהודית (מה זה?) של המדינה שהקימו כדי לזכות בנדל"ן שסוחר הקרקעות עוז מציע להם. מה הם לא יעשו כדי להנציח את חוסר היכולת שלהם לעשות כדי לזכות בחיבה. כמה ככרות עיר הם עוד יקראו לזכרו של התהליך הציוני שנרצח בכיכר עם ראש הממשלה 'שלהם'?

אבל הזרמים האלה – וגם הערבים בתוספת חלק נכבד מהעולם האנטישמי – לא לקחו בחשבון תנועה מהפכנית אדירה: היהודים! תנועה שעל קיומה נלחם בחירוף נפש ה'צמח צדק' ויורשו בבוא היום הרבי מלובביץ. היהודים באשר הם - יהודים. תאמינו, זה מספיק.

ליהודים יש היסטוריה שכל דרדק בעולם המנוזל מכיר ויודע. איש לא באמת זקוק להסברים משוכללים ומשכילים. היהודים היו פה, עם לאום ודת, כשאברהם מל את בניו, ביציאת מצרים ולמרגלות ההר כשמשה שבר את הלוחות. היהודים, תורתם וארצם המובטחת. מה עוד צריך לומר?

נקודה למחשבה

יהודי טוב שואל את עצמו ואת סביבתו שאלות. התנ"ך שלנו, התלמוד, המדרשים וכל האוקיינוסים של כתבי החכמים מלאים בשאלות, חלקן עדין ממתינות בסבלנות לתשובות. אני רוצה לשאול אתכם שאלה פשוטה ועממית: האם נסתיימה הגלות?

אני יודע, עכשיו יתחיל פה מאבק רעיוני והתכתשות מילולית – מהי בעצם גלות. בגלות הרגו ורצחו והתעללו ביהודים – ופה, אצלנו, בארצנו?

בגלות קמו עלינו צוררים וניסו להביא את ילדינו לשמד. (מציע ללמוד על מאבקו של הרבי 'הצמח צדק', נכדו של מייסד חב"ד, בשלטונות הצאר הרוסי ובשרתיו היהודים-משכילים מגרמניה). ומה קורה פה, אצלנו?

גולה וגטו נמדדים גם באיכות, עוצמת וצפיפות מעטפת האנטישמיות של הציבור והכנסיות סביבה. מה קורה פה סביב ארצנו?

לדעתי אנחנו חיים פה בגלות ובתי הקפה בתל אביב רק מעצימים את תחושת הניכור. לעומת זאת היהודים באמריקה חיים בעולם חופשי ונאור לחלוטין ללא שמץ של חוסר-תקינות. מה קורה שם ליהודים? הם משתמדים בהנאה. האם בעוד 2 דורות יוותרו יהודים חילוניים, רפורמים ומתבוללים חדשים באמריקה האהובה? זו שאלה ענקית. היהודים החרדים לגורלם מתכנסים שם בתוך גטאות, מקימים סביבם חומות עבות של רצון, מנסים לשחזר גלות וגטו בתוך הר געש של חופש, זכויות אדם ואזרח ושפע מביך של חומר. יהודים לא יישארו שם ככל הנראה לעין. באמריקה, אומרים לי, ממוצע הטמיעה 60% ובלוס-אנג'לס מעל 80. מי אומר שזה אחוז ולא אחיזה?

האם אנו זקוקים לשנאה שמסביב כדי להתקיים כעם? תראו מה מדינת ישראל עשתה והעניקה לעולם, מה היא ממשיכה לעשות בשקידה, באהבה ומסירות. האם התרומה שלנו לעולם הסתיימה עם הירידה מהר סיני ומענק חד-משמעי של ספר הספרים? לא. מה שאנחנו עושים עכשיו במדינה היהודית שלנו – זה לפתוח את הספר ולהעניק את המלים שבתוכו לעולם. מילה-מילה. אולי אני מגזים, אבל רק מי שגוזם את עציו זוכה לראות פרי בחייו. תנו ליהודי שבתוככם לצאת החוצה – זה תהליך סיומה של הגולה.

הכותב הוא תועמלן יהודי חסר אמצעים ופשרות.
תאריך:  24/03/2015   |   עודכן:  24/03/2015
אורי שרגיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התהליך הציוני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
24/03/15 15:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מרגיש שאני חייב לשתף אתכם בעניין שמאוד מטריד אותי, הנוגע ליחס שלנו, המנצחים בבחירות, תומכי ואוהדי המחנה הלאומי, אל אלה שהפסידו, ממחנה השמאל. זה עניין עקרוני ביחסי אנוש, וכל מי שמזדהה עם דעתי יתרום את חלקו אם ישתף גם הוא בהגיג זה את חבריו, בין אם בדואל המִרְשֶתֶת (אינטרנט), ובין אם בפייסבוק או גם בווטסאפ של הנייד.
24/03/2015  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
החלטה תקדימית ומרתקת שיצאה אתמול מאצל שולחנו של יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-20, שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, מבהירה לראשונה החובות המוטלות על עורכי ומפרסמי סקרי בחירות. השאלה שעמדה ביסוד העתירה שהגישה מפלגת "עלה ירוק" נגד תשעה גופי התקשורת עסקה בשאלה, האם מוטלת על כלל תשעת גופי תקשורת אלה, החובה לפרסם גם את שיעור התמיכה ברשימות המועמדים שאינן עוברות אחוז החסימה? האם על מוטלת על ששה מכוני הסקרים, שהיו - גם הם, צד לעתירה - החובה לדגום בסקרים אף רשימות שאינן עוברות אחוז החסימה? כן נבחנה, במסגרת עתירה זו, השאלה איזה נתונים צריכים מכוני הסקרים לשלוח לוועדת הבחירות המרכזית?
24/03/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
בחינת שיעורי ההצבעה במערכות הבחירות האחרונות מגלה כי עם ישראל הגביר את התעניינותו בפוליטיקה. בבחירות 2009 הצביעו רק 65.2% מהבוחרים, בבחירות 2013 עלה המספר ל-67.8%, ואילו בבחירות האחרונות הגיע שיעור ההצבעה ל-72.3%.
24/03/2015  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
גורמים שונים בתקשורת ובחוגי השמאל ואוהדיהם עדיין מחפשים הסבר להתרחשויות להן היו עדים בבחירות האחרונות - המאפיין הראשי של כולן: הפתעה רבתי ומפח נפש שמקורו ב בהפתעה ואי- הבנה של התהליכים וסיבותיהם.
24/03/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אי-אפשר לצפות שכל עורכי הדין יהיו בעלי חוש צדק מפותח ושאיפה לשוויון והוגנות. החיים המאתגרים והעידן ההישגי, מציבים רף גבוה - לצד הרצון לרכוש מקצוע מכובד, שנותן הרגשה טובה ומבטיח רווחה כלכלית.
24/03/2015  |  חגית יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il