|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

תורה ומשפט

ענישה רטרואקטיבית? <br>

על הקשר בין עונשו של "מברך" ה' בפרשת השבוע לבין משפט אייכמן, ומבט רחב יותר על עבירות אוניברסאליות הסותרות את כללי המשפט הטבעי
01/05/2015  |     |   מאמרים   |   תגובות
לא ידע שאסור לרצוח? [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  תפקיד המשפט בעולם

בפרשתנו, פרשת אמור, מסופר על בן האיש המצרי ש"ברך" את ה' (קילל בלשון סגי נהור). התורה מספרת, כי בני ישראל הניחוהו במשמר "לפרוש להם על-פי ה'". פרשה זו מזכירה מאוד את פרשת מקושש העצים ביום השבת שבפרשת שלח, אשר גם לגביו נאמר, כי הניחוהו במשמר "כי לא פורש מה ייעשה לו". רש"י בפרשתנו מחבר בין שני המקרים אף מבחינה כרונולוגית וכותב, כי על-אף הריחוק בין הפרשות - שתיהן היו בפרק אחד.

והנה, למרות הדמיון בין המקרים מוצא רש"י לנכון להבחין ביניהם. בעוד שביחס למברך ה' מסביר רש"י, כי בני ישראל כלל לא ידעו מהו עונשו - הרי שביחס למחלל השבת מסביר רש"י, כי בני ישראל ידעו שעונשו מיתה אבל לא כיצד להוציאו להורג. מקור דבריו של רש"י הוא במסכת סנהדרין (ע"ח, ע"ב) שם גם מסבירה הגמרא, כי בני ישראל ידעו שעונשו של המחלל שבת במיתה לאור הפסוק בפרשת משפטים: "מחלליה מות יומת". וכך הוא לשון הגמרא שם:

"כדתניא: יודע היה משה רבינו שהמקושש במיתה, שנאמר 'מחלליה מות יומת', אלא לא היה יודע באיזו מיתה נהרג, שנאמר 'כי לא פורש' וגו' אבל מגדף לא נאמר בו אלא לפרש להם על-פי ה', שלא היה משה יודע אם הוא בן מיתה כל עיקר אם לאו".

מה ביקשה תורה, או שמא נאמר: מה ביקשו חז"ל, ללמדנו בהבחנה זו? נציין, כי הלשון שנאמרה במחלל שבת ("כי לא פורש מה יעשה לו") רומזת לחוסר ידיעה משמעותי יותר מאשר במברך ה' ("לפרוש להם על-פי ה'"), ולפיכך שאלה זו מקבלת משנה תוקף.

הסבר אפשרי להבחנה זו יכול לעלות מתוך לימוד אחד מעקרונות היסוד של דיני הענישה במשפט המודרני - איסור חקיקה רטרואקטיבי וממילא גם ענישה רטרואקטיבית. בשיטות משפט מודרניות, נמנע המחוקק מלקבוע חוקים עונשיים בעלי תחולה רטרואקטיבית. תחולת חוקים בעלי אופי פלילי הינה מכאן ולהבא בלבד. בהתאם נקבע בסעיף 3(א) לחוק העונשין: "חיקוק היוצר עבירה לא יחול על מעשה שנעשה לפני יום פרסומו כדין או יום תחילתו, לפי המאוחר". ייתכן שהביטוי אותו טבעו חז"ל, "אין עונשין אלא אם כן מזהירין", מתייחס גם לעקרון זה.

חז"ל, אשר היו ערים לקיומו של עיקרון חשוב זה, נתקלו בקושי: היאך נענש מקושש העצים על עבירה שלא הייתה ידועה או שלא היה ידוע עונשה במועד ביצוע המעשה? על-מנת להימלט מקושי זה הניחו חז"ל, כי בני ישראל ידעו כי עונשו של המקושש במיתה. בני ישראל לא ידעו היאך יש להמית את המקושש, ודבר זה בלבד התחדש בפרשה זו.

ומה ביחס למברך ה'? מדוע בהתייחס למברך ה' לא נמנעו חז"ל מלייחס לתורה ענישה רטרואקטיבית? דומה, כי התשובה לשאלה זו נעוצה בהבחנה בין חוקים למשפטים, עליה עמד רב סעדיה גאון. חוק הוא מצווה שטעמה אינו ידוע. משפט הוא מצווה שטעמה ידוע וברור. בלשון מודרנית ניתן לכנות את המשפטים "מוסר טבעי"; בלשונם של חז"ל אלו מצוות בני נח.

העיקרון לפיו אין להעניש את האדם על עבירה שלא נחקקה, נכון רק במקום בו החוטא לא יכול היה להבין מדעתו, כי המעשה שעשה אסור הוא. במקום בו המעשה שנעשה סותר את כללי המוסר הטבעי, ניתן לענוש את החוטא גם בדיעבד. הצידוק לפיו לא יכול היה לדעת את האיסור או את עונשו, אינו יכול לעמוד לו. חומרת החטא ולפיכך גם חומרת העונש אמורים להיות נהירים לחוטא גם ללא חוק הכתוב עלי ספר.

לימים יטען הצורר אדולף אייכמן במשפטו, כי למדינת ישראל אין רשות להעמידו לדין לפי החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם (1951), הואיל וחוק זה נחקק באופן רטרואקטיבי ובהתייחס לתקופה שלפני קום המדינה. ואולם בית המשפט העליון (ע"פ 336/61) דחה טענה זו בשם קיומו של המוסר הטבעי.

"ברכת" ה' היא אחת משבע מצוות (איסורים) בני נח. לפיכך בהתייחס ל"ברכת" ה' לא הייתה לחז"ל כל בעיה עם הענישה למפרע. אף אם לא צוו בני ישראל מעולם על ברכת ה', ניתן היה להעניש את מברך ה' במיתה.

הכותב הוא שותף במשרד מאיר מזרחי ושות'. המאמר פורסם במקור בגיליון 5 של "שו"ת ועוד", עלון המשפט העברי של ועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
תאריך:  01/05/2015   |   עודכן:  01/05/2015
הרב עו"ד אופיר סעדון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ענישה רטרואקטיבית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נזכרתי
1/05/15 13:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד מהנושאים המובאים בפרשתנו הוא ספירת העומר. פרשת אמור נקראת תמיד בעיצומם של ימי הספירה, המהווים תהליך של עבודה נפשית ותיקון המידות ברמה האישית והלאומית. כידוע, 49 הימים של ספירת העומר מחולקים לשבעה שבועות, כשלכל שבוע העבודה הנפשית המיוחדת לו.
01/05/2015  |  אורי שכטר  |   מאמרים
מה שעשו הטורקים לארמנים היה רצח עם הפונדקאות בנפאל היא סחר בבני אדם למשה כחלון אין מושג על מה הוא מדבר העסקנים החרדים חוששים שצאן מרעיתם ייצא לעצמאות מדוע המפלגות הערביות אינן שותפות לגיטימיות לממשלה ותנחשו מי העלה את האמת על ראש שמחתו
01/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אפשר להגיד על משטרת ישראל הרבה דברים רעים. היא אימפוטנטית, היא לא יוצאת לשטח, היא אלימה. אבל אי-אפשר לומר שהיא גזענית. למה? כי אנשיה מרביצים על ימין ועל שמאל, ללא הבדל דת, גזע ולאום. הנה מקבץ של פסקי דין מהתקופה האחרונה המוכיחים זאת.
01/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
משני צדי עמק הבחירות נערכו זה מול זה שני כוחות לא שקולים כדי להיאבק על השלטת תפישת עולמם. מן הצד האחד ניצב דוד ליצמן חמוש מגבעת שחורה גדולה ורחבת שוליים כשידיו לופתות ספר תורה. מולו ערוך לקרב גוליית נתניהו חמוש בביטחון מנצחים ובאמונתו שאין מי שיוכל לגבור עליו. אולם בניגוד למאבק ההיסטורי ההוא שהוכרע בסיבוב אחד, הפעם החליט השוכן במרומים שהקרב הזה לא תם, הוא רק מתחיל.
01/05/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
סן-רמו. מי מכיר, מי יודע? סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של הציבור היהודי בישראל, בשאלה מה משמעות המונח המוזכר לכאורה סן-רמו, העלה כי שישה מכל אלף ישראלים מודע למשמעותו. מדהים. נכון שמדובר באירוע שהשבוע, ליתר דיוק: ב-25 באפריל, מלאו בדיוק 95 שנה להתרחשותו, אבל השלכותיו במשפט הבינלאומי, חיות וקיימות עד ימינו ויש להן משמעות הנוגעת לסלע זכויותינו תחת השמש המזרח תיכונית.
30/04/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אני הבא משם, אני היהודי, בן לעם הנבחר, הבוחר בכל יום להיות חלק מהעם שלי, חלק מאחיי החיים והמומתים, חלק מהתחייה הלאומית המתחדשת, מהגבורה היהודית הנצחית, חלק מדור התקומה והניצחון
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il