|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ההילולה והמשפט

הסבר ייחודי לחגיגות ל"ג בעומר מניח את הדגש על מרכזיותם של תלמידי החכמים ביצירת התורה שבעל-פה. ניתן להקיש מכך על תפקידם של השופטים בפרשנותו ובעיצובו של החוק
07/05/2015  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
יום שמחתו [צילום: פלאש 90]

ההוד שבהוד
ל"ג בעומר הוא יום ההוד שבהוד, כלומר: זה שמבטא בצורה החזקה ביותר את יסוד העשייה האנושית, ובמילים אחרות - את יסוד התורה שבעל-פה. זו מזוהה עם החכמים שמפתחים אותה. מכאן ההיגיון, שביום המבטא את התורה שבעל-פה, נלך לקברי צדיקים, כמו ר' שמעון בר-יוחאי, המזוהים עם התורה שבעל-פה. בפרט הגיוני הדבר, אם ביום זה החל ר' עקיבא ללמד תלמידים חדשים וכך נשתמרה שושלת לומדי התורה שבעל-פה

סוג של תורה שבע"פ
מנקודת מבט של ההלכה, שתי השיטות הן סוג של תורה שבעל-פה, שהרי בשתיהן בני אדם הם המנסחים את החוק, בראשונה אלו המחוקקים ובשנייה אלו השופטים. אולם, נדמה שבמובן מסוים המשפט המקובל קרוב יותר באופיו לתורה שבעל-פה ההלכתית. זאת, משום שהשופטים נוטלים על עצמם במודע ובמפורש את משימת הפיתוח של ה"תורה" המונחת בפניהם, תוך שהם מפעילים כוח של יצירה

בניגוד לשאר מועדים וימים טובים שטעמם ידוע וברור, הטעמים לציונו של יום ל"ג בעומר אינם ברורים. להלן אנסה להתחקות אחר מספר טעמים אפשריים ליום, כפי שהם עולים מדברי ראשונים ואחרונים.


המגפה של תלמידי ר' עקיבא


הסבר אחד קושר את הדברים למגפה שפקדה את תלמידי ר' עקיבא. הגמרא (יבמות ס"ב, ע"ב) אומרת: "אמרו, שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא... וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה והיה העולם שמם. עד שבא ר' עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושְׁנָאָהּ להם: ר' מאיר ור' יהודה ור' יוסי ור' שמעון ור' אלעזר בן שמוע, והם העמידו תורה אותה שעה. תנא, כולם מתו מפסח ועד עצרת".

דברי הגמרא מסבירים מדוע אנו מתאבלים בספירת העומר, אך אין כאן עדיין תשובה לשאלה מדוע אנחנו מפסיקים את האבל וחוגגים בל"ג בעומר. תשובה אחת אפשר למצוא בדברי המאירי: "וקבלה ביד הגאונים שביום ל"ג בעומר פסקה המיתה, ונוהגים מתוך כך שלא להתענות בו. וכן נוהגים מתוך כך שלא לישא אישה מפסח עד אותו זמן".

הסבר שונה במקצת מצוי בדברי המהרי"ל: "אף על גב דאיתא בגמרא דתלמידי ר' עקיבא מתו מן פסח עד עצרת, מכל מקום עושין ביום ל"ג בעומר יום שמחה משום דמתו רק הימים שאומרים בהן תחינה בשבעה שבועות העומר וכל יום שאין אומרין תחינה לא מתו. והשתא, דל [=הפחת] מן המ"ט יום של הספירה ז' ימי החג וג' ימים דחל בהן ר"ח שניים לאייר ואחד לסיון וז' שבתות. פשו להו [=נותרו] ל"ב. נמצא דלא מתו רק ל"ב ימים, לכן כשכלו אותן ל"ב ימים שמתו עושין למחרתן שמחה לזכר".

החפץ-חיים ב"משנה ברורה" מציג עמדה דומה לזו של המהרי"ל, אך שונה ממנה מעט: "שיטה שנייה הוא מה שאומרים בשם התוספות דתלמידי ר' עקיבא מתו ל"ג ימים שלמים, דהיינו ביום שאין אומרין תחנון לא מתו... הרי נשארו ל"ג שלמין שמתו, ולפי זה מתו עד עצרת ולנגד אלו הל"ג ימים קיבלו ישראל על עצמן קצת אבלות ל"ג ימים (אלא שיום אחד מהן יש להקל במקצת יום דהוא ככולו, ובחרו ביום ל"ג בעומר ואולי מאיזה טעם)".

כידוע, יש שתי שיטות: לפי האחת, ימי האבל נספרים ב-33 הימים הראשונים של ספירת העומר, ואילו לפי השנייה, הימים נספרים מראש חודש אייר ועד שבועות. הרמ"א, שמציג את השיטה השנייה, מציין שגם לפיה מותר להסתפר בל"ג בעומר למרות שהוא חל במהלך התקופה שבה נוהגים אבלות.

ה"משנה ברורה" מסביר שהשיטה השנייה מבוססת למעשה על שיטת המהרי"ל, לפיה תלמידי ר' עקיבא מתו רק מספר מסוים של ימים בין פסח לשבועות. לפי הסבר זה, אין חובה לנהוג אבלות דווקא מפסח עד ל"ג בעומר, ואפשר גם להתאבל מראש חודש אייר עד שבועות. אולם לפי שיטה זאת צריך להסביר מדוע בל"ג בעומר לא מתאבלים. אולי יש כאן "איזה טעם", אומר ה"פרי מגדים", אבל החפץ-חיים איננו מפרט מהו הטעם.


יום פטירתו של רשב"י


ספר "פרי עץ חיים", לתלמידי האר"י (הציטוט מיוחס לר' חיים ויטאל, מתלמידי האר"י): "בזמן הזה בעניין ההולכים על קבר רשב"י ור' אלעזר בנו במירון בל"ג בעומר, אני ראיתי למורי ז"ל זה שמונה שנים, שהלך עם אשתו ועם ביתו... והטעם שמת רשב"י ביום ל"ג בעומר, כי הוא מתלמידי רבי עקיבא שמתו בספירת העומר". אולם, אם ל"ג בעומר הוא יום פטירת רשב"י, לא ברור מדוע יש לעשות ביום זה הילולא. לכאורה, צריך דווקא להתאבל ביום זה.

ואכן, החתם סופר הביע התנגדות עזה להילולא זו: "דהיכן מצינו לעשות יום מועד ביום סילוק צדיק, הלא אמרו חז"ל הרי עלי שלא אוכל בשר כיום שמת בו רבו, וז' אדר מיתת משה רבינו הוא יום תענית... ולא ידעתי מה מקום להילולא".


יום שמחתו של רשב"י


והנה מתברר שיש גרסה אחרת המופיעה במהדורה המוסמכת של כתבי האר"י, "שמונה שערים", ולשונה: "כי רשב"י ע"ה הוא מחמשה תלמידיו הגדולים של ר' עקיבא ולכן זמן שמחתו ביום ל"ג בעומר". תוספת אות אחת משנה את המילה מ"שמת" ל"שמחת". אבל עלינו לברר עדיין מדוע ל"ג בעומר הוא יום שמחתו של רשב"י. לשאלה זו ניתנו מספר תשובות.

לפי הסבר אחד, ר' שמעון לא מת כיתר חבריו, אלא נשאר בחיים, כנראה מחמת צדקותו. זהו הסבר יפה, אך הוא לא מבהיר מדוע בחרנו דווקא את ל"ג בעומר לציין את שמחתנו על כך שרשב"י ניצל, ומדוע השמחה דווקא על הצלתו של רשב"י. תשובה לשאלה זו ניתן לדעתי למצוא בדברי החיד"א: "ואפשר שהכוונה כמו שכתוב 'אני עני בטוב עין', דביום ל"ג התחיל ללמד ר' עקיבא לרשב"י וחבריו". נסביר את הדברים.

בספרי חסידות מציינים שכל השבוע החמישי של ספירת העומר הוא שבוע ספירת הוד. ספירה זו מזוהה עם אהרן הכהן, שמקרב אנשים לתורה, כלומר: מי שמצמיח את התורה מלמטה למעלה. לפי גישה זו, אין זה מקרה שבתחילת השבוע החמישי אנו מציינים את יום פסח שני, שגם הוא נולד מיוזמה אנושית, על-ידי אנשים שפנו אל משה לאחר שלא יכלו לחגוג את הפסח במועדו מפני שהיו טמאים במועד זה, וביקשו ממשה שימצא להם פתרון.

ל"ג בעומר הוא יום ההוד שבהוד, כלומר: זה שמבטא בצורה החזקה ביותר את יסוד העשייה האנושית, ובמילים אחרות - את יסוד התורה שבעל-פה. זו מזוהה עם החכמים שמפתחים אותה. מכאן ההיגיון, שביום המבטא את התורה שבעל-פה, נלך לקברי צדיקים, כמו ר' שמעון בר-יוחאי, המזוהים עם התורה שבעל-פה. בפרט הגיוני הדבר, אם ביום זה החל ר' עקיבא ללמד תלמידים חדשים וכך נשתמרה שושלת לומדי התורה שבעל-פה.

יוצא, שיום ל"ג בעומר הוא יום שמחת התורה שבעל-פה, להבדיל משבועות שהוא יום שמחת התורה שבכתב. ההילולה על קברו של רשב"י מבטאת את השמחה הזאת, משום שרשב"י היה מתלמידי ר' עקיבא, שהישרדותם אפשרה את המשכיותה ואת פיתוחה של התורה שבעל-פה.



הרלוונטיות לעולם המשפט


כידוע, מקובל לחלק את שיטות המשפט בעולם המערבי לשתי משפחות, משפחת המשפט הקונטיננטלי ומשפחת המשפט המקובל שהורתו באי הבריטי. בין השיטות מספר הבדלים. אחד מהם, שמא העיקרי שבהם, נוגע למקומו של השופט בפיתוח המשפט. השיטה הקונטיננטלית מציגה את השופט כמי שאמון על יישום המשפט הנקבע על-ידי המחוקק, ואילו שיטת המשפט המקובל מעניקה לשופט את הסמכות ליצור ולפתח את המשפט באמצעות פסקי דינו.

מנקודת מבט של ההלכה, שתי השיטות הן סוג של תורה שבעל-פה, שהרי בשתיהן בני אדם הם המנסחים את החוק, בראשונה אלו המחוקקים ובשנייה אלו השופטים. אולם, נדמה שבמובן מסוים המשפט המקובל קרוב יותר באופיו לתורה שבעל-פה ההלכתית. זאת, משום שהשופטים נוטלים על עצמם במודע ובמפורש את משימת הפיתוח של ה"תורה" המונחת בפניהם, תוך שהם מפעילים כוח של יצירה.

אם הצעתנו לגבי הדמיון העובדתי מתקבלת על הדעת, שמא יש מקום לנסות לטעון שהעקרונות המנחים את פעילותם של חכמי התורה שבעל-פה, ראוי שינחו גם את פעילותם של חכמי התורה שבעל-פה בעולם המשפט, במסגרת שיטת המשפט המקובל. כידוע, פעילותם היצירתית של חכמי התורה שבעל-פה מבוססת על מחויבות עמוקה לכוונתו של המחוקק, בורא עולם, כפי שהיא מתבטאת בתורה שנתן לעמו ישראל.

בעולם המשפט ה"חילוני" אומנם אין מחוקק אלוהי (ולא נתייחס לגישות הפילוסופיות המכפיפות את החוק למשפט הטבע), אולם את מקומו נוטל במובן מסוים הציבור (באמצעות נציגיו). שמא מן הראוי שגם בשיטת המשפט המקובל - למרות שהיא מותירה לשופטים בקעה יצירתית להתגדר בה - השופטים, בשעה שהם עוסקים בפיתוח המשפט (או אם תרצו, ביצירת התורה שבעל-פה של החוק החרות), יגלו מחויבות לכוונת נציגי הציבור ויימנעו ככל האפשר מסיכול כוונתם.

לע"נ אמו"ר ר' אריה בן ברוך מנחם ספיר ז"ל.

המאמר פורסם במקור בגיליון 5 של "שו"ת ועוד" – עלון המשפט העברי של ועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
הכותב הוא איש הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  07/05/2015   |   עודכן:  07/05/2015
פרופ' גדעון ספיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
"אי זהו מעונן? אלו נותני העיתים שאומרים באיצטגננות שלהן: יום פלוני רע ויום פלוני טוב, יום פלוני ראוי לעשות בו מלאכה פלונית, שנה פלונית או חודש פלוני רע לדבר פלוני". כך פוסק הרמב"ם בהלכות עבודה זרה. כן, עבודה זרה. והוא ממשיך: "אסור לעונן. אף על-פי שלא עשה מעשה אלא הודיע אותן הכזבים שהסכלים מדמים שהם דברי אמת ודברי חכמה".
07/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בל"ג בעומר יוצאים רבים אל חיק הטבע (או אל מגרש פנוי בעיר) כדי להדליק מדורות. רוב המדורות יכובו בהצלחה על-ידי החוגגים עצמם בסוף הערב, אך העבר מלמד אותנו שעשרות מדורות ברחבי הארץ יהפכו לשריפות. בדוח מכבי האש לשנת 2013 צוין שמספר השריפות באפריל ומאי, החודשים שבהם חוגגים את ל"ג בעומר, גבוה בכ-30 אחוז מאשר בשאר חודשי השנה. הגורמים העיקריים לכך הם ריבוי המדורות והתייבשות הצמחייה בעונה זו. בחמש השנים האחרונות נדרשו מכבי האש לכבות כ-200-50 שריפות בכל ל"ג בעומר. על רוב השריפות ניתן להשתלט מהר, אך אחרות יכולות לבעור זמן רב ולגבות מחיר כבד בנפש וברכוש.
06/05/2015  |  קרן לוי  |   כתבות
בעת תכנון קומזיץ או מדורת ל"ג בעומר מוקדשת תשומת לב רבה לבחירת בשר, סלטים ומשקאות. דווקא לגבי תפוח האדמה, שעומדים במרכז החגיגה, נעשית הבחירה לרוב לפי הזן שזמין באותו רגע.
06/05/2015  |  דוד משה  |   כתבות
כמסורת השנים ילדינו עמלים בימים אלה על איתור ואיסוף קרשים לקראת 'יום חגם' המתקרב - ל"ג בעומר, אז אלפי מדורות יודלקו בכל רחבי ישראל ויאירו את שמי הארץ. אלא, שלצד החגיגה, ל"ג בעומד טומן בחובו לא מעט סכנות, שצריך להיערך אליהן מבעוד מעוד. אז רגע לפני, זה הזמן לבדוק האם אתם מוכנים להדלקת המדורה? מה המיקום שלה? מי אחראי ל הילדים ומלוויהם במקרה שחלילה תצא האש משליטה.
06/05/2015  |  שרון עמירה  |   כתבות
בערב ייצאו המונים לחגוג את ל"ג בעומר ברחבי הארץ במדורות הנמשכות עד השעות הקטנות של הלילה ובמרכזן - ההילולה בהר מירון.
06/05/2015  |  עוז דרור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il