|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ששת ימי המעשה

48 שנים למלחמת ששת הימים. מלחמה פלאית, ולחימה הירואית, שהייתה למעלה מן הטבע, והמאורע כמעט לא הוזכר, כמעט לא צוין בכל הבליל בתקשורת. 48 שנים ועדיין שטחי ארץ ישראל המשוחררים, הם "מעבר לקו הירוק"
09/06/2015  |   אסתר שניאורסון גרי   |   מאמרים   |   תגובות
יצחק רבין ומשה דיין במלחמת ששת הימים [צילום: ארכיון צה"ל ומשהב"ט]

ימים קשים היו ימי ההמתנה שקדמו למלחמה. מצב חרום בכל הארץ, חרדה ציבורית גדולה, וגיוס מילואים נרחב. עיתון "אל אהראם", החשוב בעיתוני העולם הערבי באותה תקופה, ותחנת הרדיו הפופולרית "סאות אל ערב", ניהלו מסע הסתה נגד ישראל. הסיסמאות בנוסח "את הגברים נזרוק לים ואת הנשים ניקח לנו" שודרו השכם והערב.

ביום 15 במאי 1967 בעיצומו של יום העצמאות תשכ"ז, צלחו כוחות יבשה מצריים את תעלת סואץ ונכנסו למרחבי סיני. מדינות ערב התחמשו כל העת. הרוסים ציידו את מצרים בנשק חדיש ורב, וגם סוריה קיבלה ציוד מלחמה סובייטי למכביר. הרמה הסורית החולשת על יישובים עבריים רבים, הייתה למערך מבוצר שמעטים כמוהו בעולם. צבא ירדן הצטייד בנשק בריטי ואמריקני. המלך חוסיין לא רצה לפגר אחר המנהיגים הערבים האחרים ורכש טנקים אמריקנים מדגם "פאטון" ומטוסים בריטיים מדגם "האנטר". גם חיל-האוויר העירקי התחמש במטוסים חדישים, מקורות נשק מופלגים היו פתוחים לפני הערבים, שעה ששוק הנשק היה כמעט סגור בפני ישראל. כנגד עוצמה צבאית זו היה על ישראל הקטנה, בעלת 2.5 מיליון האוכלוסין למצוא מענה, שהרי היה ידוע, שלעולם לא תוכל ליצור מאזן כוחות עם מדינות ערב בכל הנוגע לסך האנשים והכלים.

מלחמת ששת הימים הייתה המשכה של מלחמת תש"ח. המדינה הצעירה שגבולותיה היו קווי שביתת נשק לא מוכרים ע"י שכנותיה, עמדה ב-ה' באייר בפני סכנה חמורה לא פחות מזו שעמדה בה תשע עשרה שנים קודם לכן. כל העולם ה"נאור" פנה עורף לישראל עת קמה נגדה קואליציה צבאית ערבית חסרת תקדים בעוצמתה. שר החוץ אבא אבן יצא לפגוש את נשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון והתחנן בפניו שיפרוץ את המצור על מיצרי טיראן שאותם חסם רודן מצרים, גמאל עבד אל נאצר.אך לשווא.רבין שהיה הרמטכ"ל אמר: "אני חושב שעלולים אנו להיקלע למצב שאיני רוצה לבטאו במילים חריפות, אך תהיה סכנה ממשית לקיומה של ישראל". כוח האו"ם ברצועת עזה ובסיני החליף דגל ועבר לצד המצרי כדי להילחם עימו נגד ישראל.

נאצר הודיע על שני צעדים מקבילים אשר יזרזו, כדבריו, את קץ המדינה היהודית. ברצועת עזה הוקמה ממשלה פלשתינית עצמאית בראשותו של אחמד שוקיירי ובאותו פרק זמן נפתח גשר אווירי להעברת שלושה גדודי קומנדו מצריים לגבול ישראל-ירדן. לאחר קריאתו בפעם המי יודע כמה של שליט מצרים: היהודים נושמים בקושי עוד מעט ייחנקו, פרסם הסטייט דפארטמנט האמריקני הודעה התומכת בחופש השייט בכל מקום ובכל עת, אם כי רק במסגרת האו"ם וב"הסכמת כל הצדדים".

כל אחד מהצעדים שננקטו ע"י האויב, היה בו כדי להצדיק צעד צבאי נגדי מצד ישראל. כל שכן כל הצעדים יחד. הטלת הסגר על נמל אילת כמוה כצעד מלחמתי אשר לא רק שהתיר את ידיה של ישראל לפעולה, אלא למען עצם קיומה של ישראל היה זה מחובתה לקבוע את זירת המאמץ העיקרי, את מועדו ואת שיטתו בתנאים שיעניקו את מרב הסיכויים לניצחונה, שום מדינה ריבונית לא הייתה משלימה עם הסגר על נמל מנמליה והייתה מפעילה את כוחותיה הצבאיים למען הסרת הסגר השרירותי. לכך התווספו מעשים נוספים: הקמת פיקוד מצרי, ירדני, סורי שמטרתו המוצהרת היא התקפה, הכנסת צבא מצרי לסיני, הקמת מפקדה בירדן בראשותו של גנרל מצרי והצהרות על צעידה לקראת השמדת ישראל ע"י צבאות ערבים שנעו לעבר הגבולות. ועם זאת לא מיהרה ישראל לצאת למלחמה, גם כאשר ידעה שבחצי האי סיני פועלת מעבדת גזים, ומתוך מסמכים שנפלו לידי ישראל בימי המלחמה נתחוור כי היה בדעת המצרים להפציץ ולהפגיז בגזים מרכזי אוכלוסייה, כל החיילים המצרים צוידו במסכות גז בכסיות גומי ארוכות ובמגפי גומי.

האיום הגואה על קיומה של ישראל מצא אותה מתוחה, חרדה, ויעילה. הגיוס התנהל במהירות ותוך ימים נשתנה הנוף האנושי - צעירים נעלמו, מקלטים פונו ובוצרו, נערים ונערות חפרו תעלות ומילאו שקי חול למסתור בעת הפצצה אווירית, ובחדרי התדרוך שבטייסות הייתה הנחיה כללית אחת, המנוגדת למקובל בכל חילות האוויר בעולם - הפעם יש לבצע את המשימה ולו במחיר המטוס והטייס....(בעוד שכרגיל אין לבצע משימה אם ברור שהמטוס והטייס יאבדו בה).

הסכמי שביתת הנשק שלאחר מלחמת העצמאות אסרו על הכנסת כלי מלחמה כבדים לאזור ירושלים וכן על טיסה מעליה. העיר הייתה דחוקה בקצהו של פרוזדור ללא מוצא, המוקף משלושת עבריו באזורים ערביים עוינים ונחצתה באמצעות קו גבול שנמתח לאורך שבעה קילומטר. צליפות ירדנית היו עניין שבשגרה ונבנו חומות בטון להגן על עוברים ושבים.

ארץ ישראל חולקה ע"י הבריטים למזרח ולמערב: מזרחה לירדן היה לעבר הירדן ומערבה לו ל-ארץ ישראל. על-אף סעיף בהסכמי רודוס (1949) שהבטיח גישה חופשית למקומות הקדושים אסר השלטון הירדני כניסת יהודים.

היוזמה למלחמה מעולם לא נקשרה מצד ישראל, תמיד הביאוה בין המיצרים והיא נאלצה להגן על עצמה. הערבים תופסים שטחים המשתרעים מן האוקיינוס האטלנטי עד למפרץ הפרסי, בהשוואה לשטחים אלה מהווה ארץ ישראל רק 0.7%, אף על-פי כן אין העולם הערבי נכון להסכים לכך שבשטח מזערי זה תימצא מדינה ריבונית לא ערבית.

וכשכלו כל הקיצין, יצאה מדינת ישראל למלחמה והתברר שכל חיותו של עם ישראל הוא נס אחד גדול. בשלוש שעות נמחקו כל חילות האוויר של האויב, מטוסינו לא הניחו להם אפילו להמריא, הטנקים שעטו כרכבי אש, החיילים הסתערו ונלחמו מלחמת קודש.כעבור שישה ימים אגדיים לא נותר ולו חייל ערבי אחד שיעמוד מנגד.

מדינת ישראל שנגזר עליה לעמוד עמידת מעטים מול רבים מבחינה דמוגרפית - רצועת חוף צרה בגבה אל הים, מכותרת יבשה ומאויימת בהסגר ימי כנגד תת-יבשת, מדינה דלה באוצרות טבע כנגד מדינות החולשות על יותר ממחצית משאבי הנפט בעולם, מדינה בודדה כנגד בריתות בזירה הבינלאומית, עשתה את הלא ייאמן. חיילי ישראל הגיעו עד למבואות מצרים על גדות הסואץ, השתלטו עי יהודה והשומרון, על חצי האי סיני כולו, עלו אל הגולן והחרמון ובאו אל הר-הבית בירושלים, אל המקום שהוא ראשית והוא אחרית. ונהירים וברורים כל כך היו הדברים "השם אלוהיך הוא הנותן לך כוח לעשות חיל".

ופתאום נפל אוצר שלם לידינו. מערת המכפלה אשר מאות שנים רגל יהודי לא הייתה רשאית לדרוך בה לבד מן המדרגה השביעית, ובמרחבי הארץ החלו להתנחל - מבית חגי ועתניאל ועד אביגיל ועשהאל-כל האזור שחז"ל כינו "דרומה" ויהודים באו לשילה בו עמד 400 שנה המשכן ול"עלי" ולעיר החדשה "אריאל" ול"בית-אל" לא הרחק מן המקום שהוצב בו ארצה סולם יעקב, ול"מעלה אדומים" היושבת בדרך יריחו, וכל המרחב עד ים המלח וארץ המגילות, ואלון מורה הנשקפת לשכם ולהר ברכה "הר גריזים", ו"הר עיבל" בו נתגלה מזבח יהושע, והתקיימו נבואות ירמיהו ויחזקאל על איחוד יהודה עם עץ אפרים וזכה עם ישראל לגילוי שכינה.

מלחמת ששת הימים, הייתה לחימה על הבית, שהצטיינה בתעוזה קולקטיבית של העם וצבאו ובשפע גילויי גבורה אישיים באוויר, ביבשה ובים. עם ישראל תמיד נלחם על חייו. בימי ההתנחלות בארץ כנען, נגד יוון ורומי, קידוש השם בימי הביניים, פוגרומים וגירושים, עולים וחלוצים בשלבי ההתנחלות הציונית המחודשת ב-א"י, גילויי הגבורה בגיטאות, הגבורה נגד משטר המנדט ובמלחמת תש"ח, מבצע קדש - כל המבחנים היו דוגמה לעוז שאין כמוהו, ובאה מלחמת ששת הימים והעם התקדש למלחמה, במיטב המסורת זה שלושת אלפים שנים, שליחות עליונה למטרה שאין צודקת ואמיתית ממנה - קיום הבית השלישי.

מתוך ספרי – פואמה והיסטוריה – "הסתר לשרה".
תאריך:  09/06/2015   |   עודכן:  09/06/2015
אסתר שניאורסון גרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ששת ימי המעשה
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרה בן זכאי
9/06/15 13:06
2
אורנה מלמדוביץ
9/06/15 13:14
3
אהרון שחר
9/06/15 13:21
 
מסכים עם אהרון
9/06/15 13:53
4
שרונה אמסלם
9/06/15 14:00
5
רואי יעקובוביץ
9/06/15 14:20
6
יעקב עמר
9/06/15 15:10
 
אבנר צפוני
10/06/15 09:35
 
תתיחס לסוף התגובה
10/06/15 22:48
 
אסתר שניאורסון
10/06/15 17:19
7
ציון מציון
9/06/15 15:24
8
קורא ותיק אמנון
9/06/15 16:40
9
אבנר צפוני
9/06/15 21:10
10
הצבי ישראל
9/06/15 21:26
11
יהודית שמיר
9/06/15 21:44
12
דני רוזן
9/06/15 23:37
13
קורא נלהב
10/06/15 08:33
14
שאול אבידור
10/06/15 10:43
 
אסתר שניאורסון
10/06/15 17:09
 
שאול אבידור
10/06/15 18:33
 
אסתר שניאורסון
10/06/15 20:50
 
שאול אבידור
11/06/15 08:59
 
אסתר.ש.ג
11/06/15 20:07
 
אסתר ש.ג.
11/06/15 20:12
 
שאול אבידור
11/06/15 20:54
 
שאול אבידור
12/06/15 10:15
 
אהרון שחר
12/06/15 16:42
15
רפי אשכנזי
10/06/15 19:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הגם שבשנתה ה-67 אין עדיין למדינת ישראל חוקה משלה - הגיעה העת שזו סוף-סוף תתממש. אחת ולתמיד צריך להכניס את הממשל הישראלי ואת היחסים שבינו לבין אזרחי המדינה למשטר של דפוסים מוצקים וקבועים.
09/06/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בהמשך לסיפור של בעניין מאגרי המידע וחברות הביטוח הראל ודקלה: יש לי אמון במינהל הישראלי, זה אומנם לא המינהל הגרמני שם הכול מתקתק, אך עם התקתוק הזה הם תקתקו 6 מיליון מאחי ואחיותיי, אך זה גם לא המינהל ההודי והפקיסטני שם הכול מתחרבק. אנחנו באמצע, אנחנו כאן, לא באוסטריה ולא בבנגלדש.
09/06/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
השבריריות של הפסקת האש בין ישראל לתנועת חמאס מתגלה כל פעם מחדש.מאז שהוכרזה הפסקת האש בין ישראל לחמאס בתום מבצע צוק איתן היו שמונה הפרות מצדם של הפלשתינים שהתבטאו בירי רקטות לעבר ישראל. חידוש הירי לעבר ישראל נעשה בעת האחרונה על-ידי שני ארגונים הקוראים תיגר על שלטון חמאס ברצועה. מדובר בארגון "הג'יהאד האיסלאמי" ובארגון "אלסלפיה אלג'יהאדיה" המזוהה עם דאעש.
09/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הציג בפני אזרחי ישראל תמונת-מצב דמוגרפית מעניינת שלפיה מבנה המדינה שונה מכפי שהוא נתפס בעיני העולם. לפי התיאוריה הנשיאותית הזו ישראל מתקרבת למצב בו קיימים בה ארבעה "שבטים" כמעט שווים בגודלם - יהודים חילונים, ערבים, חרדים ודתיים-לאומיים. לטענתו של הנשיא, במדינת ישראל "אין עוד רוב (דמוגרפי) ברור אחד ואין מיעוטים ברורים". לדעת הנשיא ריבלין, ארבעת ה"שבטים" האלה הולכים ומתקרבים זה לזה בגודלם וכבר בעתיד הקרוב יחייבו התבוננות שונה על מהותה של החברה הישראלית. אומנם נכון שאין בישראל רוב יהודי ברור כמו המצב שהיה בשנות ה-90' כאשר החברה הישראלית הייתה מורכבת מרוב ממלכתי-ציוני גדול ברור ומוצק, שלצדו שלושה מיעוטים: דתי-לאומי, ערבי וחרדי, אבל מאז המציאות השתנתה בתכלית.
08/06/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
במאמר "מי יזם את הראיון עם אובמה "בעובדה" " (News1,5.6.15) שואל עמי דור-און לדעתי את השאלה הפחות חשובה בהקשר למחזה מבויים זה מטרותיו ותרומותיו. אפשר שהשאלה החשובה לא נשאלה משום שהתשובה אמורה להיות מובנת מאליה לרוב אזרחי ישראל השפויים. אלה שאינם עוסקים בסגידה עיוורת לממשל העויין לישראל שבבית הלבן, ולאירופה האנטישמית.
08/06/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il