|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הכנתם חלות מתוקות? כך תדעו מה לברך עליהן

להימנע מספקות לגבי ברכתן של החלות לחגים בפרט ולסעודות השבת ולא לברך "המוציא" על חלה מתוקה שברכתה בעצם "מזונות" או נברך "מזונות" על לחמניה שחייבים ליטול ידיים ולברך עליה "המוציא"
13/09/2015  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
להכיר את ההבדל בין אשכנזים לספרדים [צילום: פלאש 90]

לפני כחודש הופץ כרוז של גדולי הרבנים הספרדים וביניהם הרה"ג הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א. בכרוז נכתב שאין לסמוך על מדבקות ה-"ברכתו: בורא מיני מזונות" המודבקות על הלחמניות המתוקות, מאחר שגוף הכשרות האחראי לכך הוא גוף כשרות אשכנזי, ויתכן שלפי הפוסקים הספרדים צריך לברך על הלחמניות הללו "המוציא לחם מן הארץ".

כדי להכין את מתכון "חלות הדבש", נבאר בקצרה את הנושא. כך נימנע מספקות לגבי ברכתן של החלות לחגים בפרט ולסעודות השבת בכל השנה בכלל, ולא נברך "המוציא" על חלה מתוקה שברכתה בעצם "מזונות" או נברך "מזונות" על לחמנייה שחייבים ליטול ידים ולברך עליה "המוציא".

ההבדל בין האשכנזים לספרדים

האשכנזים צריכים למדוד את כמות המים ביחס לשאר חומרי הגלם שמוסיפים לקמח (כמות הקמח היא מחוץ לחשבון הזה). אם יש יותר מים מכל שאר התוספות ביחד (ביצים, שמן, מלח, יין, מיץ פירות וכדומה) - מברכים "המוציא". אם כמות המים קטנה מכמות כל התוספות יחד - מברכים על המאפה "מזונות".

לעומת זאת, לפי הספרדים, הברכה נקבעת אך ורק לפי טעמו של הבצק (החלק הפנימי, ולא לפי החלק החיצוני המרוח בדבש או בסוכר). אם הטעם הוא מתוק מברכים "מזונות", אם הטעם "תפל", לא מתוק ולא מלוח, מברכים "המוציא".

זהו ההבדל בשיטות השונות (לפי יחס המים לשאר התוספות או לפי טעם המאפה).

יש לשים לב למקרה שכיח, כשמארחים מישהו הנוהג אחרת מאיתנו, שבחלות בהן יש טעם מתוק מורגש אך עדיין כמות המים גדולה משאר התוספות, האשכנזים יוכלו לברך עליהן "המוציא" והספרדים יברכו על אותן חלות "מזונות". כדי להימנע ממצבים אלו יש להכין בצק שיש בו רוב של מים לעומת התוספות הנוספות, וגם המתיקות בטעם הבצק אינה מורגשת (אלא נוצרת, למשל, מהוספת סוכר מבחוץ).

נוסיף זכויות לקראת היום הקדוש והגדול, יום שמתכפר בו הכל.

הכותב הוא מנהל תפעול כושרות - יעוץ והכוונה בכשרות.
תאריך:  13/09/2015   |   עודכן:  13/09/2015
תומר בן-צבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכנתם חלות מתוקות? כך תדעו מה לברך עליהן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מדינת ישראל היא מפגש של תרבויות היהודים מכל קְצות תבל. הציונות מימשה את חלום קיבוץ הגלויות, וכל קהילה הביאה עִמה את מנהגיה ואת האמונות העממיות והתרבות החומרית. רשמנו את המנהגים סביב מחזור חיי אדם בקהילת יהודי בבל מפי אמֵנו סעידה חקק. שנה טובה לכולם.
13/09/2015  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
זכרונות הילדות שלי מבית הכנסת די מעומעמים, לצערי. לא הריביתי לבקר בבית הכנסת, אבל כשהגעתי זה היה בעיקר עם סבי, שלמה שמואל ז"ל. יהודי פשוט שעבד ב'סולל בונה' רוב חייו, התחתן עם אישה עיוורת מתוך אידיאל בלתי נתפס, והיה איש של חסד. אבל בלי רעש וצלצולים. כמו פעם, אתם יודעים.
13/09/2015  |  דודו כהן  |   מאמרים
כל הקורא את פסוקי התורה על ראש השנה חייב לשאול את עצמו, מהי מהותו ומהו תוכנו של יום זה. הן בחומש ויקרא (כ"ג, כ"ב-כ"ג) והן בחומש במדבר (כ"ט, א') נאמר: "בחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון, זכרון תרועה, מקרא קודש, כל מלאכת עבודה לא תעשו". מתוך שני אזכורים אלה, שעניינם יום תרועה, יקשה לדמיין את דיוקנו וצביונו של החג כפי שהוא מוכר לנו. עולה השאלה, כיצד הפך יום השבתון שהוא יום תרועה, וזה היה ככל הנראה תוכנו המרכזי של החג בתקופת המקרא, ליום המציין את תחילת שנה חדשה? מדוע דווקא היום הראשון בחודש השביעי?
13/09/2015  |  ד"ר יואל רפל  |   מאמרים
1. זוהי שעת סיכומי השנה. אדם וסיכומיו, אדם ועדשת ליבו שבעדה הוא צופה באירועים האישיים והציבוריים. בשעה שהדברים נכתבים, אני שומע בזווית האוזן סיכומים בנוסח מקהלת העורבים הידועה, כמה "רע רע רע" פה: השנה התחילה ברע ונגמרה ברע, ובאמצע נבחר ביבי. בקיצור, לא עליכם.
13/09/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
וּלְבַסּוֹף -
13/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
שטחי אימון של צה"ל ייפתחו למטיילים  /  איציק וולף
אובמה מפויס: בואו נכתוב דף חדש  /  איציק וולף
סדרת תרכיזי רימונים לכבוד החג  /  גלית יצחק-אוגנוב
ראש השנה - טעם של הבטחה  /  ציפורה בראבי
לחיים טובים ולשלום  /  אביתר בן-צדף
בדידות קשישים בתקופת החגים  /  ד"ר רון בן-יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il