|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

נתניהו ואל-חוסייני: האם טעה נתניהו?

נתניהו שגה באופן הצגת הדברים. בוודאי לא שער שהשנאה האישית אליו תביא אנשי מקצוע, אנשים חושבים ומלומדים בעיני עצמם, ליחס לו דברים שעל פניהם הינם אבסורד גמור. אני מקווה שעוד ימצא את ההזדמנות הנאותה לתקן את דבריו כך שיובן חד-משמעית מה התכוון לומר באמת ולא מה הבינו שומעיו-יריביו מן הדברים
01/11/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין ושרה נתניהו בברלין. דבריו הותקפו בפראות [צילום: עמוס בן גרשום / פלאש 90]

לעיתים קשה להבין מה באמת מבקשים כותבי מאמרים ורשימות להעביר לקוראים, ומאידך קל מאוד להבין במי הם מבקשים לפגוע. המאמר הנ"ל הוא חיבור כזה. אינני מליץ יושר של נתניהו ובשבועות האחרונים אינני חוסך ממנו ביקורת על התנהלותו הביטחונית-מדינית-כלכלית, כלומר כמעט בכל נושא. אולם, כאשר כל מי שחושב עצמו למישהו או למשהו מוצא לנכון לתקוף אותו כמעט "בפראות" על דבריו בנושא המופתי וזיקותיו להיטלר או להשמדת יהודים שיטתית, אי-אפשר להותיר את הזירה רק לתנים ולצבוֹעים.

לדידי, נתניהו שגה באופן הצגת הדברים. בוודאי לא שער שהשנאה האישית אליו תביא אנשי מקצוע, אנשים חושבים ומלומדים בעיני עצמם, ליחס לו דברים שעל פניהם הינם אבסורד גמור. אני מקווה שעוד ימצא את ההזדמנות הנאותה לתקן את דבריו כך שיובן חד-משמעית מה התכוון לומר באמת ולא מה הבינו שומעיו-יריביו מן הדברים. ועד שיעשה זאת, ראוי לצאת נגד מחול השדים התקשורתי ולהכניס דברים לפרופורציה.

אלמלא היה נתניהו מי שהוא מבחינה אינטלקטואלית והשכלתית, אפשר היה אולי ליחס לו "בורות משגשגת" שטוענת שבדבריו "פטר את היטלר מאחריותו לשואה" וגם כי אין הוא יודע מה ההבדל בין היטלר לבין המופתי חאג' אמין אל-חוסייני. עוד יותר קשה להאמין שהעולם, הישוב היהודי בארץ ישראל ובעיקר יהודי אירופה, לא ידעו מה חושב היטלר ולמה הוא מכוון באמת. מי שמנסה לטעון כך מתייחס לכל העולם המערבי (לפחות) ובכלל זה היהודים, כאל שוטים גמורים והרפתקנים חסרי כל אחריות.

היטלר לא דיבר על כיבוש העולם. דומה שהוא עצמו ידע שאוביקטיבית גרמניהקטנה וחלשה מדי לשם כך. ספק אם היה מי שסבר שהיטלר עם המטה הכללי המפואר שלו, יפעלו בניגוד לכל הגיון צבאי ויפתחו שתי חזיתות ענקיות ממערב לגרמניה וממזרח לה בעת ובעונה אחת כשהם מסתבכים במלחמה שאוביקטיבית לא ניתן לזכות בה על-פי מאזן הכוחות הנומינלי באזורים אלה. היטלר לא קבע הכל מראש. הייתה לו תוכנית-אב, אבל דרכי הביצוע והמימוש השתנו כפונקציה של שינויי המציאות וכפונקציה של דימויים והערכות אד-הוק שנוספו למערכת קבלת ההכרעות תוך כדי תנועה...

היו לו תוכניות גדולות באירופה, ובמיוחד במזרחה, בה תכנן לבנות את עיקר תוספת הטריטוריה שנדרשה לו לצורך יצירת "הלבנסראום" (מרחב-מחייה) המפורסם שלו. גם תוכניות אלה היו כבדות-משקל, אם לוקחים בחשבון התנגדות פעילה של מדינות ומעצמות אחרות באירופה לנסיונות התפשטות גרמניים.

הטיפול ביהודים היה פרשה "משלימה" באג'נדה ההיטלראית. אין ספק ששנא יהודים וביקש לנקות את מרחב המחייה הגרמני הקיים וזה שיתווסף מיהודים (וגם מצוענים ו"ממוטציות" אנושיות "נחותות" אחרות...). גירוש והשמדה היו שתי החלופות שעמדו על הפרק, ובתחילת המלחמה השתמש בשתיהן. אלא ששתי התפתחויות במהלך המלחמה דרשו החלטות חדשות ודרמטיות יותר: א. הפלישה לאירופה המערבית שלא הייתה חלק מתוכניות המלחמה המקוריות, והייתה שגיאה אסטרטגית חמורה שהפכה מלחמה אירופית אזורית למלחמת-עולם. ב. החסמים שהטילו מדינות העולם ובכללן בריטניה, בארץ-ישראל וארה"ב ודרום אמריקה, על הגירת יהודים אליהן.

נפילתה המהירה של אירופה המערבית, כלאה בה מיליוני יהודים שלא יכלו לצאת ממנה, והעמידה את היטלר בפני דילמה חדה, מול העקרון שביקש לנקות את שטחי השליטה הנאציים מיהודים. עקרון זה מימש בדרכים שונות ובכלל זה בהרג אינטנסיבי בשיטות "קונבנציונליות" (בעיקר ירי) בשטחים שכבש וביהודים שהיו בהם. במיוחד פעל כך במקומות שידע שהאוכלוסייה המקומית שונאת יהודים לא פחות ממנו. סביבה זו הייתה נוחה להפעלת תהליכים שנראו כחלק ממחיר המלחמה.

האב פטריק דיבואה,1 חוקר תוכניות חיסול היהודים בשואה, אולי החוקר הבולט ביותר בתחום כיום, מדבר על כ-1700 אתרי הרג שאיתר עד כה ושבהם מצויים קברי-אחים יהודיים. אתרים אלה מתיחסים לכל תקופת המלחמה ובכל אחד מהם מצויים ממספר הרוגים ועד עשרות אלפים ויותר. הערכת האב דיבואה היא שטרם התגלה הכל וכי מספר היהודים הנספים בשואה גדול מאומדן 6 המיליונים המקובל (עד 7.5 מיליון). אומדן היהודים הנספים הואכמיליון הרוגים במשך השנתיים הראשונות למלחמה, עוד לפני המפגש בין היטלר לחאג' אמין אל-חוסייני בנובמבר 1941 2.

אחרי שנתיים של מלחמה, ואחרי שהיטלר נוכח במציאות שהתהוותה באירופה המערבית ובחלקים שכבש באירופה המזרחית עוד בטרם פלש לרוסיה, נאלץ לשקול מחדש את דרכו. בנקודת זמן זו פגש את חאג' אמין אל חוסייני, ובה התקיימה השיחה ההזויה בין השניים. זמן קצר לאחר מכן, ב-20 בינואר 1942, כונסה ועידת וונזה3, הידועה לשימצה, שבה עוצבה סופית תוכנית "הפתרון הסופי" ומיד לאחריה הוחל בביצועה. רוב מחנות ההשמדה הגדולים והידועים הוקמו או הורחבו מאוד בעקבות החלטות וועידה זו, ומכונת ההרג האינטנסיבית של גרמניה יצאה לדרך.

רבים במקומותינו אינם מודעים לתוכניתו של המופתי הארץ-ישראלי להקים מחנה השמדה ליהודים בעמק דותן שבגליל4, רעיון שנְהֵגה עוד לפני המפגש הנ"ל עם היטלר. ברור שאל-חוסייני התכונן למאבק חורמה ביהודי ארץ-ישראל וקיווה לסיוע מסיבי מצידו של היטלר בשני תחומים: א. בהשמדת יהודי אירופה ומניעת הגעתם לארץ. ב. בסיוע מעשי להשמדת היהודים בא"י, היה והגייסות הגרמנים בראשות הפילדמרשל רומל יגברו על הבריטים במדבר המערבי, וינועו לצפון מזרח דרך ארץ ישראל במטרה להשתלט על הנפטבקווקז ובמפרץ הפרסי.

בנקודה זו עומדת למבחן השאלה שהעלה נתניהו בדבריו והיא: מי מבין שתי המפלצות הללו שימש השראה לאחר ביישום שיטת השמדה מסיבית של היהודים במשרפות - המופתי להיטלר, או להפך? דומני שאפילו אין צורך להכריע באופן חותך בשאלה זו, אעל-פי שבעדויותיו של אייכמן במשפטו בארץ יש יותר מרמז לכך שהייתה השפעה לאל-חוסייני על החלטותיו של היטלר לגבי יישום "הפתרון הסופי".

ברור ששני הצוררים המובהקים הללו קורצו מאותו חומר והיו מוכנים לבצע את אותם פשעים נגד האנושות. היטלר היה גדול יותר וחזק יותר ובפועל ביצע את המהלך ההיסטורי הנורא מכל. המופתי לא חינך אותו לשנאת יהודים, הוא בא לפגישתם "מוכן". המופתי נערך לאותה אג'נדה בדיוק, אבל לשמחתנו לא זכה להגשימה ודבר זה, לנוכח ההסתה הנוכחית של ממשיכי דרכו ראוי לנו לזכור היטב. לדעתי - זאת ביקש נתניהו להשיג בדבריו, ודומה שהשיג חלק גדול ממטרתו. המופתי לא למד מהיטלר שינאת-יהודים. הוא הגיע לפגישה מדופלם בכך.

לקח נוסף שיש ללמוד מהשתלשלות עניינים זו הוא ששנאה שאינה תלויה בדבר היא יסוד הסכנה, משום שדרכי היישום תלויות בנסיבות והנסיבות נזילות. שנאת האיסלאם הקיצוני לכל מי שאינו "מאמין" משתלבת אצל הפלשתינים בשינאת יהודים שטופחה בהם מאז הולדת הציונות. כשלונם למנוע הקמת מדינה יהודית החריפה שנאה זו וההסתה בדור האחרון מעצימה אותה עוד יותר. אנימציע להסתלק מאשליות ומאוטופיות ולהסתכל למציאות בעיניים. שיקולי הביטחון והקיום הפיסי קודמים ביחסי ישראל עם הערבים לכל שיקול אחר, ומי שלא יפנים זאת מסתכן בנפשו.

תאריך:  01/11/2015   |   עודכן:  01/11/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו ואל-חוסייני: האם טעה נתניהו?
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
1/11/15 09:18
2
ע_הראל
1/11/15 09:23
 
רוצים לפגוע בביבי
1/11/15 10:34
 
אלטע קאקער
1/11/15 16:10
 
רפי לאופרט
2/11/15 09:39
 
אהוד פרלסמן
2/11/15 18:56
 
ללא ליאות
3/11/15 05:34
3
אהוד פרלסמן
1/11/15 13:08
 
רפי לאופרט
2/11/15 10:14
4
אלטע קאקער
1/11/15 15:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר אני קורא על השואה, יש תופעה חוזרת ונשנית הצצה כמעט בכל מקום ובכל זמן: המחלוקות היהודיות. במרד גטו ורשה השתתפו שני ארגונים שהצליחו רק להגיע לתיאום רופף. משלחת ההצלה של הסוכנות היהודית באיסטנבול הורכבה לפי מפתח מפלגתי. בבודפשט התווכחו ישראל קסטנר ומשה קראוס על דרך ההצלה המתאימה. אלו רק דוגמאות על קצה המזלג לאחד הדברים שאותי הכי מקוממים באותה תקופה: אפילו לנוכח הסכנה החמורה ביותר בתולדות העם היהודי, לא הצליחו בדרך כלל מנהיגיו לשים בצד את המריבות - חלקן קטנוניות - ולפעול במשותף.
01/11/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
טענה לפיה התקבלה מתנה כספית משמעותית מחבר, חייבת להיות מגובה היטב בהסברים ומסמכים - קובע (28.8.15) בית המשפט בעניין דגן (ע"מ 43471-02-12).
01/11/2015  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה  |   מאמרים
כלכלות לא מעטות בעולם חוו היפר אינפלציה מטלטלת. מצב בו מחירי מוצרים עולים מדי יום ביומו ועלית מדד במאות ואף אלפי אחוזים לשנה מהווה עריסה אידיאלית לרעידות אדמה פוליטיות. היטלר עלה לשלטון כאשר האינפלציה ברפובליקת ויימאר הגיעה לרמה בלתי נתפסת בת אלפי אחוזים. גם אנחנו חווינו אינפלציה תלת ספרתית במחצית הראשונה של שנות השמונים, בשיאה הגיעה ל-500%, השאירה את רישומה המטלטל על המשק הישראלי.
01/11/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
  • כולכם אנשים פיקחים עם מחשבה ביקורתית ועם יכולת להבדיל בין עיקר לטפל ובין שקר לאמת. אבל השבוע נפלתם כולכם כאיש אחד לאותה המלכודת. כאיש אחד פתחתם פה ובלעתם את אותו הספין. אני מתכוון, כמובן, לאירוע האקלים הגדול של תחילת השבוע ולצורה שבה הזדרזו כולם להאשים את עובדי חברת החשמל, ויותר נכון את ועד העובדים.
01/11/2015  |  דרור פויר  |   מאמרים
אזרחי ישראל צריכים להיות מודאגים מאוד מהאופן שבו מתמודדים גורמי הביטחון שלנו עם הטרור הפלשתיני, נכון שיש לשב"כ הצלחות גדולות, מדי פעם, אולם איננו יודעים את היקף כשלונותיו, מסיבה אחת פשוטה, בדרך כלל הדברים אינם מתפרסמים.
30/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il