|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

דמוגרפיה פוליטית

השאלה הדמוגרפית היא אחת מאושיות הוויכוח הציבורי שלנו, העוסק בפתרון מדיני לסכסוך הישראלי-ערבי
02/11/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
השד הדמוגרפי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

משפחה ממוצעת
שעה שגודלה הממוצע של משפחה פלשתינית נמצא בקו ירידה ברור בעשור האחרון, נמצא הממוצע של המגזר היהודי בכלל האוכלוסייה היהודית בקו עליה.

אני מתנצל על ההתייחסות המאוחרת למאמר 1 של אהוד פרלסמן "יהודים וערבים בישראל: הנתונים", אבל "גיליתי" אותו רק אתמול. דמוגרפיה והשלכותיה על הביטחון הלאומי היא נושא מספיק מורכב, רציני, וחשוב מכדי שאתעלם מכמה הערות נחוצות להרחבת והעמקת הדיון שהוצג במאמר. יתר-על-כן, לאחרונה, במסגרת "רענון" הדיונים הדפנסיביים והפוסט-ציונים על-רקע מלאת 20 שנה לרצח רבין, מתבצע, בין היתר, נסיון מחודש לעורר את "השד הדמוגרפי". מכאן נודעת חשיבות רבה עוד יותר לדיון לאומי רציני בנושא, כשכל האסכולות ההיסטוריות עומדות למבחן השוואתי מחודש.

השאלה הדמוגרפית היא אחת מאושיות הוויכוח הציבורי שלנו, העוסק בפתרון מדיני לסכסוך הישראלי-ערבי. מטבע הדברים, מקבלת השאלה הדמוגרפית לא רק ביטוי מדעי-אמפירי, אלא גם פרשנות פוליטית ודומה שהפרשנות הפוליטית הפכה בו לעיקר ודחקה את הדיוק למדעי והעובדתי-אמפירי לשוליים. עד כמה הדברים מוטים כיום, נוכל להבין בנקל אם נזכור את היחס המספרי בין יהודים לערבים בארץ-ישראל, ערב החלטת החלוקה מ-1947 2.

בוויכוח הדמוגרפי המדעי של העשור האחרון ויותר "מככבות" שתי אסכולות:

אסכולה אחת מיוצגת על-ידי השגריר לשעבר בוושינגטון, אטינגר, ד"ר פייטלסון וקבוצת חוקרים אחרים, ובראש האסכולה השנייה מככבים מספר דמוגרפים, והדוברים השכיחים שלה הם ארנון סופר מחיפה ודלה-פרגולה מירושלים.

הקבוצה הראשונה מציגה מודל נתונים 3 שהפער בינו לבין המודל האחר נמוך בכמיליון ערבים מהמצב הקיים בתחומי ארץ ישראל המערבית, וקצב ריבוי יהודים שווה כיום בקרוב לזה של הערבים, עם מגמת גידול מתמדת בעשור האחרון. על-פי מודל זה, בדור הקרוב (עד 2035 בקרוב) יגדל הפער בין יהודים לערבים לטובת היהודים, והמגמה של השתוות האוכלוסיות לה היינו עדים עד לפני כעשור תיבלם ותתהפך. המסקנה האופרטיבית-מדינית ממודל זה היא שאין "שד דמוגרפי", אין "איום דמוגרפי" ואין צורך לקבל החלטות חפוזות ומסוכנות בכדי לסכל איומים אלה.

יציבות פנימית

הקבוצה השנייה מיוצגת באינטנסיביות רבה על-ידי ארנון סופר 4. עיקר העמדה הוא שבמצב הקיים קטן הפער בין יהודים לערבים לכדי כ-10% לטובת היהודים. הואיל וקצב הריבוי הטבעי הערבי גדול עדיין מזה היהודי בכדי 0.5% לשנה בקרוב והמגמה לעתיד אינה ורודה כמו זו שמציגה האסכולה האחרת. משך ההתפתחות על-פי קווי צפי אלה טומן בחובו "איום דמוגרפי" ממשי. בקונטקסט זה תומך סופר, בדומה למומחים אחרים באותה קבוצה, בצורך חיוני ודחוף בהפרדות מאיו"ש, בכדי להמנע מסכנת מדינה דו-לאומית בארץ-ישראל המערבית, לרבות חבל עזה.

במתכוון ובכדי לא ליגע את הקוראים, אני מביא כאן את המספרים בקרוּב ומי שירצה להתעמק ימצא חומר רב נוסף במקורות דלהלן, במאמר של פרלסמן ובתגובות לו.

שני המודלים מעוררים מספר שאלות ותהיות. השאלה הראשונה היא כיצד ייתכן שמחקרים מדעיים מגיעים לפערי ממצאים שמשמעויותיהם הפוכות בתכלית? דמוגרפיה היא ללא ספק שאלת-יסוד של הביטחון הלאומי והיציבות הפנימית של מדינות - יציבות חברתית, כלכלי, ביטחונית, לאומית תרבותית ועוד. על-רקע המסקנות האירופיות בדבר כשלון אוטופיית הרב-תרבותיות, במיוחד בכל הנוגע לשילוב מוסלמים בתרבות הנוצרית האירופית, הופכת השאלה אקוטית עוד יותר. בשני הדורות האחרונים ראינו כמה וכמה גלי הגירה שליליים, גלים המערערים את היציבות הפנימית של מדינות ומחוללים אי-שקט חברתי ושלטוני. בין הבולטים שבהם ניתן לציין את הבלקנים, במהלך מלחמת קוסובו ולאחריה; אפריקה, דרך לוב ומאוריטניה לאירופה ועתה ההגירה המוסלמית מהמזרח התיכון, בעיקר מסוריה, למערב אירופה וצפונה דרך מזרח אירופה. גלים אלה ממחישים היטב את האיום הדמוגפי החיצוני. מהגרי העבודה שהגיעו לישראל ממזרח אפריקה דרך סיני וחוללו כאן מהומות חברתיות בדרום תל אביב והאיסלאם המהגר במספרים גדולים בעיקר מסוריה, לוב, תימן ועירק - מדינות שהתפוררו מסיבות שונות - ומאיים על יציבות הקהילה האירופית כולה, ממחישים היטב את המשמעות הבלתי-מייצבת שעשויה להיות לתנועות דמוגרפיות שליליות.

ביטחון לאומי

להשפעות דמוגרפיות חיצוניות עשויות להתלוות השפעות דמוגרפיות פנימיות שליליות, והסוגיה הישראלית-ערבית-פלשתינית ממחישה זאת היטב. רוב הדיון שלנו עוסק בשאלת אופיה של המדינה היהודית והדמוקרטית (כיצד?) קודם יהודית וא"כ דמוקרטית או קודם דמוקרטית וא"כ יהודית. אינני דן כאן בשאלה זו, אבל על-רקע "אינתיפדת הסכינים" האחרונה, השאלה אינה רק תאורטית-מוסרית-הגדרתית אלא שאלה של ביטחון לאומי (בט"ל) פר-אקסלנס. לדידי השאלה הבט"לית היא שאלת המפתח והמציאות הדמוגרפית והמדיניות הדמוגרפית חייבים להבחן בראש וראשונה לאורה.

בין השאלות והתהיות שמעוררים שני המודלים ניתן לציין עוד את הנקודות הבאות:

1. נתוני הלמ"ס של ישראל מתפרסמים בפומבי, נשענים על סקרים ומיפקדים גלויים, סדירים ותקופתיים. הנתונים הנוגעים לאוכלוסייה הפלשתינית נשענים על אומדנים והערכות. המפקד האחרון נערך ברשות (אבל לא בעזה) בשנת 2007. הגורם המנהל ומפרסם ממצאים אלה מעוניין בהגדלת המספרים, משום שהדבר משרת אותו פוליטית. אין מקור אחר לנתונים אלה, וחלק מהחוקרים נעזרים בנתונים ממקורות כגון, האו"ם, ה-CIA, ומרכזי מחקר פרטיים, שלא הייתי סומך עליהם בעיניים עצומות לצורך עיצוב המדיניות הבט"לית של ישראל.

2. קיימים ספקות לגבי מהימנות הרישומים של מספר הערבים העוזבים את גבולות שטחי השליטה של ישראל, או חוזרים אליהם. ההבדלים בין שתי האסכולות בנתונים אלה הם כ-230%.

3. קיימת מחלוקת בסיסית לגבי האופן בו נרשמים תושבי מזרח ירושלים בעלי תעודת זהות כחולה במרשם התושבים - ישראלי בלבד, פלשתיני בלבד או "גם" ו"גם". כאן ראוי להזכיר שמספר הפלשתינים בעלי תעודה כחולה הוא כ-300 אלף ויותר.

4. בעוד שבצד הפלשתיני אין הגירה חיובית (פנימה) מוסדרת של ערבים לשטחים שבשליטת ישראל, קיימת הגירה כזו - "עליה" - של יהודים, שנמצאת בקו עליה עם צפי להאצה נוספת בהשפעת אי-השקט באירופה בכלל ובצרפת בפרט 5.

5.שעה שגודלה הממוצע של משפחה פלשתינית נמצא בקו ירידה ברור בעשור האחרון, נמצא הממוצע של המגזר היהודי בכלל האוכלוסייה היהודית בקו עליה. שתי האסכולות אינן מעניקות למגמה זו את המשקל הראוי בדיון הדמוגרפי הכולל. עצם קיומו של שינוי מעיד שקיימת אפשרות להשפיע על התהליכים הללו. בתהליכים אקספוננציאלים דוגמת ריבוי טיבעי, לכל שינוי חיובי מתמיד (גידול) ערך חשוב ביותר.

6. בעית הגיור שטרם באה על פתרונה, מטילה צל על רישומם של כ-300 עולים ש"נחשבים" יהודים אבל אינם רשומים במרשם התושבים ככאלה. פתרון בעיה זו הוא מנדטורי ודחוף.

עדיין לא מיצינו את הסוגיות, אבל די בנקודות הנ"ל בכדי להבהיר היטב את מצב הדיון הבט"לי בשאלת הדמוגרפיות הקריטיות לישראל.

לסיכום הערות אלה:

הגיע הזמן שהממשלה תטיל על מרכז המידע של הכנסת בשילוב עם גורמים מקצועיים מומחים, לבדוק את שתי האסכולות וממצאיהן ולעצב מודל לאומי מוסכם, שישמש בסיס אוביקטיבי לקבלת ההחלטות הלאומיות 6 וינקה או יבהיר את כל סימני השאלה והספקות הקיימים.

בבחינת הסוגיה הדמוגרפית, אסור להתייחס לנושא כלגזירת-גורל. דמוגרפיה היא התפתחות חברתית שמושפעת מגורמים רבים ושונים שרבים מהם נשלטים על ידינו, אם לא באופן מלא אזי באופן חלקי. כשם שהסינים החליטו לאחרונה משיקולים של ביטחון לאומי על עידוד הילודה וביטלו את האיסור על שני ילדים במשפחה, אירופה מנתבת הגירת פליטים ומהגרי-עבודה ומניידת אותם בכדי לענות על חוסרים דמוגרפיים שלה והאמריקנים עושים דבר דומה לגבי המהגרים ההיספנים ממקסיקו וממרכז אמריקה - אין סיבה שישראל לא תעשה כמותם בכפוף ובהתאמה לצרכיה.

לפי אומדנים שונים יש בישראל בין 200 ל-300 אלף פלשתינים ש"התאזרחו" בה בתהליכים מפוקפקים. במסגרת סדר דמוגרפי ולאומי כולל, צריך לבחון וליישב גם סוגיה זו אחת ולתמיד - מדינת חוק צריכה להיות מדינת חוק.

מלבד אלה, פתוחות בפני ישראל עוד מספר אפשרויות להשפיע על המאזן הדמוגרפי הישראלי-ערבי:

א. עידוד העלייה

ב. החזרת יורדים

ג. עידוד הילודה

ד. עידוד הגירה מרצון

ה. הפרדה פוליטת בין התחומים הטריטוריאליים המיועדים להיות ישראלים ריבוניים ובעלי גבולות בני הגנה, לבין תחומים שיהיו חלק מתוכנית אוטונומיה פלשתינית שיכונו לצמיתות ברצועת עזה ובחלקים של איו"ש. כאשר יכון שלום ישראלי-ערבי כולל, ניתן יהיה לדון בתוכנית רב-שנתית וארוכת-טווח שבמסגרתה תפתר בעיית השטחים והאוכלוסין שאינם כלולים בריבונות הישראלית, בשיתוף עם מדינות ערביות אחרות ואפשר שגם במסגרת פדרטיבית מוסכמת כזו או אחרת כפתרון אזורי.

פתרונות מסוג זה מיושמים בכל העולם כדרכים לפתרון סיכסוכים בינלאומיים פוליטיים ואתניים, ואין סיבה שלא ייושמו גם כאן. יצירת תשתית למציאות חדשה והגדרת התנאים ליישומה, עשויים לשמש תמריץ שיסייע לחולל את השינוי. בכל מקרה, השיקול הישראלי המכריע חייב להיות בט"לי כולל, משום שהוא כרוך בצעדים בלתי-הפיכים.

הערות

1. אהוד פרלסמן, "יהודים וערבים בישראל: הנתונים", 6.9.15, אינטרנט, .co.ilNews1www.

2. 55% יהודים ו-45% ערבים בגבולות תוכנית החלוקה שקיבל בן-גוריון!

3. א. יורם אטינגר, "אין פצצת זמן דמוגרפית", 12.10.15, אינטרנט, [קישור]. ב. יורם אטינגר, "הדמוגרפיה במזה"ת משנה כיוון: רוח גבית יהודית ולא פצצת זמן ערבית", 9.2.14, אינטרנט, [קישור], ג. המכון לאסטרטגיה ציונית – לקט מאמרים, אינטרנט, [קישור] ד. פנחס יחזקאלי, "כמה פלשתינים יש בכלל בין הים לירדן?" 1.12.14, אינטרנט, [קישור] ה. יעקב פייטלסון, "התהליכים הדמוגרפיים בארץ-ישראל 1800 –2013" (עידכון), המכון לאסטרטגיה ציונית, אינטרנט, [קישור]

4. ארנון סופר ויבגניה ביסטרוב, "ישראל, דמוגרפיה 2004 – 2020", קתדרת חייקין, אונ. חיפה, 2004, אינטרנט, 2020.pdf-strategy/publications/books/demography04/demography2004-[קישור] וכן ראיונות שונים באינטרנט, בטלוויזיה ובתקשורת הכתובה באותו עניין

5. בצרפת קהילה יהודית העולה על 500 אלף נפש, ופוטנציאל העלייה ממנה נאנד ב-350 אלף איש בחמש שנים הבאות.

6. אם צודק ארנון סופר בטענתו שהמודל שהציג בשעתו לשרון היה בין הגורמים המכריעים להחלטת שרון לפנות את עזה ולגרש משם את התושבים היהודיים, כי אז מדובר בחוסר אחריות של הקברניט או בשערורייה. אבל אם לאחר שבוצע כבר הגירוש ההוא, משיקולים שגויים או לא אחראיים, לא ינוצל המהלך עד תום, יהיה זה כבר פשע לאומי.

תאריך:  02/11/2015   |   עודכן:  02/11/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דמוגרפיה פוליטית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
2/11/15 11:22
2
יוסי אבידור
4/11/15 09:50
 
רפי לאופרט
4/11/15 22:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
פלשתינים השליכו בקבוק תבערה לעבר עמדת השמירה של בית המשפט המחוזי בירושלים ברחוב צלאח א-דין. לא היו נפגעים אך נגרם נזק קל למבנה.
02/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בפיגוע צפונית לקריית ארבע, נדרסו (יום א', 1.11.15) שלושה לוחמי מג"ב על-ידי רכב בצומת בית ענון. הלוחמים פתחו באש לעבר רכב המחבל, אולם הוא נמלט מהמקום.
01/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חודש ימים חלף מאז החל גל הטרור והאלימות הפלשתיני והתסכול הפלשתיני מהתפתחות הגל הזה הולך וגובר,על-פי הנתונים של הפלשתינים נהרגו עד כה במהלך האירועים 72 פלשתינים ונפצעו 7,000 איש מבלי שהפלשתינים השיגו הישגים מדיניים כלשהם.
01/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
טעות היא לחשוב שהפלשתינים יפנימו יום אחד שמה שטוב להם זה לחדול מהטרור ולנהל משא-ומתן לשלום. ההיסטוריה מוכיחה שהתפתחויות מכריעות קרו בדרך כלל שלא לטובת המעורבים – אלא בגלל אמונה המונית ברעיון כלשהו.
01/11/2015  |  ארווין קליין  |   מאמרים
שאלת הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל העמידה את הרשות הפלשתינית מאז הקמתה בדילמה. מצד אחד, הרשות תלויה ביחסי גומלין "נורמליים" עם ישראל, במיוחד במישורים הביטחוני והכלכלי, הכרוכים באינטראקציה יומיומית בין הצדדים. מסיבה זו, הפרקטיקה הפלשתינית בשאלת הנורמליזציה הייתה מאז הסכמי אוסלו שמרנית פחות משל יתר מדינות ערב, גם אלו החתומות על הסכמי שלום עם ישראל. מצד שני, למרות גמישותם היחסית של הפלשתינים, הם נוהגים לפעול לריסון גילויי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, ובמיוחד מדינות המפרץ והמגרב, על-מנת לשמרה כמנוף לחץ על ישראל לקראת המשא-ומתן על הסכם הקבע. יוזמת המלך הסעודי פהד מ-1981, ובעקבותיה יוזמת המלך עבדאללה, שהעלתה ערב הסעודית ב-2002 (בגלגולה הנוכחי "היוזמה הערבית"), קיבעו את המשוואה שרצו הפלשתינים כאשר התנו את פיתוח היחסים בין מדינות ערב לישראל בכינונו של הסדר שלום כולל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il