|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

שיעבוד למערכות חכמות

הפכנו להיות משועבדים למכונות או למכשירים חכמים כשהטלפון החכם שלי אומר שהטמפרטורה בחוץ היא כזו וכזו, אין עוררין, והגוף מיד מתרגל לחום הקיץ או קור החורף, בהתעלמות מוחלטת מהקורה בסביבה
31/01/2016  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   תגובות
לאן נוסעים? [צילום: יונתן סינדל/פלאש 90]

נכנסתי לחנות מכשירי כתיבה להחליף מוצר שקניתי יום קודם לכן, מסוג של ניר דבק אחד לשני. אותו יצרן. אותו המחיר, אך הקופאית אמרה "לא ניתן. השתמשת בקופון, והמחשב אומר שזה בלתי אפשרי".

חברתה, קופאית יותר בכירה, בדיוק נכנסה עם כוס קפה קר. ניסתה גם היא, ואמרה "לא ניתן".

בשלב זה, התור הלך וגדל, ומנהל החנות, ששם לב שהתור לא זז, בא ושאל לפשר הענין. "כל שאני רוצה הוא להחליף א' ב-ב'", עניתי, והוא תוך שניה אמר: "אין בעיה".

מסתבר, שכשמשתמשים בחומר האפור שם למעלה, דברים הגיוניים לחלוטין עדיין אפשריים, גם כשהמחשב אומר, נחרצות, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, "לא"!

תמיד אני מזכיר שהמחשב וכל המערכות המאד מתוחכמות תוכנתו על-ידי אנשים. מה שהוזן להן, הוא שקיים. ובעבר הרחוק מאד, באותן מעבדות מחשבים בהן למדתי ועבדתי ב-UCLA, נהגנו להגיד ש"זבל שנכנס הוא גם זבל שיוצא" (תובנה נוספת היא שבד"כ המערכת היא די בסדר, המשתמש שכח לבדוק שהמחשב מחובר לחשמל או דברים בסיסיים אחרים).

אלא שתוכנות יכולות להשבית או לשבש לחלוטין את חיינו. ראו דוגמה - בזמן האחרון קנינו המון ברשת Home Depot. היינו מגיעים השכם בבוקר, עוד לפני זריחת החמה, בימים הקרים ביותר בחורף "קשה" זה כאן בלוס אנג'לס (קשה הוא היה בהשוואה לחורפים הנוחים עד מאוד בשנים האחרונות, אך "קשה" ממש הוא לא היה בהשוואה לכל מקום אחר בארה"ב או בעולם). היינו ממלאים את העגלה, בלי לחשוב פעמים, כי ידענו שבמה שלא נשתמש, נוכל להחזיר בקלות.

מבט מוזר

ההחזרות ברשת פשוטות מאד. כל שצריך לעשות הוא להציג את כרטיס האשראי בו נרכשו הדברים. המערכת הממוחשבת כבר יודעת היכן קנית ומתי, כמה שילמת וכמה יחידות מאותו מוצר קנית. כך שאם קנית שלוש יחידות ותנסה להחזיר ארבע, המערכת תענה שעברת את המקסימום המותר.

ההחזרות עצמן לוקחות שניות, בעוד ההמתנה בתור נמשכת זמן רב יותר. אך אני הגעתי ללא קבלה ועם כרטיס האשראי הלא נכון.

"האם יש לך את רשיון הנהיגה", נשאלתי, ועניתי "בודאי". תקתקה הקופאית את הפרטים למערכת הממוחשבת, הסתכלה בי במבט מוזר ואמרה, "אני מצטערת, אך לא תוכל להחזיר את הדברים". תוך כדי כך שהיא אומרת זאת, יוצא פלט מודפס שאומר במילים די מפורשות שאני עכשיו ב"רשימה שחורה". אני יכול להתקשר ולקבל הסבר, אפילו לדרוש אחד כזה, אך להחזיר אסור, בלתי אפשרי בעליל, לא ניתן!

"מדוע," שאלתי, הלא קניתי את שני הפריטים פה, לפני יומיים, והם שלמים באריזתם, חדשים כביום הווצרם. "אני לא יודעת", היא ענתה, "אולי החזרת יותר מדי". פשפשתי בזכרוני, והפעם היחידה בה הצגתי את רשיון הנהיגה שלי הייתה להחזיר דברים בשלושים דולר. היות שמדי בוקר בבוקרו הוצאתי כ-500 דולר הסכום הפעוט היה זניח לחלוטין בעיני.

אך היות שנקבע והוכרז קבל עם ועדה שאני שייך עכשיו לרשימה שחורה, כבר מסתכלים עלי (ואני על עצמי) בצורה חשדנית. לא רציתי להתווכח, כיוון שידעתי שעם הקבלה או הכרטיס הנכון הם יקחו את הפריטים בחזרה תוך שניה (ואכן כך היה). גם ידעתי שאחזור למחרת, נסיעה נוספת של למעלה מחצי שעה לכל כוון.

אך היכן השימוש באותו חומר אפור, שם למעלה? מדוע לטרטר קונה, כשהמוצר חדש לגמרי, באריזתו האוריגינלית שלא נפתחה? מדוע לגרום להרגשה של חוסר אונים והרגשה זיפתית שעשית משהו לא בסדר, שהחזרת "יותר מדי," ואולי אפילו ניסית להונות את המערכת?

המחשב פסק, ואתה יכול לעמוד עם אדם חושב מולך, והוא (או היא) חומה בצורה. אין זז ימינה או שמאלה, ולך להלחם בטחנות רוח. את זה אפילו אני לא מוכן לעשות, פשוט חבל על הזמן.

ראו הכל

כיוון שבהחזרות ענייננו, מעבר לשעבוד הכמעט מוחלט למכשירים החושבים עבורנו, אוסיף ואספר על רשת אחרת, קטנה ויקרה בהרבה. שם אני מכיר את העובדים, והם אותי, ובכל זאת כשאני רוצה להחזיר חבילת ברגים, הם סופרים את הברגים ובודקים את ראשיהם. קרש עץ (שתיים-על-ארבע), הם מודדים את אורכו. וכך מדבר לדבר, שכן הם התנסו בכל המקרים האפשריים של אנשים לא הגונים המנסים להחזיר מוצר שלא התאים, לאחר שהשתמשו בחלקו או לאחר שניסו להתאימו ולא עלה הדבר בידיהם.

אולי זה הוא הקיצון ההפוך, של עובדים שכבר ראו הכל, ולכן גם אם המחשב אומר "קבל," הם מבצעים "בדוק שבעתיים".

הנה שתי תופעות שאינן טובות כלל ועיקר - האחת הסתמכות מוחלטת על מוצר או מערכת החושבת עבורנו, והשנייה צורת התנהגות רווחת שגורמת לנו לא לסמוך על-אף אחד ולחשוד בכולם.

יש להתנער מהתלות המוחלטת הזו, שכן מה נעשה כשמערכות יקרסו (לדוגמה מערכת התקשורת הלא-קווית, או מערכת השרתים שם יושבים הנתונים והחשבונות, או מערכות שליטה ובקרה)? נהיה חסרי אונים ולא נדע מה לעשות. ומה יקרה כשכוחות זרים ואפלים יחדרו למערכות אלו ויצליחו לשבש או להשבית אותן? גם אז נהיה אובדי עצות.

אשתמש בדוגמה נוספת. פעם היינו נעזרים במפות, ואוסף שלם של אלו מבית AAA ניתן היה למצוא בכל מכונית. היום אנחנו משתמשים במערכות ניווט. ברוב המכריע של המקרים הן מובילות אותנו למחוז חפצנו כהלכה, אך מדי פעם ישנם גליצ'ים. יום אחד אמרה לי סירי, באייפון החכם שלי בו היא שוכנת, שהגעתי למחוז חפצי. אלא שאני הייתי באזור מגורים במקום במרכז מסחרי אליו שאפתי להגיע.

בארץ, ביום שנתיבי איילון היו מוצפים בשל גשמים עזים ונחל שעלה על גדותיו, מערכת WAZE הפנתה את כל התנועה לשם. שם כאמור, הגישה הייתה חסומה. מה יקרה אם אנחנו באמצע נסיעה "מודרכת", והמכשיר המכוון שובת לפתע ומפסיק לעבוד? הלא נתקע ונמצא עצמנו לא יודעים איך ולהיכן להמשיך.

"סופר מחשב"

נזכר אני בניווטים בצבא, ניווטים באזור המכתש בנגב. אתה, טופוגרפיית השטח וגורמי השמיים שלעיתים נחלצים לעזרתך. במלחמת המפרץ הראשונה איפשרו לצאת לניווטי הדרכה עם רדיו דולק, שכן היה חשש מטילי סקאד שסדאם שלח עם ראשי נפץ מסוגים מעניינים. היה זה דבר יוצא דופן כל כך, שהלכנו עם מכשירי הרדיו רק בגלל השוני שבדבר. שנים אחר כך, מדוע לטרוח לנווט כשיש מכשירים חכמים שיכולים לעשות את העבודה עבורך (אמנם עם אור הקורן מהם שמגלה את מיקום המשתמש למרחוק, אך כל כך הרבה יותר פשוט להסתמך על מערכת חכמה במקום על המוח, ידע, נסיון ותושיה).

מה עושים היום? הלא אם הילדים לא ימצא חן בעיניהם שהם צריכים להשתמש באותו חומר אפור ולהתאמץ קצת, יצאו הוריהם בתלונות ובמחאות ציבוריות. מה באמת עושים היום בניווטים, ואיך מתכוננים בכלל ללחימה כשמערכות חכמות עליהן התאמנו ואנחנו סומכים ובאמצעותן פועלים, יקרסו או יכשלו? האם נדע להתעשת ולפעול באמצעים פשוטים ורודמנטריים יותר?

איני יודע. גם אני שייך לדור בו הטכנולוגיה שלטה (למרות שלא בצורה כה בולטת כמו בימינו אלו). יותר מכל הרשים אותי פרופסור שכבר אינו בחיים, ג'ורג' ב. דנציג, אבי שטח חקר ביצועים. היה זה באוניברסיטת סטנפורד, והיה לשימושו "סופר-מחשב", דבר יוצא במינו באותו הזמן. אך הוא היה יושב בביתו ומנסה לפתור בעיות של מערכות ענק. פרופסור דנציג היה לוקח דף ניר וסרגל, ומפשט את המערכות לדברים מובנים, קלילים, ברורים גם לבור ועם הארץ.

באלגנטיות רבה היה מפשט את המערכות המסובכות ביותר ופותר בעיות שקשה היה אפילו למצוא להן פתרון - כמו מחט בערימת שחת.

מזמן הוא נפטר, אך את חותמו השאיר טבוע בי עמוק, את הסרגל ודף הניר, והדרך בה התייחס והסביר. לא בכדי היה הוא אבי השטח כולו.

נשאר אני מתגעגע לאמריקה קטנה יותר, אמריקה של פעם, בה המוכרים והקונים הכירו אלו את אלו, ואנשים התנהגו בצורה שהם רוצים ומצפים שאחרים יתנהגו כלפיהם.

לא כך הדבר, ביחוד בשני צידי אמריקה רחבת הידיים, וכה חבל שכך.

תאריך:  31/01/2016   |   עודכן:  31/01/2016
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיעבוד למערכות חכמות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמיר - ללא קרינה
1/02/16 00:22
2
ארי כספי
1/02/16 08:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר החוץ הצרפתי לורן פאביוס הודיע בסוף השבוע כי צרפת מתכוונת לנסות ולכנס ועידת שלום בינלאומית בשבועות הקרובים כדי להתניע מחדש את המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים והוסיף כי אם היוזמה תיכשל, צרפת תכיר במדינה פלשתינית.
31/01/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מק-קארתיזם לשמו הוא קמפיין השנאה של ארגון "אם תרצו" המנוהל כלפי מי שנראים בעיניו כ"שתולים בתרבות". אם תרצו ואם לא - זה אמור להזכיר את "מסדר הנאמנות" שביקש בזמנו להשליט על חיינו יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, כשקבע נחרצות כי "בלי נאמנות - אין בכלל אזרחות".
31/01/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אחד המדדים לבדיקת בריאות האדם הוא תפקוד המערכת החיסונית שלו. במפלגה הדרך למדוד בריאות ההוקעה של גידולי פרא בתוכה או בסביבתה. כאשר נפתלי בנט מגנה את הקמפיין האמנים השתולים של "אם תרצו" היה זה סימן לבריאות. אבל כאשר זהבה גלאון אינה מגנה או משתהה בתגובתה מול דברי הבלע שהשמיעה חברת סיעת מרצ ברעננה, בהם קראה להחרים מסעדה שהחליטה להפוך לכשרה ולסגור שעריה בשבת, מדובר במחלה.
31/01/2016  |  עידן יוסף  |   מאמרים
הדיבר "לא תרצח" חייב להיות חקוק על לוח לבם של כל החיים בארץ הזו. הדיבר "לא תרצח" חייב להיות חקוק על לוח לבם של הנאבקים לחרות לאומית. הדרך לחרות לאומית עולה על שרטון, כשרוצחים את שלומית קרינמן, צעירה בת 24, בישוב בית חורון.
30/01/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כידוע, לעם ישראל יש המון ניסיון במצבים שבהם מנסים להשמיד אותו. בעצם, נראה שקשה להצביע על דור שבו לא היה ניסיון כזה במקום כלשהו על פני כדור-הארץ. הרי לכן אנחנו מזכירים בהגדה של פסח: "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו". אודות אחד הניסיונות הכי מפורסמים בכיוון הזה קראנו רק לפני ארבעה שבועות (שמות א): (כב) וַיְצַו פַּרְעֹה, לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר: כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן. אומנם לא תמיד הניסיון להשמיד בא בצו מלכותי, פעמים רבות אלו היו רציחות ש-לפחות נחזו להיות, על בסיס יוזמה מקומית. דומה מאוד למה שקורה לנו היום בארץ הקודש ובכל מקום בעולם. קמים עלינו מכל הכיוונים, "מפגעים בודדים" לצד אירגונים השוללים את זכות הקיום שלנו.
30/01/2016  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il