|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

יְמֵי מִלּוּאִים

יְמֵי מִלּוּאִים כָּאן הֵם יְמֵי קָרְבַּן שְׁלָמִים. ְלָמִים צָרִיך לְהַקְרִיב מְרָצוֹן לֹא חַיָּבִים ראוּי לְהַקְרִיב קָרְבָּן גָּם לְמַעַן הֶאָחֶר
04/04/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[ציור: ניקולה פוסאן]

יְמֵי מִלּוּאִים כְּדֵי לְמַלֶּא אֶת שֶׁהֶחֱסַרְנוּ
בֵּכְדֵּי לְהַשְלִים הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר הִתְחַלְנוּ
הַמַּתְחִיל בַּמִּצְוָה עָלָיו הַמִּצְוָה לִגְמוֹר
וְאֶת אֲשֶׁר הִבְטִיחַ לְקַיֵּם וְגָם לִזְכּוֹר
זֹאת לֹא בַּשָּׁמַיִם-בְּהֵשֵּׂג יַד
לְמַעַן תִּשָּמֵר לְעוֹלְמֵי עַד

יְמֵי מִלּוּאִים כָּאן הֵם יְמֵי קָרְבַּן שְׁלָמִים
שְׁלָמִים צָרִיך לְהַקְרִיב מְרָצוֹן לֹא חַיָּבִים
רָאוּי לְהַקְרִיב קָרְבָּן גָּם לְמַעַן הֶאָחֶר
לְהַקְרִיב כְּדֵי לְהֵיטִיב וְגָם לְכַפֵּר
לְכַךְ נִקְבְּעוּ יְמֵי הַמּלּוּאִים
גָּם לְאֵרוּעֵי אֶלֶּה הַיָּמִים

אילוּ נָהַגְנוּ כְּמֹשֶׁה כְּבַיָּמִים הָהֵם בַּמִדְבָּר
וְעָשִׂינוּ אֶת הַמּוּטַל עָלֶינוּ מִלְּגוֹ וּמִלְּבַר
הָיוּ הַמִּנּוּיִים נַעֲשִים מִבְחִירֵי הַצִבּוּר
וּמַנְהִיגֵינוּ נִבְחָרִים עַל פִי הַדִּבּוּר
כְּבִימֵי הַמִּדְבַר וְכִימֵי משֶׁה
נִמְחֶה נוֹקִיעַ וְלֹא נֶחֱשֶׁה

רוח הקדש שורה במשכן

בתום היום השביעי ובהכנס היום השמיני שהוא ראש חדש ניסן, נכנסו אהרן ובניו בפתח אהל מועד-למשכן, שם כבר שרתה רוח הקדש. כדי לקיים מצות ה' שקבלו מפי משה להקריב עגל, המזכיר את חטא העגל, הקרבן נקרא גם קרבן חטאת . אהרן ובניו מקריבים אותו לכפר על חטאת שנעשתה כאשר אהרן עשה את "עגל הזהב". אף על-פי שלא רצה לעשותו ששימש לעם "אלוהים", (אלה אלוהיך ישראל), אהרן לא עמד בפני לחץ העם שהוסת על-ידי "הערב רב" ועשה את עגל הזהב. ביום השמיני נצטוו בני אהרן להקריב קרבן - עולת תמיד, מול זקני ישראל כשהעדה מקריבה קרבנות הראשונים באותו יום במשכן. כאן אנו חוזרים אל "הלחשושים" של אלה מן העם בכל הנוגע למינויים שנעשו על-ידי משה: אהרן כהן גדול ובניו כהנים וכולם משרתים בקודש. רש"י מתיחס לעניין זה באמרו: משה חש בצורך לנמק את המינוי שעשה קם ואמר לעדה כולה המנוי של אהרן ובניו נעשה על-פי הדבור, על-פי צו מאת הקב"ה ולא על דעת משה, שיש בכך משום טעם לפגם, אלא משה היה "אנוס על-פי הדבור". משה הענו לא רצה שהציבור יאמר: ברור מדוע מינה אחיו אהרן ואת בני אחיו כי צאצאי שבט לוי שהוא אבי אבותיהם הלא נאמר להם: ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה, שבעת ימים ושמרתם את משמרת ה' ולא תמותו כי כך צויתי. (צו ח/לד.

כל המוסיף גורע

משנדרש נושא תפקיד לעשות דבר, יהא זה מנהיג או מצביא, וכי יש במעשיהו להיטיב לצבור, עליו להקפיד בעשיה, לעשות את אר נדרש לעשות ולא להוסיף או לגרוע מכך. על האיש שלא לעשות אשר לא נצטוה לעשות, אחרת במקום להיטיב עם הציבור הוא מזיק לו. המשל הראוי לעניין זה הוא: הדרך לגיהנם רצופה כוונות טובות. ויש גם ביטוי נוסף שאיננו ממקורותינו האיש שרת: "שירות דב" . (ממשלי הממשיל משלים הצרפתי לָה פוֹנְטֶין) שלפי תוכנו מסופר באדם שאלף דב לשמור עליו. באחד הימים נרדם מאלף הדב מתחת לצלו, אלא שזבוב טפיל עמד על אפו שהציק לאיש ולא עזבו. משראה זאת הדב נטל אבן וזרק אותה על הזבוב שעמד על אפו אשר חמק, אך פצע את אדונו. כאשר אדם נוהג לא בתבונה ולא רואה את תוצאת מעשהו פוגע בלי כונה במטיבו. לענייננו האסון שפקד את אהרן במות שני בניו בשרפה באש שיצאה מן השמים ושרפה אותם חיים בעוד מקריבים לקב"ה קרבנם.

בני אהרן נעשו בחמרה רבה כי הם עשה אשר לא נצטוו לעשות. למרות שכונתם כמו אותו דב נטוע אמונה בה', אלא בהפירם את אשר נצטוו לעשות והכניסו למשכן אש משלהם, לא התרחש כמצופה ולא יצאה אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העלה ואת החלבים (ט/כד). האש יצאה ושרפה אותם את נדב ואביהוא ובכל נגרם לאהרן צער גדול מנשוא אלא שאהרן קבל את הגזרה: וַיִּּדֹּם אהרן. (י/ג) כי ידע שבניו הפרו את דבר ולא זכרו: כל המוסיף גורע.

עשו בני אהרן את אשר לא נצטוו לעשות

נאמר בפרשנויות לאמור על מות שני בני אהרן, כי הם לא מלאו את שליחותם כפי שנצטוו לעשות שנאמר: ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אתם (י/א) מדוע עשו דבר שהקב"ה לא צוה אותם לעשותו?, אין הדבר מפורש בפרשה מלבד האמירה כי הם עשו אשר ה' לא צוה אתם. הכניסו אש למשכן אש משלהם, למרות שהם חזו באש שיצאה מאת ה' ואכלה את העולה והחלבים שמשה ואהרן הקריבו באהל מועד, הם אמורים לחנוך את המשכן ולברך את העם. הם לא נהגו כמשה ואהרן שאלה לא הכניסו אש למשכן. והשאלה מדוע בני אהרן הכניסו אש זרה משלהם על המחתה, בבואם להקריב קרבנות על המזבח.

דבר זה מעורר תמיהות רבות בעיקר בגלל העונש החמור שנענשו בני אהרן הם שלמו בנפשותיהם. מצתעוררת השאלה מדוע נהגו בני אהרן כפי שנהגו? האם היה בלבם ספק אם אכן תצא אש מאת ה' ותוכל את הקרבן שהם מקריבים לו, אנו שומעים כאן מעין פקפוק אם אומנם יתרחש הדבר שהתרחש עם משה ואהרן, גם אתם. נראה פה מעין אם הם מקובלים על ה' כמו משה ואהרן וספק הי הבל אם תצא אש מאתו ותוכל את הקרבנות. רמז לפקפוק או לספק שבלב בני אהרן מובאת ההפטרה שיוחדה לפרשה זו מספר שמואל, בה מסופר את הספור על העברת ארון האלוהים על עגלה רתומה ומובלת על-ידי עֻזָּה ואחיו בני אבינדב כאשר עזה אחז בארון אלים כי ראה כי עומד להשמט שם נאמר: ויבאו עד גרן נכון וישלח עֻזָּה אל ארון האלוהים ויאחז בו כי שמטו הבקר ויחר אף ה' בעזה ויכהו שם האלוהים על השל וימת שם (שמואל ב') האם הספק שהיה בלב עֻזָּה דומה לספק שנכנס בלב בני אהרן ככל שהיה ספק בלבם? ייתכן שאפשר להניח גם שבני אהרן חששו פן הקרבנות שהם יקריבו לא יתקבלו על-ידי הקב"ה, שמא הם לא ראויים לכך מפני מעשיהם. ייתכן שראו עצמם לא ראויים למעמד זה. ברם בהמשך יש רמז לפיו, בני אהרן נכנסו למשכן שתויים על כך אמר רבי ישמעאל: על כי נכנסו לאהל מועד להקריב קרבן כשהיו שתויים, ובהמשך נאמר עוד: יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בְּבֹאֲכֶם אל אהל מועד ולא תמותו חוקת עולם לדרתיכם. (י/ט)

רש"י מבסס את הקשר בין הציטוטים שהובאו על "שתויים" ועל "יין ושכר אל תשת..." ועל "שתיקת אהרן" במות בניו במדרש אגדה: משל למלך שהיה לו בן בית נאמן. מצאו על פתח חניות (כלומר למטרה פסולה או פלילית) והתיז את ראשו בשתיקה ומנה בן בית אחר תחתיו, ואין אנו יודעים מפני מה הרג את הראשון? אלא ממה שהוא צוה על השני לאמור: "לא תכנס בפתח חניות". מאמירה זו למדים מה היה חטאו של זה שהותז ראשו כי הוא נמצא בפתח חנויות.
גם אנו מקישים מן הדברים לימינו, לַדֹּפִי שֶׁבָּנוּ כלפי חשודים ונחשדים.

אֵין מַעְנִישִׁין אֶלָּא אִם קֹדֶם מַזְהִירִין
מַזְהִירִין עַל פִּי חוֹק וֻבַפְּסִיקָה נִזְהָרִין
וְאֵין הַקָּטֶגוֹר דַיָּן וְאֵין הַרְשָׁעָה בְּסָפֵק
לְהַרְשָׁעָה חַיַּב הַקָּטֶגוֹר רְאָיָה לְסַפֵּק
לְעִתִּים שׁוֹכְחִים אֶת הַכְּלָל
וְעֵד שֶׁקֶר מַפִּיל חַף חָלָל
וְשַׂם נָקִי מֵרְבַב אֻמְלָל
וְגָם חֵרוּתֹו נָבָל שָׁלַל

מֵנִיעַ רוֹעַ נֶפֶשׁ הָאָדָם מִבִּינָתֶנוּ נִשְׂגַב
הֲמִפְּנֵי שֶׁיֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנֶּעוּרָיו
וְרַק בְּהַפִּילוֹ חָלָל יָבֹא רָשָׁע עַל סִפּוּקוֹ
כּי אֶצֶל רָשָׁע רִשְׁעוּתוֹ הִיא לֶחֶם חֻקּוֹ
לְבַעֵר אֶת הַרַע מַעֲשֶׂה חָשׁוּב
וְלַמַּצְפּוּן יֵשׁ לִהְיוֹת קָשׁוּב
חָשׁוּב מוֹצָא פִּינוּ לִשְׁמוֹרּ
וְעָדִיף לִהְיוֹת הַסָּנֵגוֹר

תאריך:  04/04/2016   |   עודכן:  04/04/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הכל יודעים מדוע כלה נכנסת לחופתה", אמרו חז"ל. באותה רוח ניתן לטעון, כי הכל יודעים מדוע מוקמות חברות במקלטי מס. אלא שההכללה במקרה זה תהיה לא מדויקת.
04/04/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בפוסטים הרבה אני קורא דברים הנכתבים על-ידי אלה בתוכנו המגנים את היורה במחבל השוכב בתבוסת דמו אגב הבעת חרדה לטוהר הנשק. ברל כצנלסון אחראי לצימוד בין "טוהר" לבין "נשק" ויצחק שדה הפך את הצימוד למטבע בת צד אחד ורבים אחריו עשו אותו עיקר מוסרי גדול והורישו אותו מורשה לקהילת לוחמי צהל לדורותיהם.
03/04/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה סגר לפני כמה ימים את אגודת הצדקה "אלבאקיאת אלצאלחאת" שמקבלת מימון ישיר מאירן, בראש האגודה עומד השאם סאלם שהוא גם ראש ארגון "אלצאברין" הפרו אירני.
03/04/2016  |    |   מאמרים

03/04/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
העלייהום מצד גורמים שונים נגד הרמטכ"ל ושר הביטחון הוא שערורייה. הם הגיבו בתוקף תפקידם בהביעם דעה מקצועית לא פוליטית. גורמים פוליטיים מסוימים בעלי אינטרס אישי מובהק - הצגת מועמדות לתפקיד שר הביטחון - הגיבו כפוליטיקאים ולא כמנהיגים. אם כל האמפתיה להורי החייל, הניסיון לעורר רגשות אימהיים כלפי ה"חיל שלנו" אינו במקומו מכיוון שזוהי לא בעיה אימהית.
03/04/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il