|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מי נותן למי, כמה ומתי?

האם חברי הכנסת דואגים לעצמם או לציבור? ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר, בתום מושב החורף, מימון לינה לשרים ולסגני השרים במלונות בירושלים ובתל אביב. במקביל לאישור ועדת הכספים, התקיימה הפגנה מחוץ לכנסת של קבוצה מוחלשת-נכים בדרישה להעלאת קיצבת הנכות המשולמת לנכים מביטוח לאומי
11/04/2016  |   נסים עוג'ר   |   מאמרים   |   תגובות
הח"כים מסדרים את עצמם [צילום: פלאש 90]

סוף "עונת התפוזים"

בתום מושב החורף ויממה לפני יציאת הח"כים לפגרה של כמעט שלושה חודשים, חברי הכנסת "מצטיידים במַצנֵחַ" בדמוּת משכורת שמֵנה של כ-45,000 ש"ח לחודש, כאשר הם בחופשה, לא כולל הוצאות מפַנקות, כגון רכב וטיפולים רפואיים. וכפי שיתואר בהמשך בהרחבה: ועדת הכספים בראשות יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אישרה פה אחד מימון עבור לינה לשרים ולסגני שרים במלונות בירושלים ובתל אביב.

ולא זו אף זו, ועדת הכספים אף הקלה בקריטריונים וקבעה שהמדינה תכסה לחברי הכנסת גילום תשלומי המס בגין לינה במלונות. זאת ובלבד, שהשרים וסגני השרים "ייאלצו" לעבוד עד שעה מאוחרת בשעה שמגורי הקבע שלהם יהיו מרוחקים 50 ק"מ מהעבודה.

מה היה עד כה ומהו המצב החָדש?

עד היום, המדינה שילמה הוצאות לינה במלונות לשרים וסגני שרים שנשארו לעבוד בלילה בין שני ימי עבודה רצופים בירושלים, ובלבד שמקום מגורי הקבע היו מרוחקים לפחות 100 ק"מ ממשכן הכנסת.

ומה המצב החדש? - משרד האוצר, שהציג את בקשת החשֶּבת הכללית, מיכל אסתר עבאדי-בּוֹיאנג'ו, בפני ועדת הכספים בנושא לינה במלונות לסגני שרים וחברי-כנסת, רמז כי הסוגיה הובאה לוועדת הכספים, בין השאר כדי לפתור את בעיית סגני השרים, ואת בעיית סגן שר האוצר איציק כהן (ש"ס) ובעיית השרים שבעבר התגוררו בפריפריה ועברו מזמן להתגורר בתל אביב או בגוש-דן. יש מי שיֹאמר 'מקצרים זמן ומרחקים, אבל ממשיכים לבקש מימון'. מה עושים? מתאימים 'קריטריונים' חדשים.

חברי כנסת, סגני שרים ושרים שקיצרו את מרחק מגוריהם מהכנסת - הם אינם זוכים למימון לינה, מכיוון שהמרחק ממגורי הקבע התקצר בחצי, מ-100 ק"מ ל-50 ק"מ בלבד. היה מי שרצה שהוועדה תאשר את בקשת משרד האוצר ללינה לשרים ולסגני שרים במלון (בתל אביב או בירושלים), שבו נקבעה להם למחרת בבוקר פגישת עבודה מוקדמת.

ה"לקוּנוֹת" / נשאר פתוח ולא במקרה

הוועדה לא התייחסה לקריטריונים נוספים המחייבים בירור, כגון: מספר הלילות ששר וסגן שר יכולים ללון במלונות בשבוע או בחודש; מה דירוג המלונות שמותר להם להתאכסן בהם - האם מלונות 5 כוכבים או 5 כוכבים "דלוּקס"? חדר ב-50 דולרים או ב-500 דולרים? עם או בלי מינִי בר? עם או בלי סלסלת פירות ושוקולדים בחדר? התוצאה: חברי הכנסת, סגני שרים ושרים יכולים להגדיל את ההוצאות ואת הפינוקים ללא גבול.

גילום רכב שרד

אם בכך לא היה די לחברי הכנסת, בא יו"ר ועדת הכספים, גפני (יהדות התורה) והודיע, כי יש בכוונתו לקיים דיון מַקּיף בנושא גילום שווי עלות וחיוב במס לשרים ולראש הממשלה בגין שימוש ברכבי שרד.

מהו "גילום"? חישוב השכר נטו הנחוץ כדי לשלם לעובד שכר נטו נדרש, תוך התחשבות במיסים החָלים על השכר. בהסכמי שכר רבים מובטח לעובד תשלום נטו (או תשלום מגולם). כלומר, המעביד מתחייב על גובה הסכום נטו שיינתן לעובד, כאשר כל תשלומי המיסים הנובעים מתשלום זה יחולו על המעביד. לקיום התחייבותו, על המעביד לשלם לעובד סכום ברוטו כזה, שלאחר הפחתת המיסים ממנו ייוותר בידי העובד בדיוק סכום הנטו שהובטח לו.

גפני הזכיר באופן מיוחד את תלוש המשכורת של ראש הממשלה. כך למשל: רכבי שרד המשמשים ככלי עבודה, עלתה השאלה, האם הם השרים וראש הממשלה צריכים לשלם עליהם מס? האם זה נחשב כחֵלק מן השכר של השר? למה צריך לשלם אם אפשר לפטוֹר את החכי"ם, סגני שרים ושרים מתשלום? ואם אתם שואלים: למה לא נשיב לכם: הם המחוקקים, והם יושבים על הברז. לא?

נטען כי ראש הממשלה נוסע ברכב ממוגן, כי זה מחויב על-ידי הגורמים הרלוונטיים, וכך לגבי שרים מסוימים ויו"ר הכנסת - והם אינם רשאים לנהוג בעצמם ברכב או ברכבם הפרטי. האם לאור זאת הם חייבים לשלם על-כך מס? לדעת יו"ר ועדת הכספים - לא. ולכן לדברי הוועדה, הגיע הזמן לתת את הדעת להגדרה החוקית של הנושא הזה. גפני ציין עוד: "כשראיתי שעלוּת הרֶכב של ראש הממשלה היא 12 אלף ש"ח, והוא אמור לספוג את זה, היבנתי שזה יוצר בעיה בהתנהלות המדינה". ומכאן עולה המשמעות, על-פי דברי יו"ר ועדת הכספים, שהעלאת משכורת רה"מ מתחייבת כתוצאה מגילום רכב השרד.

ואנו שואלים לעומתו: האומנם?

הרי באותה מידה ניתן לטעון, שגם בעל עסק המבַצֵעַ עסקת ליסינג סופג עלוּיוֹת של שימוש ברכב, האם לא צריך להיות דין אחד לראש הממשלה וגם לאזרח? יו"ר וועדת הכספים גפני סבור שיש לקיים דיון יסודי בסוגיה זו.

טרכטנברג ה"חברתי", מודאג?

ח"כ פרופ' מנואל טרַכטֶנבֶּרג (המחנה הציוני) וחברי ועדה נוספים אישרו את בקשת החשֶּבת והצטרפו להכרה בצורך לקיים דיון מעמיק בסוגיה. אך מה הפריע לח"כ טרכטנברג? "כיום המצב אבסורדי. ייתכן מצב שפקיד באוצר שנשאר במשרד לתוך הלילה יקבל מימון לינה מלא, ואילו שר האוצר המתגורר מעל 50 ק"מ ישלם על זה מס". האם טרכטנברג חושב שיום אחד הוא יהיה שר-אוצר? אולי.

תקציב קשר - ללא קשר

לא זו אף זו, רק שלשום אישרה ועדה הכנסת: תקציב הקשר של השרים עם הציבור יוגדל ב-77% ל-62,000 שקלים לשנה, לעומת 35,000 שקלים כיום. כן אישרה מחדש אותה ועדה את תקציב הח"כים עבור "הקשר לבוחר" בסך 93,700 שקלים לשנה. מכאן יש להבין (וכפי שאנו רואים ונוכחים לדעת), שהשרים והח"כים מנצלים את תקציב הקשר לבוחר ל'כיבודים', לכנסים, לרכישת ציוד וריהוט ללשכה בכנסת וללשכה הפרלמנטרית מחוץ לכנסת, וכן לרכישת מוצרי אלקטרוניקה. חשב הכנסת, סבר שיש לתת לשרים תקציב בסך של 53,328 שקלים בלבד, אולם הצעתו נדחתה על-ידי חברי ועדת הכנסת.

הרי לכם דוגמה של נתק מן הבוחר: מר ישראלי ביקש לפגוש את השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, אך משהגיע לכנסת, נתברר לו לתדהמתו שזו קבעה לו פגישה בדיוק בזמן ישיבת סיעת הליכוד. כמובן, היא לא באה לפגוש אותו (האם זה היה מקרי?). מר ישראלי - איש מבוגר כבן 80 שנה ויותר, חזר לביתו מאוכזב מבלי לראות את השרה. ואמר: "לא באתי לפתור את בעיותיי אלא להצביע על כשל בחוק". ומכאן להמשך סיפורו של "מר ישראלי".


הצביעוּת של חברי הכנסת חוגגת. נראה לכאורה - וכך חושבים רבים בציבור - כי ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) נושאת את דגל השמירה על כספי ציבור ומשאביו. אך הרוב אינם יודעים, שכאשר מדובר בה עצמה, אין לה מתחרים או בלמים. ח"כ שלי היא השיאנית, הרי אדם קרוב לעצמו ויצרו גדול הימנו. לכן "היא הייתה אומרת: שלי שלי ושלך (הציבור) שלי" (עיין "מסכת אימהוֹת").

סוף דבר הכול נשמע

בסופו של יום, נתברר כי חברי הכנסת דאגו שוב לעצמם והובילו מושב נוסף "פּוֹרֶה": 50 חוקים במספר, כמעט כל יום נולד חוק. כצפוי, הח"כים לא שכחו 'לרַפֵּד' את עצמם בהגדלת תקציב הקשר עם הבוחר, עוזר פרלמנטרי שלישי, תוספת שכר, רכב חדש, ושינוי הקריטריונים ללינת שרים וסגני שרים בבתי מלון. ולמי לא נשאר כסף? לנָכים שחיים מקצבת נָכוּת של 2,350 ש"ח לחודש .

יש מי שיאמר: אם המדינה משלמת מאות אלפי שקלים בשנה למימון הוצאות ואחזקה שוטפת בווילה של רה"מ נתניהו בקיסריה (כך למשל: בשנים 2010-2014 הסתכמו הוצאות המדינה המצטברות על המעון הפרטי בקיסריה בכ-1.4 מיליון שקל), אז אם כבר הולכים למסלול של פטור מס בגין שימוש ברכב השרד המשוריין, ומגדילים את משכורת רה"מ באופן לא ישיר - על המדינה להפסיק כל מימון ממשלתי, למעט אבטחה, במעון הפרטי של רה"מ. מי שנבחר, ראוי שישרת את הציבור מהמעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, ולא מן המקום שבו הוא נופש בסופי שבוע.

תאריך:  11/04/2016   |   עודכן:  11/04/2016
נסים עוג'ר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין שנערך באילת בשבוע שעבר, נקראו הדברים האלה: "חקרו אותי כל הלילה, לא נתנו לי לישון. צרחו עליי עד שכל הפרצוף שלי התמלא רוק. הביאו אזיקי ידיים וקשרו אותי לאחור. הושיבו אותי על כיסא ברזל שמחובר לרצפה, הכניסו לי את הרגליים בכוח מאחורי רגלי הכיסא, ודחפו אותי אחורה לתנוחה שהגב היה כפוף 45 מעלות. אחרי דקה נפלתי אחורה עד שהראש כמעט הגיע לרצפה. היו לי כאבים מטורפים בגב התחתון. צרחתי צרחות איומות, אבל הם לא התייחסו. בשלב מסוים הרימו אותי. אחד תפס אותי בחולצה ואמר לי 'אני הולך להיות הסיוט שלך, אנחנו נשתה לך את הדם מהאוזניים'. כל הזמן היו צרחות, הכאות וסטירות. שמו אותי על מיטת עינויים, מיטת סדום כזו, ואמרו לי נעשה אותך גמיש. אחר כך העמידו אותי אזוק באזיקים ארוכים אל הרגליים, בתנוחה שהייתי כפוף. הייתי נופל כל פעם על הגב. עשו לי עוד תרגיל, הושיבו אותי עם כיסא כשהגב שלי מופנה לשולחן והידיים מאחורי הגוף על השולחן, היו לי כאבים מטורפים במרפקים ובחזה עד שאמרתי טוב, אני אחרטט להם משהו. אמרתי להם 'אני אדבר', הרימו אותי, אמרתי להם 'אני עשיתי את דומא".
11/04/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
ביקורו של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז במצרים השבוע שגולת הכותרת שלו הייתה ההודעה על פרויקט הקמת גשר יבשתי באורך 32 ק"מ שיחבר את יבשת אסיה עם יבשת אפריקה, מסעודיה ועד לחצי האי סיני, הינו ביקור היסטורי חשוב הנובע ממצבו הקשה של העולם הסוני נוכח התחזקותה והתפשטותה של אירן השיעית.
11/04/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הסיפור המובא כאן אירע לפני שנים בשכונה בצפון תל אביב. קרוב משפחה (רופא ושמאלני למהדרין) רצה לפתוח קליניקה בבנין משותף בשכונת מגורים שקטה שמאפייניה הסוציו אקונומיים הם אשכנזים חילונים, בצפון תל אביב, כמו צפון תל אביב...
11/04/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים
דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם בשבוע שעבר (6.4.16) מצביע על ירידה חדה של 33% בהתחלות בנייה בקבוצות רכישה בחודשיים הראשונים של 2016 לעומת תקופה מקבילה אשתקד. חברי קבוצות רכישה בונים בעצם את ביתם באופן עצמאי במטרה להוזיל את עלויות הבנייה.
11/04/2016  |  אילן מזרחי  |   מאמרים
חוסר סובלנות אלימה ושיטתית של האיסלאם כלפי "כופרים" קיבל ביטוי ברדיפה, התעללות, אפליה וגירוש 820,000 יהודים ממדינות ערב. הרבה יותר מהיקף גירוש הפליטים הערביים שהתרחש לפני מלחמת 1948 ונמשך אחריה, אך נעלם מסדר היום הבינלאומי.
11/04/2016  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il