|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרשת השבוע ואתחנן

אין אדם שווה יותר

שאין גדול אלא שמו יתברך וכל אדם יהיה המורם מעם כבודו במקומו אין הוא בעל זכות יתרה מכל אדם אחר
21/08/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
כל בני האדם שווים


כַּוָּנָה כֵּנָה

כְּשֶׁהָחוֹטֵא אֵינוֹ מוֹדֶה וּמִתְוַדֵּה
גוֹזֵר הוּא דִּינוֹ לְהִשָּׁאֵר מְנֻדֶּה
הַמּוֹדֵה וְעוֹזֵב יִמְצָא עַצְמוֹ נֶעֱנָה
לְכַךְ תַּסְפִּיק חֲרָטָה וְכַוָּנָה כֵּנָה

הָיָה מוּרַם מֶעַם אַל יְהֵא שַׁאֲנָן
הוּא כְּאַחַד הָעָם יַעֲתוֹר וְיִתְחַנַּן
כִּי בְּמַעֲלָלָיו הֶעֱלָה חָמַת הָאֵל
וְהוֹתִיר בְּמַעֲלָלָיו קָרְבָּנוֹת לְיַלֵּל

זֶה נָכוֹן בִּימֵי קֶדֶם וְנָכוֹן תָּמִיד
זוֹ תְּכוָּנה שֶׁהַכָּתוּב עֲלֶיהָ מֵעִיד
אַף שֶׁהָחֵטְא בְּהֶסַּח דַעַת אֵרַע
מֹשֶׁה נֶעֱנַשׁ מֶת וְקִבְרוֹ לֹא נוֹדַע
וְהַדַּיָּן דַּן בְּלֵב כָּבֶד כַּחוֹק
אִם נִבְחַן זֹאת לְיָמֶינוֹ לֹא רָחוֹק
לֹא נִמְצָא רָם וּמוּרָם מְעָל לָחוֹק

מַתְנַת חִנָּם

חז"ל אמרו: משה לא בקש מאלוהים את בקשתו על סמך הזכויות הרבות שעשה לעם ישראל ועל שקדש את שם הקב"ה בקרב ישראל, אלא הוא בקש ככל האדם המבקש מאלוהיו שיעשה עמו חסד ויתן לו מבוקשו בגדר מַתְנַת חִנָּם. ככה חז"ל פרשו את האמירה של "ואתחנן". למעשה משה כאן אומר לישראל דבר שהיה בינו לבין הקב"ה כנביא, ובקשתו זו לא נענתה. משה למעשה אומר לא רציתי טוב לעצמי רציתי טוב לכם ישראל. רציתי שהקב"ה יתן לי לסיים את המשימה שהטיל עליו בהוציאכם ממצרים ובהוליככם במדבר כמשימה ראשונה שכל כלה, הייתה לקראת המשימה העיקרית השנייה להכניס אתכם לארץ כנען ולהכנס אתכם ומבוקשי מַתְנַת חִנָּם לא ניתן לי . לא רק זאת אלא: ויתאנף בי על דבריכם (בגלל מעשיכם) וישבע לבלתי עברי את הירדן ולבלתי בא אל הארץ הטובה אשר הק אלוהיך נתן לך נחלה (ד/כא) כל אשר אני אומר לכם זה להישמר לכם פן תשכחו את ברית ה' ותעשו לכם פסל ותמונה ותעבדו אלילי שוא. לפרשה זו יש משמעות נוספת וחשובה לאין ערוך. המסקנה שניתן להסיק היא שאין גדול אלא שמו יתברך. וכל אדם יהיה המורם מעם כבודו במקומו אין הוא בעל זכות יתרה מכל אדם אחר . וכי כל בני האדם בעיני האלוהים שוים. ואין אדם שוה יותר. ואפשר עוד להוסיף מדברי חכמינו ז"ל שהביטוי ואתחנן, אינו אלה "תפלה" . כאן מספר משה כי הוא התפלל אל האלוהים כפי שכל אחד המתפלל עושה זאת, הן בלחש והן בקול ולעתים מבלי לדעת דברין נשמעים כתפלה. למשה היה יסוד לקוות שהקב"ה יעתר להפילתו כי הרי הוא כבר נכנס לתחום הנחלות של מהירדן מזרחה, נחלות ראובן וגד וחצי מנשה . הדו שיח של משה עם האלוהים באמרו לו: אתה החילות להראות אל עבדך פֶּתַח=רמז דרך, להיות עומד ומתפלל, אף על-פי שנגזרה גזרה. אמר (הקב"ה) לו: ממך למדתי, שאמרת לי: "ועתה הניחה לי" (שמות לב/י) אמר (משה) אתה נותן ידך לכל באי עולם (לחוזרים בתשובה) לכן איני מניחך עד שתודיעני אם תעשה שאלתי אם לאו? כי ה' אלוהים רחום בדין .

משה חוזר ומביא את מצוות התורה

כדי לחזק את האמונה בקב"ה משה מזכיר לאנשי המדבר שנותרו בחיים בסמוך לכניסה לארץ, ולצאצאיהם חוזר משה כאמור על כל אשר התרחש מאז היציאה ממצרים ובכלל זה מעמד הר סיני. והוא אומר לעם שהתכנס לשמוע דברי משה באמרו להם: ה' אלוהינו כרת עמנו ברית בחרב, לא את (עם) אבותינו כרת ה' את הברית הזאת כי אתנו אנחנו אלה פה היום כלנו חיים, פנים אל פנים בפנים דבר ה' עמכם בהר מתוך האש: (ד/בג,ד) וחוזר ומצטט את עשרת הדברות: מ-"אנכי ה' אלוהיך ועד לא תחמד" אלא שכאן נאמר: שמור את יום השבת לקדשו...., ואילו במעמד הר סיני נאמר: זכור את יום השבת לקדשו ... השוני בגרסאות מקורו מראה כי כאן משה מדבר אל העם מן הזיכרון ומחליף את "זכור" ב"שמור" לומר לך כי לא רק צריך לזכור אלא גם גם צריך >B>לשמור לעשות. ורש"י מישב את ההבדל באמרו כי שמור וזכור נאמרו בדבור אחד. (ראה לכה דודי) משה בנאומו המסכם בספר דברים מדלג על תקופת מצרים ועל היציאה ממנה, ומתחיל מחורב והר סיני. תמהים מה מצא משה לחזור על דברים שהכל ראו ויודעים, אלא שמכאן לומדים אנו כי הדור שיצא ממצרים וקבל את התורה והיה במעמד הר סיני כבר איננו כי הרי דור זה נענש ונגזר עליו שלא להכנס לארץ, בגלל התנהגותו ומרדנותו בתקופת המרגלים. ומשה מדבר אל הדור שנולד במדבר שלא ראה מעמד הר סיני.

והרי עשרת הדברות כפי שנכתבו בלשון עממית של ימינו מכילות המשמעות כל דבר ודבר וכך נתן לאמרן:

1. אָנֹכִי ה' אֱלֹהֵיךָ נֶאֱמַר בְּסִינָי, 2. לֹא יִהְיֶה לְךָ אלוהים אֲחֵרִים עַל פָּנַי. כִּי הַשֵּם הֶרְאָה כֹחוֹ וְיֵחוּדוֹ, וְגִלָּה שֶׁאֵין אֱלֹהִים עוֹד מִלְּבַדּוֹ. אַל תַעֲשֶׂה לְךָ פֶּסֶל וּתְמוּנָה וְקַדֵּש שֵׁם שָׁמַיִם בְּאֱמוּנָה. 3. טַע אִמּוּן בַזּוּלָת תָמִיד וְעַכְשָׁו, וְלֹא תִּשָּׂ א שֵׁם אֱלֹהֵיך לַשָּׁוְא. 4. ה' כּוֹנֵן עוֹלָם בְּשִׁשָּׁה ושָׁבַת, וְנָתַן לַאָדָם הַמְנוּחָה בְּשַׁבָּת. 5. בְּכַבֶּדְךָ אָבִיךָ וְאִמְךָ הַהוֹרִים, יִהְיוּ יָמֵיךָ אֲרֻכִּים וּמְאֻשָׁרִים. 6. זְּכוֹר אֶת הַלָּאוִים וְאַל תִּשְׁכַּח, אֶת הַדִּבֵּר הַשִּׁשִּׁי - לִא תִּרְצַח. 7. אֱהַב אֶשֶׁת חֶקֶךָ אֵם הַטַּף וְאַל תְּחַלֵּל כְּבֹודָהּ - לֹֹא תִּנְאַף. 8. אַל תִּפְגַּע בַאָדָם בַּבָּיִת וּבָרְחוֹב וְאֶת רְכוּשׁוֹ וְדַעְתּוֹ - לֹא תִּגְנוֹב. 9. הַשֵּם יוֹדֵעַ הַכֹּל עַד אֵין חֶקֶר, לָכֵן לִא תַעֲנֵה בְּרֶעֲךָ עֵד שֶׁקֶר. 10. דַּי לְךָ בַּיֵּשׁ וְאַל תִּתְאַוֵּה לְעוֹד, וְאֶת אֶשֶׁת רֶעֶךָ וְרְכוּשׁוֹ לֹא תַּחְמֹד.

האמונה עמוד התוך שמקים את ישראל

האמונה מקבלת ביטוי משמעותי מאוד ב-"קריאת שמע" - שמובאת בפרשה זו, זו קריאת עדות על קיומו ויחודו של ה' אלוהי ישראל שנאמר: שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד (ו/ד). ע של שמע ו-ד של אחד יוצרים עד, כך שכל יחיד מישראל הינו עד לקשר שבין ישראל לאלוהים . האיסלאם אימץ לעצמו את הַיִּחוּד בכך שכל אחד אומר: "אין אל זולת אלוהים", (لا اله الا الله) אלא שהם פסלו בצרפם את "נביאם" ליחוד זה בשימם אותו "שליח האלוהים" (رسول الله) . כידוע האיסלאם מופיע אחרי הופעת הנצרות . לכן האיסלאם מקדש את משה כ "דובר האלוהים" (كليم الله) ואת ישו "חביב האלוהים" (حبيب الله) והלא נאמר כי על-פי שלושה עדים יקום דבר דהיינו האמת עומדת. וכאן מובא סיפור אגדה זה: נזדמנו יחד שלושה אנשי דת: יהודי נוצרי ומוסלמי . ובשיח ביניהם דברו על קדושת הספרים של הדתות ואיזה מבין שלושת הספרים המקודשים זוכה להכרה יותר . היהודי טען כי ספר התורה מוכר ומקודש על-ידי היהודים והנוצרים והמוסלמים. ואילו הברית החדשה מוכרת ומקודשת על-ידי הנוצרים והמוסלמים בלבד, ואילו הקוראן - המקרא מוכר ומקודש על-ידי המוסלמים בלבד. וכאמור על-פי שלושה עדים יקום דבר וכל אחד יסיק את המסקנה מכך. ברם עוד שאלה מתעוררת הכתובה בספר התורה שם נאמר, שעם ישראל יהיה כחול הים וככוכבי השמים לרוב. הנה עם ישראל הנו העם הקטן מבין העמים. חכמינו מנמקים זאת בכך: שעם ישראל איננו כנצרות שהיא מפתה אנשים ודוקא אלה המאמינים בדת משה וישראל לקבל את הנצרות וכמובן שולחת שליחים לעמים אחרים לקבלת הנצרות בעיקר בקרב עובדי אלילים . אלא שהתהליך הוא פשוט, די אם המבקש להתנצר לטבול במים "קדושים" והוא נהיה נוצרי לעומת הנצרות האיסלאם כופה את הדת על כל מאמין ולא מאמין על כפיה תוך שימוש בחרב ופגיעה בנפש, לגבי ההתאסלמות כל שצריך לעשות זה לומר את העדות: "אין אל זולת אלוהים", (لا اله الا الله) וכי מחמד שליחו, ואילו צאצאי יעקב -בני ישראל שמים מחסומים ותנאים קשים ביותר בדרך לגיור ולהצטרפות לדת משה וישראל . זאת למרות שאנו אומרים אומנם "ה' אלוהינו", אלא שהוא אלוה כל הברואים . כאמור כל הרוצה להתגיר לקבלת דת משה וישראל כדתו, עליו לעשות זאת מאהבת הדת ותורת משה ולא בגלל טובת הנאה כלשהי, כגון לצורך נישואין לבת ישראל או אם מדובר בגיורת לצורך נישואים עם לבן-ישראל, כוח שעליה לעשות זה לנהוג כרות המואביה שעשתה זאתמאהבת ישראל ואלוהיותוך ויתור על חיי רוחה ועושר. רות לא רצתה בשום טובת הנאה. יש תקוה שבני האדם ידעו את האמת ויבינו כי אהבת האלוהים צריכה להיות נטולה מכל רבב . רק אהבת האלוהים פותחת את הדרך למנוחה ולנחלה.

נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי כֹּה אָמַר הַנָּבִיא עוֹד יוֹשִׁיעַ ה' עַמוֹ וְשָׁלוֹם יָבִיא
כִּי נִרְצָה עֲוֹנֶנוּ וְגַם חֶטְאֶנוּ נִסְלַח וְאַחֲרֵי צָרָה וְצוֹקָה לְיִשְׂרָאֵל יִרְוַח
בְּכֹח אֱלֹהִים יֵרָאֶה כֹּל גָיְא נִשָּׂא וְהַר וּגִבְעָה שָׁפָלוּ וְעַמֶּנוּ יִתְרַצֶּה
יָבֵשׁ חָצִיר צָמַח עֵץ כְּסוֹף הֶדֶּרֶךְ לְמַעַן לֹא נָמִיר אֱמוּנָה וְנַכְרִעַ בֶּרֶךְ

עַל הַר גָּבוּהַ אָמַר עֲלִי וּבַשְׂרִי צִיּוֹן שָׁם תְּגַלִּי עָצְמַת אֱלֹהֶינוּ וְרֹב אוֹן
כֹּל שֶׁצָרִיך לָדַעַת לְקַיֵּם מִשְׁפָּט כִּי יִשְׂרָאֵל הֵפֵר חֹק וְלַתְּהוֹם שָׁעַט
בַּשְּׁלִישִׁית לֹֹא יִפֹּול וְלֹא יִגְלֶה עָם כִּי אֶת טוֹבוֹ לָהֶם שֶׁנָּתַן לִבְנֵי אָדָם
כֹּל שֶׁצָרִיךְ לְהַאֲמִן כִּי הוּא קַיָּם וְהִבְטִיחַ שֶׁלֹּא יִטּוֹש עַמוֹ לְעוּלָם

תאריך:  21/08/2016   |   עודכן:  21/08/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כרגיל טוחנות טחנות הצדק לאט, אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא. הדברים אמורים הפעם בפיגוע התופת שבוצע לפני 22 שנים בבניין הקהילה היהודית "אמייה" בבואנוס-איירס, שמלבד שנמחק מעל פני האדמה, מצאו בו את מותם גם 85 איש.
21/08/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
תמיד נדמה שהמטאטא החדש, יצליח לנקות טוב יותר.על כן הציפייה לביצועיו מלווה בתקווה שאולי, אולי זו הפעם הניקיון יצלח. כאשר נבחר ליברמן רבים קיוו שהרעיונות שתמיד זרק לאוויר, בטרם ישב על כס שר הביטחון, רעיונות ששידרו יד נוקשה כלפי הפלשתינים, כלפי הטרור, יתבצעו הלכה למעשה, אם יהיה בכוחו לשנות. והנה הוא הגה בימים אלה, תוכנית מבריקה! תוכנית מבית היוצר של יתנו יקבלו! הפעם מכונה התוכנית - המקל והגזר. הפלשתינים יהיו רעים, ואתא חוטרא והכה לכלבא, טובים...יאכלו גזרים.
21/08/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
למחנה הגדל והולך של היהודים הליברלים בארה"ב, המותח ביקורת נוקבת על ישראל, הצטרפה באחרונה, באורח מפתיע, אישיות מהאולימפוס האקדמי, שדווקא נחשבה עד לא מכבר לחסידתה המובהקת של המדינה היהודית. הדברים אמורים בפרופסור חסיה דינר, היסטוריונית בעלת-שם, שהיא מרצה להיסטוריה, למדעי היהדות ועברית באוניברסיטת ניו-יורק.
20/08/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בתקופת השלטון הרומי והנוצרי-ביזאנטי הייתה הגנה על גבולות הארץ מפני פשיטות של בדואים. לאורך הגבולות היו ה"לימס". אבל בשלהי השלטון הנוצרי-ביזאנטי נחלשה ההגנה על הגבולות שאפשרה את הכיבוש הערבי-מוסלמי.
20/08/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
ארבעה עשר מיליון היינו טרם פרצה מלחמת העולם השנייה, וארבעה עשר מיליון אנחנו עכשיו, שבעה עשורים אחרי שהסתיימה. אין ספק שהמלאכה בפני אויבינו רבה, ואנחנו נחושים בדעתנו לשרוד, לפרוח, לשגשג ובעיקר להיות ״אור לגויים"
20/08/2016  |  ארי בוסל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il