|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שישה בשישי

איפה ההיגיון

טראמפ טועה כאשר הוא תוקף את התקשורת בדיקת יחסי נתניהו וישראל היום עלולה להוות מדרון חלקלק בג"ץ בדרך להכשיל שומרי כשרות למי בדיוק סותמים את הפה תשוו את היחס למתנחלים אל היחס לבדואים נחשו היכן חנתה ניידת התנועה
03/03/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
צריך את הקונגרס [צילום: פבלו מונסביאס, AP]


טראמפ והתקשורת
עדיין יש להם השפעה [צילום: אנדרו הרניק, AP]

אפשר בהחלט להבין את זעמו של דונלד טראמפ על התקשורת האמריקנית. הרוב המכריע של אמצעי התקשורת הגדולים תמכו בהילרי קלינטון ותקפו אותו ללא הרף (הוא בהחלט נתן להם הרבה סיבות, אבל לא זה העניין). אז למה לו לשתף פעולה עם מי שממילא מוטים נגדו? אפשר להעדיף אמצעי תקשורת אחרים, והכי טוב – לתקשר עם הציבור האמריקני בטוויטר, מעל ראשיהם של העיתונאים העוינים. ואין אף נימה של ציניות בפסקה הזאת.

אלא שטרמאפ אינו חושב בהיגיון ולכן אינו פועל בהיגיון. ראשית, לתקשורת האמריקנית יש עוצמה רבה, ועם כל הכבוד לטוויטר – 140 או 280 או אפילו 420 תווים אינם יכולים לגבור על אלפי ורבבות מילים של העיתונים וערוצי הטלוויזיה. שנית, אם התקשורת תלך לבית המשפט ותתלונן על אפליה – למשל בתדרוכי הבית הלבן, כפי שעשה שון ספייסר בשבוע שעבר – היא תנצח בקלות. שלישית, וזה העיקר: טראמפ חייב לצידו את הקונגרס כדי שיוכל לתפקד, וחברי הקונגרס יודעים שמצביעיהם קוראים את העיתונים וגולשים באתרים וצופים בטלוויזיה.

נזכיר שוב שלוש עובדות יסוד: א) טראמפ הפסיד בהפרש של 3 מיליון במניין הקולות, כך שאין לו רוב מוצק בציבור האמריקני; ב) אין לו רוב בסנט, כי לפחות ארבעה מבכירי 52 הסנטורים הרפובליקנים מתנגדים לו: ג'ון מקיין, לינדזי גרהאם, טד קרוז ומריו רוביו; ג) בנובמבר 2018 יתקיימו בחירות אמצע הקדנציה לשליש מהסנאט ולכל בית הנבחרים, וחברי קונגרס אלו יבחנו היטב האם כדאי להם לתמוך בטראמפ. השורה התחתונה: טראמפ אולי ירוויח כמה נקודות טקטיות בטווח הקצר ממלחמתו בתקשורת, אך לבטח יפסיד הרבה יותר ברמה האסטרטגית בטווח הארוך.

תרומות אסורות
פרבדה, אבל ממש לא לבד [צילום: יח"צ]

עוד בתחום התקשורת – וכעת אצלנו. יוסף שפירא ביקש מאביחי מנדלבליט חומרי חקירה בפרשה 2000, כדי לבחון האם בנימין נתניהו מקבל מישראל היום תרומות אסורות. זה לא מפתיע – שפירא רמז לכך בדוח שלו על התרומות לבחירות האחרונות; וזה לא מעשי – כי בעיצומה של חקירה פלילית, הוא לא יכול לקבל אפילו בדל מידע. אין מנוס מהתחושה, ששפירא רצה לקבל כותרת – והצליח.

לגופם של דברים, אני מתקשה להבין את ההיגיון העומד מאחוריהם. ברור לגמרי שישראל היום הוא הפרבדה של ביבי, אלא שצריך להביא בחשבון עוד שתי נקודות. האחת: נתניהו כנתניהו לא מעניין את שלדון אדלסון; הוא רוצה לקדם אידיאולוגיה ימנית מתונה, ואם ביבי יחתוך למרכז – אדלסון יחתוך אותו בחזרה וישנה את הקו של העיתון בתוך יממה. השנייה: ישראל היום ממש לא לבד בהתנהלות הזאת.

מה ההבדל בין התעמולה של ישראל היום נגד נתניהו לזו של ידיעות אחרונות והארץ נגדו? נכון, הם לא תומכים במישרין במועמד ספציפי, אבל תעמולה היא תעמולה ותרומה היא תרומה. שלא לדבר על רוב התקשורת במגזר החרדי ובמגזר הערבי, שם הזיהוי הפוליטי חד-משמעי וברור, ויש עיתונים הנמצאים בבעלותן של מפלגות או כאלו המפרסמים תוכן שיווקי בוטה. מבחינה זו, ההתמקדות בישראל היום היא אכיפה בררנית.

שפירא קיבל לפחות פנייה אחת בנוגע למיליוני השקלים שהזרימו שי פירון ומאיר כהן, כאשר היו שרי החינוך והרווחה בממשלה הקודמת, לידיעות אחרונות. הכספים הללו, ממשרדים בראשם עמדו אנשי יש עתיד – מפלגתו של יאיר לפיד, יוצא ידיעות אחרונות, שהשתמש בטורו בעיתון לקידומו הפוליטי – הועברו לכל מיני פרויקטים משותפים, ללא כל מכרז. את זה, משום מה, שפירא לא בדק.

והכי חשוב: משמעות הבדיקה של שפירא היא, שנקיטת קו מערכתי עלולה להיות עבירה על חוקי מימון המפלגות. אוי לדמוקרטיה ולחופש הביטוי, אם אמצעי תקשורת יצטרכו להתחיל לחשוב האם הקו שלהם מהווה עבירה על החוק.

בג"ץ והכשרות
דרוש פיקוח אחיד ונטול פניות

בג"ץ יכריע בקרוב בשאלה האם להתערב בפסק דינו מהשנה שעברה, אשר שימר על-תנאי את מונופול הרבנות בתחום הכשרות. בדיון בשבוע שעבר רמזו השופטים, כי הם שוקלים פשרה: בתי עסק יבהירו שהם אינם כשרים בהשגחת הרבנות, אך מי שישאל – יקבל מידע על הכשרות שלהם ושל מוצריהם. למשל: מסעדה תוכל להסביר, שיש לה משגיח משלה ושהיא קונה רק חומרי גלם כשרים, למרות שאין לה תעודה של הרבנות.

אשמח אם מישהו יסביר לי את ההיגיון. באותה מידה, אפשר לקבוע שמסעדות יוכלו לבחור שלא לקבל אישור של משרד הבריאות, ולהסביר לסועדים כיצד הן שומרות על ההיגיינה. או לא לקבל אישור של מכבי האש, ולהראות לכולם את אמצעי הכיבוי והמילוט שהתקינו.

כאשר מדובר בנושאים מקצועיים, הפיקוח חייב להיות אחיד ונטול פניות. הוא לא יכול להסתמך על רצונו הטוב של העוסק ועל אמצעים שהוא יבחר ומפקחים שהוא ימנה. שלא לדבר על כך, שלאדם הסביר אין שום דרך לדעת האם מה שמוצג בפניו אכן עונה על דרישותיו – בבריאות, בבטיחות וגם בכשרות. אין ספק שקיימות בעיות מהותיות בתחום הכשרות, שאותן חובה לתקן. אבל לאפשר מסלול של כשרות פרטית – זה אידיוטי וחסר אחריות.

סתימת פיות
זעקות שבר [צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ]

המשפט המצוין הבא שייך לעמיתי קלמן ליבסקינד: מעולם לא צעקו רבים כל כך בקול רם כל כך שסותמים להם את הפה. השבוע שוב נשמעת זעקת השבר על סתימת פיות, ובצדק אמר גלעד ארדן, שעצם קיומה המתמשך של "ארץ נהדרת" מוכיח שאין בטענה הזאת שמץ של אמת. אלא שמי שרוצה להתלהם ולהשמיץ, לא מחפש את האמת ובוודאי שלא את ההיגיון.

יתרה מזאת: אם כבר, אז במשך שנים ארוכות הייתה – ובמידה רבה עדיין יש – הדרה של השיח הימני. תראו איך הותקף ירון דקל כאשר החל לשתף את עמית סגל בתוכניות האקטואליה של גלי צה"ל, כיצירת איזון כלשהו מול המגישים מן השמאל (שערורייה בפני עצמה: תחנת רדיו צבאית – שכל קיומה נוגד את הדמוקרטיה – בוחרת שדרים לפי נטיותיהם הפוליטיות). תגידו לי כמה פרשנים המזוהים עם הימין נמצאים ברדיו ובטלוויזיה, על מגוון ערוציהם. תיזכרו כיצד יצאו נגד ערוץ 20 הפרו-ימני כאשר ביקש לשדר אקטואליה. נסו להגיד בפומבי משהו נגד הומוסקסואלים. נסו להכניס להארץ מאמר בעד ההתנחלויות, ולידיעות אחרונות – בעד בנימין נתניהו. חפשו וראו כיצד מתנפלים שוב ושוב בפומבי בגסות על מירי רגב. אז מי בדיוק סותם את הפה למי?

בנייה בלתי חוקית
לזה גייסו את המשאבים [צילום: יניב נדב, פלאש 90]

אני לא מצליח להבין את ההיגיון שקובע - אם בכלל - את הפעילות נגד בנייה בלתי חוקית. כל משאביה של המדינה מגויסים לטפל בתשעה בתים בעפרה, בזמן שמאות ואלפי בתים במגזר הערבי ובמגזר הבדואי ממשיכים לעמוד על תילם למרות שנבנו שלא כחוק. ואני חשבתי, שכאשר נתקלים בתופעה של פשיעה נרחבת, מתמודדים נגדה במלוא הכוח, ולא נותנים לה להתרחב עוד יותר עד שהיא הופכת להיות לעובדה מוגמרת.

יש הטוענים, כי ההבדל בין ההתנחלויות לבין הבדואים הוא שביהודה ושומרון מדובר בקרקעות פרטיות, בעוד שבנגב אלו הן קרקעות מדינה. נניח בצד את השאלה האם לפלשתינים הטוענים לבעלות ביו"ש יש הוכחות של ממש, ונעסוק בעיקרון. לתומי היה נדמה לי, שחשוב יותר לטפל במי שגוזל מן הציבור מאשר במי שגוזל מן היחיד - בלא לזלזל כהוא זה במעשים כאלו. אבל קרקעות המדינה שייכות לכולנו, ומי שעושה בהן שימוש פרטי - פוגע בכל אחד מאיתנו. הרי זה בדיוק ההיגיון שעומד מאחורי ההחמרה המוצדקת בענישה על עבירות מס, הרבה יותר מאשר בעבירות פיסקליות אחרות: עבירות אלו באות של חשבונם של כל יתר אזרחי המדינה. אבל כאשר מגיעים למתנחלים מול בדואים - עקרון היסוד הזה נעלם. מעניין למה.

משטרת התנועה
מסכנים חיים ומפריעים לתנועה

את התמונה הזאת צילמתי השבוע בכניסה לירושלים. ניידת של אגף התנועה במשטרה עומדת כמעט לכל רוחב המדרכה ועוצרת מכונית הנוסעת באחד משני המסלולים היחידים המובילים לעבר התחנה המרכזית. יופי של היגיון: גם להראות שהחוק אינו חל על מי שאמור לאכוף אותו, גם לסכן את חיי הולכי הרגל וגם להפריע לתנועה – והכל בידי לא אחר מאשר אגף התנועה במשטרה.

תאריך:  03/03/2017   |   עודכן:  03/03/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איפה ההיגיון
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה המגיב
3/03/17 11:26
2
באום
3/03/17 12:11
3
בני בנקר
3/03/17 12:25
 
שלמה המגיב
3/03/17 16:37
 
באום
3/03/17 18:17
 
בני בנקר
3/03/17 20:35
 
שלמה המגיב
4/03/17 10:41
 
בני בנקר
4/03/17 11:28
 
בני בנקר
4/03/17 13:40
4
יעקב יעקב
4/03/17 07:17
 
בני בנקר
4/03/17 11:35
5
בני בנקר
4/03/17 14:01
 
שלמה המגיב
4/03/17 15:56
 
בני בנקר
4/03/17 16:24
 
ב_שמואל
5/03/17 17:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
דונלד טראמפ מצהיר שהוא מייצג את העם האמריקני מול האליטות של וושינגטון, אך מדיניותו הכלכלית מלמדת אחרת - טוען אדוארד לוס, במאמר שפרסם השבוע (27.2.17) בעיתון פייננשל טיימס.
03/03/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
דונלד טראמפ הפתיע בנאום בעל טון ממלכתי, פייסני ורגוע בהופעתו הראשונה בפני הקונגרס (1.3.17). האם זהו שינוי מהותי או רגעי? אצל טראמפ לא יהיה צריך לחכות זמן רב כדי לקבל את התשובה. בינתיים, יצאו כתבי ניו-יורק טיימס לבדוק כמה מן הטענות המרכזיות שעלו בנאום - לאור המוניטין של טראמפ כמי שלא ממש מדייק בעובדות, אם להתבטא בעדינות.
02/03/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אומר (יום ד', 1.3.17), כי בעלות בריתה של ארה"ב ברחבי העולם – בנאט"ו, במזרח התיכון ובאוקיינוס השקט – יצטרכו להשתתף במימון הגנתן. טראמפ דיבר בנאום בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס.
01/03/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשלושה וחצי החודשים שחלפו מאז ניצח דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות, עלה מדד סטנדרט אנד פור של בורסת ניו-יורק ב-10.5%. בשמונה שנות נשיאותו של ברק אובמה עלה המדד ב-221% - קצב של 8% לשלושה חודשים. אז מה, טראמפ טוב לשווקים הרבה יותר מאשר אובמה? לא, משיב פול ברנדוס במאמר המתפרסם (27.2.17) בעיתון USA Today.
27/02/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אם רקס טילרסון באמת רוצה להיות שר החוץ של ארה"ב, כדאי שיתנהג כך - מייעץ לו (25.2.17) ניו-יורק טיימס.
26/02/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת נתניהו-מוזס  /  מי ומי  
שקד: ביטן לא יכפה עלינו דעתו  /  עידן יוסף
"הנשיא מעדיף להשתיק שאלות על אנטישמיות"  /  איציק וולף
קטע בגסות שאלה על אנטישמיות  /  איציק וולף
בכירי ה-FBI הפרו כללים?  /  איתמר לוין
מנכ"ל? מה פתאום  /  איתמר לוין
"תנו לו צ'אנס"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il