|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

חוט הזהב

לפני שבועות ספורים בלבד, רמטכ"ל צה"ל צעד במצעד החיים עם ספר התורה שהרב גורן החזיק עת תקע בשופר באותו מעמד בהר-הבית. הספר נמצא באופן קבוע בקריה בת"א. פעם התקיימו מצעדים חגיגיים לכבוד יום העצמאות, עד שהם בוטלו. השנה, יום העצמאות יבוא ויחלוף, ופנינו נשואות כלפי יום ירושלים: מעלים אנו את ירושלים על ראש שמחתנו
30/04/2017  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   תגובות
ירושלים. על ראש שמחתנו [צילום: סבי ברנס, פלאש 90]

חוט זהב שזור לו בכל הארועים השנה, חוט של "ירושלים של זהב". השנה אנחנו בסימן 50 לאיחוד ירושלים ואני מחכה בכליון עינים ליום ירושלים בכ״ח באייר, ה-24 במאי. שבועיים אחר כך נציין 50 שנה לפרוץ מלחמת ששת הימים.

האם ידעתם שבפרק העצמאות בירושלים, מרחק הליכה מהרובע היהודי בעיר העתיקה, הכינו קברי המונים טרם פרוץ המלחמה? אין ספק שהיה זה נס משמים: יומים לאחר פרוץ המלחמה, בשבעה ביוני, הונף דגל ישראל לפני הכותל המערבי - הר-הבית בידנו! ספר התורה שנשא הרב גורן, תקיעת השופר, הדמעות, יזע ודם, ואותה תפילה עתיקה - נושנה שהתגשמה. שישה ימים ופני מדינת ישראל השתנו לחלוטין - הן הגאוגרפיה והן התדמית בעיני היהודים באשר הם ובעיני העולם כולו שהסתכל עלינו בהערכה מחודשת, מיוחדת.

כמובן שלא עברו שבע שנים ונחלנו את אחת המפלות הקשות ביותר שידענו, אך זכר אותו טעם מתוק, עילאי, לא מש מפינו מאז 1967 ועד ימינו, אמונה אמיתית בניסים ממעל.

עיר הבירה, עיר מאוחדת, עיר שבה הדתות השונות יכולות לחגוג זו בצד זו. אכן, המוסלמים מנסים למנוע מאתנו היהודים גישה להר-הבית. כמו-כן, כשיהודים גאים הולכים זקופים ברחבי העיר כולה, לא רק זו ״העתיקה,״ יוצאים להם ערבים לטבוח בהם - בסכינים, גרזנים, מספרים, מכוניות ועוד אמצעים שונים ומשונים. ולאחרונה, כשהם הבינו שהתגובה למעשים אלו פשוטה - חיסול המחבל - הם נרגעו במקצת והחליפו את צורת הפעולה לזו המגייסת את דעת הקהל הבינלאומית.

מה טוב יותר מאשר להכריז על הר-הבית כאתר מורשת מוסלמי, ללא קשר ליהדות או לנצרות, לארכיאולוגיה, ארכיטקטורה, היסטוריה ושאר עובדות מהעבר?

הם גם ממשיכים בתעמולת השקרית שאנו מתכוננים להפיל, לפוצך או לשרוף את מסגד אל-אקצה, וכיון שהם לא יבחלו בשום אמצעי (כולל הרס המסגד ה״קדוש״ להם כל כך), הרי שאנחנו צריכים להיות מוכנים, שכן הדבר יקרה.

לא רק את דעת הקהל הם מכינים, גם את היסודות הם מכינים (ובמקרה הזה מערערים): מאות משאיות נשאו ״אדמה״ שהוצאה מאורוות שלמה ושפכו אותה כאשפה בואדיות. באותה אדמה-אשפה טמונים היו ממצאים ארכיאולוגים והיסטוריה בת אלפיים שנים. אין ולא היה קשר בין היהודים להר-הבית, כך הם מצהירים ומזמינים את החוקרים להווכח בעצמם: ראו, אין שריד, אין זכר, לא היה ולא נברא!

ומה עשו בממשלת ישראל, שם באותה בירה? לא מנעו מהמוסלמים, ואפילו הגדילו ומנעו מחוקרים יהודים שנזעקו למקום בו שפכו את כל אותה אדמה-אשפה לנסות ולהציל, אם איני טועה אפילו אסרו אותם. חכמי חלם בירושלים הבירה!

השגיאות שלנו התחילו כבר באותה תקופה של לפני חמישים שנה. מסירת המפתחות למקומות הקדושים לווקף. העובדה שלא סיפחנו את יהודה ושומרון והכלנו את החוק הישראלי על האזור כולו. שנים אחר כך הכל התרגם לאוסלו ופתיחת הדלת לרעיונות של "שיבה פלשתינית". "ירושלים בירתם הנצחית", "פליטים לדורי דורות" ועוד כהנה וכהנה דברים שוליים וזניחים.

על שגיאות העבר עוד נשלם יקרות, וכבר עתה מרגישים רבים אי-נוחות כל אימת שאומר מישהו ״ירושלים המאוחדת בירת ישראל הנצחית."

את ירושלים הבנויה הס מלהזכיר. זו ירושלים של הגדת פסח ("לשנה הבאה בירושלים הבנויה"), אך הבנייה היא בלתי חוקית, שכן זו היא התנחלות, והעיר לא שלנו. איכה נשמעו כאלו טענות, האם התבלעה דעתנו עלינו? כלל וכלל לא. הנה הקרן לישראל החדשה יצאה בקריאה לחבריה "הגיע הזמן לקחת עמדה - 50 שנה לכיבוש" והיא מבקשת מהם לתרום בכדי לאפשר לארגון לתמוך בישראלים העובדים להתנגד לכיבוש.

חמישה ימים לפני יום העצמאות, התשע"ז, בראש חודש אייר, יצאה הקרן במבצע גיוס זה. אכן כל הכבוד ליהודים בינינו העומלים כל כך להציל את ישראל מעצמה.

ארועי יום העצמאות בעיר המלאכים

בלוס אנג׳לס אירוע הקהילה הישראלית בפרק, כמו גם אירוע נוסף של הקונסוליה בטמפל סיני (ביהכ"נ הקונסרבטיבי הגדול ביותר בעיר) וארוע פרטי לשמונים מוזמנים בגלריה של בניין העירייה של בורלי הילס.

לארוע בפרק היסטוריה ארוכה. לפני עשורים הוא היה כאן, בעיר, ואז עבר לואלי, עד ששנה אחת הפדרציה פשוט זנחה אותו. הפילנטרופ נתי סיידוף הרים את הכפפה ומאז הוא מממן את האירוע מכיסו. לפי ההודעות לעיתונות, 15,000 מגיעים מדי שנה לארוע. ניחא, לטורקים אירוע דומה המתקיים בארנג׳ קאונטי, ואצלם פי שלושה עד פי ארבעה מספר האנשים.

אני אוהב להסתכל בעבר ולהזכיר לעצמנו שהפסטיבל בפרק לא התחיל עם הקמת המועצה הישראלית אמריקנית. הרבה אנשים עבדו על הצלחת הפסטיבל מהלך השנים, והתמידו בעמלם להבטיח את המשכיותו. גם המשמעות שלו השתנתה. מארוע שהיה האירוע המרכזי מהלך השנה לקהילה היהודית, זו נדדה לה, התרחקה מישראל, בעוד הקהילה הישראלית כאן הולכת ופורצת, והנה לנו אירוע בפרק, סיבה למסיבה.

ככל שמצבנו נחלש והורע, כך הדירו היהודים את רגליהם מכל קשר אתנו, קשר שגם כך היה רופף ביותר בין שתי הקהילות. בלית ברירה פנו הישראלים לנוצרים, שכן אלו תמיד הגיעו, ובהמוניהם, כל אימת שהיה צורך.

גם לאירוע של הקונסוליה טוויסט מעניין. לפני עשורים האירוע היה זה האירוע המרכזי לישראלים בלוס אנג׳לס. האירוע התקיים במלון בורלי הילס, המלון הראשון בעיר, עת רק הוקמה לפני קצת ממאה שנים. המממן היה נייט שפל ז״ל, והארוע היה כמו טקס האוסקר עצמו. כולם רצו להיות מוזמנים, כאילו הייתה זו הכרה מסוימת במעמדם. אירוע מכובד, מרשים. עד שיצאה הוראה גורפת ממשרד החוץ שאסרה על קיום ארועים אלו ברחבי העולם.

בזמן כהונתו של הקונכ״ל הקודם, דיויד סיגל, התחדשה המסורת. היה נסיון בסקירבול, כמו גם בסיני טמפל שם שנה אחת היה אירוע כפול, אחד רשמי ואח״כ לצעירים, ושנה אחרת רק אירוע אחד. השנה האירוע חזר לסיני טמפל.

וכך מגיעים אנו לאירוע בעיר בורלי הילס. באופן רשמי זה אירוע פרטי שעורכת פעילה מקומית בחסות שלושה בתי עסק מקומיים. אך הקונסוליה וכך גם עירית בורלי הילס מופיעות בראש ההזמנה, והמארגנת טענה שהזמנות נשלחו לפי רשימת הקונסוליה ורשימת העירייה, דבר מעניין בפני עצמו.

באותו אירוע ישתתף מנכ״ל משרד ראש הממשלה. כנראה שיש דברים המתרחשים כאן בלוס אנג׳לס, שכן ביקור מנכ״ל משרד ראש הממשלה הוא לא דבר שכיח כלל ועיקר, ובכלל נשאלת השאלה מדוע מנכ״ל משרד ראש הממשלה צריך להיות בחו״ל בדיוק ביום העצמאות? רמז לבאות? חוגגים את יום הולדתה ויום חגה של המדינה עם אחת הקהילות הגדולות ביותר מחוץ לגבולות המדינה? מה המסר שצריך לקחת מכך?

אולי הסיבה פשוטה כדי גיחוך, אך מכובד מאוד שמנכ״ל משרד ראש הממשלה כאן. בביקור של אחד מקודמיו בתפקיד, יצאנו לסיור חנויות מכולת ישראליות בעיר, שכן אז התברר שמוצרים ישראלים עולים פה הרבה פחות מאשר בארץ, שם יוצרו ומשם יוצאו. נפגשנו עם ראש העיר בורלי הילס דאז, ברי ברקר, אתו יצאנו למרפסת המשקיפה על החלק הצפוני של העיר עם בתי המגורים המרשימים, כשלכל אחד בריכת שחייה ומגרש טניס, ושמענו מקצת ההיסטוריה של העיר, מתקופה בה הנכסים בטאבו היו רשומים עם אזהרה: ״לא יהודים, ולא שחורים." (האימרה כולה הייתה ״לא יהודים, לא שחורים ולא כלבים.")

מה השתנה מאז? גולת העשיה של דיויד סיגל הייתה ללא ספק מזכר שיתוף הפעולה בין מדינת ישראל לבין קליפורניה שנחתם בין ראש הממשלה לבין מושל קליפורניה. הקונסוליה חתמה מאז על הסכמים מקבילים עם העיר לוס אנג׳לס, ווסט הוליווד ובורלי הילס, כשערים נוספות אמורות להצטרף לרשימה.

מושל קליפורניה היה נחוש בדעתו שהמזכר צריך להתרגם למעשים, לא רק להזדמנויות צילום ויחסי ציבור. השכיל הקונכ״ל להמליץ למועצת הקהילה לקחת לעבודה את העובד הבכיר ביותר אצלו האחראי לקשרים עם המגזר הפוליטי, כך שתהיה המשכיות של שתוף פעולה.

בורלי הילס שהיא עיר קטנה, עשירה בצורה יוצאת דופן ועם רוב תושבים יהודי ומועצת עיר המונה חמישה חברים הנאמנים למדינת ישראל בצורה מוחלטת, היא במובן מסוים גולת הכותרת של ההסכמים המקבילים. כמובן שהעיר לוס אנג׳לס, בשל הגודל שלה, חשובה לא פחות, אך הריכוז בבורלי הילס עושה אותה ייחודית ומיוחדת.

כך שקבלת פנים של הקונסוליה עם העיר היא אירוע מיוחד, ונשאלת השאלה מדוע דוקא ליום העצמאות ולא ליום ירושלים, שלושה שבועות אחר כך.

יום העצמאות מפנה את מקומו ליום ירושלים

השנה מציינת 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבזל. 100 שנים להצהרת בלפור. 50 שנה לנס מלחמת ששת הימים. 50 שנה לאיחוד ירושלים.

מן הראוי היה לעשות סבב חגיגות, דוקא ליום ירושלים, בירתה הנצחית של ישראל, ואני משוכנע שיום העצמאות היה שמח לפנות את הבמה ולהגיד לירושלים: כולנו קווינו שאת הכרזת העצמאות נוכל להכריז בירושלים הבירה. חיכינו 19 שנים ארוכות, לא קלות. מאז אותו יום נורא ונהדר ונפלא, מרגש עד דמעות בו ניתנה בידנו ההזדמנות האמיתית להפסיק לחלום ולהתחיל לחיות מחדש, עברו 50 שנה. ירושלים מאוחדת, ירושלים הבנויה, ירושלים אחת.

האם אין זה מסר חשוב יותר מכל מסר אחר? מסר שזרים שאינם ישראלים - בכל אותן ערים אתן נחתם מזכר ההבנה - יכולים לקחת אתם: זכיתי להיות באותו ארוע, באותה שנה, והרמנו כוסית לכבוד ירושלים הבירה. רק חודשים ספורים לפני כן ניסו יונסק״ו והאו״ם למחות את קשר היהודים וישראל לירושלים, אך אנחנו למדנו באותו אירוע מכונן, מרגש, על הקשר בין אלפי השנים בין היהודים וירושלים, בין האלוהים ועמו, בין מדינת ישראל לבירתה ירושלים.

הלא בשביל מה קיים מזכר שיתוף פעולה? מה התועלת בו עבורנו - עבור מדינת ישראל? הנה אנחנו ניצבים, איתן, וחוגגים את חגה של מדינת ישראל. כאור אחד עומדים אנו מול השחור, מול השנאה התהומית, העתיקה, הנושנה, ומאירים אנו את כל הסובב אותנו.

לפני שבועות ספורים בלבד, רמטכ״ל צה״ל צעד במצעד החיים עם ספר התורה שהרב גורן החזיק עת תקע בשופר באותו מעמד בהר-הבית. הספר נמצא באופן קבוע בקריה בת"א.

פעם התקיימו מצעדים חגיגיים לכבוד יום העצמאות, עד שהם בוטלו. השנה, יום העצמאות יבוא ויחלוף, ופנינו נשואות כלפי יום ירושלים: מעלים אנו את ירושלים על ראש שמחתנו.

תאריך:  30/04/2017   |   עודכן:  02/05/2017
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במלחמת האזרחים העקובה מדם, שמתחוללת זה זמן רב בסוריה, הופך באחרונה יותר ויותר הנשק הכימי, המצוי בידיו של השליט חאפז אסד, לנשק הקןנבנציונלי שלו, שאותו הוא מפעיל לדיכוי המורדים בו. התקיפה האחרונה, שביצע באידליב, שבה נהרגו לפחות מאה בני-אדם, ובהם לא מעט ילדים, המחישה לכל כיצד עלה בידיו של השטן הסורי להפוך את השימוש בנשק הכימי, שהיה בעבר בגדר "הקו האדום", לפטור מעונשין.
30/04/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
המפגש בין פסיכולוגיה ומשפט החל בשנות ה-70 של המאה ה-20, כאשר פסיכולוגים נתבקשו להעיד בבית המשפט אודות נבדקים ומטופלים שלהם שהיו מושא לדיון משפטי. הזיקה המקצועית שבין פסיכולוגיה לבין המערכת המשפטית החלה בשנות ה-80 והיא נמשכת עד היום. בסוף שנות ה-80 צומחת הפסיכולוגיה המשפטית-הפורנזית בארה"ב: מהמילה "פורום" שפירושה בלטינית כיכר העיר (הפורום רומנו ברומא), ששם התנהלו המשפטים לנוכח הציבור. בארה"ב, בתי המשפט הזמינו כמות גדולה של הערכות פסיכולוגיות אשר סייעו להכרעת הדין.
30/04/2017  |  פרופ משה זכי  |   מאמרים
ועד מקומי מוגדר בחוק הפרשנות כרשות מקומית, אך האם הוא כזה לעניין קבורה?
30/04/2017  |  עו"ד אלון קוחלני  |   מאמרים
שלושה אירועים שהתרחשו בשבוע החולף. הראשון: בית המשפט העליון מודיע שידון רק באפריל 2018 בערעורו של נוחי דנקנר על הרשעתו בעבירות ניירות ערך. השני: שלושה חברי כנסת עותרים לבג"ץ בבקשה למנוע את הדיון בכנסת בחוק תאגיד השידור הציבורי. השלישי: 3,545 איש נבחנים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין.
30/04/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תביעה שהועלתה לאחרונה, לפטר את שדר הרדיו הוותיק אלכס אנסקי מהגשת תוכניתו האישית בגלי צה"ל בגין דברים שהשמיע נגד תורת ישראל, מעלה שאלה אתית תקשורתית כבדת משקל בכל הקשור ליחסי דתיים-חילוניים במדינה.
29/04/2017  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גרוע מיאיר - אביו    חלפו שעות ארוכות עד שלשכתו פרסמה מין הודעה צמחונית-חלבית, שהיא כלום בריבוע ואינה מזכירה לגנאי אפילו את הבן יאיר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
אחרי 7 באוקטובר הדרישה של ראשי מערכת הביטחון שנסמוך עליהם בעיניים עצומות וניתן להם שיק פתוח היא לא לגיטימית    העמדה הזו שהם הכי חכמים והיחידים שיודעים ותמיד צודקים ואנחנו לא מבינים...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il