|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

יעקב וישראל, שאלה של (ה)ז(ד)הות

גלוי לגמרי שבכל מערכות השלטון נראים סימנים לכך שאין להם כל כך חיבור לזהות היהודית שלהם. זה נכון וגלוי במערכת המשפט שאינה מגלה זיקה ליהדות אבל גם במערכת הפוליטית קשה לזהות דבקות בזהות של עם ישראל
29/06/2018  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
בלעם, האתון והמלאך [צילום: ציור: גוסטב ז'אגר]

בפרשת השבוע בלעם מזכיר שוב ושוב את הייחוס של עם ישראל ליעקב-ישראל (במדבר כג): (י) מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב, וּמִסְפָּר אֶת-רֹבַע יִשְׂרָאֵל... (כא) לֹא-הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב, וְלֹא-רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל... והפסוק הידוע מכולם (פרק כד): (ה) מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל. לא ציטטנו את כל הפסוקים שבהם מופיע האזכור הכפול הזה, אבל די בכך לענייננו. דיברנו בעבר על משמעותם של שני שמותיו של יעקב-ישראל והפעם נתייחס לנקודה אחת שנוגעת לימינו. בסוף ימיו, לפני שהוא מזמין את בניו לשמוע את ברכותיו הוא מברך את מנשה ואפרים בני יוסף ומעניק להם את הזכות להיחשב כבניו ממש. אחר כך הוא פונה ליוסף: (כב) וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ, שְׁכֶם אַחַד--עַל-אַחֶיךָ: אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי, בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי.

חרב וקשת הם כלי המלחמה של העולם העתיק; בחרב נלחמים פנים אל פנים, נגד אויב קרוב, והקשת נועדה לפגיעה באויב רחוק. יעקב, שָׁם זה ישראל, מדבר על שני מצבי מלחמה אלו, שלפעמים נאלצים לשלוף את החרב אל מול אויב קרוב ולפעמים די בקשת וחץ כאשר האויב הוא רחוק. כך במלחמה גשמית וכך גם במלחמה רוחנית שהיא השורש למלחמה הגשמית. בלעם כמובן יודע היטב את ההיסטוריה של עם ישראל ואת מורשתו הרוחנית ומהידע הזה שלו נובעות אמירותיו המכוננות. הוא יודע שהעם אשר יצא ממצרים, וגם כל פרט מהפרטים שמרכיבים את העם הזה, נוטה להתנודד בין שתי דרגות רוחניות המאופיינות בשמותיו של ישראל-יעקב אבינו.

דיברנו בעבר אודות ההבדל בין הדרגה הרוחנית של יעקב ובין זו של ישראל על יסוד המבואר בתורת החסידות. בקצרה נזכיר כי הביאור מבוסס על פסוקי המקרא; כאשר הקב"ה מטיל על משה את השליחות להוציא את בני ישראל ממצרים הוא מצווה אותו (שמות ד): (כב) וְאָמַרְתָּ, אֶל-פַּרְעֹה: כֹּה אָמַר ה', בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל. מכאן שהשם ישראל מתייחס למי שהזהות שלו ברורה לו, למי שמתייחס אל ה' כאל אביו וממילא הוא עובד אותו באהבה ובשמחה. אצל הנביאים אנחנו מוצאים בפסוקים רבים את הכפילות הזאת של השמות. הנה למשל (ישעיהו מד): וְעַתָּה שְׁמַע יַעֲקֹב עַבְדִּי וְיִשְׂרָאֵל בָּחַרְתִּי בוֹ. כלומר השם יעקב מאפיין את מי שהזהות שלו אינה ברורה לו, הוא אומנם קשור אל ה', אבל כפוי, כמו עבד.

צריכים להחליט מי אנחנו

בלעם הוא אויב רחוק, בזמן אמת עם ישראל אינו מודע לקיומו אבל הוא עצמו מודע מאוד להבדל הזה שבין יעקב לישראל. כאשר הוא רואה שלא יצליח לפגוע בעם ישראל מרחוק בעזרת הקשת הרוחנית שלו, הקללות שתכנן, כי הם מוגנים בזכות אבותיהם הצדיקים ובזכות הצדיקים החיים שם באותו הזמן, הוא מציע לבלק לפגוע בהם מקרוב, בעזרת פיתויים גשמיים, שליחת בנות מואב להתרועע עם בני ישראל. ואמנם המהלך הזה הצליח לו באשר מי שחש עצמו עבד, כפוי לעשות את רצון ה', נכשל במבחן ברגע האמת והתחבר אל בנות מואב עד כדי היצמדות לעבודה זרה הכי מגעילה. לעומת זאת מי שחש עצמו כבן לקב"ה, דחה את הפיתויים ושמר על דבקותו בה' יתברך.

יוצא שפרשת בלק פורשת בפנינו את הדילמה הרוחנית הנצחית שלנו כעם וגם כיחידים, האם אנחנו יהודים מבחירה – ישראל השמחים ביהדותם, נושאים את דגלה בגאון ומוכנים גם להלחם על זהותם כיהודים, או שמא נקלענו למציאות הזאת שלא בטובתנו ח"ו – יעקב החש כבול ליהדותו. כמובן, התחושה הזאת אינה מונעת בהכרח את דבקותו בה' ח"ו, אבל הדבקות הזאת כרוכה במאמץ כבד ולפעמים נדמה לו שהיא למעלה מכוחותיו ועל כן לא תמיד הוא מוצא בתוכו כוחות להילחם על יהדותו. מה גם שבכניעה לפיתוי למצוא חן בעיני הגויים או הגויות הוא זוכה לתחושה מדומה שהוא חשוב, לפחות בעיניהם. לא הפנים את הקביעה של בלעם: הֶן עָם לְבָדָד - יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם - לֹא יִתְחַשָּׁב.

בדורות האחרונים הדילמה הזאת מלווה את עם ישראל בגלוי כפי שאפשר להבחין די בקלות, ולענ"ד היא זו שניצבת בבסיס ההתנהלות התמוהה של מערכות השלטון אצלנו. שהרי גלוי לגמרי שבכל מערכות השלטון נראים סימנים לכך שאין להם כל כך חיבור לזהות היהודית שלהם. זה נכון וגלוי במערכת המשפט שאינה מגלה זיקה ליהדות אבל גם במערכת הפוליטית קשה לזהות דבקות בזהות של עם ישראל. והכי בעייתי ברובד הגלוי זו המערכת הביטחונית שמושפעת משתי קודמותיה; זו מקדשת את ההכלה, את ההבלגה, את הניסיון לשאת חן בעיני הגוי, ובין לבין מתנתקת המערכת הביטחונית מהאמת המוחלטת שלשמה הוקמה, קדושת החיים של יהודים בכל מחיר ובכל תנאי.

תאריך:  29/06/2018   |   עודכן:  29/06/2018
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יעקב וישראל, שאלה של (ה)ז(ד)הות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמרו: "פתרון שלוש המדינות"1 מנסח גרשון הכהן נוסחת "פלא" חדשה לטיפול במציאות המשבר הישראלי-פלשתיני, שבאופיה מזכירה את סיסמת יוזמת "אוסלו" הזכורה לרע: "עזה ויריחו, תחילה". בדרך כלל מאמריו של הכהן מנוסחים בתמציתיות ובבהירות ועוסקים בצורה ממוקדת במספר מצומצם של נושאים מהותיים מתחום האקטואליה הנזילה שלנו. דומני שהפעם החטיא בבחירת הכיוון והשיטה גם יחד.
28/06/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בעוד כשישה חודשים עתיד הרמטכ"ל גד איזנקוט לפרוש מתפקידו ולהצטרף אל צבא הגימלאים של צה"ל. בזיכרון הקולקטיבי של ישראל לא ייזכר איזנקוט כמפקד צבאי רב עלילות אלא כמי שהיה פוליטיקאי למחצה כאשר כיהן כשלישו הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון וגם זה משהו. איזנקוט התקדם אט אט מתפקיד אחד למשנהו בעיקר בכוח מתכונת הקידום האוטומטי. פקודיו מעולם לא העריצו אותו על עוז רוחו או על תבונתו הצבאית היתרה. הם כיבדו אותו במידה מסוימת כיוון שהיה ראש המטה הכללי.
28/06/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בשלושת החודשים האחרונים מיישמת תנועת החמאס מדיניות חדשה של אלימות מבוקרת כלפי ישראל, שהחליפה את מדיניות הריסון שננקטה על ידה בשלוש וחצי השנים שחלפו מאז מבצע "צוק איתן. למעשה, שלוש שנים וחצי של "הודנה" קטנה. החמאס, כך נראה, מוכן להסתכן בהידרדרות עד כדי עימות נרחב עם ישראל, על-מנת להשיג הסדר עם ישראל שיחלץ את הרצועה מהמצוקה הכלכלית הקשה.
28/06/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
סקר "התקשורת והמגזר" שערך השבועון הדתי-לאומי "בשבע" לרגל גיליון ה-800 נותן פן נוסף על האמון הנמוך שרוחש הציבור הדתי-לאומי לתקשורת הכללית. יותר ויותר חובשי כיפה מתברגים בה, אך לדעת ציבור הקוראים-צופים-מאזינים הסרוג, הם מבטאים רק פן מוגדר מאוד של ערכי הציונות הדתית.
28/06/2018  |  עידן יוסף  |   מאמרים
צום י"ז בתמוז פותח את שלושת השבועות של ימי האבל על הגלות והחורבן. עם חורבן הבית הראשון נקבעו ארבעה צומות: של החודש הרביעי (י"ז בתמוז), החמישי (ט' באב), השביעי (צום גדליה - ג' בתשרי) והעשירי (י' בטבת). צומות אלו מוזכרים בספר זכריה, כאשר העם שואל את הנביא בעת שיבת ציון: "האבכה בחודש החמישי"? (זכריה ז', ג'). צום תשעה באב חל היה גם בימי בית שני, זאת אנו למדים מהמשנה במסכת ראש השנה המציינת את צאתם של השליחים בראש חודש אב (בזמן הבית), מפני הצום (דף י"ח, ע"א). כך גם מובא ברמב"ם בפירושו למשניות.
28/06/2018  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il