|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

סוכות ע"ח

חג האסיף בצל האמונה

הסוכות שבהם הושיב אותנו הקב"ה לא היו צורך קיומי עבורנו, הם היו משהו מעבר, לצורך הנוחות כמעט אפשר לומר מחווה של פינוק ממנו יתברך אלינו
28/09/2018  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

חג הסוכות מכונה בתורה גם "חג האסיף". בפשט הכוונה היא שלקראת עונת הגשמים סיימו כבר לאסוף מהשדות את התבואה ואת הפירות ובימים אלו חוגגים ושמחים בברכה שנתן הקב"ה במעשי ידינו. כך מסביר ה"דעת זקנים" על-פי חז"ל, שעל כן דוקא בחג הזה יש עניין של שמחה. לכאורה זה טוב רק כאשר מדובר בחברה המבוססת על חקלאות אבל הציווי לשמוח בחג הסוכות נאמר לכל יהודי, גם למי שאינו חקלאי, אז במה אנחנו שמחים? מה אספנו שמשמח כל כך? בחסידות מבואר שבחג הזה אנחנו אוספים את כל האורות העליונים שלהם זכינו בחגים הקודמים, ראש השנה ויום כיפור. באותם חגים עצמם היינו במצב נפשי של מרירות על ריחוקנו מהבורא יתברך וזה יצר חסימה.

קצת קשה לשמוח בזמן שעורכים חשבון נפש ומסיקים שיותר מדי התרחקנו מהבורא יתברך. הזוהר הקדוש אומר שבהיותנו בסוכה אנחנו יושבים ב"צלא דמהימנותא" צל האמונה, מאמינים ובטוחים לגמרי שהקב"ה נותן לנו הזדמנות להתחיל מחדש. אבל מדוע זה צל האמונה ולא למשל אור האמונה? מסביר הרב גינזבורג שליט"א כי אומנם האמונה הזאת קיימת אצל כל יהודי אבל לא תמיד זה במודעות שלו, כי לעתים קרובות האמונה קיימת רק בהעלם הנפש. עם זאת, לאחר השיא של חוויית הקירבה לה' ביום כיפור וביחוד בתפילת נעילה, אנחנו מרגישים את אהבת ה' אלינו, אהבה שמתבטאת בנכונותו המתמדת לתת לנו הזדמנות נוספת לתקן את דרכינו ולהתחדש וזה מניע מאוד חזק לשמחה.

ועדיין, הקב"ה נתן לנו שלוש רגלים בשנה, מלבד ראש השנה ויום הכפורים, ובכולם אנחנו מצווים לשמוח; אבל בפסח לא כתובה שמחה בכלל, שלכאורה זה מוזר, כי מה יותר משמח מהשיחרור מבית עבדים? בשבועות כתובה שמחה פעם אחת (דברים טז): [יא] וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ... ודוקא בסוכות חוזר הציווי לשמוח שלוש פעמים (ויקרא כג): [מ] וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם--שִׁבְעַת יָמִים. (דברים טז) [יג] חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ, שִׁבְעַת יָמִים: בְּאָסְפְּךָ--מִגָּרְנְךָ, וּמִיִּקְבֶךָ. [יד] וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ... ...כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ, וְהָיִיתָ, אַךְ שָׂמֵחַ. מסתבר שיש בחג הזה משהו מיוחד שדוקא בו אנחנו אמורים לשמוח.

להקים את סוכת דוד הנופלת

כי לכאורה לא די בהסברים שהבאנו למעלה לעניין השמחה בסוכות. הנימוק החקלאי תופס רק לחקלאים ואסיפת האורות הרי עדיין אינה מורגשת אצל כל יהודי. שהרי כדברי הזוהר, וזה נכון אצל רובנו כידוע, מדובר בצל האמונה ועדיין לא באור האמונה. גם התכנים של החג, היציאה מהבית לסוכת עראי והדגש על אחדות ישראל אומרים לנו שמדובר במסר שהוא אקטואלי במיוחד עבורנו. שהרי את הפסח אנחנו חוגגים לזכר השחרור ממצרים כנ"ל. את שבועות חוגגים לזכר מתן תורה וחידוש קבלתה על ידינו. לזכר מה חוגגים את חג הסוכות? הנה הנימוק בתורה (ויקרא כג): [מג] לְמַעַן, יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם.

חז"ל אומרים ומובא ברש"י שהסוכות האלו היו ענני כבוד שהקיפו את בני ישראל והגנו עליהם מכל הפגעים המצויים במדבר. הכל התחיל ביציאת מצרים כידוע; אלמלא הוציא אותנו הקב"ה משם היינו נטמעים חלילה והוא כמובן לא רצה בזה. קרע לנו את הים והטביע את המצרים בתוכו כדי שנשתכנע שאין עוד ממי לחשוש. לא היה לנו מה לאכול במדבר אז הוא הוריד לנו מן, לחם מן השמים. לא היו מים אז הוא סיפק מים. התגלה אלינו בהר סיני כדי שנפנים את העובדה שהוא בעל הבית על העולם והוא מעורב בכל מה שקורה או לא קורה במציאות. נתן לנו את התורה שכן חברה חייבת שיהיו לה מערכת חוקים כדי שתוכל להתקיים. במלים אחרות, כל מה שקיבלנו עד עכשיו זה צרכים קיומיים.

כשמספקים למישהו את צרכיו הקיומיים, הוא אמור להיות אסיר תודה אבל לא מעבר לכך. לא סביר שזה יביא אותו לשמחה מתפרצת. שמחה עשויה להתפרץ בתגובה למשהו חריג שקיבל, מעבר לצרכים קיומיים. ואכן ענני הכבוד, הסוכות שבהם הושיב אותנו הקב"ה לא היו צורך קיומי עבורנו, הם היו משהו מעבר, לצורך הנוחות. כמעט אפשר לומר מחווה של פינוק ממנו יתברך אלינו. הקב"ה מצווה אותנו לזכור ולהזכיר לעצמנו עובדה זו בכל שנה כי היחס הזה שלו אלינו הוא נצחי ועלינו לזכור זאת. וגם אם לא מבחינים בכך כי הצל חזק מדי, חייבים להאמין ולדעת שזו המציאות האמיתית וזו סיבה טובה מאוד לשמחה. ובע"ה נזכה מיד ממש לשמחת הגאולה כאשר הקב"ה יקים לנו את סוכת דוד הנופלת.

תאריך:  28/09/2018   |   עודכן:  28/09/2018
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שְׁמִירַת אֵמוּנִים
27/09/2018  |  עו"ד אברהם הללי  |   מאמרים
הצהרתו האחרונה של הנשיא טראמפ בעניין "פתרון שתי מדינות" (בלשונו הציורית "אני אוהב את רעיון שתי המדינות") עוררה כצפוי תגובות מימין ומשמאל בסקלה שבין דאגה לשמחה לאיד אך אין מקום לדוגלים ב"פתרון" הזה לשמוח באותה מידה שלמתנגדים אין סיבה לדאוג.
27/09/2018  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בפתיח לסיפור אמנון ותמר (שמואל ב, יג) אנו מתוודעים לדמויות הראשיות: אמנון, תמר - אחות אבשלום, ורעו של אמנון – יונדב בן שִׁמְעָה. שמעה היה אחיו של דוד. הוא מוזכר כבנו השלישי של ישי בסיפור משיחת דוד למלך על-ידי שמואל (שמואל א טז, ט), שם הוא נקרא בשם שַׁמָּה. יונדב, בנו, מתואר על-ידי הסופר המקראי כאִישׁ חָכָם מְאֹד (שמואל ב יג, ג). מעט מאוד דמויות בתנ"ך זוכות לתואר מחייב כל כך של אדם חכם, ביניהן – דוד ואביגיל. על אביגיל מעיד הסופר כי הייתה טוֹבַת-שֶׂכֶל (שמואל א כה, ג). התואר 'חכם' מתייחס, בין היתר, לאדם בעל תחבולות שיש לו כישרון לתכנן תוכניות לתועלתו. בתנ"ך התואר 'רֵעַ' מתפרש לא רק כידיד אלא כשם תואר למשרה נכבדה שבה נשא האיש – יועץ, ידיד, בן-לוויה. מסתבר כי יונדב בן שמעה החכם היה האיש הקרוב ביותר לאמנון, בנו ויורשו של המלך דוד.
27/09/2018  |  אירית יעקב  |   מאמרים
נחמיה שטרסלר, פרשן כלכלי בכיר בהארץ, פרסם ספר "ושלא יעבדו עליכם". בשיחה בטלוויזיה לפני ימים אחדים הוא סיפר אנקדוטה: "פעם, לפני שנים רבות, המשכורות הגבוהות ביותר במשק היו בבנקאות. באותה תקופה שאלתי בנקאי ידוע שהרוויח 300 אלף שקלים לחודש, מה הוא עושה עם כל הכסף הענק הזה, והוא ענה לי: 'על איזה כסף ענק אתה מדבר? בעלי הבית של הבנק עושים ממני צחוק. אני דואג להם לרווחים של מאות מיליונים והם זורקים לי פירורים - אני לא גומר את החודש', התלונן. "'אתה לא גומר את החודש?' נדהמתי, והוא ענה: 'לא גומר את החודש. יש לי בית בסביון והזמנתי פסל חדש של תומרקין לגינה. אשתי רוצה מכונית חדשה, והבת רוצה דירה בשדרות רוטשילד'. שאלתי: 'כמה חסר לך כדי שתוכל להיות מאושר?' והוא אמר: 'חסרים לי עוד 20 אחוזים למשכורת'.
27/09/2018  |  יאיר דקל  |   מאמרים
הפרשות האחרונות בשנה הן גם מהקצרות ביותר. הדבר יוצר אתגר בבית הכנסת בבית הזקנים אליו אני הולך, שכן הרב מנסה לאפשר לכל אחד לזכות בעליה, ואין זה דבר של מה בכך כלל ועיקר.
27/09/2018  |  ארי בוסל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il