|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

(פורים סו) עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד

בסופו של דבר כידוע, המגילה הפכה להיות חלק מן התנ"ך וגם חוגגים את פורים ולא זו בלבד, אלא שכל המועדים בטלים לעתיד לבא וחג הפורים לא יתבטל לעולם דוקא משום שמדובר בנס המלובש בגדרי הטבע, בדיוק כמו אלה שקורים לנו יום יום
13/03/2006  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

כאשר המן בא אל המלך אחשורוש לבקש היתר להשמדת היהודים, טענתו המרכזית היא: (אסתר ג) ח וַיֹּאמֶר הָמָן, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם, וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים, וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם.

אמונים על ההנחה כי המקטרג שלמטה, רק משקף את המקטרג שלמעלה, ניסינו להבין את פשר הקטרוג הזה של המן, נציגו של המקטרג העליון. יֶשְׁנוֹ עַם, למרות כל הצרות והגזירות שנחתו עליו, הוא לא מתבטל; הוא יֶשְׁנוֹ.

אֶחָד, תפקידו של העם הזה בעולם הוא לייצג ולהפיץ את האמונה בא-ל אחד; העם הזה מכונה, כאן לראשונה (פסוק ו): הַיְּהוּדִים. וכמו שהסברנו בעבר, יהודי הוא מי שמודה בה' אחד וכופר בעבודה זרה. שלוש האתיות הראשונות בשם יהודי, הן שלוש האתיות הראשונות משם ה'; האות הרביעית, ה', התפצלה ונהייתה די.

כלומר כשרואים יהודי, צריכים לראות שה' אחד ומלא כל הארץ כבודו. העובדה שיש יהודים בעולם, בהכרח מעידה כי ה' שולט בו, אבל מהיהודים מצפים להתנהגות המשקפת עדות זו. התנהגות כזו לא ראה המקטרג העליון ולכן מציין נציגו, המן, שהעם הזה הוא: מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, היהודים אימצו לעצמם ממנהגי העמים שבתוכם הם חיים ואף נהנו מהסעודה שערך אחשורוש עם כלי המקדש על השולחן. בנסיבות אלו:

וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם. אם אינם משמרים את ההבדל שבינם לבין עמים אחרים, מי צריך אותם בכלל?

לכאורה, טענות צודקות יש לו למקטרג מפי המן, והגזרה נחתמה.
(אסתר ד) א וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר; וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר, וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה.

מרדכי מבין כי העימות האישי שבינו לבין המן, אינו המניע האמיתי לגזרה זו; המן יכול היה לחתור להעלמת מרדכי שעיצבן אותו; העובדה שהמן בחר לטפל בכל היהודים, אומרת שיש כאן משהו עמוק הרבה יותר. לכן נאמר וּמָרְדֳּכַי, יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, הוא לא הסתפק במבט על המעטפת החיצונית ולמעשה, גם לא הגיב למעטפת זו.

כאשר מספרים לאסתר על התנהגותו המשונה של מרדכי, היא שולחת את נאמנה לבקש הסברים. מרדכי מספר לו את החדשות:

ח וְאֶת-פַּתְשֶׁגֶן כְּתָב-הַדָּת אֲשֶׁר-נִתַּן בְּשׁוּשָׁן לְהַשְׁמִידָם, נָתַן לוֹ--לְהַרְאוֹת אֶת-אֶסְתֵּר, וּלְהַגִּיד לָהּ; וּלְצַוּוֹת עָלֶיהָ, לָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ לְהִתְחַנֶּן-לוֹ וּלְבַקֵּשׁ מִלְּפָנָיו--עַל-עַמָּהּ.

אבל זה לא כל כך פשוט; היהודים אולי סומכים על אחותם אשר בבית המלך, אבל יוזמה כזאת עלולה לעלות בחייה בלא שתביא כל תועלת, כי
יא כָּל-עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ וְעַם-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ יֹדְעִים, אֲשֶׁר כָּל-אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא-אֶל-הַמֶּלֶךְ אֶל-הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא-יִקָּרֵא אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית, לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט-לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת-שַׁרְבִיט הַזָּהָב, וְחָיָה;
מרדכי מזכיר לאסתר כי הימצאותה בבית המלך, אינה מבטיחה שגורלה יהיה שונה משל אחיה היהודים:
יג וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי, לְהָשִׁיב אֶל-אֶסְתֵּר: אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים.

הוא גם מזכיר לה כי היהודים הם עם הנצח; היהודים ינצלו עם או בלי עזרתה, אבל כעת אולי אפשר להבין את העובדה שדוקא היא נבחרה למלכה.

יד כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת--רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ; וּמִי יוֹדֵעַ--אִם-לְעֵת כָּזֹאת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת.

הרי לא ברצונה הגיעה אסתר למלכות:
(אסתר ב) ח וַיְהִי, בְּהִשָּׁמַע דְּבַר-הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל-שׁוּשַׁן הַבִּירָה, אֶל-יַד הֵגָי; וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל-בֵּית הַמֶּלֶךְ, אֶל-יַד הֵגַי שֹׁמֵר הַנָּשִׁים.

כל המהלך של איסוף הבתולות לחצר המלך, היה מהלך כפייתי:
ב וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי-הַמֶּלֶךְ, מְשָׁרְתָיו: יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת, טוֹבוֹת מַרְאֶה. ג וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים, בְּכָל-מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ, וְיִקְבְּצוּ אֶת-כָּל-נַעֲרָה-בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל-שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל-בֵּית הַנָּשִׁים, אֶל-יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים; וְנָתוֹן, תַּמְרֻקֵיהֶן. ד וְהַנַּעֲרָה, אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ--תִּמְלֹךְ, תַּחַת וַשְׁתִּי; וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ כֵּן.

אף אחד לא העלה בדעתו לבקש את הסכמת המועמדות לתפקיד. אסתר גם ניסתה להתחמק בדרך אלגנטית:
י לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר, אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ: כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ, אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד.

חשבו שאם לא תגלה, תתבטל מועמדותה, כי מי ירצה מלכה בת בלי שם? בכל זאת היא נבחרה, ועכשיו כבר נראה מובן מדוע ההשגחה העליונה סובבה כך את הדברים: וּמִי יוֹדֵעַ--אִם-לְעֵת כָּזֹאת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת.

מכאן ואילך אסתר היא המובילה את מהלך ההצלה; היא המלכה וגם מתנהגת כך. גם אסתר מבינה שהבעיה נובעת מהעובדה שהיהודים הם: עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, והיא יוזמת מהלך של אחדות:
טו וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר, לְהָשִׁיב אֶל-מָרְדֳּכָי. טז לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן, וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם--גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי, אָצוּם כֵּן; וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת, וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי, אָבָדְתִּי.

קודם כל, כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים, שתהיה אחדות ודוקא מתוך תשובה אל ה'. היא יודעת שמעמדה הדתי עומד להשתנות לתמיד, כי עד עתה היתה אנוסה להיות עם אחשורוש, וכאנוסה, לא נפרדה מיהדותה. כעת במהלך של אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת, זו התאבדות רוחנית עבורה, והיא מודעת לכך: וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי, אָבָדְתִּי.

את ההמשך ודאי מכירים, ומי שלא זוכר, שיקרא את המגילה; תמיד זה מעניין וגם אקטואלי.

השאלה ששואלים רבים היא, מדוע בכלל נכנסה מגילה זו לתנ"ך, מה גם ששם ה' לא נזכר בה אפילו פעם אחת?

(מגילה ז/א) אמר רב שמואל בר יהודה, שלחה להם אסתר לחכמים 'קבעוני לדורות'; שלחו לה, קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות; שלחה להם, כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס.

מדובר על חג הפורים שעדיין לא היה ברור אם ימשיכו לחגוג אותו. ובנוגע למגילה עצמה:

שלחה להם אסתר לחכמים, כתבוני לדורות.

בסופו של דבר כידוע, המגילה הפכה להיות חלק מן התנ"ך וגם חוגגים את פורים. ולא זו בלבד, אלא שכל המועדים בטלים לעתיד לבא וחג הפורים לא יתבטל לעולם; דוקא משום שמדובר בנס המלובש בגדרי הטבע, בדיוק כמו אלה שקורים לנו יום יום.

(רמב"ם הלכות מגילה ב, יח) כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידין ליבטל לימות המשיח חוץ ממגילת אסתר; הרי היא קיימת כחמשה חומשי תורה וכהלכות של תורה שבעל פה שאינן בטלין לעולם. ואע"פ שכל זכרון הצרות יבטל, שנאמר (ישעיה סה): כִּי נִשְׁכְּחוּ הַצָּרוֹת הָרִאשׁנוֹת וְכִי נִסְתְּרוּ מֵעֵינָי: ימי הפורים לא יבטלו, שנאמר (אסתר ט, כח): וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה, לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים, וְזִכְרָם, לֹא-יָסוּף מִזַּרְעָם.

תאריך:  13/03/2006   |   עודכן:  13/03/2006
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עניין השחיתות השלטונית עולה כאחד הנושאים המרכזיים במצעי המפלגות המתמודדות על כסא בכנסת ה- 17, כאשר רוב המפלגות מציעות "מלחמת חורמה" כנגד תופעה זו.
13/03/2006  |  מוטי שפירא  |   מאמרים
כל המפלגות הולכות יחד ובמרצ לליכוד השורות וּלהשקיע עבודה במטרה לצעוד קדימה אל היום הבהיר שיביא עלינו רעם. אנחנו יכולים לבחור כמיטב הבנתנו, אבל זוהי מערכת בחירות כפויה, לא נכונה, ויותר מכל - אין לה שום ערך!
13/03/2006  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
החצר האחורית של החברה, היא ממלכת הסחי של אלה הקרויים "חלכאים ונדכאים". משוטטים בה: מסכנים, עניים, מופרעים, זונות, נרקומנים, הומלסים, ועברייני צעצוע. האנשים האלה, הם היחידים שחיים באמת ב"מיץ של הזבל". מדלל הארץ, מלאך המוות, בטרם יצא לעבודת יומו, יתחיל את הבוקר, בשתיית קפה באחת הפינות בחצר האחורית.
13/03/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
סקרי הבחירות של הימים האחרונים המתפרסמים בעיתונות מדווחים על כך כי אחוז הבוחרים שלא החליטו או "המתלבטים" הוא גבוה יחסית ועומד על 20% לערך. הסוקרים מנסים לפענח את הרגלי ההצבעה של מתלבטים אלו, בין השאר באמצעות שאלות נוספות, דפוסי הצבעה קודמים וכד'. חישובים אלו מניחים שמי שמודיע לסוקר שהוא יודע למי הוא מתכוון להצביע, אכן יודע בוודאות עבור מי הוא מתכוון להצביע.
13/03/2006  |  ד"ר אשר בלס  |   מאמרים
משק חקלאי הכולל דירת מגורים וחלקת קרקע שניתן לבנות עליה - כיצד יש להתייחס לכך לצורכי קבלת פטור לפי סעיף 49(א) לחוק מיסוי מקרקעין - האם בדירת מגורים עסקינן, שיש לה זכויות בנייה שטרם נוצלו, או שמא המדובר הוא בשתי יחידות נפרדות שאחת מהן היא דירת מגורים והשניה קרקע?
13/03/2006  |  עו"ד ורו"ח ארז שגיב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il