|   15:07:40
  הרצל ובלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

סדר ט"ו בשבט

בשנים האחרונות הולכת וצוברת תאוצה חגיגה שלא חגגנו בעבר: חגיגת סדר ט"ו בשבט. אנו עצמנו חיברנו סדר ט"ו בשבט שהוא שילוב של ישן וחדש והוא נחגג כל שנה בקרב קבוצת סופרים. זוהי מסורת ארצישראלית ישנה שמתחדשת בימינו, ואנו שמחים על התחדשותה
07/01/2007  |   הרצל ובלפור חקק   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

עץ הספירות של אברהם אררה

מה מקורו של החג ומה משמעותו של הסדר?

ט"ו בשבט הוא אחד מתוך 365 ימים בשנה, ובשום מקום במקרא ובמשנה לא הוגדר מעמדו כיום חג. לא קרה בו שום אירוע היסטורי יוצא דופן, לא היה בו מאבק על זהותו של העם, לא נקבעו שום הלכות לחיי היומיום של מועד זה.

ובכל זאת, עבר יום ט"ו בשבט תהליך של פריצה מן החולין אל מעמד של חג, שקיבל משמעויות חדשות עם השנים. היום נחשב ט"ו בשבט חג של הצומח הארץ ישראלי, חג של ההשתרשות בקרקע. היום זהו חג שכולו ישראלי, וכולנו מצווים לאכול מפירותיה של ארץ ישראל. זהו חג של הצומח, אך גם של האדם, שהרי נאמר כבר "כי האדם עץ השדה" (דברים).

במקרא אין זכר לקיומו של ט"ו בשבט. במשנה במסכת ראש השנה, פרק א' משנה א', מונה המשנה ארבעה ראשי שנה: ראש השנה למלכים, ראש השנה למעשר בהמה, ראש השנה לשנים וראש השנה לאילן. בעניין זה של ראש השנה לאילן היתה מחלוקת בין בית שמאי לבית הלל. בית שמאי קבעו את המועד באחד בשבט ובית הלל בחמישה עשר בשבט, וכידוע הלכה כבית הלל.

מאז נקרא החג במקורות יום חמישה עשר, ורק עם הזמן הוא קיבל את הנוטריקון המקצר: ט"ו בשבט. ובכל זאת, מעמד של ראש שנה לאילן עדיין לא הופך את היום הזה ליום של חג.

קבעו מועד בשנה שממנו סופרים את ימי המלכים והרגלים, קבעו מועד שממנו ספרו הפרשת מעשר בהמה, מועד שממנו סופרים את השנה העברית ואת השמיטה והיובל. ומועד מיוחד שהוא ט"ו בשבט שנוגע למסים ששולמו מפירות האילן: זה היה היום הקובע לפתיחת שנת המס החדשה. והרמב"ם מחזק זאת: "אין תורמים מפירות שנה זו על פירות שנה שעברה" (משנה תורה, זרעים, הלכות מעשרות, ה', י"א).

והנה, יום שכביכול נועד להיות יום מינהלי הפך להיות יום של חג. מתברר שהשם "ראש השנה לאילן" נתפס כשם טעון מאוד. איזה חג אפשר לייצר מראש השנה למעשר בהמה? אבל שם כמו "ראש השנה לאילן" מתקשר מיד לפסוק "כי האדם עץ השדה" וכמובן לעץ הדעת ועץ החיים ולכל המקורות והפסוקים על עצים.

ואכן נמצאו שני פיוטים עתיקים מן המאה העשירית בגניזה הקהירית, שבהם כותב הפיוט מביע דאגה לגורל האילנות. עדות למנהג של אכילת פירות בט"ו בשבט מופיע לראשונה בספרו של רבי יששכר אבן סוסאן ממרוקו שחי בצפת במאה השש עשרה. בספרו "עיבור השנים" הוא כותב: "ראש השנה לאילנות... נוהגים להרבות בו במיני פירות אילנות לכבוד שמו של היום".

לא ברור בוודאות אם המנהג של אכילת פירות ארץ ישראל התפתח לראשונה בארץ או בגולה, אבל במאה השבע עשרה רווח המנהג גם בארץ וגם בגולה וביטא כמיהה חזקה לארץ ולימים שבהם ישב העם בארצו.

וכאן אנו מגיעים להפיכת יום ט"ו בשבט מיום של אכילת פירות ליום של תיקון מיסטי קבלי. במאה השש עשרה התחזק היישוב היהודי בצפת בעלייה של יוצאי ספרד ופורטוגל. המקובלים, ובראשם האר"י, הנהיגו אכילת פירות הארץ כביטוי לזירוז הגאולה. הספר הראשון שנותן עדות ברורה של סדר ביום זה הוא הספר "חמדת ימים". לא ברור מי כתב אותו, אך הוא כולל תיקונים שונים לימי חג ומועד במהלך השנה ,ובין השאר נכלל בו סדר ט"ו בשבט, שנקרא "פרי עץ הדר". הספר "חמדת ימים" הופיע בדפוס לראשונה באיזמיר ב-1731 והמביא לבית הדפוס היה ר' יעקב בר יום טוב אלגאזי מאיזמיר, שמצא את כתב היד בהיותו בצפת ולא הצליח לאתר את שם מחברו.

הסדר "פרי עץ הדר" הנכלל ב"חמדת ימים" כוללת 30 מיני פירות ( על-פי דבריו של המקובל ר' חיים ויטאל, תלמידו של האר"י). הסדר נע על ציר של שלושה עולמות מתוך ארבעת העולמות בקבלה, והסיווג של הפירות לפי סדר העולמות נעשה גם הוא על-פי דברי ר' חיים ויטאל:

א. עולם העשייה- המסומל בסדר בפירות הנקלפים שתוכם נאכל (כגון שקדים ואגוזים).
ב. עולם היצירה- המסומל בסדר בפירות שקליפתם החיצונית נאכלת ותוכם נזרק (כגון הזיתים והתמרים).
ג. עולם הבריאה- המסומל בסדר בפירות שנאכלים בשלימות, הן הקליפה והן התוך (כגון תאנים וענבים).

הסדר נבנה כסדר מקביל לסדר פסח, וגם כאן נכללו ארבע כוסות יין. אלא שכאן שילבו שני סוגי יין: יין אדום ויין לבן. בכל שלב שתו כוס בצבע אחר. הכוס הראשונה כולה יין לבן (המסמלת את הטבע הרדום), הכוס השנייה רובה יין לבן ומיעוטה אדום (סמל לצמיחה המתעוררת), הכוס השלישית מחציתה לבן ומחציתה אדום (סמל למאבק בטבע בין ימות הקור והגשמים לימות האביב וחמה) והכוס הרביעית כולה יין אדום (סמל להתגברות האביב והפריחה על הקור).

חילופי הצבעים מבשרים, אפוא, את חילופי עונות השנה בטבע. המשמעות המיסטית של הסדר היתה להוסיף כוח תעצומות לטבע ולאילנות, כדי שהצמיחה בטבע הארץ ישראלי לא תיפסק. התפיסה היתה שהצמיחה תבשר את סופה של הגלות ואת ראשית הגאולה. כזכור, הרמב"ן ציין זאת כבר בפירושו לויקרא כ"ו לפסוק "ושממו עליה אויביכם". לדבריו, שום עם זר שיכבוש את הארץ לא יוכל להצמיחה, ורק כשתבוא גאולתם של ישראל, תפרח הארץ שוב. ואכן, סופו של סדר ט"ו בשבט כולל את הפסוקים הבאים: "יהי רצון מלפניך, שבכוח סגולת אכילת הפירות יתמלאו האילנות מעוז שפע הוד לשוב שנית להגדילם ולהצמיחם מראש השנה ועד אחרית השנה, לטובה ולברכה, לחיים טובים ולשלום".

סדר ט"ו בשבט התפשט בכל קהילות ישראל. ידוע לנו מעדות של אימנו סעידה, שסבא שלה חכם ציון חבשה, שהיה אב בית דין בקהילת בגדד, שמדי שנה היה דואג לקבל מארץ ישראל 30 מיני פירות ומקיים מצוות החג לפי הסדר של המקובלים בספר חמדת ימים. ובכל עדה נוספו מנהגים האופיינים לאותה עדה, וכן גם פיוטים מיוחדים. בקהילת בגדד נוהגים לשיר את הפיוט "אז ירנן עץ היערים" שכתב הבן איש חי ר' יוסף חיים זצ"ל. וכך נהג אבינו מדי שנה בחג זה.

מפנה נוסף קרה לחג ט"ו בשבט עם שגשוגה של התנועה הציונית ועם העליות השונות לארץ בטרם הקמת המדינה. הארץ ברובה היתה שוממה, ואחת המשימות של החלוצים היתה לנטוע בארץ ולייער אותה. אבל עדיין משימה זו לא נקשרה לט"ו בשבט דווקא.

ב-1884 ידוע לנו על נטיעות בט"ו בשבט במושבה יסוד המעלה. ב-1890, וליתר דיוק בט"ו בשבט תר"ן יזם מנהל בית הספר בזכרון יעקב, זאב יעבץ, טקס נטיעות והוא הציע שמכאן ואילך יהפוך ט"ו בשבט לחג של נטיעות בארץ המתחדשת. ב-1908 חלה תפנית: בכנס של הסתדרות המורים בזכרון יעקב הוחלט באופן ממסדי להפוך את יום ט"ו בשבט ליום של נטיעות.

היום הופך הנוהג לחוג את סדר ט"ו בשבט כמנהג המקובלים בצפת בצירוף קטעי ספרות ושירים ארצישראלים מנהג נפוץ מאוד, וכאמור גם אנו חוגגים זאת על-פי סדר ט"ו בשבט שחיברנו שנינו. אנו מגלים בשנים האחרונות נהייה אחר נוסח סדר ט"ו בשבט, ואנו שמחים להעמיד את נוסח הסדר שחיברנו (בשילוב קטעי שירים ארצישראלים) לרשות הציבור.

הציונות נתנה ממד חדש ומיוחד לחג ט"ו בשבט: חג ההשתרשות בקרקע, חג האהבה לטבע ולארץ. הציונות החזירה אותנו לכאן ומימשה את חלום שיבת ציון שחזו הנביאים. באנו לכאן כדי לבנות ולהיבנות, באנו כדי לפרוח ולהשתרש כאן, כי אין מקום אחר ליהודים עלי אדמות.

תאריך:  07/01/2007   |   עודכן:  07/01/2007
הרצל ובלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סדר ט"ו בשבט
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב לחמי
15/01/07 00:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבוא
07/01/2007  |  טל ימפולסקי  |   מאמרים
אם זה הוא, מה זה אומר עלינו? ואם זה לא הוא - מה זה אומר? האם זה הוא? רק הוא יודע. אפל וחידתי, בלתי מפוענח, תלוי הרצח של תאיר ראדה על וו - או זיז - דק, עמום, נסתר, מייסר.
07/01/2007  |  אברהם שרון  |   מאמרים
שמעתי את ההספדים עלי, מה אני אגיד לכם - צחקתי. מה, הייתי כזה נפלא? וואלה לא ידעתי. אני דווקא זוכר את עצמי מניאק לא קטן. גם אני, כמו רוב החבר'ה, הייתי בליין חרמן, פה ושם דפקתי ג'וינט, נהגתי חזרה הביתה מבילוי כשאני קצת שיכור, ואפילו לכלכתי על כמה בחורות, כנקמה על מה שעשתה לי ריטה שכינויה היה "(ש)ריטה לין". ולמרות כל אלה, אני מוצא את עצמי ב... גן-עדן.
07/01/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
תוקף אליקים העצני במאמרו "שתיקת הכבשים", מאמר נוסף בשורה ארוכה של מאמרים דומים, את מי שדעתו שונה מדעתו של העצני, ומכנהו " משנאיה מבפנים" ומתארו ככבש או כנגוע בתסביכי אשמה. אעזר גם אני בדימוי של בעלי חיים: איזהו כלב נבחן - הקטן והפחדן, כלבים גדולים הם בעלי ביטחון עצמי, ואינם מגיבים לכל גירוי חולף.
07/01/2007  |  איתן גנור   |   מאמרים
בשבוע שעבר ספג תחום המיסוי, המצטייר כאפרורי בדרך כלל, מכה קשה. הטלטלה אינה רק מנת חלקם של בכירי רשות המיסים ופקידיה: היא הצליחה לתת אותותיה גם בעורכי הדין המתמודדים מדי יום ביומו מול הרשות.
07/01/2007  |  אתי אפללו   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il