יתכן מאוד, שלאור ההתלהמות סביב דוח וינוגרד בימים אלה והדרישות וההפגנות הבלתי פוסקות להתפטרות ראש הממשלה אהוד אולמרט, בחלקם גם משיקולים פוליטיים ואופוזיונרים, אומנם לא אהיה פופולרי בדעתי זו, שכרגע היא דעת מיעוט. אך יש להסתכל על דרישות ההתפטרות הנוקבות הללו גם מזווית אחרת ושונה, כאשר כמובן טובת המדינה לנגד עינינו.
אמנם על-פי סקר ידיעות אחרונות וד"ר מינה צמח (2 במאי) 65% מהנסקרים "קבעו כי אולמרט צריך ללכת", אך זה היה למחרת פרסום הדוח. כמו כן, ראינו גם בעבר שלא תמיד הסקרים משקפים את המצב לאשורו, וביום שבו הבוחר יעמוד לבדו מאחורי פרגוד הקלפי, הוא יחשוב פעמיים למי לתת את קולו.
אמנה אחת לאחת את הסיבות מדוע אולמרט לא צריך להתפטר כעת:
1. ועדת וינוגרד לא פרסמה מסקנות אישיות ובפרט, לא באופן פסקני. לוועדה מנדט ויכולת לעשות כן, אך היא בחרה שלא. יתכן ותעשה זאת בדוח הסופי ויתכן שלא. במקרה כזה, מדוע על אולמרט למהר ולהתפטר? ימתין נא לדוח הסופי, ועד אז יעשה עם ממשלתו הכול כדי לתקן את הליקויים שנמצאו בדוח הביניים.
2. גם לדעת מבקרת המדינה לשעבר, המכובדת לכל הדעות, מרים בן פורת (כך פורסם), הוועדה חרגה מסמכותה בכך שלא שלחה מכתבי אזהרה למופיעים מולה. ולכן, אם היתה פרשנות כזו או אחרת מדוח הביניים שאולמרט צריך להתפטר, אין תוקף משפטי למסקנות אישיות כאלה שנתקבלו בהליך לא תקין (היעדר מכתבי האזהרה).
3. אולמרט כבר הודה שהוא לוקח אחריות על משגים שנעשו, אך הוא ולא אחר גם קיבל אור ירוק מהוועדה ליישם את מסקנותיה. ואכן הוא כבר הקים ועדת היגוי ליישום לקחי דוח ביניים. במקרה של התפטרות,אם יתפטר, ועדת ההיגוי תתקשה לתפקד, לפחות זמנית.
4. בישיבת הממשלה הגורלית על פרוץ המלחמה השתתפו גם שני שרי ביטחון לשעבר וחברי הממשלה כולה, הרי גם הם נושאים באחריות. ומדוע שאולמרט יתפטר, אם אין בכוונת שותפיו לעשות כן? ומדוע אולמרט נדרש להסיק מסקנות על אחריות ההנהגה הקודמת משנת 2000? הרי הוא לא היה שם וחלק ניכר מהדוח מדבר גם על כך.
5. אין מחלוקת על כך, שהחלטה על היציאה לתקיפת מעוזי החיזבאללה, נהנתה מקונצנזוס רחב ביותר, הן בממשלה - שההחלטה בה התקבלה פה אחד - והן בכנסת, שקיבלה את הודעת ראש הממשלה להגיב בעוצמה על חטיפת שני החיילים ללא כל התנגדות, כולל מצד רוב סיעות האופוזיציה. התקשורת בזמנו שידרה אהדה להכרעה אף היא. כלומר, תמיכה מלאה בתהליך דמוקרטי בשלמותו. צודק טומי לפיד, שר משפטים לשעבר, בטענתו, שקיימת בעיה בכך שהוועדה מטילה דופי בהחלטה דמוקרטית שנתקבלה כחוק.
5. אנו צריכים להיות דבקים בעיקרון המתנגד לתרבות של עריפת ראשים. לא עומדים אצלנו בתור מנהיגים שמתאימים כרגע להיות ראשי ממשלה מושלמים. אנחנו ארץ אוכלת מנהיגיה - החל מבן-גוריון וכלה בנתניהו וברק - רבים סיימו את תפקיד ראש הממשלה במפח נפש. צריך לעצור את הסחרחרה. גם כך חסרה לנו מאוד יציבות שלטונית.
6. סוד גלוי הוא, שאם בעקבות מלחמת קדש או מלחמת ששת הימים או מלחמת לבנון הראשונה, היתה קמה ועדה כדוגמת ועדת וינוגרד, וחוקרת באותה רצינות, חריפות ויסודיות את התנהלות הממשלות במלחמות אלו - אין ספק שזו לא היתה שעתם היפה (בלשון המעטה) של ראשי הממשלה שהנהיגו את המדינה באותן מערכות, קרי דוד בן-גוריון, אשכול ומנחם בגין. ועדה חוקרת תגלה באופן טבעי כשלים ופגמים, ויתכן מאד שפני ההיסטוריה היו שונים לו היו חוקרים מלחמות אלו.
7. נכונותו של אולמרט ללמוד את דוח הביניים של הוועדה, להקים ועדת הגוי להפקת לקחים בראשות הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, אומרת דרשני. רק מי שחווה על בשרו מלחמה בתפקיד ראש ממשלה וחי את ועדת וינוגרד, יכול לתקן את הליקויים טוב יותר מאשר כל ראש ממשלה חדש אחר. והראו לנו מנהיגים שאינם חפים ממשגים.
8. מורי בחיים למדוני כי "בפני ניסיון תכרע ברך" ו"אין חכם כבעל ניסיון". זה נכון גם במקרה של אולמרט. בנוסף לכך אנו יודעים שמי ששגה או כשל פעם אחת (ומי שעושה קרוב לוודאי שגם טועה) בבואו לבצע את המשימה פעם נוספת, סביר מאוד כי יעשה אותה טוב יותר כי ידע ממה להיזהר, כמי שהיה כבר במצב זה. וזאת, בתנאי שהוא רוצה ללמוד ולתקן. מהתנהלותו של אהוד אולמרט נוצר רושם שהוא בהחלט מחזיק בתפיסה זו כעת יותר מתמיד.
9. כלי התקשורת בעולם הערבי העוין הסובב אותנו חוגגים בכל המרץ את דוח וינוגרד. התפטרות ראש הממשלה ו/או ממשלת ישראל בעקבות מלחמת לבנון השנייה כמוה כהודאה בכישלון ותספק להם הוכחה לכישלוננו במלחמה וחיזוק תחושת הניצחון אצלם. פסטיבל חגיגות ניצחון המוניות מצד החיזבאללה, בצד האדרת כבודו וכוחו כוחו של נסראללה, אותו בכל מאודנו רצינו לחסל, יחזקו את אמונתם של אויבינו, שבמערכה הבאה הם ינצחו. ביטחון עצמי כזה אף עלול לגרום להם להקדים את המערכה הבאה לימי חולשתנו אלו.
10. איתרע מזלו של ראש הממשלה אולמרט, שנקלע למלחמה זו, שאינה בתחום מומחיותו. ולכן, זו טרגדיה אישית שלו. אך עם זאת העולה מדוח וינוגרד מעיד עליו, שהוא איש נבון, פיקח ומוכשר, בעל ניסיון פוליטי ממושך יותר מאשר אחרים, בעלת יכולת התבטאות מעולה, אינטליגנט ובקי בהליכות עולם, ויכול היה לקנות את עולמו חרף היותו נרדף על-ידי מבקר המדינה, בצדק או שלא בצדק (וזאת נדע מאוחר יותר). אין לנו עודף במנהיגים כאלה.
11. התפטרות ראש הממשלה והממשלה כולה תכניס את המדינה לשיתוק ולקלחת בחירות שתוצאותיה אינן ידועות מראש, ובסופה תקום ממשלה חדשה שלא בטוח שתהיה טובה יותר, או בעלת ניסיון רב יותר ושתוכל להחזיק מעמד כקודמותיה. לא זה מה שחסר לנו בתקופה זו נוכח היום האיומים מאירן, מסוריה ומהחמאס, שנערך לקראת עימות נוסף בדרום.
12.חשוב מאוד להדגיש שלא הכל שחור וכשלון. נהפוך הוא, במלחמה זו יש גם הישגים מדיניים וצבאיים ולמשל: החלטת מועצת הביטחון מס' 1701 טובה למדינה. כוח רב-לאומי אפקטיבי יושב בדרום לבנון, יש פיקוח על פעולות החיזבאללה. האחרון יצא מוכה וחבול עם אבידות מרובות, ואולץ לסגת צפונה מהליטני, קו ביצוריו לא נראה סמוך לגבולנו הצפוני, קיבלנו תמיכה על מאבקנו מרוב מדינות העולם - כל זה לא היה קודם.
ומה עכשיו?
כאזרח, הייתי משאיר את הממשלה הזו על כנה לפחות עד הגשת הדוח הסופי של ועדת וינוגרד. זאת, בד בבד עם שינויים מיניסטריאליים מתבקשים כמו החלפת שר הביטחון, והיערכות לתיקון מהיר ויעיל של הליקויים עליהם מצביע דוח הביניים של ועדת וינוגרד. עם קבלת הדוח הסופי של הוועדה, ראוי לעשות הערכת מצב מחודשת. כל מעשה שלא במחשבה תחילה עשוי "לשפוך את המים עם התינוק".
אילו הייתי יועצו של אולמרט, הייתי מייעץ לו לפעול בדחיפות ובמרץ להקמת ממשלת אחדות לאומית, כדי לקדם את ההתמודדות עם הסכנות הביטחוניות של מדינת ישראל.