|   15:07:40
  אברהם פריד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הטור של פריצי

על חברי המתנ"ס של רחביה על ביניש שהסבירה את עצמה מצוין על האשליה של תושבי שדרות ועל מחקר הקשישים ולכבוד שרת החינוך - משהו על השלמת פערים בחינוך ועוד
24/08/2007  |   אברהם פריד   |   מאמרים   |   תגובות

ביניש התראיינה וסיפרה שהיא מעוניינת בהקמת ערכאת ערעור נוספת, אם נפרדת ואם כמחלקה של העליון, שבה יהיו 3-4 הרכבים שיורכבו משופטים בכירים "שיחסלו את הערעורים, שהפכו להיות חלק גדול מהעבודה בעליון". אומנם שר המשפטים הציע להגדיל את מספר שופטי העליון, אבל זה לא מקובל עליה כי "אם בית המשפט יספיק יותר, יהיו יותר תיקים". אין כמו הראיון הזה עם ביניש בכדי להעיד עד כמה היא מקור הבעיה.

אנו לא צריכים שופטים "שיחסלו את הערעורים" אלא שופטים שישמעו את הערעורים וישפטו בהם. תפקידו העיקרי והחשוב ביותר של ביהמ"ש העליון הוא לשמוע ערעורים. זה מה שצריך להיות עיקר עבודתו ולאו דווקא העיסוק בבג"צים, שחלקם נידונים בהרחבה יתרה רק בגלל שהם שעושים כותרות עיתונאיות. "חיסול" סיטונאי של הערעורים, בדחייתם בלי שום עיון ודיון רציני (בשיטת "נחה דעתנו") כפי שקורה בשנים האחרונות, הוא חלק מהסיבה לירידת אמון הציבור בבתי המשפט ובכללם בעליון. כשאזרחים מגיעים לדיון בעליון כל אחד אומנם ניצב שם לבדו, אבל ככל שעובר הזמן יותר ויותר אנשים מגלים שהדיונים בעליון הם לעיתים שטחיים וחפוזים ושהשופטים לעיתים אפילו אינם מכירים את התיק בו הם דנים. לכן אין גם ביקורת משפטית אמיתית על השופטים מהערכאות דלמטה. יותר ממה שביניש הקרינה כאן בורות לגבי תפקיד וחובות בית המשפט שהיא נשיאתו, היא הפגינה כאן שחצנות , כוחנות וזלזול בציבור.

מה זה ההתנגדות להוספת שופטים בעליון כי "אם בית המשפט יספיק יותר יהיו יותר תיקים"? וכי אנשים הולכים לבית המשפט בתור שעשוע? את מעכבת דיונים בבית המשפט העליון כדי שהיה תור ארוך ואז כל האזרחים "הטורדנים" יתייאשו וילכו הביתה? אין כמו הביטויים וההסברים של נשיאת ביהמ"ש העליון מפיה שלה בכדי להוכיח למה מלכתחילה אסור היה למנות פרקליטת מדינה כוחנית לנשיאת בית המשפט העליון.

האצילות מחייבת

פקחי משרד התמ"ת גילו כי חנויות רבות ברמת השרון אינן מצמידות תווית מחיר למוצרים. החנויות חטפו דוחות אבל עדין לא שמו מחירים.

בעל חנות בגדים אחד הסביר לי כי בגלל היבוא הזול מסין, הורדת המכסים והוזלת עלויות היצור המחירים ירדו עד כדי כך, שכאשר הוא שם בחלון הראווה את המחירים, הנשים ברמת השרון פוחדות להכנס לחנותו מהחשש והבושה שמישהי מחברותיהן תחשובנה שהן נכנסות לחנות של מוצרים זולים.

הזכות לחינוך

בתשובה לעתירה הדורשת ממנה להפסיק לממן מוסדות חינוך חרדים שלא מקיימים את "תוכנית הליבה" (לימודי חשבון ואנגלית בסיסיים) מכינה שרת החינוך תשובה לבג"צ עם ההודעה שהיא שוקלת חוק שיאפשר לכל אדם שלא למד 12 שנים להשלים בעתיד השכלתו ע"ח המדינה, עד גיל 30. בכך, לטענתה, יינתן מענה לבעיה שאם יום אחד יקום במקרה איזה חרדי שירצה ללכת לעבוד ויגלה שנדרשת לו גם השכלה, הוא יוכל להשלים אותה.

התשובה מטומטמת, למרות שהאפשרות להצטרף פתאום בגיל 30 לכיתה של שביעיסטיות תוססות בגימנסיה יכולה לשמש תמריץ לא רע להרבה אברכים להחליף מסלול. ואז נזכרתי:

לאחר מלחמת העולם השניה חוקקה גרמניה תקנה הקובעת שכל מי שבגלל המלחמה לא ניצל מלוא זכותו לחינוך ממלכתי, יהיה רשאי להשלים אותו בכל עת שיחפוץ. בקיץ 1988 ישב עו"ד יואכים וולף, ד"ר למשפטים מפרנקפורט, עם כמה חברים במרתף הבירה העירוני ונזכר שבגלל המלחמה הוא לא הלך בזמנו לגן ילדים. למחרת הוציא ממשרדו המפואר מכתב רשמי לרשויות , בו דרש לממש זכותו לפי תקנה פדרלית מס'.... להצטרף לגן הילדים וחתם בכבוד רב, יואכים וולף, עו"ד וד"ר למשפטים. אתם לא מכירים את הרשויות בגרמניה והן לא מכירות את חוש ההומור. לא חלף שבוע ונתקבל מכתב תשובה רשמי שזו לשונו: "עו"ד וד"ר יואכים היקר. קיבלנו את מכתבך ואכן אתה צודק שלפי תקנה מס'....... אתה עדין זכאי ללכת ע"ח המדינה לגן הילדים הקרוב לבית מגוריך. יחד עם זאת, כידוע לך תקנה מס' ........ מחייבת את ההורים להודיע לרשות המקומית מיד עם לידת הילד אם ברצונם לרשום אותו בעתיד לגן הילדים המקומי, וזאת כדי שהרשויות תוכלנה להיערך מראש להקמת גנים ומוסדות חינוך כנדרש. בדקנו, ומסתבר שהוריך לא שלחו אלינו בזמנו כל הודעה על רצונם לרשום אותך לגן עירוני. יחד עם זאת, אנו מוכנים לראות את מכתבך הנוכחי כהודעה המתחייבת, ואנו שמחים להודיעך כי רשמנו אותך ונסדיר את כל הנדרש עד המועד. אתה מתבקש להתייצב בעוד 5 שנים בגן הילדים הממלכתי ברחוב מכסימיליאן 12, פרנקפורט. הגב' אולריקה מנהיים מנהלת הגן קיבלה כבר הודעה על בואך הצפוי ומצורפת בזאת רשימת הביגוד והחפצים שאתה מתבקש להביא עימך לגן, יחד עם פנקס החיסונים. בכבוד רב ד"ר א. רייפ, מנהל מחלקת הרישום. עיריית פרנקפרט. שווה ללמוד.

יועץ רווחה פלשתיני

רני לובנשטיין, שהיה יועץ מנכ"ל משרד האוצר, השתתף בכינוס שנתקיים בארה"ב ושם יעץ לפלשתינים של הפתח להקים מערך רווחה ולפתח מדיניות סעד כדי שהם יוכלו לנצח את החמאס בבחירות.

לא בטוח שזה עיסקנו או תפקידנו לשמש לפתח כיועצי בחירות או שחכם מצידנו להתערב ולבחוש במאבקי השלטון הפנימיים של הפלשתינים.

למי שלא זוכר, ככה הרי התחלנו את ההסתבכות שלנו בלבנון הראשונה, שם גם שלחנו נגמ"שים של צה"ל לאסוף את חברי הפרלמנט הלבנונים לישיבה בה הם אולצו להרים אצבעות בעד בחירת הנשיא, שהודות לתמיכתנו בו הודח שבוע אחר כך, גם כן בהרמת אצבעות (נפץ).

אבל אם הפלשתינים רוצים דווקא יועץ ישראלי, בבקשה. רק שישקלו טוב. כי התוצאה הפוליטית היחידה שמובטחת להם ממדיניות רווחה בסגנון יועצי האוצר הישראלי, זה שגם אצלם תקום בסוף מפלגת גימלאים.

מונע אלרגיה

פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית היה שותף לצוות מדענים בינלאומי שערכו מחקר חשוב וגילו שצמח הקנביס יכול להקל על תגובות אלרגיות בעור.

ההסבר הכימי-ביולוגי הוא ארוך, אך בעיקרון העכברים שטופלו ב-THC (החומר הפעיל בקנביס) גילו חסינות מאלרגיה.

בשביל זה צריך מחקר בינלאומי? כבר שנים שהחברה טוענים שאם מגלגלים בנייר או בנרגילה 2 מנות של THC, אפשר לצפות בדיווח טלוויזיוני ישיר מישיבות הכנסת והממשלה ואפילו לראות את אהוד ברק ורוחמה אברהם מתראיינים, בלי לקבל מזה פריחה. למרות שזה תלוי במינון, כי החברה מעידים כשכאשר הטלוויזיה מעלה למסך גם את זהבה גלאון, אז מול רצף שכזה אפילו החומר הזה כבר לא מספיק.

עיירה באשליות

דגם למציאות הישראלית: 7 שנים תחת קאסאמים, המדינה מתפלספת בבג"צ על עובי הטיח שיימרח על קירות בתי הספר, אבל הטמבלים משדרות עדין חושבים שהם דגניה שמגינה על המדינה ומדברים אליה ברגש בכל בוקר ברדיו. כאילו שמישהו בירושלים מקשיב להם.

אז זו האמת: רוב תושבי המדינה אפילו לא יודעים איך מגיעים לשדרות ולממשלת ישראל אין את המנהיגות הנדרשת כדי לקבל החלטה שמהיכן שיורים על אזרחי ישראל, אז במקום לעסוק בויכוח על זהות הפלג הפוליטי שאחראי לירי, יופעל בתגובה כח אש בלתי מוגבל ובלתי מרוסן, כמו שצריך להפעיל אם רוצים ללמד לקח בלתי נשכח. ושיעסקו אח"כ אחרים בזיהוי 5,000 או 10,000 הגופות שיצטברו בצד השני ובמיונן לפי הפלגים המתאימים.

אחרי פעמיים של תגובה כזו, למרות אי הנעימות הקשה בתקשורת העולמית ובעיתון הארץ, מובטח שבשנים הבאות עזה לא תירה יותר טילים על שדרות. אפילו לא קפצון. בסוף אנו הרי נעשה זאת, אבל רק אחרי שבתי הזיקוק או תחנת החשמל באשדוד יעלו באש מאיזה קסאם. אבל שדרות כנראה לא שווה התייחסות. צאו מהאשליות חברה. אתם לא דגניה. אתם פשוט טיפשים.

קיץ במתנ"ס רחביה

זמיר, דורנר וחשין, 3 שופטים לשעבר בביהמ"ש העליון נפגשו במכון ואן-ליר וניהלו משם מתקפה נוספת נגד פרידמן והרפורמות במערכת המשפט. מכון ואן-ליר הוא המתנ"ס האמיתי של אצולת רחביה. המוסד ממוקם בטלביה היוקרתית, בין משכן נשיא המדינה לבין תיאטרון ירושלים ובית ראש הממשלה, מוקף בתים שמחיריהם מתחילים ב-2 מיליון דולר ורק טבעי ששם, היכן שעולמם התעצב ומהיכן שהם משקיפים על אחרים, יפגשו השופטים כדי לבטא ולהביע את דאגתם העמוקה לאזרחי המדינה ומצבם המשפטי.

משום מה, לא זכור לי שהשופטים הללו התכנסו אי פעם במכון הזה לדיון על "איך עיוותנו דין ומשפט בפרשת נאשמי חבורת מע"צ שישבו שנים לשווא", או על "איך התעלמנו גם בערעור משוועת וצעקת עמוס ברנס" או "מאיפה הקרצנו את הבדואי הזה שיושב על רצח חגית קיסוס" וכד'. על מקור והיקף כשלונותיהם כשופטים, כדי להפיק אולי לקחים ולתקן דברים, הם לא דנו מעולם.

לקחים יש להם רק לאחרים, בלי שום חשבון נפש, ולכן הם חושבים שהבעיה נובעת מסכסוך אישי בין פרידמן לביניש ולא מבינים שהמשבר נובע מכך שציבור רחב מאד איבד את אמונו בשופטים ובבתי המשפט. כי מי שמכיר את מערכת המשפט מקרוב גילה ששופטים רבים פשוט שכחו לשפוט, שכחו לעסוק בראיות, שכחו לשמוע את הצדדים או לבחון את העובדות, והעליונים תמיד "נחה דעתם".

מכיוון שהם שכחו לדון ברצינות בערעורים הם השחיתו גם את הערכאות שמתחתם, ששופטיהן למדו שאין מעליהם דין ודיין ואין שום בקרה אמיתית. יש לי הצעה לרכז התרבות של מכון ואן ליר: עכשו, כשהפנסיונרים של ביהמ"ש העליון פנויים ובאים אליך למתנ"ס, תעשה להם אולי חוג על "איך שיחררנו את עצמנו מכללי האתיקה של השופטים ומה התוצאות של זה". זה בטח יהיה חוג מעניין מאד, שאולי גם ישתיק אותם זמנית.

תפילה ותנועה

פרופ' האוורד ליטווין מהאוניברסיטה העברית פרסם באירופה מחקר בו הוא טוען שמי שהולך לבית כנסת חי יותר. המחקר מבוסס על ראיונות עם קשישים שקיימה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל בשנת 1997 ופרופ' ליטווין בדק אחרי 7 שנים מי מהקשישים ההם נפטר ומי עדין חי, וגילה שמקרב מי שסיפרו בזמנו שהם הולכים בקביעות לבית הכנסת נותרו יותר אנשים בחיים. פרופ' ליטווין טוען שהפעילות החברתית בבית הכנסת יוצרת סביבה שתומכת בקשיש ומפחיתה דיכאונות, שהם גורם עיקרי למוות של זקנים.

זה נשמע הגיוני, למרות שיש לי הסתייגויות קלה משיטת מחקר כזו (שיתכן שהיא מוכיחה רק שמי שהיו שקרנים גדולים כבר לפני 7 שנים הם שחיים יותר).

גם פרופ' ליטווין מודה שיש בעיה, כי יתכן שהקשישים שהלכו לפני 7 שנים לבית הכנסת היו כבר אז במצב של יכולת הליכה ובריאים יותר מאחרים ולכן הם חיו יותר. הסבר אחר שרופאים גריאטריים יטענו לו, הוא שעצם ההליכה שומרת על בריאות הקשיש ולכן הוא חי יותר.

בגלל חוסר הודאות המדעית והצורך לבודד בין אלמנט הפעילות החברתית לאלמנט הפעילות הגופנית וגם כדי לנטרל כל הטיה דתית, יש לי הצעה לפרופ' ליטווין להשלמת המחקר: פרט ליהודים, קח 2 קבוצות ביקורות נוספות. אחת של קשישים שהולכים לכנסייה קתולית ואחת של קשישים שהולכים, נניח, לקזינו ופרוצות, ותבדוק מי חיים יותר: ההולכים לבית הכנסת, ההולכים למיסה או ההולכים לתל-ברוך. אני לא יודע איזו קבוצה תחיה יותר, למרות שאני מנחש מי תחיה יותר בכיף.

תאריך:  24/08/2007   |   עודכן:  27/08/2007
אברהם (פריצי) פריד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטור של פריצי
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירמי הרמאי
24/08/07 15:38
2
ע. סובול
24/08/07 17:10
 
יודעת דבר מבפנים
24/08/07 18:00
 
טוהרת המידות
24/08/07 18:47
3
מיאו
24/08/07 18:06
 
של ההולכים לישיבה
25/08/07 19:46
4
יוסי לוי
24/08/07 19:51
 
יואכים פנקריאס
25/08/07 10:56
5
חד וחלק.
24/08/07 23:39
 
היודע לקרוא
25/08/07 06:18
 
למתעניין
25/08/07 10:47
 
שאפו !
25/08/07 15:31
 
תודה רבה
25/08/07 20:46
 
המתמוגג
25/08/07 17:00
 
מיכל מירושלים
25/08/07 11:56
 
פנחס
25/08/07 15:35
 
מעריצה אלמונית
25/08/07 16:37
 
רחביתית לשעבר
25/08/07 18:50
 
חד וחלק.
25/08/07 21:10
6
משה, עורך-דין
25/08/07 09:26
7
חד וחלק.
25/08/07 10:07
 
מיכל מירושלים
25/08/07 12:21
8
וזמיר עם מע"צ
25/08/07 15:43
9
סדום ועמורה
25/08/07 15:47
10
קורא ומעריץ קבוע
25/08/07 17:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על השפה המלחמתית הנוהגת במקומותינו, דיברנו בעבר יותר מפעם אחת. הסברנו גם כי פרשת השבוע שלנו מנחה אותנו לנהל מלחמה פנימית עם נטיותינו הטבעיות. לרכוש שליטה בנטיות אלו, ובדרך זו ממילא יימנעו מלחמות עם גורמים שמחוצה לנו. אלא שאנחנו בחרנו בדרך אחרת, דרך 'החתירה לשלום' עם הנטיות הטבעיות שלנו, וכנראה כפועל יוצא, גם חתירה לשלום עם אויבים מבחוץ. התוצאה הכואבת היא, בתוכנו פנימה הדרדרות מוסרית וחברתית שאין רואים את סופה, ועם אויבינו מבחוץ - מלחמה שלא נגמרת.
24/08/2007  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
פרשת "כי תצא" הכוללת ק"י פסוקים [וסימנך: "כיד אלוהי הטובה עלי" - נחמיה ב', 8] היא פרשה ייחודית ביותר בכך שהיא שונה משאר פרשיות התורה. ובמה? - פרשת "כי תצא" כוללת את מספר המצוות הגדול ביותר שנמצאות בפרשה אחת בלבד, קרי: היא כוללת 74 מצוות [27 מצוות עשה ו-47 מצוות לא תעשה].
23/08/2007  |  מוטי גולן  |   מאמרים
קראתי את מאמרך "זנב לשועלים" (מחלקה ראשונה, 20.08.07), שבו תקפת את נתניהו בגין מה שאתה מכנה "הפחד ללחוץ לך את היד". במאמר אתה מסביר באופן טרחני את המניע מאחורי החשש של נתניהו מ"תמונה משותפת". השורה התחתונה: (לדעתך) אילו נתניהו היה "מאמץ" אותך אל חיקו, הסיכוי שלו להיות ראש ממשלה, היה עולה.
23/08/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
1. אני מאשים את ממשלות ישראל - לדורותיהן, את ח"כ היום ובעבר, המפקחים על הבנקים בבנק ישראל בעבר, ואת רשם הקבלנים במשרד השיכון!
23/08/2007  |  עו"ד דב אבן אור   |   מאמרים
בואו הביתה!!! הכריזה כותרת ראשית ב'ידיעות אחרונות' של סוף שבוע שעבר. לכבוד חגיגות שנות השישים למדינה, כך התבשרנו בהמשך הידיעה, הכריז שר הקליטה, יעקב אדרי, על שורה של הקלות מפליגות, כדי להחזיר את הישראלים הביתה.
23/08/2007  |  שוש מיימון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il