בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בכדי שלסליחות בימי אלול תהיה משמעות של ממש, עלינו להבין היטב עבור מה ובפני מי אנו מבקשים אותן
מאחורי הפיוטיות העשירה של הסליחות, אותם נוהגים אנו לקרוא בימי אלול, מסתתרות שאלות נוקבות, וייתכן שאף המשמעותיות ביותר, הקיימות ביהדות. תשובות לשאלות אלו, הן אבן פינה למימוש תכלית כל הבריאה, אשר היא השגת הבורא ית' על ידינו, בעודנו בחיי העולם הזה. השאלה הראשונה, המתבקשת היא, כיצד ייתכן שהבורא ישנה את דעתו או יחסו כלפי הנברא? הלא כתוב כי "חוק נתן ולא יעבור" (תהילים קמח, ו'), "אני הוויה לא שיניתי" (מלאכי ג', ו'). אם כן האם הסליחה, היא מחוץ לשורת הדין? האם היא מחוץ לאותו החוק העליון? השאלה השנייה היא על מאמר חז"ל בקידושין. "לעולם יראה אדם את עצמו, כאלו חציו חייב וחציו זכאי. עשה מצוה אחת, אשריו שהכריע עצמו לכף זכות, עשה עבירה אחת, אוי לו שהכריע את עצמו לכף חובה". כלומר בכל רגע ורגע נמצא האדם חף מעברות העבר, בדיוק כשם שלא יכול לזקוף לזכותו את המצוות שעשה. אלא בכל רגע ורגע הוא אחראי להחלטתו. מכאן שלכאורה לא על העבר ראוי לבקש האדם את הסליחה. ועוד, במה אני, הקטן, יכול להזיק ולפגוע במשהו בבורא, אשר כבודו מלא עולם. במה יכול להיפגע יוצר כל ית', הנמצא בשלמות מוחלטת, אשר סוף כל המעשים במחשבתו תחילה. כותב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם זצ"ל, במאמר אין עוד מלבדו כי "אין שום כח אחר בעולם, שיהיה לו יכולת לעשות משהו נגדו ית'... ואפילו כשהאדם נמצא במצב הכי גרוע, שחש שאין ירידה גדולה מזו, אל יצא מרשותו ית'... כי הכל נעשה מצד ה'". יוצא שמעשי האדם מוכתבים לו מלמעלה. על מה אם כן יבקש סליחה? והאמת היא כי השאלה האחרונה, עתיקת ימים היא כמו האנושות עצמה. כי לא היה דור שבו לא נשאלה שאלת החירות של בחירת האדם. שאלה זו עומדת כפרשת דרכים בפני ההולכים על נתיבות החיפוש הרוחני אחר המשמעות לחייהם.
|
ולא עוד, אלא אפילו קביעת האופי של התענוג והתועלת, אינה נקבעת לגמרי מתוך בחירתו ורצונו החופשי של היחיד, אלא על-פי רצונם של אחרים. קוד התנהגותי של האדם, החל מדרך אכילתו, התלבשותו, צורת השיח שלו, וכלה באופן חשיבתו, כל אלו - לפי רצונה וטעמה של החברה. יתר על כן, האדם עושה כל אלה על-פי רוב בניגוד לרצונו, כי נח יותר להתנהג בפשטות בלי שום עול, אלא שהשעבוד החברתי כובל אותו בכבלי ברזל - בטעמים ונימוסים של אחרים, הנוטלים מהאדם כל חופש בחירה. "זאת אומרת", ממשיך בעל הסולם, "שכל אחד חבוש בבית האסורים של ההשגחה, אשר על-ידי שני מוסרותיה, התענוג והמכאוב, מושכת ודוחפת אותנו, למקומות הנרצים לה. באופן שאין כלל "אנכיות" בעולם. כי אין כאן כלל בן-חורין ועומד ברשות עצמו. אין אני בעל המעשה, ואין אני העושה, משום שאני רוצה לעשות, אלא משום שעובדים אתי בעל כורחי ושלא מדעתי. אם כן יוצא לפי זה חלף לו השכר והעונש". אֵפוֹא, התחדדה עוד יותר השאלה, על מה ראוי לבקש האדם סליחה, אם כל מעשיו מוכתבים לו על-ידי רצונו, המוכתב לו על-ידי החברה ועל-ידי ההשגחה העליונה.
|
מובן כי קצרה היריעה מלהשיב על השאלה העצומה הזו. אולם אנסה לבאר כאן די הצורך לנושא הסליחות, בו אנו עוסקים. אם נתבונן בהתנהלות שלנו, נגלה כי יסוד כל פעולת האדם מונח ברצון. הרצון משפיע על בחירתנו, על כל צעד ושעל שאנו עושים. ברם אף הרצון עצמו רתום בשני מוסרות, התענוג והמכאוב. כי טבעי לכל ברייה באשר היא, להימשך אל התענוגים ולברוח מן המכאובים. ואין כאן יותר מחשבון "מסחרי", כלומר שאנו מעריכים כל פעם (בגלוי או בסמוי) את התועלת העתידה לנו, אל מול הצער שאנו מחויבים להשקיע לשם השגתה. אם במאזן התועלת מול ההשקעה נגלה כי נרוויח, אזי יהיה לנו את הכוח ואת המרץ לבצע את הפעולה. ברם אם בחשבון נגלה כי נפסיד, לא יהיה לנו כוח רצון לנקוף אף לא אצבע לקראת השגת המטרה. הכול כמנהג הסוחרים. כותב בעל הסולם במאמר החירות כי "אין כלל בחירה חופשית מדעת. אלא כוח המושך אותנו אל התענוג המזדמן לנו באיזה צורה שהיא - והמבריח אותנו מסיבות המכאיבות. ובכוח שתים אלה ההשגחה מוליכה אותנו לכל המקומות הרצויים לה, מבלי שאלת פינו כלל".
|
האמת כי רק לאבחנה אחת ויחידה זקוקים אנו, בכדי לעמוד על מהותן ומטרתן של הסליחות, הערך שכלפיו ראויים אנו למדוד את מעשינו. ומקודם צריכים לדעת את מטרת הבריאה, שהיא הדביקות בה' ית', עד שזוכה הנברא להפלגה הגדולה, שעליה רמזו בסוד הכתוב "עין לא ראתה אלוקים זולתך". ונודע מפי חז"ל כי רצון הבורא הוא להשפיע טוב לנבראים, כי מדרך הטוב להיטיב. בכדי לזכות ולממש את מטרת הבריאה המוזכרת לעיל, כלומר לקבל את שפע טובו ית', צריכים הנבראים להגיע לדבקות בבורא, עד כדי השתוות הצורה המוחלטת. כמו שכתוב בהלכות דעות להרמב"ם, "מה הוא רחום אף אתה הייה רחום, וכו'". תכונת ההשפעה של הבורא היא הערך העליון, האמת המוחלטת, המצב השלם, המהווה מדד לכל מעשי האדם. כלפי אמיתה זו דן האדם את עצמו, וקובע את יחסו לתכנות ההשפעה - להבורא ית'. אולם מה יעשה האדם, בזמן שהוא משוקע באהבה עצמית, לעומת הבורא שכל תכונתו היא נתינה ואהבת בריותיו? במצב הזה הוא נמצא בפירוד מוחלט מן הבורא, כי רצונו נבדל מרצון הבורא. ובכן הצעד הראשון בדרך אל המצב הרוחני הקרוי "סליחות", הוא "הכרת הרע" מסביר הרב ברוך שלום הלוי אשלג, במאמר "הכנה לסליחות, מהו". האדם מגלה עד כמה הוא שקוע בזוהמת האהבה העצמית, כלפי תכונת ההשפעה של הבורא. בהדרגה הוא מבין, כי כל מחשבותיו ורצונותיו המניעים אותו, נועדו רק כדי להשביע את תאותיו בלבד. כאשר מגיע האדם לידי מיאוס בכל השונה מתכונת ההשפעה של הבורא, בסוד הכתוב "אוהבי ה' שנאו רע", זוכה ל"סליחה" פנימית, המאפשרת לו להעפיל למדרגה הבאה בסולם השגת הבורא ית'. האדם, הוא זה שקובע ומשנה את יחסו כלפי מעשיו. ואילו בהבורא ית' אין שום שינוי יחס כלל, כי הוא ית', ממלא את כל המציאות כולה וכוללה יחד באחדות שלמה. "סליחות" אינן מבקשות לפתור את האדם מן הדין או מהעונש, לזכותו בברכה או בשגשוג. להיפך! הסליחות הן תהליך פנימי של דין האדם עם עצמו, גילוי וביעור הרע מקרבו. לו נזכה להגיע לפנימיות המעמד הזה, להיכתב בספר החים...להידבק בחיי החיים.
|
|
תאריך:
|
06/09/2007
|
|
|
עודכן:
|
07/09/2007
|
|
ראובן ימרום
|
|
יש המספרים שמיילדת יצאה מחוץ לחדר לידה כדי להודיע לבעל שנולדה לו בת.
|
|
|
בנאומו הראשון של יו"ר הלשכה בפני המועצה הארצית הנבחרת של לשכת עורכי הדין התייחס עו"ד גיא-רון למחלוקות הנוקבות שבין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון וקבע, כי "לדידי, מתנהל בימים אלה מאבק, שהפך לקרב, שהתפתח למלחמה בין שתי עמדות עקרוניות מנוגדות, המיוצגות ע"י ראשי המערכת המשפטית בישראל. מחלוקת זו חולשת על כל רשויות השלטון בישראל".
|
|
|
תארו לעצמכם שאולמרט היה מחליט שלא לבטל את הריטואל השנתי. היינו נאלצים לפגוש אותה גברת בשינוי אדרת בהארץ, מעריב, ידיעות, ישראל היום, ישראלי, מטרו, העיתונות הרוסית, הג'רוזלם פוסט, מקור ראשון/הצופה, קול ישראל, גלי צה"ל, ערוץ 1, 2 ו-3, ערוץ הכנסת, העיתונות בערבית ועוד, ועוד.
|
|
|
לפני שנים רבות, כאשר הארץ היתה ענייה ועלו אליה יהודים עתירי מוח, היו לנו מורים ומורות מעולים. אפשר כי ההוראה לא היתה משאת נפשם, אבל בארץ של עניות מרודה, משרה קבועה של מורה היתה משרה יוקרתית.
|
|
|
אורי בינדר, ראש מערכת "זמן הנגב" שהוא מקומון הנגב של מעריב כותב מנהמת ליבו. הוא רואה כיצד הנגב, ביתו מזה שני דורות, הולך לאיבוד.
|
|
|
|