בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
נודע מפי חז"ל כי מטרת הבריאה היא להיטיב לנבראים, כי מדרך הטוב להיטיב. אם כן מדוע מצווים אנו להגביל את עצמנו בחמשת ההגבלות ביום כיפור? ומדוע נקרא יום הדין הזה - יום טוב?
בין כל החגים של מחזור החיים היהודי קיימים שני החגים, ראש השנה ויום כיפור, שנושאים בחובם יראה ודריכות לקראת הדין. המתח מגיע אל שיאו ביום כיפור בו "נחתם" גזר דיננו. חז"ל, קבעו לנו ביום זה את חמשת ההגבלות הידועות: הצום, הרחיצה, הסיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. מהי המשמעות הפנימית להגבלות אלו, אשר לכאורה מנוגדות למטרת הבריאה - שיהנו הנבראים? ועוד, אם עשרת ימי תשובה הם ימי דין, מדוע גם ראש השנה וגם יום כיפור נקראים ימים טובים? הטוב והרע בכללותם ותחילה, בכדי לתת התשובות לשאלות אלו, עלינו להגדיר את מהות הטוב והרע בכללותם. במאמר מהות הדת ומטרתה כותב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, כי "כללות כל הרע אינו אלא אהבה עצמית הנקראת אגואיזם להיותו הפוך מהבורא ית' שאין לו רצון לקבל לעצמו ולא כלום אלא רק להשפיע". כל מעשיו של האדם ראויים להימדד כלפי תכונתו של הבורא - תכונת ההשפעה, כפי שכתב הרמב"ם בהלכות דעות, "מה הוא רחום אף אתה הוי רחום וכו'. במידה שמצליח האדם להידבק במידותיו של הבורא, דהיינו שמשפיע טוב לזולת ללא רצון לקבל איזו תמורה ושכר לעצמו, הרי בכך משיג את העליון. מאידך, אם האדם חי לטובת מילוי רצונותיו האגואיסטיים, הרי נמצא נבדל מהבורא, ורחוק ממנו ית' כרחוק מזרח ממערב. ולא זו בלבד אלא "אם לומד האדם תורה מטעם קבלה עצמית, לימוד זה מפריד בינו ובין הבורא ית'. נמצא, שתורתו נעשה לו סם המות, כי נשאר בפירוד ממנו ית'" (מאמר רשע או צדיק לא קאמר, מאת בעל הסולם). יום דין או יום טוב? הרב ברוך שלום הלוי אשלג, בנו וממשיך דרכו של בעל הסולם זצ"ל, כותב באיגרתו באיגרתו משנת תשט"ז לתלמידיו כי בימים הנוראים מתגלה דווקא השפע העליון הגדול, המזומן לנבראים. אדם הנמצא בעבודה הרוחנית חייב להגביל את עצמו מלקבל את השפע על-מנת לספק את יצריו האגואיסטיים. על כן שפע זה נבחן בבחינת דין וצמצום שעושה על עצמו האדם פן יכשל ויקבל את התענוג הגדול למילוי רצונותיו. "לכן צריכים להרבות בהתעוררות לתשובה", כותב הרב אשלג, "שעניין תשובה הוא השבת את רצון לקבל לרצון להשפיע, שעל-ידי זה חוזרים הנבראים ומדבקים במקורם העליון, וזוכין לדביקות הנצחית". כפי שמשתמע מדברי הרב"ש, חמשת ההגבלות של יום כיפור אותם אנו נוהגים לקיים, מסמלות למעשה את הצמצום שמבצע האדם על עצמו בכדי שלא לקבל את אור הבורא למילוי רצונותיו הלא מתוקנים, עד שעובר את תהליך התשובה. אנו רואים כי מנהגי יום הכיפורים, הם העתקה מפעולות שעובר האדם בפנימיותו, ביחסו אל הבורא ית'. אין בהם די לחולל בנו השינוי הרצוי ולהביאנו לתיקון שלם. הם מהווים בסיס ותזכורת עבורנו על התיקונים האמיתיים שעלינו לעבור בתוכנו, בנשמתנו. תיקונים שאותם אנו יכולים לבצע אך ורק בעזרת מאור התורה, כמו שכתוב "בראתי יצר רע ובראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירם למוטב" (קידושין ל') עתה נבין מדוע ראש השנה ויום הכיפורים, נקראים "יום טוב", אף על-פי שהם דין. כי בהגיענו אל התשובה - אל תיקון מידת הקבלה הטבועה בנו למידת ההשפעה שבהבורא, זוכים אנו לקבל את מלוא השלמות והטהרה. וזה עניין שנקרא יום טוב, מסיבת הזכות הניתנת לנו להשיג את שלמותו ית'. שנזכה לתשובה פנימית ולדבקות בו ית'. גמר חתימה טובה!
|
תאריך:
|
17/09/2007
|
|
|
עודכן:
|
17/09/2007
|
|
ראובן ימרום
|
|
ראשית דרושה הבהרה, בתגובה המידתית הידועה גם כתגובה פרופורציונלית עסקינן. השכם והערב נדרשים אנו לנושא זה בכל תחומי חיינו לאמור, עד להיכן אנו אמורים להגיע בתגובתנו לאירוע חריג בו אנו מעורבים.
|
|
|
"בת עמי זועקת ומשוועת מרה על מצבה האומלל וקשה מנשוא, שהיא סובלת ממנו בתגרת ידה של הממשלה ועמה שהיא רודפת אותה עד מוות, חוסמת בפניה כל מקורות פרנסה ועבודה, מענה אותה בעינויים קשים אכזריים ומרים, מענישה את מבחר בניה במאסרים ובמיתות אכזריות ומנוולות על לא חמס בכפה, במזימה רעה לכלותה ולהשמידה כליל.
|
|
|
תדהמה הכתה את המדינה למראה החוליגנים הניאו-נאצים המשתוללים ומטילים את אימתם על יהודים, עובדים זרים וכד'. כמה טראגי הוא המצב, פלטו פיות האזרחים, כמה מכוער, כמה מבהיל ומבחיל. הכל נכון, אלא שכל התופעות הללו מתרחשות תחת חלוננו, ואנו מגיפים אותו למען לא נראה, מבחינת לא ראית, לא קיים. אך, מה לעשות שעצימת עיניים לעולם לא פותרת בעיות, אלא מחריפה אותן.
|
|
|
בעוזי נפגשתי לראשונה, בסידרה ליד תל ערד, שהיתה האימון הראשון שלי במילואים בכלל, מיד לאחר שיבוצי לסיירת של חטיבת הצנחנים 55'. זה היה יום הכנה מוקדם, של מ"מים וסמלי מחלקות לקראת הסדרה. את עוזי שיבצו כסמל-מחלקה למחלקתי. עד אז, לא הכרתי אותו ולא שמעתי עליו דבר. הוא היה מבוגר ממני במספר שנים. והיה בוגר הסיירת הסדירה מהמחזורים שלאחר מבצע "קדש".
|
|
|
עשרות טירונים חזרו (16.9.07) למגורי האוהלים בבסיס זיקים המהווה יעד קבוע לתקיפות רקטות קסאם בשנים האחרונות. לאחר פגיעת הקסאם במחנה זיקים הסמוך לאשקלון ב-11 בספטמבר 2007 , שגרמה לפציעתם של 67 חיילים, נדרש צה"ל להסביר מדוע לא היה מיגון סביר לחיילים השוהים במחנה חרף איום רקטות הקסאם. בהודעה שפרסם דובר צה"ל בעקבות האירוע נאמר כדלהלן:
|
|
|
|
|
|
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
|
|
|
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|