|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

סדום ועמורה <br>

אנשי סדום פעלו בדיוק לפי הדין. החוק לא איפשר לתבוע מי שגוזל פחות משווה פרוטה - וזה מה שעשו. החוק לא חייב להכניס אורחים ולהאכיל עניים - והם לא עשו זאת. הם קבעו חוקים משלהם, שהיו גלויים וידועים לכל
25/10/2007  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

היישובים סדום ועמורה הפכו למטבע לשון. רגילים להזכיר אותם כאשר מדברים על ריקבון חברתי ושלטוני, וגם כאשר מדברים על יחסי מין שלא כדרך הטבע. אך מה באמת אירע שם? ומה הלקח שעלינו ללמוד מכך?

התורה, כדרכה, מקמצת בפרטים היסטוריים וסיפוריים. החטא היחיד בו היא מאשימה את אנשי סדום הוא משכב זכר. כאשר מארח לוט את המלאכים, צובאים אנשי העיר על ביתו ודורשים: "הוציאם אלינו ונדעה אותם". בלשון התורה, "לדעת את" פירושו "לשכב עם" - ומכאן שאנשי סדום נטו להומוסקסואליות. אך האם חטא זה לבדו מצדיק את החורבן הנצחי של העיר ושכנותיה?

את שהחסירה התורה, השלימו חז"ל במדרשיהם. כמו בהרבה מקרים, דומה שגם כאן אין המדרש מתכוון לספר על מעשים ספציפיים שאירעו, אלא לתת לנו המחשה של האווירה הכללית. הנה כמה ציטוטים, לפי הנוסח של חיים נחמן ביאליק ויהושע חנא רבניצקי ב"ספר האגדה".

  • אמרו אנשי סדום: מאחר שאנו שרויים בשלווה ובטובה, מזון יוצא מארצנו, כסף וזהב יוצא מארצנו, אבנים טובות ומרגליות יוצא מארצנו - למה לנו עוברי דרכים, שאין באים אלא לחסרנו? בואו ונשכח תורת רגל מארצנו.

  • היו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומושיבין אותו אצל קיר נטוי ודוחין אותו עליו ובאים ונוטלים את ממונו.

  • היו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומפקידים אצלם אפרסמון ומניחין אותו [העשירים] בבית גנזיהם, ולערב באים [המפקידים] ומריחים אותו ככלב, וחותרים [חופרים] שם ונוטלין אותו ממון.

  • מי שהיתה לו שורה של לבנים, היה בא כל אחד ואחד ונוטל אחת. אמר: לא נטלתי אלא אחת [ולכן אי-אפשר לתבוע אותי].

  • מי שהיה שוטח שומים או בצלים, היה בא כל אחד ואחד ונוטל אחד. אמר: לא נטלתי אלא אחד [וכנ"ל].

  • מי שהיכה אשת חברו והפילה, היו אומרים לו [לבעלה]: תננה לו [למכה] שיעברנה לך [כ"פיצוי"].

  • מי שפצע חברו, אמרו לו [לנפגע]: תן לו שכרו, שהקיז לך דם [שנחשב בימיהם לרפואה].

  • מי שעבר בגשר נותן ארבעה זוזים, מי שעבר במים נותן שמונה זוזים.

  • היתה להם מיטה שהיו משכיבין בה אורחים. אדם ארוך - קיצרוהו; קצר - מתחוהו.

  • פלונית בתו של לוט היתה נשואה לאחד מגדולי סדום. ראתה עני אחד מדוקדק [מדוכדך] ברחוב העיר ונפשה עגמה עליה. מה היתה עושה? בכל יום כשהיתה יוצאת לשאוב מים, היתה נותנת בכד שלה מכל מזון ביתה ומכלכלת אותו העני. אמרו אנשי סדום: העני הזה מאין הוא חי? עד שידעו הדבר והוציאו אותה להישרף.

ניתן לראות שני קווים מרכזיים העולים ממדרשים אלו. האחד: תאוות בצע חסרת גבולות, אשר יוצרת קמצנות חולנית כלפי חוץ ושפיכות דמים כלפי פנים. השני: רשעות לשמה. ויש להרחיב בנקודה שנייה זו.

נוכל להבין טוב יותר במה מדובר אם נפנה למושג דומה - "שנאת חינם". כידוע, חכמינו אומרים שבית המקדש השני חרב בשל שנאת חינם, אך למה הכוונה? הרב ד"ר מאיר גרוזמן פירש זאת יפה. אין הכוונה לשנאה ללא סיבה, משום שלאדם בדרך כלל יש סיבות. גם "הוא לא מוצא חן בעיני" זו סיבה. אלא, הסביר הרב גרוזמן, הכוונה היא לשנאה שלא יוצא לי ממנה שום דבר.

מובן שאין זה ראוי לשנוא אדם אחר. התורה אפילו אוסרת זאת. אך אנו יכולים להבין כאשר מישהו שונא את מתחרהו העסקי או שונא שכן המפריע את מנוחתו. הוא שונא אותם משום שהוא מקווה שהמתחרה יפשוט את הרגל ושהשכן יעבור דירה.

לעומת זאת, לשנאת חינם אין שום תכלית מעשית. אני שונא את פלוני משום שהוא מסתובב שיכור בכיכר העיר. אז מה? מה אוכל להשיג מהשנאה הזו? האם הוא באמת מפריע לי, או שאני יכול פשוט לעבור את הכביש? שנאה כזו נובעת מרוע לב עמוק ומושרש.

זה בדיוק מה שהיה בסדום. מה מפריע לאנשי סדום שבתו של לוט מאכילה עני? זה עולה להם משהו? זה בא מקופת העיר? ומדוע לגזול לבנה אחת או בצל אחד? האם הגזלנים יתעשרו מזה? ומדוע למדוד את האורחים במיטת סדום? האם הגבוה נושם יותר אוויר, או שמא הנמוך דורך על יותר עפר?

מובן שלא. מדובר ברשעות לשם רשעות, ברצון להרע לאחר - במיוחד אם הוא חלש: אורח שאין מי שיפרוס עליו את חסותו או עני שאינו יכול לקנות את מעמדו. ואולי שני הקווים שתיארו חז"ל משלימים זה את זה: אותה רדיפת ממון חסרת מעצורים, מובילה בסופו של דבר לרשעות חסרת גבולות.

דברים דומים מאוד אומרים חז"ל על דור המבול. גם עליהם נאמר שהיו שטופים בפריצות מינית; גם עליהם נאמר שהתגאו בשל עושרם; גם עליהם נאמר שהיו גוזלים פחות משווה פרוטה כדי שלא ניתן יהיה לתבוע אותם. אין פלא, אפוא, שהן דור המבול והן סדום ועמורה נדונו לאותו גורל: מחייה מוחלטת. אין מקום בעולם לרשע מוחלט. גם אם הוא יכול להשתולל תקופה מסוימת, סופו להימחק.

ומה הלקח שלנו? לקח אחד ניסחו חז"ל, כאשר דנו בפרקי אבות בטיב היחסים שבין אדם לחברו. "האומר שלי שלי ושלך שלך - זו מידה בינונית; ויש אומרים: זו מידת סדום". אנו מבינים מדוע אדם כזה, המציב גבולות נוקשים בין רכושו לרכוש חברו, אינו צדיק - משום שהוא יימנע מסיוע לנזקקים. אנו גם מבינים מדוע איננו רשע - משום שלפי שורת הדין, הצדק עימו. קל להבין מדוע הוא מכונה "בינוני". אך מה סובר מי שמוריד אותו לשפל שאין עמוק ממנו - "מידת סדום"?

אנשי סדום פעלו בדיוק לפי הדין. החוק לא איפשר לתבוע מי שגוזל פחות משווה פרוטה - וזה מה שעשו. החוק לא חייב להכניס אורחים ולהאכיל עניים - והם לא עשו זאת. הם קבעו חוקים משלהם, שהיו גלויים וידועים לכל. מי שלא מוצא חן בעיניו - שיעבור דירה. מי שלא מתאים לו - שלא יבוא לכאן. הכל היה בדיוק לפי הספר.

זוהי הרשעות הגדולה ביותר: לדעת שזהו רשע, להפוך אותו לחוק המקום ואז לגלגל עיניים בצדקנות ולומר "אבל זה החוק". הזכרנו את שנאת החינם שבעטיה חרב בית המקדש; חז"ל מוסיפים עוד סיבה, המשלימה את קודמתה: "לא חרבה ירושלים אלא משום שדנו בה דין תורה לאמיתו". הכל היה במידת הדין, בלא שום חמלה אנושית, בלא שום ויתור, בלא נכונות ללכת איש לקראת רעהו.

דומה שהלקחים ברורים. יש להיזהר מתאוות בצע. אין להסתפק בחוק היבש. יש להתחשב במוסר אנושי. אין להשלים עם רשעות לשמה. ומי שחושב שמדובר בסיפורים בלבד - כדאי שיסתכל מסביב. הוא יראה נערים הרוצחים נהג מונית רק לשם ה"שעשוע", גננת ובן-זוגה המתעללים בפעוטות חסרי ישע, נהגים המשתוללים על הכביש רק לשם ה"ריגוש". רשעות כזו חייבים לעקור מן השורש. אין שום מקום לחמלה והתחשבות. משום שרשעות כזו, היא המביאה חורבן.

תאריך:  25/10/2007   |   עודכן:  25/10/2007
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סדום ועמורה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סדומאי מומחה
25/10/07 10:31
2
שבתאי עזריאל
25/10/07 15:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזה שלושים שנה שאנו צופים בתופעה מדהימה. כנסת ישראל הפכה ממראה של העם, למראה של הקוסם מארץ עוץ. חברי הכנסת אשר אמורים לשקף את העם שבחר בהם, משנים צורה מיד לאחר היכנסם למשכן ומקבלים את הצורה של מי שכבר היה במשכן, והעם בחר לא לתת בו אמון.
25/10/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
לא, אין מדובר כאן בטיליו ופצצותיו של אחמאדינג'ד, גם איננו עוסקים פה בהתחמשותה המסיבית של סוריה. מדובר כאן הוא במהות ותקינות הדמוקרטיה הישראלית ושרידותה.
25/10/2007  |  אהרון רול  |   מאמרים
פסק-דין חדש שניתן בימים אלה על-ידי הנשיאה, דורית ביניש, מפרט ומסביר בהרחבה מהם הנימוקים שיילקחו בחשבון בהחלטת בית המשפט לייחס משקל ראייתי לשתיקתו של העותר. שלשה נימוקים יילקחו בחשבון, קובעת ביניש: האחד, נבע מחומרת העבירות המיוחסות לעותר. השני, נעוץ בניגודים ובסתירות העמוקות בין הגרסאות השונות שמסר העותר במשטרה. הנימוק השלישי עניינו בהתנהגותו של העותר במהלך החקירה, בה הפליל את אחיו ולא ביטא כל רצון להרחיקם מאירועי העבירות.
אדם אינו צריך לתמוך ברצח, לא כל שכן ברצח ראש הממשלה - ואני בהחלט מתנגד לכך בתוקף - כדי לתעב את פסטיבל האזכרה לרבין, המתנהל אצלנו מדי שנה בשנה. לא קראתי או שמעתי כי מפכ"ל המשטרה דוד כהן עשה מעשה טוב אחד מאז מינויו, ולפחות מעשה גרוע אחד עשה: קידומו של תת-ניצב ניסו שחם לתפקיד סגן מפקד מחוז ירושלים. במקום להדיח את שחם משורות המשטרה, כמעשה הראשון שלו לאחר מינויו כמפכ"ל, בבחינת "אצלי לא יכהן כקצין-משטרה כה בכיר איש שהתנהג כך, ובפומבי ביזה ציבור שלם והסית את פיקודיו לעבור עבירות ולנהוג באלימות שלא-כחוק". ואולם, הדבר אינו מפריע למר כהן, ואני משער כי גם לניסו שחם, להשתתף בכינוסים של משטרת ישראל ב"מרכז רבין", לדיון במאבק באלימות.
24/10/2007  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בשווייץ קוראים לו "ילמולי", או מיגרוס"; בגרמניה - "קאופהוף" או "הרטי"; באוסטריה זהו "שפס" או "יוליוס מיינל"; ובאיטליה - "אופים", או "אינו". כולן חנויות של רשתות-קנייה משובחות, שבהן ניתן להצטייד במזון, באביזרי-לבוש ובכלי-בית למיניהם.
24/10/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il