|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

בין חנוכה לתשעה באב

התנועה הציונית החילונית, שחרתה על דגלה את העצמאות הלאומית ושללה את הדת, הפכה את המכבים לגיבורים לאומיים ולנושאי הנס הראשונים של השאיפה לאותה עצמאות. העובדה שמניעי המכבים היו דתיים לחלוטין, לא התאימה לתפישת העולם הזו
04/12/2007  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

יש בלבול בגישה של רוב הציבור הישראלי לחנוכה, ובלבול דומה - אם כי בכיוון ההפוך - קיים ביחס לתשעה באב. בעצם, יש כאן אי הבנה בסיסי בנוגע למהותם של שני תאריכים אלו, הנובע הן מחוסר ידע והן מאידיאולוגיה מאוד מסוימת.

מדוע חוגגים את חג החנוכה? רוב הישראלים יאמרו: משום שהמכבים ניצחו את היוונים. יהיו מי שיוסיפו משהו על נס פך השמן. וזה נכון, אך חלקי בלבד. ומדוע מתאבלים בתשעה באב? רוב הישראלים יאמרו: משום שבית המקדש חרב בו. גם זה נכון כמובן, אבל שוב - חלקי בלבד.

נתחיל מחנוכה ונחזור למקור החשוב ביותר שבידינו על מלחמות החשמונאים - ספר המכבים. המחבר האנונימי של ספר המכבים א', שחי סמוך מאוד לאירועים אותם הוא מתאר, מספר מיד בתחילת הספר מה אירע כאשר הומלך אנטיוכוס אפיפאנס על יוון (מתוך מהדורתו החדשה של אוריאל רפפורט, בהוצאת יד בן-צבי):

"וייצאו מישראל בימים ההם בני פריצים ויפתו רבים לאמר: נלך נא ונכרות ברית עם הגויים אשר סביבנו, כי מאז נבדלנו מהם, מצאונו רעות רבות. וייטב הדבר בעיניהם. וישא חן בעיני אנשים מקרב העם ויסעו אל המלך, ויתן להם רישיון לעשות כחוקי הגויים. ויבנו גימנאסיון [=היכל ספורט] בירושלים כחוקות הגויים. ויעשו להם עורלה, ויעזבו ברית קודש, וייצמדו אל הגויים ויתמכרו לעשות הרע". שורש הרע, לפיכך, הוא בהתייוונות הפנימית, ברצון להידמות לעם השולט.

צריך לזכור, שיוון כבר שלטה בארץ ישראל עוד מימי אלכסנדר מוקדון. אנטיוכוס אינו צריך לכבוש אותה והוא יוצא למסע שוד בירושלים: "ויבוא אל המקדש בגאווה ויקח את מזבח הזהב ואת מנורת הזהב ואת כל כליה. ואת שולחן המערכת ואת הקְשֹווֹת [=מוטות] ואת המִזרקות ואת כפות הזהב ואת הפרוכת ואת העטרות ואת עדי הזהב אשר לפני ההיכל, ויפצל [=התיך] הכל". דהיינו: גם הצעד הראשון של היוונים הוא בעל אופי דתי - פגיעה בעבודת המקדש.

בהמשך עורך אנטיוכוס מסע צבאי נוסף בארץ ומהדק את שלטונו בה. אך בני יהודה עדיין אינם מתקוממים. מה שמצית את אש המרד הוא שוב המאבק הדתי-רוחני בין היהדות לבין ההלניזם.

אנטיוכוס, המעוניין באחידות דתית של כל ממלכתו, מורה "ללכת אחרי חוקים זרים לארץ. ולהשבית עולות וזבח ונסך מן המקדש ולחלל שבתות וחגים. ולטמא מקדש וקדושים. לבנות במות והיכלות ופסילים ולזבוח חזירים ובהמות טמאות. ולהניח את בניהם עורלה ולשקץ את נפשם בכל טומאה ותועבה. כדי שישכחו את התורה וימירו את כל החוקים. וכל אשר לא יעשה כדבר המלך, יומת".

הגזירות נכפו במלוא חומרתן, הן בידי הצבא היווני והן בידי משתפי הפעולה מבין היהודים - עד שהגיעו שליחי המלך למודיעין. שם התחולל הסיפור הידוע, בו סירב מתתיהו להקריב את החזיר, הרג את החיילים ויחד עם בניו הרים את נס המרד. "כל המקנא לתורה והעומד בברית - ייצא אחרי", הכריז מתתיהו. שימו לב: לא כל החפץ בעצמאות, אלא כל הרוצה להגן על התורה והיהדות.

העובדות ההיסטוריות ברורות. המכבים מרדו משום ששאפו לשמור את התורה ומצוותיה. לא היו להם שאיפות לאומיות, ודאי לא כיעד ראשון ומרכזי. המרד אומנם הוביל בסופו של דבר לעצמאות, משום שהיוונים לא יכלו להמשיך ולהחזיק ביהודה. אך כאמור לא זו היתה המטרה.

לכן, חנוכה הוא חג דתי. נס פך השמן - המופיע במקורותינו רק כמה מאות שנים אחר כך - בא לחדד מסר זה. הניצחון הצבאי היה חשוב מאוד, העצמאות היתה יקרה מאוד. אך אלו היו בגדר אמצעי בלבד, אמצעי לשוב לשמירת המצוות בצורה חופשית.

לעומת זאת, תשעה באב הוא הרבה יותר תאריך בעל משמעות לאומית מאשר דתית. אין ספק שחורבן בית המקדש היה בעל משמעות עצומה לחיי הדת של העם היהודי. אך כבר בדור החורבן הצליח רבן יוחנן בן זכאי ליצור את התבנית להמשך החיים הדתיים, ועובדה היא שהעם היהודי, אמונתו ודתו שרדו מאז במשך קרוב ל-2,000 שנה.

מה אבד בתשעה באב של שנת 70 ובאמת לא נמצא לו תחליף? העצמאות. הרומאים לא התערבו בדרך כלל בפולחן של העמים שבשליטתם. הם רצו צייתנות ומיסים. מטרתו של המרד הגדול שפרץ בשנת 66, בניגוד לזה של החשמונאים, היתה להשיג עצמאות מדינית. אוטונומיה דתית היתה קיימת ולא היה צורך להילחם עליה.

כאשר נכשל המרד, אבדו הן העצמאות והן האוטונומיה. משם החלה שרשרת המאורעות שהובילה לפיזורו של עם ישראל בארבע קצוות תבל, על כל הרדיפות והשחיטות שנתלוו לכך. רק בשנת 1948 נתמלא חלל זה, עם הקמתה של המדינה.

אז מה קרה? כיצד זה שעובדות היסטוריות ברורות ומתועדות היטב אינן מוכרות? מדוע רוב הציבור בארץ אינו מבין את המשמעות האמיתית של חנוכה ושל תשעה באב?

התשובה היא, שהיו - וכנראה עוד ישנם - מי שיש להם אינטרס ברור להסתיר את האמת. התנועה הציונית החילונית, שחרתה על דגלה את העצמאות הלאומית ושללה את הדת, הפכה את המכבים לגיבורים לאומיים ולנושאי הנס הראשונים של השאיפה לאותה עצמאות. העובדה שמניעי המכבים היו דתיים לחלוטין, לא התאימה לתפישת העולם הזו ולכן נדחקה והושכחה.

באותה מידה, היה לציונות החילונית אינטרס להציג את בית המקדש כדבר שעבר זמנו ואשר כאמור עומד בסתירה ללאומיות המודרנית. לכן, הודגש חורבנו והועלמה העובדה שהיהדות שרדה גם בלעדיו, למרות שהשאיפה לבניינו מעולם לא נעלמה.

מספרים על נפוליאון, שהזדמן פעם בליל תשעה באב לבית כנסת והשתומם לראות את הבכי והאבל. שאל הקיסר: על מה אתם בוכים? השיבו לו: על חורבן בית מקדשנו. ומתי הוא חרב? - הוסיף נפוליאון לשאול. לפני כמעט 2,000 שנה - באה התשובה. פנה נפוליאון למלוויו ואמר: עם שיש לו כזה זיכרון היסטורי, ודאי עוד יקום לתחייה.

לא בטוח שהסיפור נכון מבחינה עובדתית, אך המסר העולה ממנו ברור לחלוטין. ומה יקרה לעם, המעוות את עברו על-מנת לשרת את ההווה?

תאריך:  04/12/2007   |   עודכן:  04/12/2007
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין חנוכה לתשעה באב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חילוני
4/12/07 13:55
2
בועז מושקוביץ
5/12/07 09:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלושים שנה חלפו מאז הציב, ערב חג החנוכה, הגיאוגרף זוהר ברעם (69) את אבן הפינה לכפר החשמונאי. שם, בואכה קברי המכבים שבמודיעין העתיקה, בנוף-קדומים, זעק אליו, מכל אבן, משק כנפי ההיסטוריה. הגבעות העגלגלות והטרשיות, שעליהן דרכו המכבים, כמו גם התנאים והאמוראים, הציתו בו את הניצוץ, שלא כבה עד היום, להתיישב במקום.
04/12/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ידע הבשרים הארגנטינאי כבר הפך לשם-דבר בעולם הקולינריה, ומן הסתם אין לו אח ורע עלי אדמות. ניסיונות החיקוי העלובים של היידע הזה, שנעשו בעבר בארץ, אפילו בידי שפים ארגנטינאים, לא צלחו, מהסיבה הפשוטה: הבשר הישראלי, שבו השתמשו, ואורח-בישולו, לא עמדו ברמה הארגנטינאית המקובלת.
03/12/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עמי אילון, אלוף, ראש השב"כ לשעבר, רוצה לצאת למלחמה על עזה. לצורך כך הוא מכריז כי אירופה תקבל זאת בהבנה, אמריקה בהתלהבות, ואפילו הפלשתינים, שעליהם נאסור מלחמה, יקבלו זאת בשמחה בלתי מסותרת.
03/12/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
החברה הישראלית היא כור היתוך של זהויות שונות, של גלויות שונות- וכך מראשית קיום המדינה. האם המקראות לספרות מנסות לבנות מכנה משותף, להנחיל דרך? נראה שכן. השאלה היא - כיצד ובאיזו מידה מונחלים הערכים דרך יצירות ספרות. ניסינו לבדוק זאת באמצעות שתי מקראות לספרות לכיתה ז', מקראה של החינוך הממלכתי ("מגוון") ומולה מקראה של החינוך הממלכתי דתי ("מראות").
03/12/2007  |  הרצל ובלפור חקק   |   מאמרים
סוכרייה לילד בן שנתיים תמיד מלווה בשאלה מתנגנת: "מה אומרים"? ורק אחרי שהוא אומר "תודה" (בפעמים הראשונות בעזרתנו: תו-דההה) הסוכרייה נוחתת ביד הקטנה. ככה בני האדם מפתחים אינסטינקט להודות לכל מי שמיטיב איתנו.
03/12/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
מה עושים עם דמי חנוכה?  /  הדס ליבוביץ'
פחות סופגניות ויותר נרות  /  גלית יצחק
שת"פ בין איץ' אנד או לקרן הידידות  /  נטע שריקי
למשוך ממאורות חג החנוכה  /  עו"ד יצחק גאגולה
על חג הסיגְד  /  בלפור חקק
על אוגוסט והחגים ועל הדיכאון  /  חנה בית הלחמי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il