|   15:07:40
  בועז מושקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

גואנטנמרה אהובתי

על אף הרציחות הרבות שביצע והעוני הנורא שהמיט על מדינתו, פרשנים ו"מומחים" עדיין מחשיבים את שליט קובה היוצא, פידל קסטרו, למנהיג דגול
22/02/2008  |   בועז מושקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
התפלש בעפר. פידל קסטרו

המהפכה בקובה ניצחה כשהייתי רך-הנולד. ההיכרות שלי עם צעירים קובניים הייתה כשהייתי ילד קטן. לשני הוריי הייתה השכלה אוניברסיטאית בשפה הצרפתית, והם ניצלו את הזדמנות של הגעת סטודנטים מהמקום שכונה אז "אי החרות" כדי להוסיף עוד שפה למאגר.

ההכרות לצורך לימוד שפה, הפכה מהר מאד לידידות קרובה. אחרי הקובנים הגיעו עוד כמה ממדינות אחרות של אמריקה הלטינית. הם היו צעירים ושיכורים מהמהפכה, אהבו את צ'ה ופידל וידעו לשמוח עם כל הלב. הוריי למדו ספרדית שוטפת, אלה למדו לשתות וודקה כדבעי והבית מלא במסיבות; תקופות עם הרבה צלילי גיטרה ושירה ספרדית.

אמנם לא ירשתי מהוריי את ידיעת השפות שלהם, אבל גדלתי עם שלשה תקליטי ויניל גדולים של הלהקה "לוס פרגווייוס". עד היום אני קצת מתרגש מ"גואנטאנמרה" וגם ההיתקלויות בתיאורי קובה, בעיתונים או בספרי המינגווי, עוד עושות לי צביטה.

עברו שנים, הצעירים הקובניים חזרו הביתה. על הפסנתר, שסבא שלי הביא מגרמניה ב-45', נשארו אגוז קוקוס מיובש וזוג "מראקאס" מגולפים, עשויים מהכדורים הפנימיים של הקוקוסים. על הקיר ליד מיטתי, ליד דיוקנו המהודר של יורי גגרין (תלוש מגיליון l'Humanite שיצא לאחר מותו, בברה"מ לא ידעו להדפיס כל כך יפה), היה תלוי דיוקנו של - איך לא? - ארנסטו צ'ה גווארה. בבית ספר הכנתי הרצאה על קובה וקראתי את זיכרונותיו של "המהפכן הכריזמטי".

להתפכחות יש קצב משלה, במיוחד כשהעזרה מבחוץ מוגבלת. לקח לי זמן עד שהבנתי את מה שקראתי באותו ספר זיכרונות. כאשר המלה "rasstrel", המתורגמת לעברית בעזרת שלוש מלים "הוצאה להורג בירייה", צרובה בתודעתך כדבר מה טריוויאלי, כמעט כמו "צחצוח שיניים", החושים מתקהים והאסימון יורד לאט, אבל בסוף זה קורה (בשפות מסוימות יש מלה מיוחדת כמעט לכל סוג של הוצאה להורג. אולי נובע הדבר מעושרן, אבל מצמרר).

החבורה של פידל וצ'ה השאירה אחריה שובל דמים לאורך כל הדרך מהרי סיירה-מאסטרה להוואנה הבירה. המשפטים נערכו תוך כדי ההתקדמות ותוצאתם הייתה אחת. מרבית ההרוגים היו מהשותפים לדרך. באחד המשפטים נידון לעונש הטריוויאלי אחד מהם, שתיאורו בפי גווארה היה "טיפוס מסליד, הוא בדרך כלל הוציא לפועל את פסקי דין מוות שאנחנו גזרנו".

ברם, לעצמו גווארה התייחס כאל טיפוס משובח, למרות שהיה מוציא לפועל גם במו ידיו את פסקי הדין שלו. כנראה הודות להשכלתו הרפואית, הוא היה מסוגל לתאר איך הקליע שיצא מאקדחו חדר לאונת המוח הימנית של איכר מסכן ויצא מהאונה השמאלית.

לאחר כיבוש הוואנה, מונה גווארה לאחראי על הטיהורים. נהג לשכב על חומת בית הכלא ולצפות בהוצאות להורג תוך עישון סיגר. הביוגרף האמריקני שלו, ג'ון לי אנדרסון, כתב שההרוגים היו כולם פושעים והוא מעולם לא מצא מקור מוסמך שיכול היה להצביע על חפותם. מעניין, איך עיתונאי אמריקני מסוגל לשכוח את כל יסודות הצדק כשמדובר בדמות הרואית מהעולם "הלא מפותח", באיזו קלות הוא יכול להשליך לסל את חזקת החפות. האם אי-פעם מצא הוא מקור מוסמך להצביע על אשמתם של אותם הנידונים ב"משפטים", שנמשכו מספר דקות, עם ארנסטו גווארה דה לה סרנה בכל התפקידים מהחוקר עד התליין?

אמר ג'ון קנדי: "הקומוניזם מעולם לא תפס שלטון במדינה שלא הייתה שסועה על-ידי מלחמה, שחיתות או שתיהן". אפשר להוסיף, שלא היה מקום אחד בעולם שנפל בידי הקומוניזם ולא הוקם בו מנגנון דיכוי העמלים והשמדתם. אומנם רק מעטים נותנים את הדעת לכך, שדיכוי העמלים קשור בחבל הטבור לעקרונות הבסיסיים של הכלכלה המרקסיסטית.

שלטונו של הרודן פולחנסיו בטיסטה היה המושחת והאכזר, אך זה שהחליף אותו לא היה טוב מקודמו. עם גווארה נעשה צדק פואטי: הוא קיבל בבוליביה אותו "טיפול", שהעניק לרבים כל כך בסיירה-מאסטרה. פידל נשאר בהוואנה להנות מהשלטון והערצת ההמונים. המחיר הכלכלי שהקובנים נאלצו לשלם היה כבד. בטיסטה לפחות שאף להפוך את קובה לבירת התיירות. פידל החליט לבנות סוציאליזם.
הכלכלה הסוציאליסטית האידיוטית עשתה שמות במשק הקובני. רבים ברחו משם תוך סיכון חיים. קובה הייתה תלויה במתנות של ברה"מ, פירוק האימפריה השאיר אותה חרבה. לפני עשרים שנה, היו כמה קובנים, שקיוו שה"פרסטרויקה" תגיע גם אליהם, אך התבדו. המבקרים בקובה דיווחו על הגרוטאות הנעות בכבישים, צמצום המזון והדלק, בניינים מתפוררים, דלות, פשע וזנות. בבתי הספר המשיכו התלמידים לדקלם במקהלה את שמות המנהיגים, שאותם על כל הקובנים חובה לאהוב.

קשה להאמין, אבל הגיע גם יומו של פידל לעזוב את התפקיד. העיתונים מלאו בזיכרונות ודברי פרשנות, שבאופן לא מפתיע השמיטו את זיכרונות הדמים. ד"ר חררדו לייבנר, ראש המכון להיסטוריה ולתרבות של אמריקה הלטינית באוניברסיטת תל אביב, פרסם רשימה ב"ישראל היום", בה כינה את פידל "אחד הפוליטיקאים הגדולים של המאה-20".

לעתים אני מנסה להבין, מהו קריטריון הגדולה המקובל בשכבת האוכלוסיה, המייצרת דרך קבע אוהדי רודנים מלנין עד אחמדינג'אד? מדוע הציפורניים האוחזות בכס הנשיאות ובגרון האומה נתפשות עדיין כסימן לגדולה? אמונים כביכול על ערכי החרות וההמוניזם, הם ממשיכים במסורת של ההערצה לאחים הגדולים למיניהם והצפצוף הארוך והלועג על פשוטי העם - לא משנה אם זה ברוסיה, סין, אירן, לבנון, מצרים או קובה. מה יכול להניע ראש חוג להיסטוריה ולתרבות לכתוב, שפידל היה "מוסרי לפי דרכו"? הרי לכם דרך מעניינת, הייתי אומר, לתאר ערפד.

מעריב בחר בפרשן לענייני קובה וקומוניזם - איך אפשר שאירוע כזה יעבור בלעדיו? - את מיודענו הפרופסור מיכאל הרסגור. האמת, שהוא קצת הפתיע אותי לטובה, הייתה לו ביקורת רבה יותר על פידל קסטרו מאשר ללייבנר, אבל שניהם כאיש אחד היללו את קסטרו על עמידתו האמיצה נגד ארה"ב.

הפרשנות שלהם ממש לא מדוייקת; פידל לא התעמת "בגבורה" נגד אמריקה, בשביל עימותיו עמה לא היה צורך בגבורה רבה מדי. לעומת זאת, פידל התפלש בעפר רגליהם של זקני קרמלין, הסכים להצבת הטילים הסובייטיים, השכיר חיילים למלחמה באנגולה ותמך בעבריינים מסוגו של יאסר ערפאת. מריבותיו עם ארה"ב היו טעות מרה, שעלתה ביוקר לבני עמו, אפילו מיכאל הרסגור נאלץ להסכים עם זה.

כשנגעת באנשים בשר ודם, ההרגשה היא אחרת. קובה היא אותו חסוס השחור כפחם, שעל ברכיו ישבתי כילד, היא המולאטי הצנום מוניקו שלמד פיזיקה, ואנטוניו שחזר אלינו בתקופה אחרת ועזר לסחוב את המזוודות לתחנת הרכבת. אני חושב על התקדימים לקץ הרודנות, שבא אחרי לכתו של הרודן, שוב מעיר את התקווה מתרדמתה ושולח את ברכתי.

¡Todo pasara amigos! גם בהוואנה השחר עוד יבקע.

תאריך:  22/02/2008   |   עודכן:  22/02/2008
בועז מושקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גואנטנמרה אהובתי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל דויד
22/02/08 17:54
2
נחום שחף
22/02/08 18:03
3
דורון ט
22/02/08 22:14
4
אישיות לרבין
23/02/08 06:37
5
דניאלי
8/03/11 17:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קתדרה למהפכן
22/02/2008  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
סוף סוף הגענו לתקופה בה אנחנו זורמים במעלה או במורד הנהר (תלוי במפה האישית), עם משמעות חיובית אחרי תקופה ארוכה בה חווינו את הונוס בנסיגה, את המארס בנסיגה, ולאחרונה היה גם המרקורי בנסיגה. אנו נמצאים בשלב בחודשיים הקרובים בו אנחנו יכולים ליזום דברים חדשים ולנוע קדימה לקראת כל מטרה שנבחר. כל הדלתות פתוחות, זה אולי יגרום לכולנו להתלבט או להסס באיזה שער כדאי לבחור, וזה עלול גם להיות מתכון בטוח לפספוסים. לכן, נסו לנתב את עצמכם למקום הנכון, לבנות סדרי עדיפויות שנכונים לכם בעת הזו.
22/02/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
באופן כללי נחלקים חיי כל אדם לשלושה חלקים; ילדות, בגרות, זקנה. בכל חלק אפשר למצוא חלוקה לתת חלקים, אבל זה כאשר מפרטים. לפרטים אין סוף כידוע, אז נעסוק רק ברמה הכללית. יותר בעומק, חלוקה זו קיימת לא רק בחייו של האדם הפרטי, 'עולם קטן' בלשון חז"ל, אלא גם בחייו של העולם כולו - 'אדם גדול' בלשון חז"ל. הנה מה שאומרת הגמרא (עבודה זרה, ט/א): תנא דבי אליהו, ששת אלפים שנה הוי העולם; שני אלפים תוהו, שני אלפים תורה, שני אלפים ימות המשיח. וזו רק דרך אחת לחלוקה. יש עוד דרך - לפני מתן תורה, אחרי מתן תורה עד התגלות המשיח במהרה בימינו אמן, ולאחר ההתגלות - הגאולה האמתית והשלמה. ואפשר כמובן להציע חלוקות נוספות על-פי התורה, כאשר הבסיס הוא בפרשת השבוע שלנו.
22/02/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בין הלקחים שניתן ללמוד מן השאון סביב מסקנות ועדת וינוגרד, ישנו אחד שמוטב להעמידו בראש מעינינו לעתיד. כוונתי היא לאופי הביקורת הציבורית, מכל הכיוונים, כלפי הממשלה ואוזלת ידה של הוועדה שתקוות כה רבות נתלו בעבודתה. נראה שמעמד הביקורת בחברה ישראלית הולך ונשחק לנוכח כסותה האידיאולוגית התמידית או לפחות לנוכח הדימוי המוטה שדבק בה. הרי בעידן שלנו הציבור אינו מאמין עוד במבקר-הגיבור, הנביאי כמעט, אשר שופך אור על חטאי החברה ומחזיר את העם אל נתיב האמת. כיום אנו בוחנים בקפידה את מוצאו הרעיוני של המבקר ומחטטים בקורות חייו על-מנת לאתר את שליחיו המדומיינים או הממשיים. אין עוד הילה מקצועית או סגולית לביקורת; טבעה ואופייה נקבעים על-ידי השתייכותה לעיתון זה או אחר או מקורה במחנה פוליטי מסוים. למעשה, בחברה דמוקרטית, כולנו הפכנו למבקרים קולניים בעלי אין ספור אמצעים להתבטא ולשפוך דליים של חימה וחרון על עוולות השעה, אך אשר ממעיטים בניסיון להציב קריטריון בסיסי משותף לשיפוטנו הזעוף. כך אדי הביקורת עולים במעלות הרקיע ככדור פורח בלתי מאויש, שגורלו לעוף זמן מה מעל ראשינו ולהיעלם לעד.
22/02/2008  |  מיכאל פליוורט   |   מאמרים
הנה לכם ציטוט: "המבצע נחשף מבעוד מועד, דבר שפגם בגורם ההפתעה; למבצע לא הוכנה פקודת מטה סדורה; תוכנית המבצע לא תאמה את תמונת המודיעין; סמוך למבצע שונתה הגדרת המשימה; התגלה פער בהבנת המשימה על-ידי השוטרים והמפקדים; שוטרים נותרו ללא מענה פיקודי הולם בעיצומן של הפרות הסדר והפיקוד והשליטה לקו בחסר". האם מוכרות לכם מילות העידוד הללו? לא, זו לא ועדת וינוגרד. זו תמציתו של דוח המשטרה על תפקודם של השוטרים והמפקדים באירועי פקיעין. אך תודו שהדברים זהים למדי לאלו של ועדת וינוגרד, ולפני כן, ועדות אור, ולפני כן ועדת זיילר, ולפני כן... המון ועדות. ומה המשותף לכל: הן מגלות שמתחת לכרום הדק הנראה על פני השטח, יש כמויות מורסה אדירות שהצטברו במשך שנים רבות, מבלי שאיש נתן את דעתו לכך.
21/02/2008  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il