|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ילדות בשדה מוקשים

ניצול של ילדים ונערים תמימים לביצוע פעולות טרור, אינו "המצאה" מזרח תיכונית. לתופעה הפסולה הזו, שורשים עמוקים
13/04/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
גיוס בכפייה של ילדים ונוער

במשך 12 שנה אני קמה לבוקר קיצי שטוף שמש, או לחלופין לבוקר חורפי שבו אני מתעצלת לקום מהמיטה החמה. אני שותה את כוס הקפה שלי, עולה על קו 4 ונוסעת לבית הספר, חולפת על פני אותם מראות מוכרים; המספרות, המסעדות, האנשים בדרכם לעבודה... שתים עשרה שנה של שגרה. לא פעם עלה בי החשש, כי מחר בבוקר, לא אקום לאותה שגרה. החיים במדינה הזו, שאדמתה ספוגה בדם קורבנות הטרור והמלחמות, עלולים לשבור את שגרת חיי הנינוחה והבטוחה. החשש לאובדן הביטחון האישי והמשפחתי, במציאות שבה אנו חיים, תמיד מקנן בתוכי, אך למזלי הטוב, לא חוויתי את המלחמה על בשרי והחשש נשאר חשש. לעומת זאת, לילדים ולנערים במדינות אחרות בעולם השקועות במלחמות ובשפיכות דמים, החשש שלי, הוא שגרת יומם.

קשה להאמין שאנחנו חיים במאה ה-21 ותופעת גיוס בכפייה של ילדים ונוער לארגונים צבאיים, למטרות איבה וטרור עדיין נפוצה. עוד יותר קשה להאמין שכל זה קורה מתחת לאף שלנו, בחצר של השכנים. אנחנו בכל זאת מדינה שחיה יומיום במלחמה ועדיין אנחנו עיוורים למה שקורה סביבנו. על-פי נתונים של ארגון "בצלם" (נכון לשנת 2000 עד 2005) 668 ילדים פלשתינים נהרגו בשטחים כתוצאה מפעילות כוחות הביטחון הישראלים וילד אחד נהרג בשטח ישראל. 38 ילדים ישראלים נהרגו מפעולות של פלשתינים בשטחים ו-80 נהרגו בשטח ישראל.

השימוש בילדים לביצוע פעולות טרור נגד ישראל, אינו נחשב יותר, מאז פרוץ האינתיפאדה השנייה, לתופעה חריגה. כך לדוגמה, בחודש יוני 2007, נתקל כוח צה"ל בשלשה ילדים מרצועת עזה, שנשאו על גופם מטעני חבלה, בדרכם לביצוע פיגוע התאבדות. בהיתקלות נהרגו שני ילדים והשלישי נפצע קשה. ארגוני הטרור מנצלים את חזותם התמימה לכאורה של הילדים, במטרה לבצע פיגועי התאבדות, להבריח אמצעי לחימה דרך מנהרות, לבצע תצפיות ולאסוף מודיעין על היחידות של צה"ל.

ניצול של ילדים ונערים תמימים לביצוע פעולות טרור, אינו "המצאה" מזרח תיכונית. לתופעה הפסולה הזו, שורשים עמוקים. בעת העתיקה וגם בימי הביניים באירופה נהגו לגייס ילדים בני 12 למטרות צבאיות, בעיקר כנושאי כלים ורכבים. ב"מסע הצלב של הילדים" בשנת 1212, גייסו אלפי ילדים כחיילים לא מאומנים תחת ההנחה שכוח שמימי יאפשר להם לנצח את שורות האויב.

בלוחמה המודרנית חלק מהילדים שירתו כמתופפים, נערים רבים הצטרפו לצי המלכותי הבריטי ודאגו לאספקת אבק שריפה ממחסן התחמושת לצוות התותח בספינה.

במהלך מלחמת העולם השנייה, הילדים והנערים, בשני צדי המתרס, נחשפו למציאות הקשה של מלחמה. ילדים יהודים נטלו חלק פעיל בהתקוממויות כגון מרד ורשה בשנת 1944, לצד התנאים הקשים והבלתי נסבלים של החיים בגטאות ובמחנות הריכוז וההשמדה. ילדים בגטאות ברחו דרך פרצות בחומות הגטו, כדי להשיג אוכל למשפחתם. ילדים נותרו ללא הורים ובני משפחה, מעטים שרדו ונותרו יתומים.

לעומתם, נערים בגרמניה הצטרפו לתנועת הנוער ההיטלראית, שהיתה למעשה, ארגון צבאי רשמי בגרמניה הנאצית. במסגרת הארגון, הוחדרה בנערים האידיאולוגיה הנאצית, הם הוכשרו כלוחמים, ולבסוף גויסו למערך השירות הסדיר בגילאים הולכים וקטנים. כראייה לכך צעירים רבים לקחו חלק בקרב על ברלין ב-1945 ונפלו במערכה זו.

במהלך מלחמת וייטנאם, דווח על מספר אירועים בהם ניתנו רימוני יד וחומרי נפץ לילדים ונערים וייטנאמים. במקרים אחרים, ילדים ונערים נשלחו להתרועע עם החיילים האמריקניים כאשר חומר נפץ הקשור לגופם הופעל על-ידי שלט רחוק וגרם למותם.

למלחמת אירן-עירק שהחלה בשנת 1980 גויסו נערים, במקום החיילים הבוגרים שנהרגו בהמוניהם. אירן הואשמה בשימוש בילדים ונערים לפינוי שדות מוקשים. ילדים ונערים אולצו לרוץ לפני החיילים ושימשו כמגן אנושי, ללא התחשבות וחמלה באנושיותם של הילדים עצמם.

תיאור של עיתונאי מזרח אירופאי שליווה את הכוחות הלוחמים ממחיש את אכזריות המעשה - "עשרות אלפי ילדים קשורים יחד בקבוצות של 20 כדי למנוע ממוגי הלב מלנטוש את עמדתם".


בכל הדוגמאות הנ"ל הזכות הבסיסית ביותר של הילדים נשללת- הזכות לקיום.

לפי דעתי, הזכות לקיום היא הזכות החשובה ביותר, שכן היא מהווה את הבסיס לתנאי חיים נורמלים, חיים בכבוד. יד ביד עם הזכות לקיום, מגיעה הזכות לחיים וביטחון. עם קיום זכויות בסיסיות אלו מתאפשר לילדים לממש את הזכויות האחרות להן הם זכאים כמו הזכות לחינוך, לטיפול רפואי, להתייחסות מיוחדת ממערכת המשפט, לביטחון סוציאלי וכדומה.

המעורבות הכפויה על ילדים בפעילות טרור ומלחמה, תמיד תפגע במימוש זכויותיהם; הזכות שלהם לגדול ולהתפתח בתנאים נאותים מתנפצת, הזכות שלהם לחינוך ולטיפול רפואי נפגעת; כך למשל משפחות בגבול עזה מחכות מידי יום במחסומים בכדי להיכנס לארץ ולהעניק לילדיהם טיפול רפואי נאות, אך לעיתים קרובות לא מתאפשרת להן הכניסה.

עוד דוגמה רלוונטית ועכשווית היא תושבי שדרות שחיים זה 8 שנים תחת מטח רקטות יומיומי. תנאי החיים של הילדים התעוותו לחלוטין - במהלך שיעור מתמטיקה רצים למקלטים, כאשר מטיילים ברחוב מסתכנים בפגיעה ישירה של רקטה כמו יוסי חיימוב בן ה-10 שכמעט ואיבד את ידו. אפילו הבתים אינם בטוחים, האזור עדיין לא ממוגן כראוי, אנשים לא יכולים לשהות בכל חדרי הבתים אלא רק בממוגנים והאטומים שביניהם.

כמו כן, המלחמה גורמת לעיוות התפיסה המוסרית של הילדים על החיים. חיים בזמן מלחמה מעניקים מסרים של אלימות ושנאה, וגורמים לילדים צעירים להתמודד עם מציאות קשת יום בגיל מוקדם מאוד. מצב מלחמה מטיח את הילדים לעולם אכזרי ומאיץ את תהליך התבגרותם, הם מאבדים את תמימותם בגיל צעיר, מאבדים את מהותה של הילדות. המלחמה משפיעה על הזכות שלהם לגדול ולהתפתח גופנית, מוסרית, רוחנית, נפשית, רגשית, שכלית וחברתית בצורה בריאה ותקינה.

השימוש והניצול של ילדים ונוער, נובע מחוסר הכרה והתחשבות בזכויות שלהם. יחס זה מזכיר את החברה עד המאה ה-17 בה היה מקובל לראות בילד כרכוש הוריו. חוק שנחקק ב-1646 במסצ'וסטס מדגיש עמדה זו, ועל פיו, להורים יש זכות לפנות לבית המשפט נגד ילדם במידה ונהג בעיקשות, מרדנות או לא ציית לקולם. לבית המשפט היתה הסמכות להעניש את הילד ואף לגזור עליו עונש מוות.

במאה ה-16 נחקק חוק הקבצנות באנגליה שאפשר לילדים לקבץ נדבות ללא רשיון, דבר שהיווה תקדים לתקופה זו. וכך, בחלוף השנים המודעות וההכרה הציבורית לזכויות הילדים גדלה והתפתחה: במאה ה-18 באנגליה נאסר להעסיק ילד מעל 12 שעות ביום. באילינוי, ארה"ב, נוסד בשנת 1899 בית משפט נפרד לנוער, שהמחיש את הצורך וההכרה המשפטית-מוסרית במתן יחס שונה לילדים. מהמאה ה-20 עד שנות ה-70 מתגבשים חוקים בתחום הרווחה שנוטים לכיוון הילד כגון: הזכות לקיום מינימלי, הזכות לבריאות תקינה והזכות להגנה מפני ניצול.

כמו כן, תקדימים היסטוריים כגון אמנת ז'נבה (1977) ואמנת זכויות הילד (1989) היוו צעד נוסף למימוש והגנה על זכויותיהם של הילדים.

בהתאם לאמנת ז'נבה ילדים אשר גילם קטן מ-15 שנים לא יגויסו כלל לכוחות הביטחון וארגונים צבאים, או ייקחו חלק בפעולות איבה. באשר לנערים בין הגילאים 15 ל-18 הוסכם שתהיה עדיפות גיוס למבוגרים יותר.

אמנת זכויות הילד של האו"ם מצהירה "על המדינות השותפות לנצל בצורה סבירה את האמצעים העומדים לרשותם כדי להבטיח שאדם שגילו מתחת לגיל 15 לא ייקח חלק בפעולות איבה". בשנת 2002 שינו את החוק והגבילו את הגיל ל-18.

בכמה עשרות השנים האחרונות התגברה פעילותן של תנועות שלוחמות למען זכויות הילדים, לא רק במובן של הגנה מפני ניצול אלא במשמעות הרחבה יותר של זכויות האזרח- חופש ביטוי, פרטיות, סודיות, זכות התארגנות וכו'.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל הוא דוגמה לארגון שפעל רבות למימוש זכויותיהם של ילדים ברחבי העולם. כך למשל פרסם הארגון הודעת גינוי נגד שימוש בילדים לפעולות טרור והתאבדות: "השימוש בילדים כנושאי נשק או כמסייעים בהתקפות חמושות הוא מפלצתי, אנחנו קוראים להנהגה הפלשתינית להוקיע בפומבי את הפעולות הללו". הודעה זו פורסמה לאחר המקרה של חוסאם עבדו בילאל, ילד-מחבל פלשתיני שנתפס במחסום חווארה ב-24 במרץ 2004 כשעל גופו חגורת נפץ.

למרות כל התקדימים וההתפתחות ההיסטורית של זכויות הילד לאורך השנים עדיין אנו עדים לפגיעה קיצונית בזכויותיהם של הילדים בעקבות מצבי מלחמה.

כך נוצר מצב שילדה בת 7, אחת מפליטי דרפור, מגיעה בכוחות עצמה עד לישראל כאשר הוריה נהרגים בדרך לכאן.

כך ילדי שדרות חיים מדי יום תחת גשם של רקטות, תחת מציאות שחורה.

כך ילדים באוכלוסיה הערבית-ישראלית חיים בתנאים לא אנושיים, ללא מים זורמים בברז.

כך במהלך ההינתקות ילדים הצטרפו להוריהם במאבק על ביתם וסירבו לעזוב.

כנראה שכל מה שאנחנו יכולים לקוות הוא לעתיד ורוד יותר ולילדות תמימה יותר. ילדות שבה השדות היחידים יהיו שדות של פרחים.

תאריך:  13/04/2008   |   עודכן:  14/04/2008
דניאל שטרית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ילדות בשדה מוקשים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תוכי יוסי
13/04/08 18:01
2
yoav4
13/04/08 18:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנסיגה, החששות גוברים והשיתוק אוחז בלקוחות. אך בד-בבד, ודווקא בעת הזאת, נוצרות הזדמנויות חסכוניות, בטוחות ויעילות יותר לצרוך מוצרים ושירותים. אז שכל אחד יבדוק איך הוא עצמו מושפע מהעניין: האם שורשי השיער המלבינים לא זכו לאחרונה לטיפול מסור ממעצב השיער או שמא מחירו של רכב הפנאי החדש אטרקטיבי מאי פעם (שער ה-$).
13/04/2008  |  אלון זגר  |   מאמרים
אחת הבעיות הקשות בפרשת קצב מקורה בעובדה שהעבירה הקרויה "בעילה אסורה בהסכמה" אינה נמצאת, כביכול, על קו רצף אחד עם עבירות המין שיסודן בהעדר הסכמה מצד הקורבן.
13/04/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
אריה ואני הולכים שנים רבות ביחד, אני זוכר את ימי ה"גביר" האפלים. אריה, באומץ לב ציבורי נדיר, החליט להוציא לאור ספר עב כרס המספר את מעלליו של אברהם שפירא, ששלט באותה תקופה על הקופה הציבורית. שפירא, מן הסתם, לא היה מעוניין בפרסום הספר ופנה לבג"צ. מכאן התהליך ידוע, במשך זמן רב טחנו טחנות הצדק את הספר, הספר פורסם וזכה להצלחה יוצאת דופן בספרות הישראלית.
13/04/2008  |  מעוזיה סגל  |   מאמרים
עוזרו של השר לביטחון פנים, דיכטר, נפצע מיריות צלף פלשתיני בעומדו יחד עם השר וקבוצת אורחים מקנדה בתצפית מול עזה, בשטח ישראלי ריבוני. האויב הפלשתיני הודיע, שהוא ידע מראש על הביקור וכיוון את האש אל השר. על כך הגיב השר, שבפעם הבאה יערוך את התצפית במקום אחר. כך מדברת מדינה? כך מדברת קהילה, שאינה מסוגלת להגן על עצמה!
13/04/2008  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בנמל תל אביב, השוקק מסעדות קולינאריות לרוב, שמור מקום של כבוד ל"סוכה הלבנה" - מסעדה מזרחית רבת-מוניטין ואנינת-טעם, שראשיתה עוד ביפו שלפני 25 שנים. במרוצת הזמן העתיקה המסעדה המיתולוגית את מישכנה לעיר השכנה, תל אביב, והתמקמה בנופו הרומנטי של הנמל, היישר בכניסה הראשית אליו, על-רקע הסירות המשייטות בו ולמראה הברווזים השוחים להנאתם בים.
13/04/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי [צילום: מניש סווארופ, AP]
איל השקס
מיסוד הציר הכלכלי בין ישראל להודו, שהפכה לכלכלה עם התמ"ג החמישי בגודלו בעולם, יהיה ניצחון גיאופוליטי חשוב ביותר ויאפשר שיתוף פעולה כלכלי, מדיני וביטחוני גם מול אירן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il