|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

בכל אחד מתחבא קרנף

הציות להוראה בלתי-חוקית טבוע בכולנו, והממסד מטפחו. ג'רי בורגר חזר על המחקר הקלאסי של מילגראם, ואוששו. אין הבדל בין נשים לגברים – כולם יצייתו, ויתקרנפו. על סִפה של מלחמה מיותרת על טיהור רצועת עזה – צריך לא למחול לרשעים, שעשו את ההינתקות, ולטיפשים, שצייתו להם. אלוף גרשון הכהן, שהיה מפקד אוגדת הגירוש מקטיף, קרא להינתקות, פשע נגד העם היהודי. לדברי הרב זלמן מלמד, הגירוש היה חטא חמור
24/12/2008  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות
התקרנף? - אלוף גרשון הכהן [צילום: דו"צ]

השאלה אינה יחסנו לצבא, אלא האם המדינה, שמונהגת על-ידי ממשלת זדון, המתנכלת ליהודים, ראויה לאמון, לציות ולהערכה. תשובתי - לא! חובה לסרב לכל פקודותיה, למרר את חייה, ולקצרם בכל דרך אפשרית. יתר על כן, לדעתי, אין חובה לשרת בצבאה כשהוא פועל נגד העם היהודי. אזי הוא הופך לצבא אנטישמי, ומצטרף לצבאות אחרים בהיסטוריה, שחוללו פוגרומים

קלגסי הגירוש השחורים נשאו עליהם בכוונה את דגל המדינה, וטימאו אותו בכך. מאז אותו הקיץ לא הנפתי את הדגל, ולא אניפו עוד - עד שייטהר

   יפעת גדות
מחקר: רוב האנשים מוכנים לענות אחרים

גם עכשיו, כשההינתקות מתנפצת בפנינו בקול שאון רב, עדיין יש מי שאינם מכים על חטא - על הזייתה, על הפיקוד על גירוש היהודים ועל הריסת בתיהם, על מסירת היישובים הפורחים לידי המחבלים, על ההתעללות הנמשכת מאז במגורשים, שממשלת הרשע והזדון צברה במחנות עקורים, כדי לאבדם... ועל הרבה מאוד רעות נוספות, ומעניין, שאף אחד לא קם - כולל סגן הרמטכ"ל שעשה את כל מאודו (כאלוף פיקוד הדרום), כדי להכות ביהודים, וידו כושלת עד היום בטיפול ביורים על הנגב המערבי.

נזכרתי שוב בפשע המלחמה של טיהור חבל קטיף מתושביו היהודים, כיוון שבארצות-הברית פורסם מחקר של ג'רי בורגר, המציין, כי כל אחד מאיתנו (כמעט?) מסוגל לענות את זולתו.

ומה הרבותא?!

הרי בשנות השישים, הראה סטנלי מילגראם (Milgram) האמריקני, כי אנשים יסכימו לעולל לזולתם רע, אם יקבלו הוראה לבצע. מילגראם - יהודי, כמובן - ניסה לבדוק מדוע צייתו הגרמנים לפקודות בלתי-חוקיות בעליל. אז, לא היו הוראות מגבילות על ניסויים בבני-אדם, ומילגראם חשף את נבדקיו למכות חשמל חזקות ביותר. להפתעתו, צייתו הנבדקים להוראה להעניש את עמיתיהם, ואף גילו יוזמה ניכרת.

האם הגיע זמן סליחה?

הרשו לי להיות רע (אני די טוב בזה ...), ולהגיד, שהיום יותר מתמיד - על סִפה של מלחמה מיותרת, שהמטנו על עצמנו, על טיהור רצועת עזה - צריך לא למחול לרשעים, שעשו את ההינתקות, ולטיפשים, שצייתו להם. הגרועים ביותר הם הצבועים, שביצעו את הפוגרום ביהודי קטיף למרות שלא האמינו בהינתקות, אלא משום שהיו "ממלכתיים", וחששו פן סירובם לבצע פשע מלחמה יהרוס את המסגרת הצבאית.

למשל, אלוף גרשון הכהן, שהיה מפקד אוגדת הגירוש מקטיף, ויש להניח, שהתלבט לא מעט עד שקיבל על עצמו את המשימה - גם כיוון שהוא בא ממשפחה דתית ידועה. אחרי הגירוש - ואולי כפרס על הפוגרום - הועלה בדרגה, ונשלח לפקד על המכללות הצבאיות (כלומר, פו"ם, מב"ל ושאר נגזרותיהם).

אלוף הכהן אמר - לפי אתר ויקיפדיה - כשביקר בבית משפחת סא"ל עמנואל מורנו, שנפל במלחמת לבנון 2: "מה שקרה בשנה שעברה [ההינתקות] היה פשע, ואני הייתי שותף לפשע נגד העם היהודי. מה שקורה עכשיו - מלחמת לבנון השנייה - זה העונש על מה שקרה לפני שנה [ההדגשות שלי - אב"ץ]".

אמירה כה חריפה, המגדירה את הגירוש כ"פשע נגד העם היהודי", וממיוחסת למפקד הפעולה הינה דבר חמור ביותר מבחינת הצבא, המעוניין לטהר את שרץ הגירוש - בעיקר עכשיו, כשהתבררה כבר (כמעט לכולם) הטיפשות האסטרטגית במעשה הנואל של ההינתקות.

אך קשה להבין את אלוף הכהן - גם כשאינו מתנצל.

ובאותו ההקשר - כתב הרב זלמן מלמד, הרב של בית-אל, על התשובה. לדבריו, הגירוש היה חטא חמור, שעשו המדינה וכל מי שהשתתפו במעשה הנורא.

"אם מישהו ממפקדי הגירוש אמר שהגירוש היה טעות ושהממשלה טעתה - זו לא חזרה בתשובה. הוא תולה את העבירה שעשה בממשלה, הוא כביכול לא אשם... אם הוא סבור שהיה חייב לשמוע בקול הממשלה, זה אומר שהוא עדיין לא מבין את גודל העברה שבמעשה שביצע. עליו לדעת שגם אם הממשלה מחליטה לעשות נבלה אסור לעשותה, וברור שהוא לא הפנים את עומק השחיתות והרשע, והוא עדיין ממשיך באחיזה בחטא ואין לו סליחה".

אף שאינו מזכיר את הכהן במפורש, ברור, שדמותו של האלוף עמדה לנגד עיני הרב כשכתב את דבריו.

האם היא אשמה?

בצד השני של המתרס נמצאת שירי - חיילת (מיל.), שכתבה על חרטתה על השתתפותה במעשי הגירוש. קשה להעריך את הנזק הנפשי, שגרמה ממשלת הזדון לחיילים ולחיילות, שאנסה להשתתף בגירוש. פסיכולוגים רבים עבדו - בניגוד לחוקי האתיקה של איגוד הפסיכולוגים - בשירות צבא הגירוש, כדי לשטוף את המוח לחיילים, כדי שיהיו קלגסי גירוש. הם חשבו - כמו מפקדי המבצע רק על מבחן התוצאה, ולא שעו לרגע לתוצאותיו. הפסיכולוגים ומפקדיהם רצו את אותו מבט מזוגג ואת אותה צעידה בסך, כמעט כמו בצעדי אווז, של גושים בשחור, שתהמם את המגורשים, ותמנע מהם להגיב.

קלגסי הגירוש השחורים נשאו עליהם בכוונה את דגל המדינה, וטימאו אותו בכך. מאז אותו הקיץ לא הנפתי את הדגל, ולא אניפו עוד - עד שייטהר.

מחקרים בקרב קלגסי הגירוש מלמדים, שחלקם פיתחו תסמונות כמו של מי שחוו אונס.

אני מעריך, שהצבא יכחיש זאת - גם כדי לא לשלם פיצויים וגמלת נכות לאותם הנפגעים - ואותם הפסיכולוגים, שעזרו לו לשטוף את המוח לקלגסים, יסייעו לו בחוות-דעת מלומדות, שיטהרו כל שרץ. צבאנו המסואב די מתורגל בכגון דא (עיינו בערך צלילות בקישון), והוא יודע היטב להתיש את מי שיוצאים למען זכויותיהם, ומסכנים את השקט בביצה.

שירי - בת קיבוץ, ששירתה כחיילת בגדוד נח"ל, והייתה בקיץ 2005 בכוח, שגירש יהודים מבדולח ומכפר דרום - שלחה מכתב חרטה, שפורסם ב-Ynet, וגרר גל עצום של תגובות בכל רחבי הרשת.

לכאורה, לא הייתה לשירי כל ברירה. רק מעטים מסרבים פקודה, והצבא הפעיל את כל עוצמותיו הדורסניות כדי לסכל באבו כל מרי לפוגרום. אפילו חודשים אחר כך, רדף הצבא בחורמה את החייל המצטיין חננאל דיין, שסירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל - כיוון שגירש את משפחתו מגוש קטיף - וסייע, לכאורה, להשמיצו בתקשורת. כך, לפחות, טוען החייל בכתב תביעתו, המתברר כעת בבית המשפט.

שירי הייתה חיילת בשירות חובה, ושלא כאנשי הקבע אף לא קיבלה מענק מיוחד של כחמישה-עשר אלף שקלים כתגמול על השתתפותה בפוגרום (מעניין מאיפה היה כסף לשלם לפוגרומיסטים?! הלא סיפרו לנו, שאין לצבאנו המסואב די תקציבים לאימונים). היא נותרה עם רגשי אשמה ועם חרטה.

שירי כתבה:

"ביום השנה השלישי לפינוי גוש קטיף, אני רוצה לבקש סליחה. סליחה על כך שכחיילת בצבא ההגנה לישראל, לקחתי חלק פעיל ומעשי בהוצאת אזרחים ישראלים מבתיהם.

"רציתי לבקש את סליחתן של המשפחות המפונות, את סליחתן של הנשים היקרות שאני הוצאתי בידיים שלי 'בנחישות וברגישות' מביתן, את סליחתה של האדמה שבניה ובנותיה, שדותיה הפורחים, הדשאים המוריקים והבתים שוקקי החיים נקרעו ממנה באחת.

"רציתי לבקש סליחה על טיפשותי ובורותי, על שדיברתם והסברתם בכיתם וצעקתם ואני לא הקשבתי, אפילו לא ניסיתי להקשיב - סגורה בדעותיי ובהשקפתי...".


והיא ממשיכה:

"אינני מסתירה את האחריות למעשיי... כשהעליתי את התושבים המפונים לאוטובוסים האמנתי שיש להם לאן לנסוע. לצערי, היום ניתן להגדירם כפליטים. ממשלת ישראל, אותה ממשלה ששלחה אותי לפנות אותם, שכחה אותם ואת ערכיה.

"אני מתביישת...

"אני יודעת שזה אולי מוגזם, אבל אני מרגישה שכל בית שהתפרק ולא נבנה מחדש, שכל ילד שנאלץ לטיפול נפשי, שכל משפחה שלא שוקמה כלכלית - הם על מצפוני.

"מאיפה העזתי בכלל, אני הקטנה שלא בנתה מימיה שום דבר, לבוא ולהרוס במו ידי חיים שלמים שאנשים בנו בעמל כל כך רב?".


למרות מכתבה, שירי אינה מוכנה להעיד על מה שעוללו לה ולחבריה, כדי להכשירם להיות לקלגסי גירוש.

חותמת שירי את מכתבה:

"אני רק בת 24, וכבר עם כזו צלקת... וכשזה נגמר - חודשים אחר כך הייתי שבורה. כולנו היינו שבורים. כל החברות שלי, אפילו המפקדים שלנו, נשברו שם בגוש. רק כשחזרתי הביתה והתחלתי לעכל, הרשתי לעצמי גם לבכות...

"היום כאזרחית אני רואה זאת כחובה לעזור לכם בכל דרך שאוכל לצאת מהמצוקה אליה אני (כנציגת המדינה) הכנסתי אתכם. אני רוצה לחזק אתכם בשיקום הארוך והכואב שנכפה עליכם. אני כותבת כדי שאף חייל לא יסכים לבצע בעתיד פקודה כזו, פקודה לא ערכית בעליל. מדברים אצלנו תמיד על הומאניות כלפי שכנינו הערבים, מה עם שכנינו היהודים? אנחנו לא חברה אחת, שאמורה לדאוג לכל חלקיה?

"אני לא סולחת לעצמי. אני מקווה שאתם - מפונים יקרים - תסלחו לי.

"אני מקווה שאתם מבינים מדוע איני מפרסמת את שמי".


אני מניח, שמערכת הביטחון נזעקה לאתר את שירי מיד כשפורסם מכתבה - כדי להפחידה וכדי לסגור את פיה. הם די טובים בהפחדת מי שמפחד מהם...

מה עם ספר התורה?

ולהוכחה, שהכל אפשרי כשניתנת ההזדמנות לחטוא - הביא אתר nrg סיפור על ספר תורה, שנגנב ממגורשי קטיף, והגיע עתה למכירה באתר e-bay. כמובן, כל אנשי הזדון, שגירשו את היהודים, מתנערים מאחריותם. אולי אפילו יקבלו אסמכתה לכך מגדולי האומה - כפי שנעשה לגבי תכשיטים וקישוטים מבתי-הכנסת, שיצאו (?) מרשותם של עולי תימן עם הבאתם ארצה, בתחילת שנות החמישים, ונעלמו מאז לעד.

מלכודות-רוע

בסדרה של תשעה-עשר ניסויים קלאסיים, חקר מילגראם את הציות לסמכות לא-צודקת, והגיע למסקנות מסמרות-שיער: כל אדם, בנסיבות מסוימות, יכול ליהפך לחיית-טרף, שתבצע פקודות בלתי-מוסריות בעליל.

בפרדיגמה הקלאסית של מילגרם, אדם בעל חזות רצינית, חוקר אקדמי בלבוש של מעבדה, מקבל את פני המתנדב לניסוי, שהוגדר כמחקר על זיכרון ועל למידה. נאמר לנבדק, שישתתף בניסוי, שבו יהיו שני משתתפים - "מורה" ו"תלמיד". כשהתלמיד זוכר היטב זוגות מילים, נותן לו המורה חיזוק מילולי (כגון "טוב", או "נכון"). כשהוא טועה, על המורה ללחוץ על מתג במכשיר אלקטרוני להעברת הלם חשמלי, שיענישו מיד על טעותו.

65 אחוזים מן המתנדבים לניסוי של מילגראם הגיעו להלם מירבי (450 וולט); וכמעט כולם הגיעו לרמה של 330 וולט. רוב האנשים המשיכו לציית, אחרי שהחוקר לקח אחריות על התוצאות.

בשבעה-עשר מקומות בארצות-הברית ומחוצה לה חזרו על הניסוי של מילגראם. הציות היה בערך באותה הרמה בכל העולם.

פיליפ זימברדו (Zimbardo), פסיכולוג אמריקני, הסיק ממחקרי מילגראם איך ליצור מלכודות-רוע לאנשים טובים. מסקנותיו העיקריות - המשתתפים מקבלים תפקידים משמעותיים, המזוהים עם ערכים חיוביים; יצירת רטוריקה רצויה, במסגור יפה, שמסתיר את התמונה האמיתית; העברת האחריות לאחרים; גביית מחיר כבד על אי-ציות; שימוש באידיאולוגיה או בשקר גדול, המצדיק שימוש בכל אמצעי כדי להגיע למה שמוצג כיעד רצוי, מחויב המציאות.

הרברט הרש (Hirsch), מדען מדינה אמריקני, פיתח במחקריו על ג'נוסייד את המונח, "רצח ללא רגשות-אשם" (guilt-free massacre): כדי שאדם, שאינו פושע (כלומר, אדם רגיל, שאינו סוטה) יעשה מעשה רצח ביעילות, צריך לנטרל את יכולתו להפעיל שיפוט ערכי במהלך האירוע. אזי יקבל האדם את ההוראה, ויבצעה כמיטב יכולתו.

לפי חנה ארנדט (Arendt), את מעשי הרשע לא עשו אנשים חריגים, אלא אנשים רגילים, שנקלעו למצבים מסוימים בתוך מערכות/ארגונים. ארנדט קראה לרעיון הזה - בנאליות של הרוע (the banality of evil). בעוד במסורת המערבית (היהודית-נוצרית) לרשע יש מאפיינים מיוחדים, טענה ארנדט, שעושי הרשע הם אנשים רגילים לחלוטין. כלומר, כל אחד יכול לעולל עוול.

כמובן, זה מזכיר לי את המחזה קרנפים (1958) ליוג'ין יונסקו (Ionesco), שהוצג בראשונה בארץ בתחילת שנות השישים, ומדבר בעצם על הנאציפיקציה, אך בעיקר על הקונפורמיזם. בעיני יונסקו, נאצים, פשיסטים, קומוניסטים ושאר גורמים כוחניים, שרוצים לבטל את האינדיבידואליזם, הם קרנפים - מפלצות אדירות-כוח - שחיות בעדרים, המעצימים את כוחם. בסופו של דבר, לפי יונסקו, גם הטובים מתקרנפים; ואולי אין טעם במרד של היחיד, המוחה נגד הקרנפים.

בחזרה (רפליקה) על ניסויי מילגראם לאחר 45 שנה, מצא ג'רי בורגר (Burger) מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה של קליפורניה בסנטה ברברה, כי רמת הציות להוראות החוקר הייתה כמעט זהה לממצאי מילגראם (למרות שלא עלו על מכות חשמל של 150 וולט), ולא נמצאו הבדלים משמעותיים בין גברים לבין נשים. בורגר מצא הבדלים אישיים, שחלקם נובעים מהיחשפות לסירוב של נבדק אחר להמשיך במתן מכות חשמל ל"תלמיד".

מחקרים בתחום האתיקה בעסקים קבעו כבר לפני עשרות שנים, את מה שפסקו חז"ל - "לא העכבר גונב, אלא החור" (גטין מ"ה, עמוד א') - כלומר, ההזדמנות יוצרת את הפיתוי לחטוא. משמע, כדי לעצור את הסחף לעבר המדרון החלקלק, רצוי לא להתקרב אליו כלל, ולבער כל התנהגות חריגה כבר בראשיתה.

מנודה לכל חייך
הפוגרום הקשה בהינתקות [צילום: AP]

"אם תעשה את זה [הגירוש] תהיה מנודה לכל חייך" - הזהירה את גרשון הכהן מתיישבת בחבל קטיף. כך הוא סיפר לארי שביט בהארץ. ואמנם כך הדבר - למרות ששורשיו האישיים במחנה הדתי-לאומי, מסמל הכהן את הרוע שבציות לממלכתיות. בדבריו לארי שביט הוא מייחס לריבון - המדינה - סמכות עליונה כלפיו, כקצין. כלומר, ברוח הציות, שפשתה בצבאנו, הוא יציית לכל פקודה, שתיתן לו - אפילו ממשלת זדון.

לכן, השאלה אינה יחסנו לצבא, אלא האם המדינה, שמונהגת על-ידי ממשלת זדון, המתנכלת ליהודים, ראויה לאמון, לציות ולהערכה. תשובתי - לא! חובה לסרב לכל פקודותיה, למרר את חייה, ולקצרם בכל דרך אפשרית. יתר על כן, לדעתי, אין חובה לשרת בצבאה כשהוא פועל נגד העם היהודי. אזי הוא הופך לצבא אנטישמי, ומצטרף לצבאות אחרים בהיסטוריה, שחוללו פוגרומים (ואין לי מילה אחרת לתאר את הגירוש היהודים מגוש קטיף ואת הריסת בתיהם ונחלותיהם).

תאריך:  24/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכל אחד מתחבא קרנף
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
drerwt3ew
24/12/08 14:16
 
ירון זכאי
24/12/08 16:10
 
ע.ג1
24/12/08 19:59
 
י.ש
24/12/08 21:56
 
זה יהיה מאוחר
25/12/08 16:49
 
י.ש
24/12/08 16:14
 
צנחן
24/12/08 16:32
 
ישראלי מן המנין
24/12/08 16:58
2
יוסי שפניר
24/12/08 14:38
3
תמיד
24/12/08 15:43
4
ע.ג1
24/12/08 15:56
 
י.ש
24/12/08 19:41
 
מבין עניין
25/12/08 16:59
5
כמו אייכמן
24/12/08 16:12
6
מרק טווין
24/12/08 17:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתרי היכרות רבים מציעים מפגשים מיניים לטווח קצר, או בלשון העם "סטוצים". גברים רבים מתפתים למפגשים הללו, ולא מעלים על דעתם שבילוי של ערב או שניים עשוי להשית עליהם חיוב כספי שייארך כ-20 שנה ועלול להגיע למאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך.
שלום רב שחר,
24/12/2008  |  אברהם שרון  |   מאמרים
מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר
24/12/2008  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
בין מסעדות הגורמה של תל אביב יש רק מעטות שהסכינו להבין כי בצוק העיתים של המיתון המתרגש עלינו, אפילו סועדים מושבעים נאלצים להדיר את רגליהן מהן. אלה שאומנם הבינו, נאלצו לעשות אחת מן השתיים: או להתאים את עצמן למצב הקיים, או לנעול את שעריהן, לפחות עד יעבור זעם.
24/12/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם אודות ההרוגים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.
24/12/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תוכנית ההינתקות  /  מי ומי  
מנהיגי "הבית הלאומי" הורשעו בהמרדה  /  רותי אברהם
ל-31 ממפוני גוש קטיף יש בית  /  אלעזר לוין
מוזיאון גוש קטיף בירושלים  /  שלמה בשן
תקופת הכתום  /  יריב מני
מה לעשות עם ניצן?  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בית המשפט העליון כמעצב מדיניות ציבורית   /  ד"ר חיים משגב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il