|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

יוסף ואחיו

אלמנטים חשובים וערכיים בפרשת ויגש
04/01/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

במרכז הפרשה שקראנו בשבת עומדת הדרמה של יוסף המתגלה לאחיו והפיוס ביניהם, והפגישה המחודשת עם יעקב אביו לאחר נֶתֶק מוחלט של 22 שנה. אולם בעוד יוסף, הפורץ בבכי עז המהדהד בכל בית פרעה, נחשף ברַכּוּתוֹ ה'נשית', יהודה הוא דמות הגיבור הפותחת את הפרשה ומככב בה בפרק הראשון כאישיות כריזמטית רַבַּת עוצמה ובעלת השפעה.

מעניין לציין קווי דמיון בין המפגש המוּדע של האחים יעקב ועשיו, למפגש הבלתי מודע של יהודה עם אחיו יוסף. יהודה, בדומה לאביו, כפי שמצביעים חז"ל, התכונן אף הוא לתפילה, לפיוס ולמלחמה, כמודל טקטי ואסטרטגי ביחסים בין עמים וביחסי אנוש בכלל. המלחמה, האופציה האחרונה, נלקחת תמיד בחשבון כברירת מחדל בלבד. אכן, בצד האסרטיביות שמפגין יהודה כלפי יוסף, מושל מצרים, והדברים הקשים שהוא משמיע באוזניו, כדי לשחרר את בנימין, ניכרת בדבריו הקפדה על גינוני מלכות: דיבור בגוף שלישי תוך הצגתו כעבד בפני אדונו. כדיפלומט מבריק, הניחן ביכולת רטורית, הוא לא פוסח גם על שלב ההסברה ומגולל ברהיטות את הרקע וההיסטוריה המשפחתית.

ראובן, יהודה ומה שביניהם

שני בני יעקב, ראובן הבכור ויהודה הגיבור, אבי המשיח והעם היהודי, הם השחקנים הראשיים בפרשת מכירת יוסף, שנטלו תפקיד מכריע בה. שניהם "תופסים פיקוד" ומגלים אחריות כלפי אחיהם יוסף, למנוע את הריגתו, וכלפי אחיהם בנימין בן הזקונים, שהיו ערֵבים לחייו להחזירו מהשבי המצרי בידי יוסף אל אביו. אולם דרכי הפעולה השונות של שני האחים משַקפות את ההבדל היסודי בתכונותיהם.

ראובן הוא איש פזיז ונמהר, שלא תמיד מגַלה שיקול דעת ומכלכל צעדיו בתבונה. מעבר לחפזונו בפרשת בלהה, כפי שציין יעקב בברכתו, כוונותיו הטובות גם בפרשת יוסף היו הרות אסון. הוא השליך את יוסף לבור, כדי להצילו מאחיו המבקשים להורגו, לחלצו אחר כך, ולהשיבו חי אל אביו. אולם הוא לא בדק את תכולת הבור, שהיה אומנם ריק ממים, אך מלא נחשים ועקרבים שהיו עלולים לטרוף את יוסף. לעומת זאת, יהודה הפרקטי, המעשי והשקול שהציע למכור את יוסף למצרים הבטיח את הישארותו בחיים. במבט היסטורי הוא גם סלל את הדרך לגלוּת מצרים ואל הגאולה בעקבותיה, המשמשות אֵם-טיפוס לשאר הגלויות ולגאולה העתידית.

הוא הדין בפרשת בנימין, שנלקח כבן ערובה בידי יוסף. ראובן עָרב לחיי בנימין בפני יעקב תמורת חיי שני בניו שלו. ובכן, במה הועיל בערֵבוּת זו - בקטילת חיים אחרים, שרק יוסיפו צער לאביו, בשלושה קורבנות במקום אחד, חלילה? אומנם יש להניח שהצעתו נבעה מתוך אמונה שלמה בהצלת בנימין, ומתוך תקווה שהערבוּת לא תתממש, אך מדובר בנטילת סיכון כפול. לעומתו יהודה, המגלה כושר מנהיגות מרשים בהתייצבותו לפני יוסף ובדרישתו הבלתי מתפשרת לשחרר את בנימין, מוכיח גם הפעם גישה פרגמטית, ומציע הצעה מעשית לשבת בכלא במקום אחיו, ולא ערבוּת בנפש כראובן.

חכמים ראו בקריאה הנרגשת של יהודה "איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי" משמעות סמלית. הפסוק מצביע על הפער בין הדורות, כשהנוער של ימינו מנותק מכל זיק למסורת אבות. הוא בקי היטב בכל רזי תוכניות הריאליטי של 'האח הגדול', אך מנוכר מכל וכל למושגי יהדות. מה הפלא שבשאלון בקיאות, השיבו תלמידים כי 'מעריב' הוא שם של עיתון, ולא של תפילה כמובן. יתר על כן, בעלייה לתורה כשנתבקש נער מגוּדל לציין את שם אביו - אקט סמלי המסמל את העברת המורשת היהודית מדור לדור - בן מי הוא, השיב ברוב בורותו בן כמה הוא, כלומר את גילו.

למרות הדאגה לאֶחיו, חפזונו של ראובן גרם אפוא לשלילת מנהיגותו, כבכור הראוי לכהונה ולמלכוּת, לטובת יהודה המחוּשב, השקוּל והפרגמטיסט, המפגין אחריות כלפי הסביבה, נחישות מעשית ותכונות של מנהיג.

הכל לטובה

בהתגלותו הדרמתית של יוסף לאחיו בולטים מספר אלמנטים. אלמנט אחד הוא אלמנט הבושה של האחים מפני יוסף שחשף את זהותו האמיתית: "ולא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו". מֵעֵבֶר להלם, חז"ל מצביעים על הבושה האנושית של אחי יוסף, עקב מכירתו, כמבחן לעוצמת הבושה על מעשים רעים בפני הבורא "הוי לי מיום הדין, הוי לי מיום התוכחה". רבי יוחנן בן זכאי ברך את תלמידיו לפני מותו "יהי רצון שיהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם". כך מסופר על החפץ חיים, שהעיר ושָנה לאיכר שגנב תבואה בדרך, כי 'רואים אותו'. לפשר תמיהתו של האיכר
שהיפנה את ראשו שוב ושוב ולא ראה איש סביבו, השיב כי ה'(!) הוא הרואה אותו גונב.

אלמנט נוסף הראוי לציון הוא ההבלגה של יוסף לנוכח מעללי אחיו כלפיו, מתוך עוצמת אמונתו בבורא, וראייה מובהקת של המהלך האלוקי המושך בחוטים סמויים ומוביל את ההתנהלות האנושית. האמונה בהשגחה הפרטית מביאה להכרה הבלתי נמנעת כי 'הכל לטובה', ומכאן הדרך סלולה להתפייסות עם אחיו. "ועתה אל תיעצבו", פונה יוסף לאחיו הנדהמים, "כי למחייה שלחני אלוקים לפניכם", וכי גם אם אתם חשבתם לרעה, ה' חשבה לטובה במינויו למושל מצרים. יוסף ממשיך את מורשת האבות והאמהות הקדושים, כפי שציינו בפרשות קודמות, לקבל יסורים באהבה מתוך תפיסה אנושית מוגבלת לעומת התפיסה האלוקית הרחבה והכוללנית.

אלמנט אחר בפרשה הוא כיבוד הורים. יוסף מבקש מאֶחיו למהר להביא את אביו אליו (אימו רחל מתה), תוך הבלטת ההשגחה העליונה בסוגיית מכירתו שהובילה אותו להיות מושל במצרים. אך למרות מעמדו המלכותי הרם, כאדון על הארץ, הוא מבקש מאביו "רדה אלי". כבן נאמן ועניו מכל, יוסף רואה את עצמו כפוף למשמעת אביו, ובמעמד נחות לו, וכי אביו הוא המושל האמיתי בו.

כשנודע זאת ליעקב, לאחר 22 שנות אבלות על בנו החי (בניגוד למת, אשר מצווה שישתכח מן הלב), הכתוב מציין כי רוחו חיה בו. עם זאת, בעוד שיוסף נופל על צווארי אביו ומחבקו בהתרגשות רבה, יעקב אבינו הרואה את עצמו ואת מסכת חייו ככפופים למושל עליון, לא הגיב ברגע דרמתי זה, וביטא את עומק אמונתו, הכרת תודתו והתרגשותו בתפילת קריאת שמע היהודית הקלאסית מדורי דורות. זאת גם כפי שראינו בהתאם לאמונתו של יוסף.

טרם התיישבותו בארץ גושן שולח יעקב בראש ובראשונה את בנו יהודה "להורות לפניו". חז"ל למדו מלשון זו, כי שלח אותו להקים בית תלמוד והוראה בארץ הנוכרית. זו הישיבה השנייה שיעקב ייסד לאחר ישיבת שם ועבר שלמד בה בארץ ישראל. בסוגיית קושיות ארבעת הבנים בהגדה, הצביע הרב עובדיה יוסף על הבן החכם שדאגתו הראשונה במעבר דירה היא לנושאים הרוחניים, למצוא בית מדרש במקום מגוריו החדש "מה העדות והחוקים אשר ציווה ה' אלוקינו", זאת מתוך דבקות במסורת יעקב אבינו. לעומתו הבן הרשע, המטריאליסט, כשעובר דירה, קודם לכל הוא דואג לחייו החומריים, למצוא עבודה פיסית, גשמית: "מה העבודה" היא סיסמת חייו האולטימטיבית. זאת בהתאם למודל של עשיו "אכול ושתה כי מחר נמות".

אהבת חינם

השבוע יחול יום עשרה בטבת, שבו הוטל מצור על העיר ירושלים לפני החורבן.

דומה כי יוסף הצדיק, גיבור הפרשה, הוא המודל המושלם לכל הדורות והתשובה המתקנת לגורמים שהובילו לחורבן הבית. כידוע, הבית הראשון חרב על-רקע עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. לעומת זאת, הבית השני חרב על-רקע שנאת חינם.

יוסף, שכבש את יצרו בפרשת אשת פוטיפר, האמין בא-ל אחד והפיץ את האמונה המונותאיסטית במצרים האלילית ושטופת הזימה, תוך הפגנת יהדותו בארץ זרה, ולא נקם באחיו אלא התפייס והשלים עימם מתוך אהבת חינם – הוא האנטי תיזה לחורבן הבית. ואכן, משיח בן יוסף יסלול את הדרך לקראת בואו של משיח בן דויד והגאולה המיוחלת.


  • המאמר בסימן הסטיקר: העם עִם הדרום.

תאריך:  04/01/2009   |   עודכן:  04/01/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתקופה זו, המאופיינת בשינויים רבים ואי יציבות חשוב עוד יותר להקפיד על יציבות. אחת הדרכים לעשות זאת בארגון היא על-ידי צוות מיומן, נאמן, אמין ומקצועי.
04/01/2009  |  יעל לוטן  |   מאמרים
נודע מן העיתונות, כי בהפגנה נגד החמאס שהתקיימה באוניברסיטת חיפה, השתתפו גם סטודנטים ערביים, ונראו שלטים בידיהם בנוסח "חמאס, חלאס" - הקוראים "די" לחמאס.
04/01/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
חיסולו הממוקד של בכיר החמאס השייח' ניזאר רייאן, ארבעת נשיו ואחדים מילדיו, ופיצוץ מסגדים ששימשו מחסני אמל"ח ומקום מסתור לאנשי החמאס, במסגרת מבצע "עופרת יצוקה" בלא שהארץ רעדה והעולם הערבי מוסלמי יצא מייד למלחמת ג'יהאד נגד ישראל, מהווים תפנית באבולוציה של המלחמה בכלל ושל מלחמת האנטי-טרור בפרט. לא שישראל עשתה את הצעד הראשון בהחזרת מלחמת ההשמדה לפרקטיקה הצבאית. ראשונים היו האמריקנים אחרי 11 בספטמבר ב"גיהוץ" צבאי של אפגניסטן בלא להבדיל בין אנשי טליבאן ואל-קאעידה לבין סתם אזרחים. האמריקנים נהגו כך לא רק בגלל שג'ורג' בוש היה אז נשיא ארה"ב שהרי לממשל בוש הייתה הסכמה מקיר אל קיר למהלכים אלה לא רק בארה"ב אלא ברוב מדינות העולם. לא שלא היו גם אז יפי נפש שהשמיעו קולות מחאה, אך למחאות אלה לא הייתה משמעות פוליטית ואסטרטגית כמו שהייתה לדוגמא חשיפת מעשי הטבח במאי לאי בויטנאם. ארה"ב יכולה להרשות לעצמה מהלכים מעוררי התנגדות בינלאומית שישראל לא תעז לעשות. אבל להתנפלות ארה"ב על אפגניסטן לא הייתה כמעט התנגדות.
04/01/2009  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
אהוד מסתובב על מיטתו כל הלילה מצד לצד ולא יכול להירדם. מה קרה לך? שואלת אשתו והוא נאנח, מסתובב לצד השני וממלמל "אני חייב לשכן ממול אלף דולר ואין לי איך לשלם לו". אשתו מתרוממת חיש קל מהמיטה, עוטה על עצמה מעיל ויוצאת. מקץ כמה דקות היא שבה הביתה ומכריזה "אתה יכול עכשיו לישון בשקט, יקירי". "איפה היית?" שואל אותה אהוד. "דפקתי על דלתו של השכן ואמרתי לו שאתה חייב לו אלף דולר ואין לך איך לשלם אותם. עכשיו שהוא לא יירדם!".
04/01/2009  |  גלעד קדומים  |   מאמרים
בין המסעדות הרבות שפקדנו במרוצת השנה האחרונה יש אחת החביבה עלינו מכולן: "מל ומישל" התל אביבית (רחוב בן-יהודה 155) - בוטיק קולינארי מקסים, המגיש ארוחות מן האגדות. עם יד על הלב כאן המקום להתוודות: שום מסעדה אחרת לא הצליחה להשתוות אליה; לא ברמתה, לא באווירתה הקסומה ולא בשירות המעולה שלה.
04/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il