|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חיזבאללה מספר שתיים

דפוסי הפעולה של ארגון החמאס ברצועת עזה דומים לדפוסי הפעולה של ארגון החיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה. ישראל חייבת להביא את החמאס באמצעות מבצע "עופרת יצוקה" להפסקת ירי הרקטות לעבר שטחה והסכמה לנוכחות של מנגנון בינלאומי ברצועה שיפקח על פעולותיו הצבאיות
05/01/2009  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   מבצע עופרת יצוקה   |   תגובות

מייד לאחר מלחמת לבנון השנייה החל ארגון החמאס ברצועה בתהליך של חיקוי שיטות הפעולה של בן בריתו החיזבאללה בלבנון. בכירי החמאס הבינו מייד כי הטקטיקה שנקט הארגון, בהכוונה אירנית, בלחימה מול חיילי צה"ל ובתקיפת אזרחי ישראל ברקטות וטילים הוכיחה את עצמה בעיני החיזבאללה, וכדאי לאמצה. פעילי טרור של החמאס יצאו מהרצועה ללבנון ואירן, וחזרו אליה לאחר כמה חודשים מתודרכים ומאומנים. המודיעין הישראלי החל לגלות בהדרגה כי פעילי החמאס בונים ברחבי הרצועה ביצורים בסגנון "שמורות הטבע" של החיזבאלללה בלבנון, מבריחים לרצועה טילי נ"ט מתקדמים ורקטות "גראד" ארוכות טווח ומתאמנים בהפעלת מסגרות צבא סדירות. כך, תוך כמה חודשים קמה לה ברצועת עזה דיוויזיה חמאסית הדומה במבנה שלה לדיוויזיה של החיזבאללה שהוקמה בהשראה אירנית בדרום לבנון טרם פרוץ מלחמת לבנון השנייה.

בצה"ל היו מודעים לתהליך ההתחמשות והאימונים של החמאס ברצועה והוא קיבל את הכינוי "חיזבאללה מספר שתיים".

למרות שמדובר בשתי זירות לחימה שונות שכן רצועת עזה המישורית שונה בתכלית משטח דרום לבנון ההררי והסלעי, ניתן למצוא כמה קווי פעולה דומים באופן שבו מתנהל מבצע "עופרת יצוקה" לבין מלחמת לבנון השנייה.

הבה ננסה להשוות את הדומה והשונה בין מבצע "עופרת יצוקה" נגד ארגון החמאס לבין מלחמת לבנון השנייה שהייתה נגד החיזבאללה.
קו דמיון עיקרי בין שיטת הפעולה של החמאס לזו של החיזבאללה ניתן לראות עוד לפני תחילת מבצע "עופרת יצוקה", ארגון החמאס נקט מדיניות של "הליכה על הסף" מול ישראל, בדומה לסגנונו של השיח' חסן נסראללה בכל הקשור להפסקת מצב הרגיעה (תהאדיה). הליכה זו על הסף הביאה לכך שהחמאס טעה בהערכת כוונותיה של ישראל לגבי שלב הפתיחה של מבצע "עופרת יצוקה", בדיוק כמו שנסראללה טעה כשלא העריך נכון שישראל תצא למלחמה בעקבות חטיפתם של החיילים רגב וגולדוואסר ז"ל. התוצאה הייתה שהחמאס ספג, בהפתעה, מכה חזקה של חיל האוויר הישראלי שגרמה לו אבידות כבדות. בדיעבד האשים החמאס את מצרים כי מסרה לו מידע מוטעה על כוונות ישראל אך טענה זו נראית מגוחכת ומתפרשת כקושי של החמאס להודות בשגיאתו וכניסיון לכוון את חיצי הביקורת של העולם הערבי נגד מצרים.

מייד עם תחילת מבצע "עופרת יצוקה" ירדה הנהגת ארגון החמאס ברצועה למחתרת והסתתרה מחשש כי תחוסל בידי ישראל. כך נהגה גם הנהגת ארגון החיזבאללה בראשותו של נסראללה מייד עם תחילת מלחמת לבנון השנייה. כושר הפיקוד של הנהגת החמאס נפגע במהלך המבצע כתוצאה מהריסת מפקדותיה וגם חלק ממערך הקשר שלה אך היא הצליחה להמשיך ולפקד על הירי לעבר ישראל כפי שעשה השיח' נסראללה מעומק הבונקר שלו בשכונת א-דאחייה בביירות.

החמאס ברצועה נתמך על-ידי האוכלוסיה הפלשתינית המגוננת עליו ולכן בכירי הארגון נטמעו בתוכה והסתתרו מפני מטוסי הקרב של ישראל, למרות היותו ארגון טרור החמאס ברצועת עזה הוא גם הריבון והשליט.

לארגון החיזבאללה, לעומת זאת, הייתה אופוזיציה חזקה בתקופת מלחמת לבנון השנייה בדמוי ממשלת סניורה והכוחות המתנגדים לסוריה בלבנון תמיכתו העיקרית הייתה בקרב הכפרים השיעים בדרום לבנון.

ומה באשר למאפייני ירי הרקטות?

ארגון החמאס מנסה בדיוק כפי שעשה החיזבאללה במלחמת לבנון השנייה לירות רקטות למרחק הרב ביותר בתוך שטח ישראל שאליו הוא יכול להגיע. הוא רוצה להדגיש בכך שביכולתו להכות בעומק הישראלי. מבחינתו שווה בהרבה יותר לירות טיל אחד ארוך טווח לעומק ישראל מאשר עשרים טילים קצרי טווח לעבר ישובים ישראלים הסמוכים לרצועת עזה. עם זאת, החמאס בניגוד לחיזבאללה מוגבל באספקת טילים. הפצצת מנהרות הברחת הנשק ברפיח במהלך מבצע "עופרת יצוקה" קיצרה את "אורך הנשימה" של החמאס בתחום הזה. לארגון החמאס היו עם תחילת מבצע "עופרת יצוקה" כ-3,000 רקטות ואילו לארגון חיזבאללה היו במלחמת לבנון השנייה עשרות אלפי טילים. ארגון החמאס מודאג מאוד מכך שישראל פתחה בפעולה קרקעית לכיבוש עזה וכי מלאי הטילים שלו ואמצעי הלחימה האחרים יאזל והוא לא יוכל לנהל קרב ממושך נגד כוחות צה"ל ובאותה העת להמשיך ולשגר רקטות לעבר היישובים בישראל. המזכיר הכללי של מועצת הביטחון הלאומי באירן הגיע לדמשק בסוף השבוע ונועד עם חאלד משעל מנהיג החמאס ועם רמדאן שלח מנהיג הג'יהאד האיסלאמי כדי לבחון דרכים להעברה מהירה של נשק ואמצעי לחימה אל פעילי החמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה.

מה מנסה להשיג מנהיג החיזבאללה, השיח' נסראללה בנאומיו הטלוויזיוניים?

חסן נסראללה ממשיך להסתתר בבונקר כשהוא בפחד מתמיד כי יחוסל על-ידי ישראל ונואם נאומים מוקלטים המשודרים מעל מסכי ענק. הוא מחשיב עצמו כמנהיג בכיר בעולם הערבי ובנאומיו הוא מנסה, מעבר להבעת תמיכה מלאה בחמאס, לתקוע טריז בעולם הערבי, לצאת חוצץ נגד המדינות הערביות המתונות ולכוון אליהן את חיצי הזעם והביקורת של ההמונים הערבים.

גורמי המודיעין מעריכים כי נסראללה לא יורה לפעיליו לפתוח באש רקטות מדרום לבנון לעבר ישראל כדי לעזור לחמאס. התשתיות הרבות שנהרסו בלבנון על-ידי ישראל במלחמת לבנון השנייה הפכו לטראומה עבור השיח' נסראללה. אירן גם רוצה שהוא ישמור את כל ארסנל הרקטות שלו במחסנים ליום פקודה במקרה שמתקניה הגרעיניים יותקפו על-ידי ישראל או ארצות הברית. כנראה שכרגע אין לו עניין להיכנס לעימות מזוין עם ישראל. עדיין לא ברורה השאלה כיצד יגיב חסן נסראללה אם ישראל תכבוש את כל רצועת עזה או תתחיל בפעילות קרקעית מוגבלת בתוך הרצועה.

נותנת החסות הראשית לחמאס ולחיזבאללה היא כאמור אירן. מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה" התייצבה אירן באופן חד-משמעי לצידו של החמאס שכן מדובר במאבק בישראל שמנהל בן חסותה. אירן מעוניינת לשמור על מעורבות פעילה בחזית הפלשתינית בעיקר ברצועת עזה ולהדק את התלות של החמאס באירן. אירן אף שיגרה לרצועת עזה ספינה גדולה עמוסה במזון וציוד רפואי במסגרת מה שהיא מכנה סיוע הומניטרי. בנוסף לכך ארגן המשטר האירני הפגנות המונים באירן לתמיכה בחמאס, ובכיריו יצאו בהצהרות תמיכה בארגון תוך שהם משמיצים את מצרים וישראל.

כפי שראינו, דפוסי הפעולה של ארגון החמאס ברצועת עזה דומים לדפוסי הפעולה של ארגון החיזבאללה בדרום לבנון. שני הארגונים האלה פועלים בהתאם להנחיות הבאות מאירן ומהווים איום על ישראל מצפון ומדרום. לאחר מלחמת לבנון השנייה הצהיר הרמטכ"ל החדש, רב אלוף גבי אשכנזי, כי "במלחמה הבאה יהיה ברור מי מנצח". התוצאה של מבצע "עופרת יצוקה" צריכה להביא לאותה התוצאה של מלחמת לבנון השנייה והיא הפסקה מוחלטת של ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. ארגון החיזבאללה נאלץ להסכים למצב חדש שבו הוא נמנע כבר כשלוש שנים מירי רקטות לעבר ישראל ונוכחותם של מנגנוני פיקוח בינלאומיים בדרום לבנון. ישראל חייבת להביא את ארגון החמאס ברצועה לפחות לאותו מצב ולקבלת אותם התנאים שקיבל החיזבאללה בדרום לבנון, אחרת, לא ישיג מבצע "עופרת יצוקה" את מטרתו.

פורסם במקור
תאריך:  05/01/2009   |   עודכן:  05/01/2009
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיזבאללה מספר שתיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
humanape
5/01/09 13:58
2
אורי מילשטיין
5/01/09 15:17
פורום: מבצע עופרת יצוקה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדי נפץ הקסאמים, הגראדים, הפצמ"רים, נשמעים מקצה העולם עד קצהו. הטילים נוחתים על בתים ובינותם, בגני ילדים וברחובות, באתרי בנייה ובגינות ירק. הלוויות נערכות בנתיבות, באשדוד, דליית אל-כרמל, בערוער. רק בחדר אטום אחד אין שומעים את ההדים, אין יודעים דבר על המתרחש בדרומה של המדינה.
05/01/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
את הישגיה המרשימים של מלחמת "עופרת יצוקה", כפי שהם מצטיירים לפי שעה, יש לזקוף, מעל לכל, לזכותו של מחוללה, אהוד ברק. יותר מכל אחד אחר הוא האיש שראוי על כך לכל שבח. במרוצת השנים האחרונות הורגש אצלנו, היטב, חסרונו של "מר ביטחון". אחרי ככלות הכל, על משענת הקנה הרצוץ של שלטון אולמרט לא ניתן היה לסמוך אפילו בשדה הקרב. כשלון המלחמה הצורב של מלחמת לבנון, בראשותו, נותר, עדיין, עם כל הכאב, כפצע שלא הגליד.
05/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
'ההינתקות הארורה תתפוצץ לנו בפרצוף', זה בעיקר היה הנוסח הצלול והבהיר של הקריאות מצד כל הגורמים שהתנגדו לעקירת גוש קטיף שהצטרפו לקולות האזהרה נגד הסכם אוסלו ונגד כל הרעיונות ההזויים של "שטחים תמורת שלום". אלא שכל אלה התקבלו בביטול ובלעג בכל חוגי התקשורת, האקדמיה והמשפט הכוחניים, והם הציגו את כל מי שהעז לומר את האמת כלאומן קיצוני המטיל אימה על הציבור.
05/01/2009  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
בעיתוני יום ו' פורסמו ידיעות ותמונות של פתרון חדש ומקורי לבעיית היעדר המיגון בקראווילות, באמצעות הצבת צינורות ביוב בסמוך לדירות. "פתרון" מוזר זה, רק ממחיש את אי החוקיות שבשליחת אנשים להתגורר בקראווילות - ללא ממ"ד.
05/01/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
למבצע "עופרת יצוקה" חשיבות גורלית. לא רק משום שהוא מתקיים לאחר מלחמת לבנון השנייה שהסתיימה עם תוצאות חלקיות כשהחיזבאללה הצליח להתחמק מהשמדה כוללת של תשתיתו הטרוריסטית. "עופרת יצוקה" חשוב בצורה גורלית בגלל ההקשר הרחב שבו מתקיים המבצע. החמאס הוא חוליה ברצועת הביטחון שפרסה אירן בחצי הקשת המסופוטמית במטרה להגן על תשתית הגרעין שלה ההולכת ונבנית במהירות, כדי לכונן בחסותה את האימפריה השיעית. ישראל נתפסת כמכשול המזרח תיכוני העיקרי בפני השגת שני אתגרי-על אלו, וארה"ב הינה המכשול הגלובאלי.
05/01/2009  |  אבנר הלפרן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
אוניברסיטת בר-אילן מעניקה סיוע נפשי לתושבי הדרום  /  חיים זיסוביץ
סוכל ניסיון לחטיפת חייל  /  עידן יוסף
פרס לערביי ישראל: "תהיו גשר - לא מחיצה"  /  רובי שטיינברג
עקיבא אלדר אינו מדייק  /  יהונתן דחוח-הלוי
עזה לאן?  /  דוד הקסנר
נתניהו מעל כולם  /  דוד ברק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il