|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

הכרת התודה - חשיבות מעשית

בפרשת "וארא" אנו למדים ממשה רבנו פרק חשוב ביותר בכל הקשור לעוצמתה המוסרית האדירה של אחת מן המידות החיוביות, הלא היא מידת הכרת התודה
22/01/2009  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת השבוע, פרשת "וארא" היא אחת משלוש הפרשיות הארוכות ביותר בספר שמות. היא כוללת קכ"א פסוקים וסימנך: "גיבעול" ואין בה שום איזכור מצוותי. פרשה זו היא המשך ישיר לפרשת שמות שבה קראנו על הבטחת ה' למשה לגאול את "המיעוט היהודי" מעריצות "השלטון המרכזי" באימפריה המצרית. בעקבות זאת, משה (ובני ביתו) חזר למצרים ממדיין, ופרעה, לא רק שלא שילח את בני ישראל מארצו אלא, אדרבה, הקשיח את ליבו והקשיח את שיעבודם הקשה של עם ישראל. מפרשה זו ואילך נקרא על "ניצוץ הגאולה" שזרח בשמי מצרים, ובמילים אחרות: פרשתנו מספרת על "7 המכות": דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין וברד שפרעה ועמו לוקים בהן.

משה, בעיקרון, מתבקש לבצע את המכות כשאהרון אחיו מתמנה להיות "העזר שכנגד". המכות מתוארות בתורה (כמעט) בפירוט מלא, כמו גם, תגובות הנגד של הצד המצרי ש"חוטף" אותן בצורה הקשה ביותר. משה נבחר ישירות על-ידי הקב"ה להיות "המוציא לאור" והמבצע זאת "הלכה למעשה" כמאמר הפסוק: "ויאמר אלוהים אל משה: "ראה נתתיך אלוהים לפרעה, ואהרון אחיך יהיה נביאך...".

נשאלת השאלה: אם כך, מדוע בשלוש המכות הראשונות משה מצווה על-ידי הקב"ה לומר לאהרון אחיו שיבצע אותן? וכי אין בידי משה את האמצעים ואת הכוחות לעשות זאת? ויתרה מכך, כיצד הקב"ה לא מאפשר למשה לבצע את אשר הוא הטיל עליו מלכתחילה? וכי הקב"ה לא חס על כבודו של משה, ובמיוחד לאחר שמשה מתחיל את שליחותו הראשונית ואת "הקריירה הציבורית" שלו בצורה "די צולעת" כעדותו שלו: "...ומאז באתי אל פרעה... הרע לעם הזה... למה הרעות(ה) לעם הזה, למה זה שלחתני"?! אתמהא!

ותשובתנו הנחרצת: לא ולא! חלילה. השתלשלות המאורעות מעלה את קרנו של משה הן בעיני אחיו היהודים והן בעיני פרעה ועבדיו עד כדי אמירת המשפט [פרק ט', כ"ז]: "ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים". ואדרבא! ה"קריירה הציבורית" של משה כמושיע וכגואל האומה היהודית נוסקת מעלה. משה, "הרעיא המהימנא והרחמנא" (הרועה הנאמן והרחמן) ושמתואר [מדרש שוחר טוב] "כאדם המשובח ביותר שהוא אב לנביאים, אב למלאכים ואב למתפללים" ו"כל אשר הוא גוזר הקב"ה מסכים עימו" [דברים רבה ה'], בהליכותיו, במעשיו, באורחותיו הפרטיים והכלליים מלמדנו פרק חשוב בכל הקשור ל"הליכות ונימוסים", קרי: ענווה, צניעות, רחמנות, אהבת ישראל, עזרה לזולת ועוד. בפרשת "וארא" אנו למדים ממשה רבנו פרק חשוב ביותר בכל הקשור לעוצמתה המוסרית האדירה של אחת מן המידות החיוביות, הלא היא מידת הכרת התודה. מידה שהייתה קיימת אצל משה כחלק אינטגרלי מאישיותו הרב-גונית. ולא בכדי בתודעת העם היהודי לדורותיו נצרב הביטוי "משה רבנו (משה מורנו) ומשה שהיה באמת "הגדול מכולם" לא הוכר בביטויים אחרים, כמו למשל: משה המצביא, משה המנהיג, משה הגואל...

מידת הכרת התודה/הכרת הטובה כאנטיתזה למידה המגונה הידועה בשם "כפיות טובה" או: "כפירות בטובה" (כפי שחז"ל נוהגים לכנותה במספר מקומות) היא דפוס התנהגות בסיסי שאמור להיות מיושם אצל כל אדם ש"צלם אלוהים" עליו. התנהגות חיובית זו, אשר כל אדם אמור לסגל ולנכס לעצמו עומדת בניגוד מוחלט לצורת התנהגותו של "אדם הראשון" שעליו אמרו חז"ל: "שכפר בטובה" בכך שאמר "האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל", כמו גם בניגוד לצורת התנהגותם של עם ישראל שעליהם אמרו חז"ל "שכפרו בטובה" בכך שאמרו על המן (האוכל שאכלו אבותינו בדרך נס במשך 40 שנות נדודים במדבר סיני): "ונפשנו קצה בלחם הקלוקל".

לנו אין כל ספק, שהתנהגות בדרך אצילית זו, בדרך של הכרת התודה/הכרת הטובה, היא התנהגות שחייבת להיות מושרשת בכל אדם ואף ביחסו אל הדומם בבחינת: "בור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן" [במדבר רבה כ"ב] והסיפור הבא מלמדנו עד כמה חשוב להודות למי שהיטיב עימך, כדלקמן:

הרה"ג ר' ישראל גוסטמן זצ"ל, "אוד מוצל" מאש כבשני השואה האיומה שפקדה את בית ישראל לפני מספר עשורים, הקים בירושלים את ישיבת "נצח ישראל" לאחר שעלה לארץ וכל בוקר, לאחר תפילת שחרית, היה נוהג בעצמו להשקות את השיחים והצמחים בחצר הישיבה. וכשנשאל על-ידי תלמידיו לפשר הדבר, ענה ואמר להם: "בניסי ניסים ניצלתי מן התופת הנאצית. מן הרכבת שדהרה אל מחנות המוות הצלחתי לקפוץ ולמצוא מחסה ומסתור במשך הימים הראשונים בתוך השיחים והצמחים הגדולים שגדלו בצד הדרך עד יעבור זעם. בזה שאני משקה את השיחים והצמחים בכל בוקר אני מביע את תודתי העמוקה למי שבזכותו ניצלתי".

כמו-כן, באחד המדרשים על ספר "במדבר" מסופר שכאשר משה הצטווה על-ידי הקב"ה: "נקום נקמת בני ישראל מאת המדיינים" משה שלח אחרים לבצע את "פעולת הנקם" משום שבארץ מדיין הוא מצא מחסה ומסתור כאשר משה ברח מאימת פרעה לאחר הריגת "האיש המצרי שהיכה איש עברי".

ולגבי דידן, אמר ר' תנחום [שמות רבה ט']: "למה לא לקו המים על-ידי משה? - אמר לו הקב"ה: "המים ששמרוך בשעה שהושלכת ליאור אינו דין שילקו על ידך". בדיוק מאותה סיבה אין משה מבצע את המכה השנייה, מכת הצפרדעים, היות ובית הגידול של הצפרדעים הוא במימי היאור ומשה אינו רוצה לשלם "רעה תחת טובה". כמו-כן, אין משה מבצע את המכה השלישית, מכת הכינים היות ומכה זו דרשה ממנו להכות את עפר הארץ, כמו שנאמר: "והך את עפר הארץ והיה לכינים בכל ארץ מצרים". וגם כאן, "לא היה העפר כדאי ללקות על-ידי משה לפי שהגן עליו כשהרג את המצרי וטמנהו בחול". וכבר אמר שלמה המלך "החכם מכל אדם" בספרו, ספר העצות המחכימות [משלי י"ז, י"ג]: "משלם רעה תחת טובה, לא תמוש רעה מביתו".

כמו-כן, זה המקום לציין ובקצרה, שכל הרעיון המרכזי העומד מאחורי מצוות "הבאת הביכורים" לבית המקדש על-ידי היהודי, הוא: שהאדם לא יהא כפוי טובה כלפי הקב"ה אשר בירך אותו ואת אדמתו ביבול ובפירות, אלא, אדרבה! יכיר תודה לבוראו, כמאמרו של בעל "ספר החינוך [מצווה תר"ו]: "בהיטיב אליו ה' יתברך... וזכה להביאם לבית אלוהינו... ידע כי הכל הגיע אליו מאת אדון בעולם... ראוי שיספר חסדיו...". הנמקה זו מבוססת על דברי המדרש [ספרי]: "ואמרת אליו" - "שאינך כפוי טובה".

הבה ונחזיק טובה למושיען של ישראל, משה רבנו. הבה נלמד מהליכותיו המצויינות וניישמן "הלכה למעשה", שהרי אלה הן חלק מדרכיו ומהנהגותיו של הקב"ה בעצמו ובכבודו ואם כולנו, בלא יוצא מן הכלל, נתנהג וניישם "הלכה למעשה" מידה חיובית וחשובה זו, כמו גם מידות טובות אחרות, יוקיר הקב"ה את מעשינו ונזכה לגאולה שלמה ב"עגלא ובזמן קריב", כמאמרו של הנביא [מיכה ז', ט"ו]: "כימי צאתך מארץ מצרים, אראנו נפלאות".

תאריך:  22/01/2009   |   עודכן:  22/01/2009
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרבית האנשים הסובלים מראייה ירודה, משתייכים לקבוצת הגיל של 65 ומעלה. בהגיעם לגיל זה, הם נאלצים להתמודד, בנוסף ליתר המגבלות הפיזיות והמנטליות האופייניות לגיל זה, גם ממגבלות הקשורות בפגיעה משמעותית בכושר הראייה.
22/01/2009  |  עדי קרמר  |   מאמרים
"קבוצות המגזר הערבי בצפון לא יוכלו לארח קבוצות יהודיות ביום שבת הקרוב", כך נמסר ממדור האבטחה של משטרת ישראל לקראת סוף השבוע האחרון, על-רקע המתח הגואה בין יהודים לערבים בעקבות המבצע הצבאי בעזה. הכדורגל, למרות תופעות של גזענות בתוכו, הוא לאורך שנים התחום בו השתלבות טבעית של המיעוט הערבי היא הבולטת ביותר בישראל. לכן, גם אם לא במתכוון, שידרה ההודעה הזו מסר מדכא מאוד לערביי ישראל – עכשיו מלחמה! שום תחום של החיים כבר איננו מוגן בפני השבר וההפרדה בין יהודים וערבים.
22/01/2009  |  איציק שנן  |   מאמרים
לו היינו מדרגים את רמת הציפיות הישראלית מהמלחמה הארוכה ברצועת עזה, היינו מגלים הרבה ציפיות לא מציאותיות. ממש אשליות.
22/01/2009  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
גם אני, כמו רבים בעולם כולו, צפיתי בסקרנות רבה בטקס ההשבעה של הנשיא האמריקני ברק אובמה. הסקרנות הייתה רבה בעיקר בשל הציפיות הרבות שהאיש מעורר בכל הנוגע לנאומים שלו.
22/01/2009  |  איציק וולף  |   מאמרים
על מהותן ומטרתן של עשר המכות רבו הפירושים. כאשר בוחנים את הפסוקים בפרשתנו ובפרשת השבוע הבא עולה בבירור, כי למכות היו שלוש מטרות עיקריות.
22/01/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
 תומאס הלדנוונג. הזהיר מפטונציאל גבוה לנזק [צילום: מרקוס שרייבר/AP]
יאיר נבות
האזהרה הזו מגיעה בשל התמשכות המלחמה באוקראינה והסיוע המערבי, והעובדה שבמוסקבה רואים בחלק ממדינות היבשת כאויב שיש לפגוע בו בשלל דרכים
נתניהו. משימת על [צילום: אוהד צוויגנברג/POOL AP]
יוסי באום
משימת העל של נתניהו כעת היא למשוך זמן, זה הכל    אם הממשלה מצליחה לשרוד את מושב הקיץ של הכנסת ואותו בלבד, כנראה הוא מוכתר כמנצח הגדול, בלי לירות כדור אחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il