בשנות ה-70' וה-80' היתה נהוגה בבית הספר "התלבושת האחידה". גם אם נתעקש להסביר לבני הדור של היום את חשיבותה של "אחידות" במסגרת החינוכית, סביר להניח שנצנזר את סיפורי העבר שלנו, ולא נזכיר את המאמצים האדירים שהשקענו בניסיון לטשטש אותה.
גם אז, לפני עשרים ושלושים שנה, ניסינו גם אנו להפגין איזו שהיא מקוריות. ג'ינסים ששופשפו, כפתור שנפתח בחולצה ועוד מיני אביזרים שצורפו ללבוש.
אך למרות מאמצים אלו, נשארה התלבושת האחידה של פעם, שהיתה לרוב בצבעים לא ברורים של תכלת וירוק, עם כיסים מרובעים משהו וכפתורים לאורך החולצה, לבוש שאין כל ספק שלא היינו מצליחים "להכניס לתוכו" את הצעירים של היום...
בשלב מסוים, ובלחץ הילדים וההורים, החליט משרד החינוך לגנוז את התלבושת האחידה. מאז נראים התלמידים פחות ירוקים ותכולים והרבה יותר צבעוניים. מה שבטוח - הם אינם נראים כמו תלמידי בית ספר.
הבנות של היום מגיעות לבית הספר בחולצות בטן חשופות, קבקבים על עקבים בגובה מטר ופירסינג בכל מקום אפשרי. הבנים מפגינים בקיאות לא פחותה בצווי האופנה האחרונים ומקפידים להראות לבושים ב"שמות" הנכונים.
מה הביא את משרד החינוך, ההורים ובתי הספר להיזכר בנוסטלגיה ובגעגועים בתלבושת של פעם - אינו ברור לגמרי. אך יותר ויותר בתי ספר מחזירים את התלבושת האחידה לשורותיהם.
מסקר שנערך לקראת כנס "החינוך במבחן הזמן-המורים לוקחים את החינוך בידיים", על-ידי הסתדרות המורים, ופורסם באתר הסתדרות המורים, עולה כי בקרב תלמידי חטיבות הביניים ותלמידי התיכון (12-17), 64% מהתלמידים חושבים שאין לחייב תלבושת אחידה בבתי הספר, 26% ציינו שיש לחייב תלבושת אחידה, 10% ציינו כי יש לחייב תלבושת חלקית.
ככל שגיל התלמידים עולה, כך עולה התנגדות לנושא התלבושת האחידה.
לשאלה מהן המגבלות בנושא הופעה חיצונית של תלמידים בבתי הספר, ציינו 63% שאין להגביל הגעה לבית הספר עם עגילים או פירסינג, 41% ציינו שאין להגביל הופעה בגופיות או חולצות בטן, 78% ציינו שאין להגביל את צביעת השיער בצבעים שונים או בגוונים שונים. רק בנושא אחד היה רוב מוחלט להגבלה - 82% ציינו שיש להגביל הגעה לביה"ס יחפים.
מספר רב של בתי ספר מנסים כיום להחזיר את התלבושת האחידה, כחלק מחוקי בית הספר, מסיבות שונות, החל מניסיון לספק לתלמידים תחושה של מחויבות למסגרת, סדר ומשמעת, וכלה בסיבות בטיחותיות של זיהוי ואיתור גורמים זרים הנכנסים לבית הספר.
ביה"ס ברנר בגבעתיים, שהצטרף לבתי הספר המנהיגים השנה את התלבושת האחידה, מוכיח כי המחנכים מגלים בהחלט הבנה לכך שיש להתאים את התלבושת לאופיו של הנוער כיום. התלבושת האחידה שינתה אף את שמה לצורך התאמתה למאה העשרים ואחת, ונקראת כעת - "תלבושת בית ספרית".
בית הספר אף הוסיף ושילב במסגרת חגיגות פתיחת השנה, תצוגת אופנה בה השתתפו ילדי כל בית הספר, ובה הוצגו פרטי הלבוש השונים, או כפי שהגדירו זאת הילדים: "הקולקציות השונות".
בבית הספר ברנר הרווח הוא כפול - לבית הספר מגיעים השנה בתלבושת אחידה, בתקווה שהדבר אכן יתרום למשמעת טובה יותר ולהרגשת השייכות למסגרת. התלמידים בהחלט מרגישים כי הם לבושים על-פי צו האופנה, וכי המורים - בהחלט חושבים עליהם.