|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

"בגדי הקודש במשכן הקודש"

המשמעות של עשיית בגדי הקודש לאהרון הכהן ועוד: כיצד תורתנו הקדושה מצווה על עשיית בגדים המסמלים כבוד ותפארת ומשמשים בדרך כלל ביטוי חיצוני של יופי והדר?
05/03/2009  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת השבוע, פרשת "תצווה", הכוללת ק"א פסוקים וסימנך: "מיכאל שר ישראל יבשר את ביאת הגואל" מתייחדת בשבע מצוות, ארבע מהן מצוות עשה ושלוש מהן מצוות לא תעשה הקשורות לענייני המשכן היות שפרשה זו היא המשך ישיר של הפרשה הקודמת, פרשת "תרומה" אשר פתחה את חמש הפרשיות: תרומה, תצווה, כי תשא, ויקהל ופקודי העוסקות בעיקר בכל הקשור לבניית ה"משכן וכליו", כמו למשל: ארון הקודש, המנורה, המזבח הפנימי והחיצוני, בגדי הקודש של אהרון הכהן ובניו ועוד.

כמו-כן, מתייחדת פרשה זו באי איזכור שמו של משה רבנו, מושיעו וגואלו של "המיעוט היהודי" מציפורניה המושחזות של האימפריה המצרית האכזרית המכונה בתורתנו "בית העבדים וכור הברזל", בו בזמן שמתחילת ספר שמות ועד פרשת עקב, כמעט בסוף ספר דברים, שמו של משה מוזכר בכל הפרשות.

חז"ל בכמה דוכתי לימדונו שהמשכן שהיה במדבר יש בו "קדושה יתרה" משני בתי המקדש", הראשון והשני ואשר לצערנו ולדאבוננו עדיין עומדים בשיממונם ובחורבנם וזאת משום "שלא חרב מעולם". במשכן זה, משה, אהרון, בצלאל וצוות עוזרים מיומן ומקצועי התבקשו ליצור ולעשות מספר דברים כפי שציינו לעיל ואולם, עקב "קוצר הזמן והמקום" לא נוכל להרחיב ולפרט. מאמרנו יתמקד בהסברת המשמעות של עשיית בגדי הקודש לאהרון הכהן כדברי הכתוב [שמות כ"ח, ב']: "ועשית בגדי קודש לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת".

מעיון בתרגומים השונים על אתר ומעיון בפרשני התורה המסורתיים ניתן ללמוד שעיקר הפרשנות של הביטוי לכבוד ולתפארת נסבה על השאלה: לכבודו ולתפארתו של מי נעשו בגדי הקודש. וגם אמנה, מן התשובה הכללית העולה מדברי קודשם ניתן לקבוע שבגדי הקודש נעשו לכבודם ולתפארתם של אהרון ובניו מפני שהם היוו סמל והראו בעליל את דרגת הקדושה של הלובשים אותם עקב משרתם הרוחנית החשובה ביותר. אהרון ובניו בהיותם "נכבדים ומפוארים" בלבישת בגדי הקודש מסמלים את קדושתו של הקב"ה, קדושת מקום הקודש, המשכן ואת קדושתם של ישראל, נבחרי האל. וגם אמנה, הרמב"ן מגדיל בחשיבותם של בגדי הקודש וכותב: "כי אלה הבגדים, הם מלבושים נכבדים ומפוארים (שהרי) לבושי מלכות הם". ה"אבן עזרא" מחרה מחזיק אחריו ובלשונו הנחרצת אומר: "שיתפארו (הכוהנים) בהם, כי אין אחד מישראל שילבש (בגדים) כאלה". וה"ספורנו" אף הרחיק בפרשנותו הקבלית ואמר שבגדי הקודש הללו הם גם "לכבודו של האל בהיותם בגדי קודש לעבודתו" וגם "לתפארתו של אהרון שיהיה הכהן מורה... על כל סביבו...".

ונשאלת השאלה: כיצד בכלל תורתנו הקדושה מצווה על עשיית בגדים המסמלים כבוד ותפארת ומשמשים בדרך כלל ביטוי חיצוני של יופי והדר והרי כבר שלמה המלך, "החכם מכל אדם", זועק בספר משלי, פרק ל"א: "שקר - החן, והבל - היופי"?! ויתרה מכך. חכמינו ע"ה לימדונו במספר מקומות, כגון: במסכת אבות, פרק ד' משנה כ"א שעל האדם להתרחק ממידה מגונה זו מפני שהיא אחת מן הדברים ש"מוציאין את האדם מן העולם"?!

ונראה לנו לתרץ ולומר, וגילוי נאות הוא להזכיר בזאת שאת בסיס התשובה שמעתי מפי ידידי ורעי, הרה"ג אליעזר מושקוביץ שליט"א ש"שימש בקודש" כרבה של "קהילת טורק", מלבורן אוסטרליה, שיש לחלק בין כבוד של אנוכיות, אגוצנטריות ובין כבוד של רוחניות, קדושה וטהרה. הסוג הראשון, הוא כבוד שעיקרו: "משיכת זרקורים", כבוד שלא מתחשב בזולת ויש בו מן ההתפארות וההעצמה האישית וכדי להשיגו, האדם בועט, משפיל ודורס את כל מי שנקרה בדרכו. זהו כבוד שלילי ביותר ושומה על האדם להתנזר להתרחק ממנו "כמטחווי קשת". לעומת זאת, הסוג השני, הוא כבוד שעיקרו: רצון להרחיב ולפזר את "ניצוצות הקדושה" וניתן לעשות זאת במספר דרכים שאחת מהן, היא: על-ידי שבח, תהילה, יקר ויופי [ואפילו הוא חיצוני] באמצעות "לובשי המדים המיוחדים", קרי: כוהנים, רבנים, מחנכים וכו', בבחינת: "בגדיי - מכבדותיי". יופי חיצוני זה מותר ועל "נושאי משרות קודש" מוטלת החובה היסודית להיזהר ולהישמר בו. וראיה לדבר היא דבריהם של חכמינו ז"ל אשר קבעו והזהירו את תלמידי חכמים שאסור להם לצאת לרחוב או לשוק כשיש רבב [=כתם, לכלוך] על בגדיהם, באומרם: "כל תלמיד חכם שנמצא רבב בבגדו חייב מיתה" [שבת קי"ד.].

תורתנו הקדושה היא תורת חיים ואין בה "סיפורי פוגי" ו/או "סיפורי בדים ומדים" גרידא. התורה מכוונת, מדריכה ומנתבת את דרכו של האדם היהודי בכל אשר יעשה ויפעל, "בכל זמן ובכל אתר" וגם ב"פכים הקטנים", כביכול בחייו, כמו למשל: בגדים, דפוסי התנהגות ועוד. מי ייתן, ונזכה לראות "בשוב ה' ציונה", בבניית בית כבודנו ותפארתנו ואשר נאמר עליו: "גדול יהיה כבוד הבית האחרון מן הראשון" ונזכה לראות "כוהנים בעבודתם ולוויים במעמדם" כשהם לבושים בגדי הקודש לכבוד ולתפארת.

מאמר זה מוקדש בכבוד ובתפארת להצלחתו של נכדי הבכור מאיר יהודה הי"ו ואשר בשבת קודש פרשת "תצווה", לפני 4 שנים, נכנס בבריתו של אברהם אבינו ע"ה. מאמר זה, מוקדש גם לעילוי נשמתו הטהורה של ר' שלמה חיים זצ"ל נצר למשפחת אמסלם המפוארה לכבוד ולתפארת ואשר נלקח מעימנו, בקיצור ימים ושנים "כי ניצחו אראלים את מצוקים ונשבה ארון הקודש".
תאריך:  05/03/2009   |   עודכן:  05/03/2009
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום לך, הילארי קלינטון,
05/03/2009  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
מנורת המקדש ושמן הזית שהודלק בה הם מהסמלים הבולטים ביותר של העם היהודי לכל תולדותיו. עם הקמת המשכן זכתה המנורה לתיאור מפורט ומדוקדק, וחכמינו אמרו שתיאור זה היה כה קשה להבנה, עד שה' הראה למשה באצבע את המנורה. פרשתנו פותחת בציווי להדליק בה "שמן זית זך כתית למאור" מדי ערב. התורה מדגישה במיוחד (בפרשת "בהעלותך") את הדלקת הנרות בידי אהרון, בעוד שהיא אינה מציינת במפורט את קיומן של יתר עבודות המשכן.
05/03/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פלגנות והתקוטטויות אידיאולוגיות בכל מחיר, גם במחיר החיים עצמם, נחשפים במלוא עוצמתם גם מאחורי הקלעים של מרד גטו ורשה - בספרו החדש "דגלים מעל הגטו" של מי ששימש כשר ביטחון ושר חוץ בממשלות ישראל, הפרופ' משה ארנס.
05/03/2009  |  רותי אברהם  |   מאמרים
במאמר שכותרתו "היילכו שניים יחדיו", המתפרסם בעיתון "גלובס", ממשיך הכותב מתי גולן, משפטן בהשכלתו ועיתונאי, בדרכו להכות בשבט המקלדת שלו אישים שונים.
05/03/2009  |  משה מכנס  |   מאמרים
שני מפקדים בכירים בצה"ל הסתבכו באחרונה בפרשיות מביכות, שתגובות הרמטכ"ל להן מעידות על שיבוש המושגים דווקא בצה"ל.
05/03/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
יורם דורי
יורם דורי
כולי תקווה שהפעם הלקח נלמד כראוי וצניעות וענווה ינחו את המדינאים והאלופים    רצוי שאלו יפסיקו לנצח מלחמות בהבל פה וילמדו מהלוחמים שמנצחים בזכות מעשים נועזים ולא בגלל מילים ריקות מתו...
מי אופטימיים ומי פחות ביחס לעתידה של ישראל? דגל הלאום מונף ברמת הגולן [צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90]
שמואל רוזנר
ישראל פסימית יותר מבעבר, בעיקר עקב המצב הביטחוני. פער משמעותי ברמת האופטימיות בין חילונים לדתיים, כאשר דתיים אופטימיים הרבה יותר. רמת האופטימיות ירדה משמעותית בקרב יהודים, בעוד שער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il