|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

לא קפקא וגם לא בדיוק עגנון (חלק א')

למרות שעמוס עוז התאמץ ליצור ב"תמונות מחיי הכפר" מראית עין של סיפורים מטא-ריאליסטיים, בשורתם מוגבלת רק לקורא הישראלי ורק למצב המדינה ולמצב החברה הישראלית כיום
23/05/2009  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
ספרו החדש של עוז. מטא-ריאליזם בין מציאות לדמיון

בהדרגה הפכו המשקים החקלאיים "לבוטיקים של יינות מיוצרים ביקבים ביתיים, של זיתים מפולפלים, גבינות משק, תבלינים אקזוטיים ופירות נדירים, ושל עבודות מקרַמֶה. מבני המשק לשעבר הפכו להיות גלריות קטנות של חפצי אמנות מיובאים, צעצועי נוי מאפריקה ופריטי ריהוט מהודו"

סיפורי הקובץ החדש של עמוס עוז "תמונות מחיי הכפר" (הוצאת "כתר", 2009) מתאמצים להיות סיפורים מטא-ריאליסטיים. כך מוגדרים במחקר ובביקורת הספרות סיפורים שעד שלב מסוים מתרחשים כל האירועים בעלילתם על-פי החוקים המוכרים לקוראים מן הממשות, אך אז מתרבות בעלילה התופעות ה"מוזרות": סדר הזמנים משתבש, מקומות מאבדים את ממשותם הריאלית, אירועים חסרי פשר נותרים בלתי מפוענחים, דמויות מוזרות מופיעות ונמוגות ללא סיבה ברורה והסברים חסרי היגיון ניתנים למעשים חסרי תכלית.

סיפורים כאלה מטרידים ביותר את הקורא, כי הם מאלצים אותו לבחון את טיב הסטייה של מציאות הסיפור מן הממשות המוכרת לו ואת מטרתה. לפיכך, סיפורים כאלה מציבים אתגר פרשני לקורא, שנתבע לפענח בהם "אמת" כלשהי המוצפנת בעלילתם המוזרה. אולם, מי שמזדמן לו להתמודד עם סיפור מטא-ריאליסטי טוב, ולא עם אחד החיקויים הכושלים של הסוגה הזו, זוכה לגמול מלא על המאמץ האינטלקטואלי המושקע בפענוח העלילה ה"מוזרה": הצפייה בממשות הריאלית הנורמטיבית מנקודת תצפית בלתי שגרתית ושונה מזו שבה אנו מורגלים.

כאמור, סיפורי הקובץ האחרון של עמוס עוז מתאמצים להתבלט כשונים מן הסיפורים הקצרים שפירסם בקובץ הראשון שלו - "ארצות התן" (1965) - ולהידמות לסיפורים המטא-ריאליסטיים של קפקא ולסיפורים ה"מוזרים" של עגנון (ב"ספר המעשים" הכלול בכתביו בכרך "סמוך ונראה"). אולם, סיפורי הקובץ "תמונות מחיי הכפר" אינם סיפורים מטא-ריאליסטיים, אלא סיפורים שביסודם הם ריאליסטיים: המציאות המתוארת בהם מתנהלת על-פי חוקי הממשות הישראלית, המוכרת כל-כך לכל ישראלי, ואילו היסודות ה"מוזרים" בהם "הורכבו" בגזעם הריאליסטי של הסיפורים, כדי לאלץ את הקורא לפענח אותם בצופן האלגורי. ואכן, בעזרת צופן זה נחשף טיבם האמיתי, כסיפורים אקטואליים-פוליטיים, שבהם מבטא עוז פעם נוספת את עמדותיו הידועות כל-כך באשר לשני היבטים מרכזיים של "המצב הישראלי": הסכסוך הערבי-ישראלי והמחלוקת האידיאולוגית בתוך החברה הישראלית.

יתר על כן, אף שעוז גייס בסיפורי הקובץ הזה את כל היכולות המוכרות למעריציו, הן בפיתוח סיפור המעשה והן בלהטוטי התימלול - וזאת כדי שהסיפורים יידמו לסיפורים מטא-ריאליסטיים - הקריאה בצופן האלגורי חושפת אותם כסיפורים אשר בשורתם מוגבלת רק לקורא הישראלי ורק למצב החיצוני של המדינה ולמצב הפנימי של החברה הישראלית כיום. כלומר, אם וכאשר יתרחש ב"מצב הישראלי" אותו שינוי אשר לו מייחל עוז ומטיף - הן מבחינה פוליטית (כלומר, הגשמת חזונו של השמאל הציוני) והן מבחינה חברתית (כלומר, הגשמת החזון הסוציאל-דמוקרטי), יהפכו הסיפורים האלה לסיפורים אנכרוניסטיים. וגורל זה, חשוב להבהיר, יחול על חלקים ניכרים מהספרות הישראלית שהתפרסמה בדור הזה, משום שהינה ספרות פוליטית במובן הרע של המונח הזה, ספרות פוליטית ללא מעוף (יהודי) וללא חזון (ציוני), ספרות תבוסתנית (דפיטיסטית), שמשווקת מאז סיום מלחמת ששת הימים אשליות על שלום אפשרי וקרוב עם הערבים (ועל כך ניתן לקרוא במסה "הספרות הדפיטיסטית ונזקיה האסטרטגיים" המופיעה בספרי "צו קריאה לספרות הישראלית", הוצאת "יחד", 2009).

מימוש בהול של ערך נדל"ני
ויהפוך המושב לנדל"ן? [צילום: הדמיה]

כפי שהמילה "תל" בשם הכפר מייצגת את מה שאירע לעבר החלוצי המפואר שלו, כך המילה "אילן" בשמו – מציינת את רובדי ההווה והעתיד בתולדותיו: עדיין לא עיר, אך כבר גם לא כפר, אלא יישוב המתפתח כשכונת וילות יוקרתית לעירוניים בעלי ממון, המבקשים לחיות בנוף כפרי יפה.

מלאכת הערטול של סיפורי הקובץ מהתחפושת המטא-ריאליסטית חייבת להתחיל בשמות שהעניק עמוס עוז לשבעה מביניהם, שהינם שמות בני מילה אחת, ואשר חלקם מגדיר יחסים: "יורשים", "קרובים", "אבודים" ו"זרים", ואילו חלקם האחר מגדיר פעולות: "חופרים", "מחכים" ו"שרים". שמות כאלה לסיפורים, המנוסחים בלשון ריבוי ובלשון הווה, מביכים את הקורא עוד בטרם הקריאה, שכן הם מכוונים לציפייה שההווה יתואר בהם כמצב סיזיפי של רבים, שנגזר עליהם לבצע לעד אותה פעולה או לשהות לנצח באותה זיקה של יחסים. שמו החריג של הסיפור השמיני בקובץ זה - "במקום רחוק בזמן אחר", אפילו מחזק בטרם הקריאה בו את הציפייה הנזכרת, שכן הוא מטעה להאמין כי גורל הקהילה הזו ישתנה "במקום רחוק ובזמן אחר". שביב התקווה הזה יכבה אחרי הקריאה, כאשר יתברר שהעתיד צופן בחובו גורל קשה יותר מכפי שהינו כאן ועכשיו.

השלב הבא בהפשטת הסיפורים מתחפושתם המטא-ריאליסטית הוא התמקדות בשם הכפר, שבו מתרחשות העלילות של שבעת הסיפורים ה"מוזרים". בדומה לשם "תל אביב", מורכב גם שמו של הכפר "תל-אילן" משתי מילים שמשמעויותיהן סותרות. "תל" מתאים לתיאור מקום חרב, ואילו "אילן" הולם תיאור של מקום המצוי בצמיחה. ואכן, שתי המשמעויות מכוונות לתהליכים מנוגדים העוברים על הכפר הזה: המילה "תל" מבטאת במדויק את ההתפוררות הפיסית של הבתים ושל המשקים החקלאיים בני המאה של מייסדי הכפר ובה-בעת גם את ההתפרקות מהערכים שעל פיהם פעלו המייסדים. אפילו בני אבני, גיבור הסיפור "מחכים", שהוא ראש מועצת הכפר, נדהם ממראות העזובה שהוא מגלה בו: "פה ושם, בחצרות הבתים שהיו פעם חצרות משק ועתה נמסרו לעזובה, ראה בני אבני שובך יונים נטוש, דיר עיזים שהפך להיות מחסן, פגר של טנדר עתיק שקוע עד מותניו בעשבייה הפראית ליד סככת פח עזובה, מלונה נטושה של כלב" (עמ' 145).

כפי שהמילה "תל" בשם הכפר מייצגת את מה שאירע לעבר החלוצי המפואר שלו, כך המילה "אילן" בשמו – מציינת את רובדי ההווה והעתיד בתולדותיו: עדיין לא עיר, אך כבר גם לא כפר, אלא יישוב המתפתח כשכונת וילות יוקרתית לעירוניים בעלי ממון, המבקשים לחיות בנוף כפרי יפה. ושינוי זה כבר ניכר באחדים מרחובות הכפר, שבהם נותר בית נושן יחיד בין וילות חדישות ומצועצעות והוא בולט ברחוב "כמו שן שחורה בתוך טור של שיניים צחורות" (עמ' 105). כזה הוא הבית הישן של משפחת רובין בסיפור "אבודים": "בניין גדול מפותל ומסובך, עם כל מיני תוספות ואגפים, שנבנה מאבן חול ורוב הטיח כבר התקלף מעל קירותיו החיצוניים... וסביבו חצר מוזנחת שחרולים צומחים בה וגרוטאות מתכת מתפוררות בפינותיה. בור מים סתום עומד באמצע החצר ומעליו משאבת-יד שהחלידה" (עמ' 106-105).

השינוי העובר על הכפר מתואר באופן הקולע ביותר בסיפור "קרובים": "זה כמה שנים אנשים עשירים מן העיר רוכשים להם בית נושן בכפר תל-אילן, הורסים אותו עד היסוד ובונים על מקומו וילה רבת-מפלסים ועתירת כרכובים וגגונים. עוד מעט... יחדל הכפר להיות כפר ויהפוך למין עיירת קיט לאמידים" (עמ' 38). גם מספר הסיפור "חופרים" מתעכב על השינויים שפוקדים את הכפר ובראשם – נטישת החקלאות והזנחת המשקים. ואף שעדיין נותרו "בחצרות רבות סככות לפיטום עגלים ובתי-אימון לאפרוחים וחממות לפרחי-נוי, ובמורדות הגבעות השתרעו כרמים ומטעי-פרי" (עמ' 94), שונו יעדיהם. בהדרגה הפכו משקים חקלאיים האלה "לבוטיקים של יינות מיוצרים ביקבים ביתיים, של זיתים מפולפלים, גבינות משק, תבלינים אקזוטיים ופירות נדירים, ושל עבודות מקרַמֶה. מבני המשק לשעבר הפכו להיות גלריות קטנות של חפצי אמנות מיובאים, צעצועי נוי מאפריקה ופריטי ריהוט מהודו, שאותם מכרו למבקרים אשר נהרו מדי שבת מן הערים בשיירות של מכוניות, כדי למצוא כאן כל מיני מציאות שנחשבו מקוריות ואנינות טעם" (עמ' 57).

תיאור דומה פותח גם את הסיפור "מחכים" (עמ' 135): צאצאיהם של מייסדי הכפר נכנעים בזה אחר זה ללחץ שמפעילים עליהם העירוניים, למכור להם את הבתים הישנים שעברו אליהם בירושה. לכולם ברור, שגם הסרבנים מבין הצאצאים יעדיפו בקרוב לממש את הערך הנדל"ני של משקי המייסדים שירשו. ולכן לא רק הזירה משמשת מכנה משותף לסיפורי הקובץ הזה, אלא גם הזמן המסוים – תקופת הדמדומים שבין העבר החקלאי-חלוצי של תל-אילן לבין העתיד שאליו הכפר מתפתח: מקום שתושביו יפסיקו להתקיים ממה שהם מייצרים במו-ידיהם, יתפרנסו מרוכלות ויתעשרו ממימוש בהול של ערכם הנדל"ני של אדמות ובתים. ובתהליך זה לא ירחק היום שבו יהפוך תל-אילן מכפר שהגשים את החזון הציוני לכפר המגשים את התפיסה הפוסט-ציונית.

ארבעה זוגות תאומים
עמוס עוז [צילום: AP]

סיפורי הקובץ "תמונות מחיי הכפר" אינם חושפים "אמת" אוניברסלית על מצבה של האנושות מנקודת תצפית חריגה, מטא-ריאליסטית, אלא הם סיפורים אלגוריים, המשקפים את השקפתו הביקורתית – האקטואלית והפוליטית של מחברם, עמוס עוז – על המצוקות, הסיוטים והקשיים שבהם נתונות מדינת ישראל והחברה הישראלית בעת הזאת.

ערטול סיפורי הקובץ מהתחפושת המטה-ריאליסטית שהלביש עליהם עמוס עוז באופן מאולץ, יושלם על-ידי סיכום נושאיהם של הסיפורים. סיכום כזה יבליט את העובדה שסיפורים אלה מגיבים על תופעות בנות הזמן והמקום, שאינם "סתומים" ולא "סטטיים", אלא סיפורים מתפתחים ובעלי סיומים סגורים, המבטאים את העמדה הרעיונית שאליה חותר עמוס עוז בכל סיפור בנפרד ובקובץ בכללו.

אף שלעתים יש הצדקה לסכם את נושאו של כל אחד מסיפורי קובץ בנפרד, במקרה של הקובץ הזה עדיפה גישה ההולמת תופעה מרכזית ביצירתו של עמוס עוז: תופעת הכתיבה של סיפורים תאומים. לאורך שנים נהג עוז לפרסם בזו אחר זו שתי עלילות, המספרות סיפור מעשה שפרטיו שונים אך עוסקות באותו נושא, ותמיד העלילה האחרונה בצמד ביססה את קודמתה וקיבעה את העמדה הרעיונית המשותפת לשתיהן. סיפורים תאומים אלה מעידים על נטייה למצות נושא או תופעה על-ידי הצגתם בשתי גרסאות שונות. בספרי "העט כשופר פוליטי" (1992) הבלטתי את הקשר בין צמדי הרומנים הפוליטיים שפירסם עוז בשני העשורים האחרונים של המאה הקודמת והראיתי כיצד "קופסה שחורה" (1987) הוא תאומו של הרומן "מנוחה נכונה" (1982) ואילו "המצב השלישי" (1991) הוא בן זוגו של הרומן "לדעת אשה" (1989). ואילו בספרי "סוגות בסיפורת הישראלית" (2004) הראיתי שהתופעה מתקיימת גם ברומנים הביוגרפיים: "סיפור על אהבה וחושך" (2002) הוא תאומו של "אותו הים" (1999).

גם בקובץ הזה אפשר להבחין בצמדים כאלה. הסיפור "אבודים" הוא תאומו של הסיפור "יורשים". שני הסיפורים עוסקים בעימות בין יורשים המתחרים על אותה ירושה, אשר לה הם מייעדים ייעודים מנוגדים, ושניהם גם מסתיימים בסיום דומה, שלפי שעה נגדיר אותו כסיום "מוזר". קרוב בנושאו לצמד הסיפורים הנזכר הוא צמד הסיפורים התאומים "חופרים" ו"שרים". בשניהם מומחש הכוח האדיר של פעולת ההדחקה. המעשה המודחק – בין שהוא מעשה עוול שנעשה במודע ובין שהתברר למבצעו כמעשה עוול רק כעבור שנים – הופך לסיוט בחיי מבצעיו ותובע מהם להתעמת עימו. הסיוט של "המצב הישראלי" הוא, לדעת עמוס עוז, סיוט שהודחק, ולכן לא יתפוגג מאליו, אלא יטריד את הישראלים עד שיתעמתו איתו וישתחררו ממנו. בצמד הסיפורים הזה מובלטת הסתירה בין הרובד המואר בחיי הגיבורים לרובד האפל והדמוני, על-ידי תיאור סאטירי של הרובד המואר ותיאור מיסטי של הרובד האפל.

צמד נוסף בקובץ הם הסיפורים "קרובים" ו"מחכים", המספרים על מאמץ לפענח באמצעות חיפוש ובילוש את תעלומת היעלמותו של אדם קרוב ויקר. הסתיימותם של סיפורים תאומים אלה בכישלון הפענוח של התעלומה, בהשלמה של המחפשים עם כישלון הבילוש ובלא הבהרה מה עלה בגורל אלה שנעלמו – מצרפת גם היעלמות כזו לרשימת סיוטי "המצב הישראלי". שתי עלילות, המסופרות כעלילות אהבה הפוכות, מאפשרות להגדיר גם את הסיפורים "קרובים" ו"זרים" כסיפורים תאומים. בראשון נפרשת אהבת אשה מבוגרת לאחיינה החייל, ובשני נפרשת אהבת נער מתבגר לאשה בוגרת ובשלה. אהבות כאלה, המתייחדות בהפרשי גיל ניכרים בין האוהבים ובחוסר סיכוי, תיאר עוז בעבר ברומנים "מקום אחר", "אל תגידי לילה" ו"חרוזי החיים והמוות". וגם את צמד הסיפורים הזה אי-אפשר להפריד מהשפעת "המצב הישראלי".

על-רקע ארבעת הצמדים הללו מתבלט בחריגותו הסיפור האחרון בקובץ, הסיפור "במקום רחוק בזמן אחר", אך לא רק כיחיד שעלילתו אינה מתרחשת בכפר "תל-אילן", אלא כסיפור אפוקליפטי, הממחיש קהילה שהידרדרה למצב דקדנטי, ולכן עצם הכללתו בקובץ הזה יחד עם סיפורים הממחישים תקופת דמדומים, שהיא תקופת מעבר בין עברו של הכפר ככפר ציוני לבין עתידו ככפר פוסט-ציוני, מצדיקה את פירושו כסיפור המגיב בתיאור דיסטופי על משמעות השינויים שעוברים על מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי. ולכן, כאמור – סיפורי הקובץ "תמונות מחיי הכפר" אינם חושפים "אמת" אוניברסלית על מצבה של האנושות מנקודת תצפית חריגה, מטא-ריאליסטית, אלא הם סיפורים אלגוריים, המשקפים את השקפתו הביקורתית – האקטואלית והפוליטית של מחברם, עמוס עוז – על המצוקות, הסיוטים והקשיים שבהם נתונות מדינת ישראל והחברה הישראלית בעת הזאת.

לאתר מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  23/05/2009   |   עודכן:  24/05/2009
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא קפקא וגם לא בדיוק עגנון (חלק א')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמות הכפרים בילעין ונעלין נכנסו לתודעה הישראלית לא מעט בזכותם של קבוצת ישראלים חדורי אידיאולוגיה ומוטיבציה לשנות באמצעות מעשה את מסלול ההיסטוריה ולדחוף את ההנהגה הישראלית לכיוון של פתרון מסוג אחר לבעיה הפלשתינית.
23/05/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי   |   מאמרים
כל מי שייכנס לבלוג של העיתונאי רביב דרוקר ייתקל בציטוט של גראוצ'ו לאמור: "אלה הם העקרונות שלי, ואם זה לא מוצא חן בעיניך - יש לי אחרים". הציטוט הזה מכיל בתוכו בוז כלפי אותם אנשים שמחזיקים במערכת עקרונות רזרבית, ולחץ קטן גורם להם להחליף מסרים או עקרונות, משל היו גרביים.
23/05/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
על-פי ליברמן, כפי שהדברים הופיעו בהדגשה יתירה, ההסדר עם הפלשתינים – שלא במקרה אינו מתממש – אינו מהווה כלל מכשול לשלום. דברי שר החוץ נכונים ומדויקים, וקשה להתווכח איתו בעניין זה. וההוכחה שלו לנכונות דבריו היא פשוטה – הרבה לפני פרוץ "הבעיה הפלשתינית", המהווה עתה את עיקר הטענות שלהם (הכיבוש הישראלי), היו כנופיות טרור שכל מאווייהן לרצוח יהודים היכן שאפשר, וכפי שהכיבוש לא שינה דבר, כך גם ביטולו באמצעות הנסיגה מלבנון והנסיגה מעזה – נסיגות של 100% - לא שינו דבר: הפלשתינים לא תלויים בכיבוש, אלא הם תלויים בעצם קיומה של מדינה יהודית ובעצם קיומם הפיזי של יהודים בתבל, כי לכך הם מתנגדים.
23/05/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בְּמוֹשָׁבִים בְּבִקְעַת הַיַּרְדֵּן
23/05/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
השרצים שיצאו בימים האחרונים בזה אחר זה מהקופה האישית של חברת הכנסת דליה איציק - כללו החלפת המרצפות בביתה, שיפוצים שונים ורכישת שורה ארוכה של פריטים יקרי ערך שהיא חלבה, כדרכה, מהקופה הציבורית לצורך הפיכת דירתה הפרטית לדירת שרד - לא הפתיעו את אלה שעקבו במרוצת השנים אחר התנהלותה של הפוליטיקאית בעלת המגוון אטרקטיבי של תכונות שליליות. העובדה שדירת השרד הפרטית של יו"ר הכנסת לא שימשה לצרכי אירוח של אורחים זרים שאותם אירחה יו"ר הכנסת לשעבר בבזבזנות רבה במשכן הכנסת, רק העצימה את הבושה.
23/05/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
תנאי הזכאות למדינה  /  ד"ר עימנואל נבון
הגיע הזמן לחשוב אסטרטגיה  /  דן פון ויזל
לא מ-פ-ח-ד-י-ם מהגיגים  /  ד"ר חיים משגב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר למורשת ישראל, עמיחי אליהו, רואה בפצצת אטום אופציה לפעולה במלחמה שנכפתה עלינו, ושר האוצר והשר לביטחון לאומי מדרבנים את ראש הממשלה ליישם בעזה את הוראות ההשמדה המוחלטת של העם העמלק...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
כיהודי, ישראלי, ציוני לפני ה-7 באוקטובר ואחרי ה-7 באוקטובר אני סבור שמחבלים יש להרוג ויש להימנע ככל האפשר משבייתם, אלא למטרות מודיעיניות ולמטרות סחר חליפין בבני ערובה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il