בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הכביש הוא הריאליטי של החיים, מי שנוהג בו בצורה חסרת התחשבות ומסכנת חיים, לא ניתן לסמוך עליו גם בחייו האישיים ● יש להתייחס לנהיגה כתרבות ולא להפוך אותה למלחמת התשה
|
הריאליטי של החיים [צילום: הצלה]
|
|
|
|
|
בשעות הרבות בהן אני נוסעת בכביש, אני עורכת עם עצמי מחקר אנתרופולוגי בגרוש. בכל פעם שאני רואה רכב שמתנהג בצורה מסוימת בכביש, אני מציצה לאיש היושב בתוכה, מאבחנת את מינו, את גילו, בודקת את דגם המכונית ויוקרתה, מעיפה מבט למדבקות על פגושה האחורי, ומנסה לקטלג, מיהו אותו אדם הנוהג בצורה שכזו, לאיזו "תבנית" אני יכולה להכניסו, כדי שאוכל לצקצק בלשוני ולומר: "נו, בטח, הוא XXX, למה עוד אפשר לצפות". אך הבעיה בממצאים של המחקר הזוטר שלי היא, כי כמעט תמיד אני מגלה, כי תרבות נהיגה קלוקלת בכביש, יכולה לחצות את כל התרבויות, את כל המינים ואת כל האמונות. העניין הוא, שנהיגה, היא תרבות. אמור לי איך אתה נוהג, ואומר לך מי אתה. הכביש הוא הריאליטי של החיים. אין אדם יכול להתנהג בחוסר התחשבות לזמנם, הרגשתם וחייהם של אחרים, לזלזל בחוק, לצפצף על בטיחות ואחר כך לטעון בפני עצמו כי "סך-הכל" הוא אדם טוב. מי שנוהג בכביש בצורה חסרת התחשבות ומסוכנת, הוא אדם אשר לא הייתי סומכת עליו גם בחייו האישיים. איני מדברת רק על אותן התנהגויות לא חוקיות ומסכנות חיים, שעליהן ודאי וודאי אין חולק, כגניבת רמזור אדום, כעקיפה בקו לבן, כנהיגה בשכרות ועוד. כל-כך ברורות ההשכלות האפשריות של מעשים כאלה, שאתה נמלא שאת נפש מול נאשם שפשע בכל אלו, וטען "לא חשבתי שזה יגמר כך...", מי שלא יכול לתכנן את ההשלכות של מעשים מסוכנים, אל לו לקבל רישיון המאפשר את ההזדמנות לבצעם. אני מדברת הפעם על כל אותן התנהגויות "קצה", שמבחינה חוקית אולי אינן העבירות הגדולות ביותר ושוטרי תנועה לעיתים מעלימים עין מכך. אך אלו התנהגויות שמעבר להיותן שפלות ונבזיות הן גם משפיעות על מצב רוחם של נהגים אחרים, מכניסות אותם למתח וגוזלות את זמנם, וכך הם צריכים להמשיך לשגרת יומם, בכביש, בבית ובעבודה. כאלו העושים עצמם כנוסעים לדרך אחת, רק על-מנת להידחק בסופו של תור ארוך ולגזול את מקומם של המחכים. כאלו החונים במקום לא מקום, מתוך ידיעה כי כלי רכב אחרים יאלצו לחכות להם על-מנת לצאת מחנייתם. כאלו אשר טעו בדרכם, וכופים על כל העומדים מאחוריהם לעשות "רוורס" על-מנת שיוכלו לתקן את טעותם, כאלו ואלו ואלו. הם יכולים להיות אף בורגנים מהשורה הראשונה אשר היו מגנים בפה מלא אותם דפוסי התנהגות ב"חיים הרגילים". אולם בכביש, אותן התנהגויות נחשבות כ"לא נוראיות", ומלוות בצידוקים לגיטימיים. אך למעשה, כל התנהגותם בכביש מעידה כי הם רואים את זמנם וחשיבותם כקודמים לשל אנשים אחרים, וכל שיטענו בפיהם - לא יסתור את מעשיהם. אם נתייחס לנהיגה כתרבות, ונבחן את התנהגותינו בכביש כעדות אופי למעמדנו, כבודנו, ואמונתנו. אולי הכביש יוכל להפוך למה שהוא - אמצעי להגעה ליעד, ולא עוד מלחמת התשה.
|
תאריך:
|
07/06/2009
|
|
|
עודכן:
|
07/06/2009
|
|
ליאת נוקד-וינדר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אינאלוהים
|
25/08/09 11:57
|
|
נכון, אובמה אינו אויב, אך אובמה גם אינו ידיד. הבה ונדייק יותר, העם האמריקני ברובו המכריע נשאר ידיד אמת לישראל ולעמה, ממשל אובמה הוא שאינו סופר את ישראל. המדריך את אובמה הינם האינטרסים של ארצות הברית, לא יותר ולא פחות. מבחינה זו הוא נוקט צעדים נאותים בעבור מדינתו ואין להאשימו בכך. אנו נוכל להאשים את ראש ממשלתנו במידה שהלה ינקוט צעדים הנוגדים את האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל.
|
|
|
בחודש יולי בשנת 1798 נחת הצבא הצרפתי בחופי מצרים. בראשותו של הכוח עמד נפוליאון בונפארטה. עם נחיתתו פנה נפוליאון לשליטים המקומיים, באמצעות איגרת בערבית, בירך אותם בברכת שהאהדה (שנאמרה בצורה חלקית וגרמה לכעס רב וזלזול), תיאר בפניהם את הכבוד הרב שהוא רוחש לתרבותם המפוארת, תקופת הפרעונים, שעל-פי האיסלאם, אז והיום, נחשבה לתקופה שאסור לעסוק בה או ללמדה, תקופת הג'אהליה (תקופת הבערות לפני הופעת האיסלאם) וממשיך בדבריו וטוען, שאין לאללה בן או שותף בממלכתו - דברים אלו הינם כפירה ופגיעה בכבודו של הנביא מוחמד.
|
|
|
הם זה בעצם אתם. גם אתה, כמעט בוודאות, קורא שורות אלו, נמצא בין הפחדנים. השווקים הפיננסים הפנו גבם למשקיעים ואלו מצידם, אלו עם הידיים "החלשות", אתם/אתה, ברחו מכל מה שמריח שוק הון/בורסה/השקעות. וראו זה פלא, השווקים חזרו להציג תשואות נאות ומרבית קופות הגמל ומכשירים פיננסים אחרים, הנחשבים סולידיים, חזרו להציג תשואות חיוביות ונאות מתחילת שנת 2009 עת השווקים הפיננסים הלו לרשום עליות שערים. כמובן שבעלי 'עיטור הגבורה' שהשקיעו ממש בניירות ערך רשמו תשואות פנטסטיות בחמשת החודשים האחרונים.
|
|
|
אם ישנה איזו משמעות למשפט "כל העולם במה וכל האנשים שחקנים" הרי שהאיש הזה הלך עם זה עד הסוף והוכיח לכולם בצורה המשכנעת האפשרית, "שתרבות הרייטינג" והריאליטי הטלוויזיונית זו ההתגשמות המלאה והנחרצת של האימרה המוטרפת הזאת.
|
|
|
לאור חריפות הסנקציה הפלילית, עיקרון החוקיות דורש כי לא ייענש אדם אלא על-פי עבירה מוגדרת בחוק ("אין עבירה ואין עונש עליה, אלא לפי חוק או על פיו", קובע סעיף 1 לחוק העונשין, התשל"ז - 1977, שאינו אלא כל תורת עיקרון החוקיות על רגל אחת). זאת ועוד, עיקרון החוקיות דורש גם כי העבירה תהא מוגדרת וספציפית, משימה קשה בעולם משפטי מודרני. בעולם העתיק החקיקה הייתה קזאיסטית, קרי, מונחת "קייסים": כל סעיף בחוק התייחס למקרה ספציפי, ואליו בלבד (ספר שמות מלא כרימון בדוגמאות לחוקים 'קזואיסטים').
|
|
|
|