|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אשלית המכרזים

לשם השגת מחירים נמוכים ותוצאות מיטביות, במצבים מסוימים בשירות הציבורי רצוי להחליף את שיטת המכרז במשא-ומתן עם ספקים נבחרים, תוך הפעלת נהלים להבטחת ניהולו בתום לב ובניקיון כפיים
29/08/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
האם מכרזים הם דרך המלך ליעול? לא בהכרח!

לפני שנים החליטה הנהלת "מרקס אנד ספנסר" לוותר על ספירת המלאי השנתית. על-פי חישובים, עלות הגניבות שהתגלו בספירת המלאי פחותה מן העלות של סגירת החנויות ליום שלם ושל עבודת הספירה. העתקת חשיבה כזו לשירות הציבורי היא בלתי אפשרית, כי הרי הנוהל "יאפשר שחיתות"

   רשימות קודמות
  תורת המו"מ היעיל
  מדעני אירופה גולשים במורד מדרון חלקלק
  לחפור בתוך הדילמה
  בלי עסקן מפלגתי חוצץ
  הבג"צ והשכפ"ץ

מה יותר פשוט וברור מן הרעיון שחשיפה גורפת של כל ההוצאות הממשלתיות למיכרוז תגביר את התחרות ותוריד מחירים? אבל לא כך מתנהלים הדברים, ולא בגלל שחיתויות וקומבינות, אלא בגלל מגבלות עקרוניות. גם בנושא המכרזים יש תאוריה, המעוגנת בהרבה ניסיון מעשי: מכרז אומנם מביא להורדת מחירים, אך רק בתנאים מיוחדים. בהיעדר תנאים אלה - מכרז מביא דווקא להעלאת מחירים.

בספרות המקצועית של העשורים האחרונים מודגש הממצא, ששיטת המכרזים ממזערת מחירים רק כאשר השירות או המוצר הנדרש הם בשלים ומודולריים. שירות או מוצר הינו בשל, כאשר הידע הנחוץ לייצורו זמין לכל וכאשר ההיערכות לספְּקו מותנית רק בהתארגנות, ולא בלימוד או ברכישת ידע חדש וייחודי. שירות או מוצר הוא מודולרי כאשר משתמשים רבים מכירים ומבינים אותו.

דוגמאות למוצר או לשירות בשל ומודולרי הן מכשירים ביתיים כמו מקרר או מכונת כביסה, או עבודות תכנון הנדסי של גשר או בניין. במקרים אלה הידע הטכני והעסקי ברורים וקבועים, ואינם משתנים תוך כדי ביצוע תהליך הרכישה. כאשר השירות או המוצר המבוקש ממלא את התנאים הנזכרים, הדרישה נהירה לכולם, והידע הנדרש למלאה ידוע ובר הישג לכל. וכך, היענות לדרישה היא שאלה של התארגנות בלבד.

במציאות של שנת 2009, התנאים לעתים קרובות אינם יציבים, אלא משתנים באופן בלתי ניתן לחיזוי - הן תנאים כלליים כמו משבר כלכלי או מלחמה, והן שינויים טכנולוגיים או שינוים ארגוניים כמו מכירה או מיזוג של תאגידים. הגדרת השירות או המוצר הנדרשים בתנאים אלה אינה ברורה היטב. כך, לדוגמה, כשנדרשת הכנת חוזה להשכרת דירה לשנתיים - המסורות והסוגיות המשפטיות ידועות היטב. ידוע שיש לפנות לעורך דין בעל ניסיון בנושא, המסוגל להעריך במדויק את כמות העבודה הנדרשת, ועל כן מחיר עבודתו של עורך דין המתחרה על מתן שירות זה - נמוך. אולם, כשנדרש עורך דין לליווי פרויקט של שיתוף פעולה בינלאומי לקידום מיזם בהודו, ולשם כך עליו להכין חוזים מתאימים, כמות העבודה וסוגה אינם מוגדרים היטב במקרה כזה, ועל כן משרדי עורכי דין לא ייענו בדרך כלל לדרישה להציע מחיר קבוע במכרז.

אם אומנם יעשו כן, יציעו מחיר אשר יכסה בוודאות את ההוצאות, דהיינו - מחיר גבוה. במציאות העסקית, הלקוח פונה למשרד או למשרדים שהוא סומך עליהם, ומסכם עמם את תנאי העבודה ואת מחיריה. הספק מתוגמל על-פי מפתחות מוסכמים מראש, ובין הלקוח לבין הספק מתקיימת עבודה שוטפת וצמודה, על-מנת להגיע לתוצאה המיטבית בהוצאות המזעריות.

מחירו של הזמן
זמן = כסף [צילום: AP]

בתאגידים מסחריים נהוגות שיטות שונות להצמדת ערך כספי למשכי זמן של עבודה, ושימוש בשיטות אלה מביא לחיסכון בזמן ולהקטנת עלויות בביצוע תהליכים. שיטות אלה טרם הגיעו לשירות הציבורי. אילו ניתן היה להפחית את הזמן הנדרש לביצוע הפעולות השונות, היה הדבר שקול לתוספת מוחשית לתקציבים הציבוריים.

כך, למשל, אם פרויקט מסוים מתוכנן לביצוע תוך שנה, בעלות ישירה של מיליון שקל, מתלוות לביצוע הפרויקט הוצאות כלליות, שאינן קשורות אליו ישירות (חלוקת ההוצאות הכלליות לפרויקטים שונים, כלומר העמסת ההוצאות הכלליות על כל הפרויקטים המתבצעים, היא בדרך כלל עניין מורכב ולא מדויק, שלא כאן המקום לעסוק בו). ההוצאה הכללית המכונה "תקורה", עומדת בדרך כלל על 40 אחוז ומעלה מן ההוצאה הכוללת במפעלי תעשיה מודרניים. כך, כשההוצאה הכללית המועמסת על פרויקט עומדת על מיליון שקל, אם הפרויקט מבוצע תוך שנה – סך ההוצאה הישירה הוא מיליון שקל, סך התקורה הוא מיליון שקל וסך ההוצאה הכוללת הוא 2 מיליון שקל, ואם הוא מבוצע תוך חצי שנה – סך ההוצאה הישירה הוא מיליון ו-200 אלף שקל (תוספת של 20 אחוז), סך התקורה הוא 500 אלף שקל וסך ההוצאה הכוללת הוא מיליון ו-700 אלף שקל. אולם, מי שמסתכל רק על ההוצאה הישירה, לא יאשר את התוספת של 20 האחוזים בעלות הישירה, וימנע חיסכון של 15 אחוז בהוצאה הכוללת.

כדי להקטין עלויות במצבים דינמיים, אימצו מפעלים רבים דרך של שיתוף פעולה והידברות אינטנסיבית בין הספק ללקוח, כך שהספק משפיע על איפיון הדרישה והלקוח משפיע על דרך הפתרון – הכל במטרה לצמצם עלויות וזמני עבודה ולשפר את איכות הפתרון. המחיר אינו נקבע במכרז, אלא כחלק מהמשא-ומתן. בתחום פעילות זה התפתחה אפוא גישת המשא-ומתן בין גופים העובדים יחד ברציפות ובצמידות, במקום גישת המכרז בין גופים הפועלים ב"מרחק זרוע". במילים אחרות, מאחר שבעולם משתנה אין אפשרות לקבוע איפיון ברור וקבוע למכרז, נוצרת מורכבוּת (complexity), ומורכבות עולה כסף.

הדרך להקטין עלויות היא אפוא לצמצם את המורכבות, על-ידי עבודה משותפת של הלקוח והספק, כאשר פירוט הדרישות ותכנון הפתרון מתבצעים יחד. חוזה המאפשר עבודה זו מגובש במשא-ומתן.

במקרה כזה, גישת המשא-ומתן בין הלקוח והספק (או הספקים) עדיפה על פני פרסום מכרז. החוזה בין הצדדים מדגיש בעיקר את דרך העבודה יחד, ואת המפתחות לתשלומים. בחוזה לא ניתן להגדיר באופן מפורט את השירות או את המוצר הנדרש, שכן הגדרה מפורטת כזאת אינה קיימת, ואינה יכולה להתקיים לפני תחילת העבודה.

כך למשל, חברת Bose, המייצרת רמקולים וציוד שמע, פועלת בתנאי שוק של לחץ זמן גדול, למשל – באספקת רדיו ורמקולים להתקנה בכלי רכב שבפיתוח. החברה פיתחה אפוא את שיטת ה-JIT2, עבור מרכיבים או שירותים של מוצרים לא-מודולריים שיש לפתח. בשיטה זו סוכמו חוזים עם ספקים נבחרים של מרכיבים לא-מודולריים ולא בשלים, לאחר תהליך קפדני של בחירת הספקים. החוזה עם הספק לא פירט את השירותים או את המוצרים שעליו לספק, אלא כיצד תיעשה העבודה המשותפת. הספק התחייב בין היתר, להעסיק אדם ברמת סגן נשיא בתוך מפעלי Bose, שתפקידו ליזום ולהידחף לצוותי הפיתוח השונים ולעזור. החיסכון בזמן היה כה חשוב ל-Bose, שאנשיה העניקו לאותו נציג של הספק סמכות לחתום על הזמנות למפעלו שלו, מבלי לקבל אישורים נוספים. וכשנשאל מנהל הרכש והלוגיסטיקה, לאנס דיקסון, מה יקרה אם הספק ינצל את האמון לרעה, הוא השיב שלחוזה אין תאריך סיום, ושכל צד יכול להפסיק את ההתקשרות בכל רגע. כלומר, במקרה של ניצול האמון לרעה, הוא היה מפסיק מיד את ההתקשרות עם ארגון כזה, ואנשיו ידעו זאת.

הצורך בצמצום המורכבות חל על כל מרכיב בכל ארגון. ביום עיון שנערך בשנת 1995 על השפעות המעבר לעולם של שינויים מהירים ובלתי ניתנים לחיזוי על המערכת המשפטית, אמר עו"ד ריצ'רד וייס, סגן נשיא והיועץ המשפטי בחברת "מוטורולה", כי אם שאלה משפטית מגיעה למשרדו לטיפול, סימן שהוא נכשל בתפקידו: "תפקידי", הוא אמר, "לצייד את צוותי החברה בכלים ובאנשים כדי שהם לבדם יפתרו כל בעיה משפטית. אם נושא מגיע אלי – סימן שנכשלתי".

מחירה של הביורוקרטיה
מתיש, מעייף, מסורבל

להלן סיפור שאירע: מדען בחברה טכנולוגית באזור תל אביב היה חבר בוועדה של משרד ממשלתי, שאין לו סניף בתל אביב. הוא הציע אפוא שחברי הוועדה ייפגשו בחדר הישיבות של משרדו. המפגש התקיים והוא הזמין לכל 15 המשתתפים כוס קפה מבית הקפה שבקומת הקרקע של הבניין. כל כוס קפה עלתה 14 שקלים. הוא התלבט האם לממן מכיסו את הקפה, אבל שלח את הקבלה על סך 210 השקלים לאותו משרד ממשלתי וביקש החזר. כשהחשב של אותו משרד יצא מירושלים לפגישה דומה בתל אביב, הוא הסתובב בין בתי הקפה באזור ובירר מחירים של כוס קפה. המחיר הטוב ביותר שהוצע לו היה 13 שקלים לכוס, ואותו בית הקפה נתבקש לספק את הקפה לישיבה הנדונה. המדען קיבל החזר של 13 שקלים לכוס והונחה להזמין להבא רק מאותו בית קפה ורק במחיר זה. פעמיים נוספות התכנסה הוועדה, והקפה הוזמן מבית הקפה בקומת הקרקע, במחיר 13 שקלים לכוס. בישיבה שלאחר מכן סירב בית הקפה לספק את הקפה, מאחר שהמשרד הממשלתי לא שילם את החשבונות הקודמים.

הקורא מוזמן אפוא לחשב את עלותן של שעות העבודה שהשקיע החשב בקביעת תנאי המכרז ואת ההוצאות העקיפות הנוספות שנגרמו עקב כך, וכל זאת על-מנת לחסוך שקל אחד על כוס הקפה של כל אחד מ-15 המשתתפים בכל דיון.

לפני שנים החליטה הנהלת הרשת "מרקס אנד ספנסר" באנגליה לוותר על ספירת המלאי השנתית. על-פי חישובים, עלות הגניבות שהתגלו בספירת המלאי פחותה מן העלות של סגירת החנויות ליום שלם ושל עבודת הספירה. העתקת חשיבה כזו לשירות הציבורי היא בלתי אפשרית, כי הרי הנוהל "יאפשר שחיתות". על-פי אותו היגיון, השיב פעם יועץ משפטי של משרד ממשלתי גדול על הקביעה שמיכרוז במקרה מסוים גרם לעליית מחירים, מסיבות עקרוניות ובלתי נמנעות, במילים אלו: "זו לא סיבה שלא לקיים מכרז".

ניתן לנהל רישום של אותו חלק מן התקציב הכללי (התקורה, או הוצאות "מטה המשרד") הנדרש לכל פרויקט ופרויקט. גישה זו – הקרויה Time and Activity Based Costing – ידועה בניהול ארגונים, ומגובה בספרות מקצועית עניפה ובמחקרים תומכים.

הניסיון מראה שעצם הרישום, ללא כל בקרה נוספת, מביא את המנהלים לקצר זמני ביצוע ולהפיק תפוקה רבה יותר מכל יחידת מימון. אם תאומץ גישה זו בשירות הציבורי, היא תביא לניצול טוב יותר של התקציב, דבר שתהיה לו משמעות מרחיקת לכת ולאורך שנים.

לגבי מכרזים בשירות הציבורי, במצבים מתאימים רצוי אפוא להחליף את שיטת המכרז במו"מ עם ספקים נבחרים, תוך הפעלת נהלים שיבטיחו כי המו"מ ינוהל בתום לב ובניקיון כפיים, וכן לקבוע נוהל להבחנה בין מקרים המתאימים למכרז ובין מקרים המתאימים למו"מ עם ספקים נבחרים.

אכן, גישה זו מהווה אתגר: המסורות והחוקים המכתיבים כיצד לנהל מכרז ידועים וברורים. מתחרה במכרז שחש כי הפסיד בו עקב ניהול מכרז מוטה, יכול לפנות לבית משפט, ולהעביר לשופט את ההכרעה בדבר תקינות ניהולו של המכרז, על-פי רשימה סדורה של תנאים. אולם טרם נקבעו בספרי החוקים והתקנות, תנאים דומים לניהול משא-ומתן. מצד שני, התקשרות על-ידי משא-ומתן היא תהליך מקובל בעולם העסקי הבינלאומי, וקביעת נהלים שיתאימו אותו לשירות הציבורי אינה בלתי אפשרית. כללים כאלה נחוצים כדי להניב תוצאות מיטביות, במצבים דינמיים בהתקשרות בין גוף שלטוני וספק. הימנעות מכך תביא לריבוי מקרים של מחירים גבוהים ותוצאות לא מיטביות בהתקשרויות אלה.

לאתר מגזין מראה
פרופ' קנת פרייס הוא חוקר בתחום ההנדסה ומרצה למינהל עסקים באוניברסיטת בן-גוריון
תאריך:  29/08/2009   |   עודכן:  29/08/2009
קנת פרייס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אשלית המכרזים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
30/08/09 20:20
2
לוי
2/09/09 07:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגיפת תאונות ה"פגע וברח" מתרחבת ומתעצמת. התופעה המפלצתית הזאת הופכת אט אט לנורמה.
29/08/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
ביום ד' בשבוע שעבר זעזעה את בגדד סידרה של ארבעה פיצוצים נוראים, שבהם נספו קרוב למאה איש, ונפצעו כמה מאות. הייתה זו סדרת הפיגועים הגדולה ביותר מזה שלוש שנים, וייתכן שהיא סימנה את כישלון התהליך של העברת האחריות לביטחון מידי האמריקנים לידי כוחות הביטחון המקומיים - תהליך שהיה מקור גאווה לנשיא ארה"ב וסימן לכך שהעניינים בעירק מתגלגלים בכיוון הנכון. הפיגועים היו סטירת לחי לאובמה, והציגו את הצהרותיו באור מגוחך.
29/08/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
על-פי מקור ראשון מיום 28 לאוג' 2009, שר המשפטים נאמן מלין על כי אין לו, כשר בממשלה, ייצוג בבג"צ וכי הפרקליטות פועלת על-פי שיקולים פוליטיים שמאלניים ללא שום זיקה ליעדי הממשלה.
29/08/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לפני שבועיים גילינו כי רימו אותנו. אומנם ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה בעקרון את דרישתו הגזענית של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שישראל תאסור על יהודים ביהודה ושומרון לבנות בתים חדשים ולהרחיב בתים קיימים. אולם הדחייה העקרונית הזאת אינה משקפת את מדיניותו בפועל.
29/08/2009  |  קרולין גליק  |   מאמרים
בים הכותרות המתלהמות נגד הרפורמה המתוכננת במחירי האלכוהול שיוזם האוצר, קשה היה להבחין בדגל השחור המתנוסס מעליה. "העיתון של המדינה", שקפץ על הרפורמה כמוצא שלל רב באמצעות הכותרת "גן עדן של שותים", מיקד את מחאתו בהוזלת האלכוהול המיובא והיקר יחסית ובטענה, כי אין די בקיזוזהּ על-ידי ייקור האלכוהול המקומי והזול יחסית.
29/08/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי    / 
נפט יטהר טרור  /  רחל אהרנפלד
הגם זו סאטירה? - חלק ב'  /  יוסף אורן
ההפיכה הקבועה  /  עמנואל נבון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il