|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ישראל והמפרץ: הקפאה תמורת הפשרה?

בעשורים האחרונים נעו מדינות המפרץ בין התרחקות לבין התקרבות לישראל ההתקרבות נובעת ממניעים אינטרסנטיים, כגון צמצום השפעת אירן במפרץ והתקרבות, גם מעטה, לארצות הברית
24/09/2009  |   יואל גוז'נסקי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
בעידן של מקל איראני, וגזר אמריקני, הסעודים לא יתנגדו ל'נרמול' [צילום: AP]

יתכן והם יבקשו לכרוך את המחוות האמורות כלפי ישראל בביטחונות אמריקנים, שיקשו על אירן, אם או בלי יכולת גרעינית, להכתיב את סדר היום במפרץ - כך "יקל" על המדינות לנקוט בתמורה בצעדים בוני אמון ו"להפשיר" במעט את יחסיהן עם ישראל.

כחלק מהניסיון להתניע מחדש את ערוץ השיחות הישראלי-פלשתיני, מרכז הממשל האמריקני בחודשים האחרונים מאמצים ניכרים בשכנוע מדינות ערביות שונות, בראשן מדינות המפרץ לנקוט במחוות כלפי ישראל. למרות שמבחינה גיאו-פוליטית, הזירה הישראלית-ערבית וזירת המפרץ הפרסי נפרדות, הרי שמדינות המפרץ הפרסי מעורבות, במישרין או בעקיפין, בסכסוך הערבי-ישראלי ולא ניתן לנתקן מההשפעות שיש ליחסי ישראל עם הפלשתינים ועם שכנותיה הערביות.

במקביל ללחץ שמפעיל הממשל האמריקני על ישראל בנושא ההתנחלויות, הוא דוחק במדינות המפרץ לנקוט בצעדים לקראת "נרמול" הקשרים עם ישראל. במסגרת זו, פורסם בחודשים האחרונים כי הממשל האמריקני חילץ "פיקדונות" במסגרתן עומאן וקטר יפתחו מחדש את הנציגויות הישראליות במסקט (שנסגרה בשנת 2000 בעקבות "אנתפאדת אל-אקצה") ובדוחה (שנסגרה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" ב-2008).

עוד נטען כי מדינות אחדות יתירו למטוסים אזרחיים (כולל מטוסי מטען) ישראלים לעבור בתחום האווירי שלהן או לקיים טיסות ישירות מישראל לנמלי תעופה בשטחן, בעוד אחרות יעניקו ויזות לישראלים, ייסדו קשר ישיר של קווי הטלפון ויקיימו מפגשים פומביים בדרג בכיר עם פקידים ישראלים. ערב הסעודית הודיעה כי היא לא מתכוונת לנקוט, בשלב זה, בצעד כלשהו שיתפרש כמחווה כלפי ישראל, אך היא לא תתנגד למהלכים מצדן של יתר מדינות המפרץ. היות ועמדת ערב הסעודית חשובה ולעיתים קובעת עבור מדינות המפרץ הקטנות, ניתן לראות בכך במידה רבה מתן "אור ירוק" למהלכים אלו.

תולדות ה'אנטי ישראליות' של מדינות ערב
ככה וככה [AP]

באופן מסורתי, מדינות המפרץ לא נקטו במדיניות נפרדת כלפי הסכסוך הישראלי-ערבי, והן העדיפו "ליישר קו" עם העמדה הכלל-ערבית הבסיסית, זאת למרות שמרבית בעיות היסוד העומדות בין ישראל לפלשתינים ולמדינות ערב, אינן קשורות באופן ישיר לתהליכים בזירת המפרץ.

היה זה בעיקר המאמץ הדיפלומטי האמריקני לפרוץ את הקיפאון בתהליך השלום הישראלי-ערבי, ופתיחת "וועידת מדריד" ב-1991, שתרמו למגמת ההתקרבות, הרשמית, מצדן של מדינות המפרץ לישראל. בנוסף להיענות המדינות לבקשות הממשל האמריקני, היה זה גם הבוז לערפאת (בשל תמיכתו בסדאם חוסיין), הקשרים המתפתחים עם ארגונים יהודיים בארצות הברית ואף תחושת סולידריות בעקבות ירי טילי הסקאד לתל אביב ולריאד, שתרמו למגמה זו. אך ההתקדמות המועטה בתהליך השלום בשנים שלאחר מכן, "החזירה" את מדינות המפרץ לעמדותיהם הקודמות, האנטי ישראליות.
הסכמי אוסלו הביאו את מדינות המפרץ לשקול שוב את עמדותיהן, אך גם אז הן לא חרגו בהרבה מגבולות הקונצנזוס הערבי.

באוקטובר 1994 הסכימה המועצה לשיתוף פעולה במפרץ לבטל את החרם על מדינות וחברות אשר מקיימות קשרים כלכליים עם ישראל, אך נציגיה הדגישו כי החרם הישיר שמוטל על ישראל לא יבוטל אלא כאשר יושג הסכם שלום כולל ומלא בין ישראל ושכנותיה. רצח רבין בנובמבר 1995, מבצע "ענבי זעם" באפריל 1996 ואירועי "מנהרת הכותל" באוקטובר 1996, עוררו ביקורת קשה במפרץ והביאו את המדינות להקפיא, במרץ 1997, את צעדי הנורמליזציה אשר ננקטו מאז "ועידת מדריד". גם יוזמת השלום הסעודית שאומצה ע"י הליגה הערבית במרץ 2002 נבעה בעיקר מרצון סעודי לקבל הכרה במעמדה כגורם מתווך ומתאם - השפעתה המעשית של היוזמה על יחסי ישראל-ערב הייתה עד כה מוגבלת למדי.

גישושי ההתקרבות בעידן אובמה
היום יותר מתמיד [AP]

גם בשנים האחרונות, נמשכה התנודתיות המאפיינת את יחסן של מדינות המפרץ הערביות לישראל ולתהליך השלום. בעקבות יישום תוכנית ההינתקות באוגוסט 2005, הצהירו שוב חלק מהמדינות על צעדי "נורמליזציה" עם ישראל: שר החוץ של בחריין, מחמד בן מבארכ, אישר כי ארצו החליטה להסיר את החרם על סחורות ישראליות, ושר החוץ של קטאר, חמד בן ג'אסם, קרא למדינות ערב "להגיב בחיוב לצעד שעשתה ישראל (ההינתקות) בכינוס בינלאומי, או בפגישות בין מדינאים ערבים לישראלים". הוא גם ציין כי יתכנו קשרים דיפלומטיים מלאים בין קטאר וישראל, לפני נסיגה כוללת של ישראל מהשטחים.

לישראל אינטרס בחיזוק קשריה עם מדינות המפרץ, היום יותר מתמיד. מלבד היתרונות המובנים שיש בפתיחת נציגויות בקרבת אירן, המהלך עשוי לחזק את מעמדה של ישראל, להעניק לגיטימציה למדינות אחרות להצטרף ל"עגלת השלום" ולספק "תמורה" לדעת הקהל הישראלית בצורה של מחוות ערביות למען השלום. אך, כמו אז גם היום, בראייתן של המפרציות - חובת ההוכחה מוטלת על ישראל – "עליה להפגין בפועל את רצונה בשלום" ולהסכים לנוסחה שתהיה מקובלת עליהן בסוגיית הבנייה בשטחים.

מהו האינטרס שלהם?
ינרמלו, יקבלו [AP]

מהו האינטרס של מדינות המפרץ ב"התקרבות" לישראל? יתכן כי ההיענות לבקשות הממשל האמריקאי בסוגיה עשויות בראייתן להשתלם ולהבטיח עמדה אמריקאית אוהדת יותר בשורה של סוגיות שמטרידות אותן. גם אם הפוטנציאל הכלכלי-מסחרי הטמון בקשר עם ישראל הוא קטן היקף, הרי שישראל מהווה יעד לשת"פ בתחום טכנולוגיית ההשקיה, ההתפלה וידע צבאי-ביטחוני.

מהו האינטרס של מדינות המפרץ ב"התקרבות" לישראל? יתכן כי ההיענות לבקשות הממשל האמריקני בסוגיה עשויות בראייתן להשתלם ולהבטיח עמדה אמריקנית אוהדת יותר בשורה של סוגיות שמטרידות אותן. גם אם הפוטנציאל הכלכלי-מסחרי הטמון בקשר עם ישראל הוא קטן היקף, הרי שישראל מהווה יעד לשת"פ בתחום טכנולוגיית ההשקיה, ההתפלה וידע צבאי-ביטחוני. ככלל, לישראל אינטרס שידם של הכוחות המתונים במפרץ תהיה על העליונה. אחת האסטרטגיות האפקטיביות מול האתגר האירני היא לבנות ברית של מדינות ומנהיגים מתונים, בעלי השקפה דומה, שכוללת את ארצות הברית, ישראל ומדינות המפרץ הערביות (סעודיה, כווית, בחריין, קטר, מאע"מ ועומאן). בנוסף, הצטרפות מדינות המפרץ למהלך המדיני עשויה להעניק לו מומנטום וליצור "אווירה" חיובית, ואם וכאשר ייחתם הסכם ישראלי-פלשתיני/ערבי, הן גם עשויות לסייע במימונו.

האם מדינות המפרץ יאמצו מדיניות שלום אקטיבית יותר? קשה להאמין. נראה כי, לכל היותר, התפקיד העתידי אותו תאמצנה המדינות יישא אופי מתגמל (Donor), למשל, במימון פרויקטים ישראלים-פלשתינים משותפים, וכמעניקות "שירותים טובים" (Facilitator) על-ידי קיום סבבי שיחות בשטחן. מעורבות של מדינות המפרץ בתהליך רצויה גם כדרך "לחשק" את הפלשתינים. יש ביכולתן, אם כי לא בהכרח ברצונן, לגרום למיתון עמדותיהם של הפלשתינים. ככלל, לא ניתן להתייחס למדינות המפרץ כיחידה פוליטית אחת, וסביר כי הן יתקשו, כבעבר, להסכים על קו מדיניות אחיד, בוודאי כלפי ישראל. בעוד מדינות כעומאן, בחריין וקטאר עשויות לנקוט במחוות מסוימות כלפי ישראל, אחרות, דוגמת סעודיה וכווית, צפויות להישאר מאחור, לפחות בשלב הראשוני.

גם לכך יש להוסיף כמה סייגים. ראשית, השפעת דעת הקהל במדינות המפרץ נוטה מסורתית נגד נורמליזציה עם ישראל ויקשה על המשטרים להתעלם מכך. שנית, יתכן וגורמים רדיקאליים יראו בעין לא יפה כל התקרבות לישראל והם עלולים להגביר את ניסיונותיהם, לפגוע במדינות אלו. בשלב זה נראה כי מדינות המפרץ הערביות, יבחרו גם הפעם "ליישר קו" עם העמדה הערבית הבסיסית, גם אם על-ידי ביצוע התאמות "טקטיות" משלהן, תוך שמירה על מעורבות עקיפה.

קשה לומר בוודאות עד כמה תלכנה מדינות המפרץ לקראת ארצות הברית בנושא זה. כלל לא ברור האם הן הכריעו, האם וכיצד להצטרף לגוש המדינות הפרגמאטיות, באופן גלוי וכמשקל נגד לעוצמה האירנית, זאת לאור חששן ממנה והספק הגובר באשר לנכונות האמריקנית להתייצב לצידן ברגע האמת.

מדינות המפרץ הערביות ניצבות בחזית ההתמודדות עם האיומים הצפויים להשפיע על יציבות המזרח התיכון, ובראש מעייניהם של השליטים במפרץ נמצא האיום הרב מימדי שמציבה כלפיהם אירן ושאלת צביונה העתידי של עירק. יתכן והם יבקשו לכרוך את המחוות האמורות כלפי ישראל בביטחונות אמריקנים, שיקשו על אירן, אם או בלי יכולת גרעינית, להכתיב את סדר היום במפרץ - כך "יקל" על המדינות לנקוט בתמורה בצעדים בוני אמון ו"להפשיר" במעט את יחסיהן עם ישראל.

פורסם במבט על, גיליון 133, 23 בספטמבר 2009.
תאריך:  24/09/2009   |   עודכן:  24/09/2009
יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל והמפרץ: הקפאה תמורת הפשרה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
25/09/09 08:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בערב ראש השנה העניקו שר הביטחון והרמטכ"ל שי-לחג יוצא דופן לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדלבליט. אהוד ברק ורב אלוף אשכנזי אישרו חריגה מן התקנים הצבאיים הנוקשים, והעניקו לפצ"ר דרגת אלוף. תשורה נפלאה בראשיתה של שנה חדשה.
24/09/2009  |  מנחם רהט  |   מאמרים
מי לא רוצה לחשוב ולחלום על עבודה מהבית. להיות יותר עם המשפחה, פחות להסתובב בדרכים, לחסוך הרבה בנזין. לבצע את העבודה בשעות שמתאימות לנו ביותר ובעיקר לבלות את רוב הזמן עם "החבר הכי טוב" וגם הכי קשוב - המחשב האישי... הימצאותו של המחשב בכל בית יצרה מציאות חדשה, שבה ניתן לבצע עבודות מהבית באיכות ובכמות שלא תבייש שום עבודה במשרד רגיל. בין אם מדובר בעבודה טכנית כגון תרגום או עבודה שבה דרוש מתכנת, קלדנות וכיוצא בזה, ובין אם מדובר בבניית תוכניות עסקיות עבור לקוחות.
24/09/2009  |  חן פישר  |   מאמרים
יש עובדות היסטוריות שאין כל דרך ואין כל טעם להכחישן. בהן - מדינות ארצות הברית של אמריקה הן שטחים כבושים. בהן - שטחי יהודה ושומרון נכבשו על-ידי צה"ל במלחמת ששת הימים.
24/09/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
הסכסוך היהודי-ערבי על אדמות ארץ-ישראל נמשך למעלה ממאה ועשרים שנה בתוך מבוי סתום. כל הגדולים וכל החכמים מתרוצצים כעכברים בספינה טרופה ומוצא - אָיִן! דומה שהדבר היה נסבל ונסלח אילולא היה קיים עיתון הארץ עם פתרונות חכמים במרחק נגיעה בלבד. דומה שכל מה שצריך הנשיא אובמה הוא מנוי על הארץ וחסל בלאגן במזרח התיכון.
24/09/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
בכל שנה נפגעים בישראל כ-900 ילדים ותינוקות עד גיל 5 מכוויות ונזקקים לאשפוז.
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
ישראל ומדיניות החוץ של רוסיה   /  צבי מגן
"כל האמת?" על פרסום מידע בידי סבא"א   /  אפרים אסכולאי ואמילי לנדאו
הפגישה הצפויה בין אירן למדינות ה-P5+1: האם יש בכך משום התקדמות?   /  אמילי לנדאו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il