|   15:07:40
  אריה יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

שואת לבן

לבן, שמקבל את יעקב בברכה, מתואר על-ידי חז"ל כמסוכן יותר מאשר פרעה על הסכנות שבהשתקעות בגלות מעט לפרשת ויצא
27/11/2009  |   אריה יואלי   |   מאמרים   |   תגובות
ד"ר מוטי גולן
יעקב אבינו - "יצאת צדיק"

ואלה שמות
איתמר לוין
שמות בני יעקב מנציחים את הקינאה והתחרות בין אמותיהם * היה לכך חלק ביצירת מערכת היחסים העכורה גם בין הבנים
לרשימה המלאה

בפרשת ויצא התורה מתארת באריכות את התמודדותו של יעקב אבינו עם לבן הארמי. בהגדה של פסח, אנו אומרים כי לבן היה במובן מסוים גרוע אפילו יותר מאשר פרעה: "צֵא וּלְמַד מַה בִּקֵּשׁ לָבָן הָאֲרַמִּי לַעֲשׂוֹת לְיַעֲקֹב אָבִינוּ, שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכּׂל". כדי להבין את הסכנות הטמונות בטיפוסים מסוגו של לבן, צריך לעמוד על מקורו ועל שאיפותיו.

לבן הוא נצר למשפחת העברים. אביו בתואל, הוא בנו של נחור, שכמו אברהם אחיו, גם הוא בן של תרח. משפחתו של תרח נאלצה לברוח מאור כשדים, בייחוד אחרי שזרקו את אברהם לכבשן האש. אברהם ניצל, הרן אחיו נספה. סביר להניח כי תרח אמר שהוא אינו מוכן לגור במקום ששורפים אנשים. אך בבריחה, המשפחה מתפצלת - נחור בורח לחרן, היכן שיש סובלנות דתית ושפע כלכלי. ארם זה לא אור כשדים, כאן אפשר לחיות כעברי וכארמי בו זמנית. לנחור אין שאיפות לעלות ולכבוש מחדש את ארץ העברים, שכבושה כעת על-ידי הכנענים, שהרי מה הוא איבד שם בפלסטינה? ולמה להתעמת עם הכנענים?. אברהם לעומתו, הולך בעקבות הצו הא-לוהי "אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (יב, א), סובל מרעב, ממלחמות ומשאר צרות בארץ ישראל.

הקשר בין המשפחות מתרופף בעקבות המרחק הגדול, אבל הם שומרים עדיין על קשר כלשהו. אברהם מקבל את הידיעה כי לנחור נולדו ילדים ונכדים, וכאשר הוא צריך לחפש שידוך לבנו, הוא שולח את אליעזר "אֶל בֵּית אָבִי תֵּלֵךְ וְאֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי" (כד, לב). ואכן רבקה בתו של בתואל, היא אשת חסד המתאימה לסטנדרטים של בית אברהם. גם כאשר יעקב נאלץ לברוח מעשו, יצחק ורבקה מורים לו ללכת אל בית בתואל ולשאת את אחת מבנותיו של לבן.

יעקב, שבורח מעשו, מגיע חסר כל אל דודו שגר בארץ חרן ומתחבא שם מפני אחיו. לבן מקבל יפה את יעקב: "וַיָּרָץ לִקְרָאתוֹ וַיְחַבֶּק לוֹ וַיְנַשֶּׁק לוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל בֵּיתוֹ" (כט, יג). אלא שמכאן והלאה מתחילה מסכת שלמה של רמאויות והתנכלויות מצד לבן. אחרי שהסכימו כי יעקב יעבוד שבע שנים תמורת נישואיו לרחל, מחליף לבן את בנותיו בליל הכלולות, ומשיא אותו ללאה. כדי לשאת את רחל, מחייב לבן את יעקב לעבוד שבע שנים נוספות. כל כולה של פעילות זו של לבן היא להכריח את יעקב להישאר בחרן ולזנוח את הרעיון הציוני של אברהם ויצחק. כעבור ארבע עשרה השנים, כשיעקב מבקש לעלות חזרה לארץ ישראל, ומסכם עם לבן את משכורתו, לבן משנה את הסיכום פעם אחר פעם, העיקר שיעקב יישאר בחרן.

שש שנים נוספות עושה יעקב בחרן. ואז, אחרי שרואים כי היהודי מצליח למרות כל ההתנכלויות, מגיע השלב הבא - האנטישמיות: "וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה. וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת פְּנֵי לָבָן וְהִנֵּה אֵינֶנּוּ עִמּוֹ כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם" (לא, א-ב). זהו השלב בו מבין יעקב כי הוא חייב לצאת מהגלות ולעלות לארץ. בסיוע הצו הא-לוהי (לא, ג) הוא בורח מלבן, בלי אפילו להיפרד ממנו. ומדוע שיעשה דבר שכזה? אחרי עשרים שנה, מדוע יעקב לא נפרד ממנו בצורה יפה? יעקב יודע כי לבן לא ייתן לו לעזוב את חרן ולעלות לארץ. הברכה הכלכלית ששורה בבית לבן מיוחסת על-ידי כולם ליעקב. מאז שיעקב בא לבית לבן, העסקים בשיא. רק חסר שעכשיו יעקב יעזוב, המניות יפלו, הבורסה תקרוס, אנחנו נפשוט את הרגל. לבן היה עושה את כל המאמצים כדי להשאיר את יעקב עוד קצת בגלות. מן הסתם, הוא היה אומר לו: "חכה לפחות עד שהילדים יגמרו את הקולג' ואז תעלה". יעקב יודע כי אם הוא לא חותך את הקשר, אפילו בצורה חד-צדדית, הוא עלול להישאר שם לנצח. הוא מעדיף לברוח בלי להיפרד, מאשר להישאר בגלות לתקופה נוספת. לבן נזעק לרדוף אחרי יעקב ולהחזיר אותו בכל מחיר, אלא שהתגלות של הקב"ה אליו בחלום הלילה, מונעת ממנו לפגוע פיזית ביעקב.

לבן הארמי מסוכן כל כך, משום שהוא רוצה להשאיר את עם ישראל בגלות. פרעה היה רשע וגזר רק על הזכרים, אבל לבן 'ביקש לעקור את הכל', להשאיר את עם ישראל בגלות, שיתבולל בארם, וייהפך כמוהו מבן נחור העברי ללבן הארמי, דבר זה אפילו יותר מסוכן מגזירת השמדת הזכרים של פרעה. הוא רצה לגרום להשמדה מוחלטת של עם ישראל. בשנים שלאחר מלחמת העולם, עם ישראל איבד יותר אנשים כתוצאה מהתבוללות, מאשר אלו שנרצחו בשואה. תופעת ההתבוללות של קהילות יהודיות בחו"ל מכונה "שואה לבנה". אינני יודע אם הדבר במקרה או שלא במקרה, אבל זה מה שביקש לבן הארמי לעשות לעם ישראל. למחוק אותו מעל המפה, לא בצורה של השמדה פיזית, אלא בצורה של השמדה רוחנית. מהבחינה הזו, לבן הנחמד, הידיד, בעל הברית, אכן מסוכן יותר מפרעה.

תאריך:  27/11/2009   |   עודכן:  27/11/2009
אריה יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחירתו של עו"ד יהודה וינשטיין לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה מסעירה את הדמיון בקרב מי ששוחר חידושים. עורך הדין המוכשר הזה מגיע מלב-ליבה של הפרקטיקה הפרטית ונוחת היישר על כורסתו של היועץ המשפטי לממשלה שהוא גם ראש התביעה.
27/11/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
צה"ל פוליטי?
27/11/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
פרשת השבוע פותחת בפסוק (בראשית כ"ח): [י] וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה. הליכתו לחרן מובנת, הוא עושה זאת במצוות אביו: [א] וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל-יַעֲקֹב, וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ; וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ, לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. [ב] קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם, בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ; וְקַח-לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה, מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ. אבל לשם מה מספרת לי התורה מהיכן יצא ללכת לחרן? רש"י על הפסוק אומר שמכאן יש ללמוד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם, שכן נוכחותו מעצימה את האוירה הרוחנית וביציאתו היא מתעמעמת. בספר 'משלי יעקב' מסביר בכיוון שונה - השאלה היא מה עיקר ומה טפל; כי בכל הליכותיו של אדם ראוי להתייחס לשאלה אם מטרתו היא להתרחק ממקום מוצאו וזו התכלית, או שמא המטרה היא להגיע ליעד מבוקש, וזו תכלית ההליכה. על דרך השאלה: זה שרץ שם - הוא בורח או רודף?
27/11/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
החלטת הקבינט הביטחוני-מדיני להקפיא את הבנייה בהתנחלויות כדי לנסות ולהתניע את המהלכים המדיניים היא החלטה בעלת משמעות רחבה ביותר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבין שהיציאה מן התסבוכת המדינית והבדידות הבינלאומית בה נמצאת ישראל עוברת דרך סוגיית ההתנחלויות. סביר להניח שבפגישה האחרונה בין ראש הממשלה לבין נשיא ארה"ב הובהרו היטב חילוקי הדעות ושני האישים, למרות החריקות, כן הגיעו להסכמה בדבר ההקפאה של הבנייה בהתנחלויות. אם למען הידוק היחסים עם ממשל אובמה, התיאום הביטחוני בסוגיות הבוערות ביותר מבחינת ישראל, דוגמת אירן, ואם למען מניעת התוהו שעלול להשתרר ביהודה ובשומרון, על כל משמעויותיו, ראש הממשלה והקבינט "שילמו" את מחיר ההקפאה ל-10 חודשים, הרי שאין המדובר במחיר מופקע. זו חובתה של הנהגה, לראות אל מעבר לחוטם ולא לפזול אל עבר הבוחרים כל הזמן. במצב המדיני-ביטחוני שנוצר, לא היה מנוס מקבלת החלטה אמיצה, ולראש הממשלה והקבינט מגיעות מילים חמות על כך.
27/11/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ישנו סיפור עתיק-יומין על רב שהגיעו לפניו שניים מתלמידיו בעקבות מריבה שפרצה ביניהם. שמע הרב את טענותיו של האחד ואמר "אתה צודק", שמע הרב את טענותיו של השני ואמר לו "גם אתה צודק". הרבנית, שישבה בחדר סמוך, התפרצה לחדר כשתמיהה בפיה, איך יכול להיות ששניהם צודקים? חשב הרב, קימט את מצחו וענה "גם את צודקת". בעיניי, זהו סיפור שמגלם במשהו את ה"יהודי" שבכל אחד מאיתנו, הצורך לרצות את כולם, גם אם לפעמים פסק הדין או ההחלטה לא ניתנו.
27/11/2009  |  אביתר חלה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il