|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שמח בנמל (התעופה)

עורך העיתון "אלקודס אלערבי" מאשים את הרשות הפלשתינית בשיתוף פעולה עם הישות הציונית בחיסול בכיר החמאס אלמבחוח, ובינתיים בחמאס שואלים: אחרי מי עוד עוקב הארגון שמאחורי החיסול?
26/02/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
חוליית חיסול שעשתה בשטח הנסיכות כבתוך שלה [צילום: AP]

בהודעת משטרת דובאי נמסר, כי דלת חדרו של אלמבחוח הייתה סגורה בשרשרת מנעול, כזו שבה ניתן לסגור דלת רק מפנים החדר. אם הדבר נכון, כיצד יצאו המחסלים מהחדר תוך סגירת השרשרת מבפנים? האם אלמבחוח התאבד, או שמא המחסלים הסתלקו מהחלון?

בבוקר ה-19 לינואר, כפי שנמסר באמצעי התקשורת השונים, הומת מחמוד אלמבחוח, יבואן הנשק והתחמושת מאירן לעזה, בחדרו שבמלון רוטאנה בנסיכות דובאי, באמצעות הרעלה שגרמה לו התקף לב. מכל בחינה עניינית הוא היה ראוי למוות זה, לאחר שהיה מעורב בחטיפתם וברציחתם של שני חיילי צה"ל, אילן סעדון ואבי סספורטס. אפילו המקורות האיסלאמיים מציינים, שלוחמי הג'יהאד עלולים להיפגע ולמות במלחמתם למען האיסלאם.

לכאורה, חיסול אלמבחוח היה מושלם, שכן שלטונות דובאי לא הצליחו לתפוס את מי שגרם למותו. אלא שהחיסול הביך מאוד את שלטונות דובאי, שכן משמעות הפעולה היא שארגון מודיעין זר כלשהו הצליח - על-פי טענת משטרת דובאי - להחדיר לנסיכות חוליית חיסול בת 11 חברים, שעשתה בשטח הנסיכות כבתוך שלה, והסתלקה מבלי שאיש מאנשיה נתפס. את חיצי האשמה הראשונים שילחו אנשי חמאס בשלטונות דובאי על שלא עשו די כדי להגן אל אלמבחוח, ואולי אף שיתפו פעולה עם המחסלים, וכך הפך החיסול לבעיה פוליטית עבור הנסיכות.

משטרת דובאי הזדרזה לבצע חקירה נמרצת וחשפה את תצלומי הדרכונים המזויפים כביכול של כל חברי חוליית החיסול, בניסיון להוכיח כי שלטונותיה לא שיתפו פעולה עם המחסלים, שכן אילו עשו כן, לא היו זקוקים המחסלים לדרכונים מזויפים. כוונת שלטונות דובאי לנקות את עצמם מחשד זה מובנת, שכן הדבר האחרון שנסיכות זו זקוקה לו הוא סכסוך עם ארגון טרור, שבכוחו למרר את חיי תושביה, להבריח ממנה את שארית המשקיעים הזרים, ועל-רקע המשבר הכלכלי העובר כל דובאי - למוטט לגמרי את כלכלתה. אבל חמור יותר מסכסוך עם חמאס הוא סכסוך עם חבריו האירנים, שעמם היה קשור אלמבחוח, וכשהאירנים כועסים על מישהו כמו על אמיר דובאי, כדאי מאוד שהוא יוכיח, ומהר, שהוא לא אשם בכלום.

הטענה המיידית, האינסטינקטיבית, של דובאי היא, שישראל היא הנשכרת העיקרית מהחיסול, ושעל כן יש להפנות את חיצי האשמה לעברה. אלא שדובאי מכסה את עצמה גם בטענה נוספת, שהמחסלים קיבלו סיוע מפלשתינים, והם שלמעשה אשמים בחיסול. די היה בהעלאת האפשרות שפלשתינים היו מעורבים בפעולה, כדי שתיפתח תיבת פנדורה של האשמות בין דובאי וחמאס ובין חמאס ואש"ף. מפקד משטרת דובאי מסר שהמוסד הישראלי, החשוד העיקרי בעיניו, הפעיל "חפרפרת" - כלומר סוכן חסוי - ששמו נהרו מסעוד, במפקדת חמאס בסוריה, והוא שמסר למוסד את פרטי תנועותיו של אלמבחוח. מכאן, שחמאס אחראי לחיסול, כי לא גילה את הבוגד שפעל בתוך הנהגתו ומתוך שורותיה.

ארגון חמאס כמובן אינו מודה באשמה, ומגלגל אותה לפתחו של אש"ף, בטענה שה"חפרפרת" בעצם גויס על-ידי אש"ף ומסר למוסד הישראלי את המידע על אלמבחוח כדי לפגוע בחמאס. משמעות טענה זו של ראשי חמאס היא, שאש"ף והמוסד הישראלי הם שני צדדים של אותו מטבע, אויב משותף של חמאס, שנותר הנציג האותנטי היחיד של העם הפלשתיני, נוכח בגידתו של אש"ף בפלשתינים והיותו משתף פעולה של המוסד.

אלא שמשטרת דובאי גם חשפה כי אלמבחוח לא נקט את אמצעי הביטחון הראויים לאדם בדרגתו ובחשיבותו: מכל המעורבים בפרשה הוא היחיד שהשתמש בדרכון אותנטי, ושהזמין את כרטיסי הטיסה באינטרנט בשמו הגלוי, כך ששם זה הופיע ברשימת הנוסעים אשר לאנשים רבים, רבים מדי, יש גישה חופשית אליה. יתר על כן: הארגון שביצע את הפעולה לא יכול היה לסגור את פרטיה הסופיים לפני שאלמבחוח רכש את כרטיס הטיסה לדובאי. כלומר, ברור שאותו ארגון עקב - ואולי באופן שוטף - אחר הזמנות הכרטיסים שלו. והשאלה העולה מאליה היא: אחרי מי עוד עוקב אותו ארגון?

יתרה מזאת, אלמבחוח הסתובב ברחובות בגפו, ללא ליווי של שומרי ראש, והתגורר במלון ללא ידיעת השלטונות. הוא דיבר בטלפון רגיל עם משפחתו ואמר לאשתו באיזה מלון הוא שוהה בכל פעם שהוא בדובאי ומהו לוח הזמנים והתנועות שלו. אם מידע זה נכון, אזי אלמבחוח עבר על כללי הביטחון הבסיסיים ביותר, דבר שאינו אופייני למי שאמון על פעילות חשאית. מידע זה של משטרת דובאי חושף את חמאס כגוף שלא הסיק את המסקנות הנדרשות מחיסול עימאד מורנייה, קצין המבצעים של חיזבאללה, שגם הוא הסתובב בגפו ברחובות דמשק, ללא שומרי ראש וללא אבטחת שירותי הביטחון המקומיים. הגילוי של משטרת דובאי על זלזול חמאס באמצעי האבטחה של אלמבחוח מעלה מיד את האפשרות, שיש בחמאס מישהו שמעוניין היה לחסלו, על-רקע מאבקי כוח בראשות הארגון.

לא פלא שדוברים בחמאס יוצאים עתה מגדרם מרוב זעם: לא רק שחברם, מפקדם ונציגם מול אירן נרצח באופן מפתיע, אלא יש עתה בדובאי ובתקשורת מי שמעז להעלות את האפשרות שהם אשמים בחיסולו, הן על-ידי חפרפרת שפעלה בקרבם מבלי שגילו אותה, והן בהפקרת אלמבחוח והזנחת אבטחתו הפיזית ואבטחת התקשרויותיו ונסיעותיו. חשד ההזנחה חמור במיוחד נוכח העובדה שאלמבחוח הסתובב במקומות רבים, ובמשך תקופה ארוכה סיפק למחסליו הזדמנויות לא מעטות לחסלו. הזעם הביא את מנהיגי חמאס להתבטאות מהירה בתקשורת, ללא תכנון וללא תיאום, כשכל אחד מפריח לחלל התקשורתי הצהרות משלו, אשר הגבירו את מבוכתם של מנהיגי הארגון.

כדי להסיר מעצמם את חשד ההזנחה וכדי לוודא ש"החקירה" לא תמצא אותם אשמים, דרשו ראשי חמאס ממשטרת דובאי לשתפם בחקירה, אלא שנתקלו בחומה בצורה מצד שלטונות הנסיכות, השומרים לעצמם את האפשרות לפרסם מ"החקירה" ככל העולה על דעתם, מבלי לאפשר לחמאס להכחיש את "הממצאים". ברור שממשלת דובאי נקטה צעד זה כדי לדחוק את חמאס לעמדת התגוננות, ומתוך גישה נכונה ש"ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה". במיוחד זועמים ראשי חמאס על כך, שבחקירת האירוע שיתפה משטרת דובאי את המשטרות של מדינות המערב שדרכוניהן זויפו, אך לא את חמאס, שאיש שלה נרצח.

משטרת דובאי הצליחה "לחשוף" תוך ימים ספורים את חוליית החיסול באמצעות ניתוח סרטי מצלמות האבטחה המצויות בנמל התעופה, במלון ובסביבתו, ופרסמה את פרטי הדרכונים של החשודים בלוויית תצלומיהם. דרכונים אלה, שחלקם היו מזויפים, היו של מדינות שונות, וכמה מהן - בריטניה, אירלנד, צרפת וגרמניה - דרשו לאחר הפרסום הסברים מישראל על השימוש שעשה לכאורה המוסד בדרכוניהן, חלקם דרכונים דיפלומטיים. דרישה זו העלתה את חמתם של שלטונות דובאי, שכן מדינות מערביות אלה האשימו את ישראל רק בשימוש לרעה בדרכוניהן, מבלי שיעלו כל טענה נגד הפשע שביצעה ישראל בחיסול אלמבחוח ובפגיעה בריבונותה של דובאי. ואכן שום מדינה, לא ערבית ולא אחרת, לא גינתה באופן גלוי וחריף את הפשעים שביצעה לכאורה ישראל, ושקט זה מתפרש כעלבון צורב לממשלת דובאי, בראש ובראשונה מצד חברותיה הערביות.

החיסול העלה את המתח גם בזירה הפלשתינית, שכן ברור לכל שאם ישראל ביצעה אותו, אזי היא הצליחה להחדיר לשורות חמאס סוכן מקורב מאוד לצמרת. בכך הזכיר החיסול לכולם את הסיכולים הממוקדים של ראשי חמאס שביצעה ישראל בתוך השטחים, כשברור לכל שהללו בוצעו על-פי מידע מודיעיני מדויק ועדכני, שקיבלה ישראל מפלשתינים משתפי פעולה מתוך השטח. מכאן עולה השאלה, מיהו משתף הפעולה הפלשתיני של ישראל, מי שתל אותו, הפעיל אותו, שילם לו ולמען מי הוא חשב שהוא פועל. אלא שהרשות הפלשתינית, זו שמחמוד עבאס הוא היו"ר שלה ואלמבחוח הוא באופן רשמי אזרח שלה, אפילו לא פתחה בחקירה בדבר נסיבות מותו ומיהות המסייעים למחסליו. על-פי חמאס, הדבר מוכיח את מעורבותם של אבו-מאזן ושל "כנופיית רמאללה" ברצח "השהיד" אלמבחוח, ודי באמירה כזו כדי לפתוח חשבון נוסף של נקמת דם בין חמאס ואש"ף. מעניין שאצלנו יש עוד מי שסבור, כי חמאס ואש"ף יגיעו מתישהו בעתיד להסכם, שיחבר מחדש את שתי הישויות הפלשתיניות...





מה עושים המשקפיים על הבחור הבריטי?

בפרשת חיסול אלמבחוח יש כמה נקודות פתוחות, שקשה להסבירן:

א. משטרת דובאי חשפה מספר סרטים ממצלמות אבטחה בנמל התעופה ובתוך המלון שבו נרצח אלמבחוח, אשר מציגים כמה אנשים שהסתובבו בשני המקומות, אך אין בהם הוכחה למעורבותם במותו. אילו חשפה משטרת דובאי סרט המתעד את רגע כניסתם למלון, היה בכך כדי לחזק במעט את הטענה שהם היו מעורבים בחיסול. אולם היעדרו של סרט כזה מעלה תהיות, שמא גם בין הסרטים האחרים אין קשר מחויב.

ב. התנהלותה של משטרת דובאי מעלה את האפשרות שגורם פוליטי - אולי מצרים, סעודיה, ישראל או ארה"ב - שם לו למטרה להביך את כל מי שמשתף פעולה עם האירנים, ובעיקר את חמאס. עצם חשיפת הפעילות החשאית של אלמבחוח מול אירן אמורה להביך את חמאס בפני מדינות אלה, ואם חמאס תואשם בהזנחת הבכיר שלה - אשמתה תהיה כפולה ומכופלת.

ג. באחת מהודעותיה הרשמיות מסרה משטרת דובאי, שדלת חדרו של אלמבחוח הייתה סגורה בשרשרת מנעול, וכידוע, בשרשרת נעילה ניתן לסגור דלת רק מפנים החדר. אם הודעה זו נכונה, כיצד יצאו המחסלים מהחדר תוך סגירת השרשרת מבפנים? האם אלמבחוח התאבד, או שמא המחסלים הסתלקו מהחלון? אפשרויות אלה כלל לא הוזכרו.

ד. יום אחרי חיסול אלמבחוח פרסמה סוכנות הידיעות הפלשתינית "מען" הודעת אבל בשם גדודי עז א-דין אל-קסאם על "המנהיג הגולה מחמוד אלמבחוח, אשר נפטר בבית חולים באיחוד האמירויות ביום רביעי 19 בינואר כתוצאה ממחלת סרטן סופנית". האם זהו ניסיון של חמאס לחפות על משהו?

ה. באחד התצלומים שפרסמה משטרת דובאי מופיע דרכון בריטי, ובו תצלום של גבר בעל משקפיים. כיוון שבריטניה מקפידה הקפדה יתרה, שבתצלומי הדרכונים יופיעו המצולמים ללא משקפיים, האם אפשר שמזייף הדרכון אינו מכיר את הנוהל הבריטי? איך תצלום "ממושקף" זה לא עורר תהייה אצל אנשי ביקורת הגבולות בדובאי האמורים להכיר את הנוהל? האם התעלמותם מפרט בולט זה אינה משום סימן לשיתוף פעולה אפשרי בין דובאי ובין חוליית החיסול?

ו. בתקשורת עולות טענות, שחלק מהדרכונים שהציגו החשודים בהשתייכות לחוליית החיסול נושאים שמות אנשים אמיתיים - אנשים נורמטיביים, שאינם עוסקים בדרך כלל בחיסול אנשים אחרים, ושזהותם "נגנבה". התקשורת הערבית אינה "קונה" בקלות את הסיפור הזה, ועלו בה טענות, כי האנשים הללו שפרטיהם מופיעים בדרכונים הם הם המחסלים של מבחוח. וההוכחה לכך? הם מתגוררים בישראל. כלומר, בתקשורת הערבית יש מי שמאמין כי ישראלי שנוסע בעולם לחסל אנשים מצטייד לשם כך בדרכונו האמיתי הנושא את שמו ואת זהותו...

עטואן ותאוריית הקונספירציה

בעקבות פרשת אלמבחוח, מזכיר לקוראיו עורך העיתון הלונדוני "אלקודס אלערבי", עבד אלבארי עטואן, ימים טובים יותר: בשנת 1987 איבד נציג המוסד בגרמניה קבוצת דרכונים בריטיים ריקים, וחקירה שהובילה לישראל הוכיחה לבריטים, כי המוסד עשה שימוש בדרכונים בריטיים מקוריים - מעשה חמור שאותו קשה מאוד לחשוף. ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט ת'אצ'ר, סילקה בתגובה את כל 13 ה"דיפלומטים" הישראלים בשלוחת המוסד בלונדון, וזאת למרות שלא רצחו איש. מבחינתה של לונדון, עצם השימוש שעשתה לכאורה ישראל באותם דרכונים די בו כדי לנקוט נגדה צעד חמור כזה. ואילו כיום, לאחר פשע חיסול אלמבחוח, תוך שימוש חוזר בדרכונים בריטיים, הסתפקה ממשלת גורדון בראון בנזיפה בלבד בשגריר ישראל על "השימוש החריג" בדרכונים. זו - על-פי עבד אלבארי עטואן - הוכחה לכך שכל הסיפור עם השגריר הוא הצגה, וכי בעצם בריטניה שיתפה פעולה עם ישראל בחיסול אלמבחוח... ה"הוכחה" שמדינות המערב משתפות פעולה עם ישראל במלחמתה נגד חמאס היא ניסיון החיסול של ח'אלד משעל ברבת-עמון באמצעות רעל ב-1997, אשר אחד ממבצעיו הישראלים נשא דרכון קנדי. כתגובה לכך, לא רק שקנדה לא נזפה בישראל, אלא אף העמיקה את יחסיה עם "הישות הציונית". אולם עטואן מתעלם מכך שאיש מוסד אחר באותה פעולה היה מצויד בדרכון של ניו-זילנד, וזו ניתקה את יחסיה עם ישראל לכמה שנים עקב כך. אולי הוא עושה זאת, משום שעובדה זו אינה משתלבת עם תאוריית הקונספירציה שלו.

במאמר מערכת בעיתונו (היוצא לאור ללא פרסומות - הייתכן ששליט ערבי כלשהו מממן אותו?) קובע עטואן, כי ישראל גרועה יותר מארגון אלקאעדה: בעוד שישראל היא חברה באו"ם אשר קיבלה על עצמה את אמנתו, ובכל זאת מבצעת פעולות טרור, אלקאעדה מעולם לא קיבל על עצמו את מגבלות המשפחה הבינלאומית ואת חוקיה. מדברים אלה של עטואן, הכותב מלונדון, בירתה של בריטניה קורבן הטרור של אלקעדה, משתמע אפוא, כי לארגון אלקאעדה מותר לבצע את פעולותיו.

בלהט האשמותיו של עטואן בישראל, כי היא היחידה במזרח התיכון המבצעת פשעים כמו זיוף דרכונים וחיסול אנשים, וכי היא "האב והאם של הטרור העולמי", הוא "שוכח" את פשעי אלמבחוח, שרצח שני חיילים ישראלים והבריח נשק מאירן, למרות איסור מפורש שהטילה מועצת הביטחון על אירן לייצא נשק ותחמושת.

עטואן, המאשים באופן מפורש את ארגוני הביטחון של הרשות בשיתוף פעולה עם הישות הציונית, בבגידה בעם הפלשתיני ובהסגרת לוחמיו למחסלי המוסד, כותב בסיום דבריו את הפנינים הבאות (הערותי בסוגריים): "מדינות המערב מתכוננות עתה להטיל סנקציות כלכליות על אירן, למרות שהיא לא ביצעה אפילו פעולת טרור אחת ואף לא תמכה בה (הוא "שכח" את מעורבותה של אירן בטרור הטילים של חיזבאללה בלבנון, בהברחת הנשק לעירק, בפיצוץ שגרירות ישראל ובית הקהילה היהודית בארגנטינה, בחיסול מתנגדי שלטון האייתוללות בגרמניה ובפעולות טרור במקומות רבים אחרים), כמו שהטילו מצור דורסני על לוב ("שכח" את לוקרבי ואת פיצוץ המטוסים של "פאן אם" ושל "אייר פראנס"), צרו על עירק 13 שנה (כמה מאות אלפי שיעים עירקים רצח סדאם?), וכללו את חמאס ברשימת "הטרור" (מרכאות במקור) למרות שתנועה זו לא ביצעה אפילו פעולה צבאית אחת מחוץ לשטחים הכבושים (פיצוץ אוטובוסים הומי אדם בתל אביב, בחיפה ובירושלים אינו נחשב בעיני עטואן טרור, כי כל ישראל היא בבחינת שטחים כבושים) - אז מדוע אין אנו עדים לשום מצור על "ישראל" (מרכאות במקור)? מדוע אין מוטלות עליה סנקציות כלכליות, למרות שהיא מבצעת פעולות טרור יומם ולילה ותוקפת בקביעות מדינות שלוות? מתי נראה את סופה של הצביעות הבוטה הזו?"

עבד אלבארי עטואן נחשב אחד העיתונאים הבולטים בעולם הערבי. איך אמר פעם אחד העיתונאים הבולטים במצרים? "התקשורת הערבית, למרות שהיא סובלת עדיין ממחלות הילדות, כבר נגועה במחלות גריאטריות".

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  26/02/2010   |   עודכן:  26/02/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין פרשה למגילה
26/02/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
סיור מודרך לשופט. סיוע משפטי לעו"ד. חומה בצורה בירושלים. ילד טוב רחביה. המינויים של שר החינוך. טרמינולוגיה ירוקה. ועוד
26/02/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בשנת 1953 יצאה לאקרנים קומדיה רומנטית איטלקית בשם Pane Amore e Fantasia, שהכותרת בעברית הייתה "לחם אהבה ושעשועים". הסרט בוים על-ידי במאי ידוע בשעתו, לואיג'י קומֶנסיני. ככבו בו ויטוריו דה סיקה וג'ינה לולובריג'ידה. לי די היה שדה - סיקה שיחק בו מכיוון ששחקן זה, בכל מופע שלו הצחיק אותי. היה בה משהו קומי מאוד, כמו צ'רלי צ'פלין. לנו היה אחד כזה, מאיר מרגלית מתיאטרון "האוהל", בשעתו, אשר גם כאשר הוא לא שיחק את "החייל האמיץ שווייק", ורק עלה לבמה, הקהל צחק. בסרט, דה סיקה מופיע כמרשל מזדקן של הקרביניירי, הלא הם המשטרה של איטליה, והוא מת לשאת לאישה את ג'ינה לולובריג'ידה שחקנית גדולה שגם היא יודעת את מלאכת הקומדיה. אלא מה? היא מאוהבת דווקא בפָקוד הביישן שלו. מכאן מתחילה תהפוכה קומית ורומנטית שגורמת לצופים לצחוק ולבכות, כמו בימים אלה בהצגת "תעלוליי סקאפן" של מולייר, בביצוע תיאטרון החאן הירושלמי.
26/02/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
רבותי ההיסטוריה חוזרת. לפני שלושים שנה עמד בראש ממשלת ישראל איש חזק אבל חלש, מנחם בגין, ולצידו בכיר לוחמי ישראל, משה דיין. ביחד נכנעו שני החזקים לנשיא האמריקני החלש והכושל ביותר במאה העשרים, נשיא שנכנע לאיסלאם היסודני ומסר לו את מפתחות המזרח התיכון, ג'ימי קארטר. לימים התברר כי הנשיא קארטר איננו אלא עושה דברם של מלכי סעודיה, והוכיח עצמו כאנטישמי לא קטן הממחזר את העלילות האנטישמיות בשחזורן האיסלאמי. את מחיר ה"שלום" עם מצרים אנו ממשיכים לשלם באובדן שדות הנפט, בפלישה מסיבית של "פליטים", בהפגזה בלתי-פוסקת שמפעילים שלוחיה של מצרים בעזה, ובמתקפה האנטישמית-מוסלמית-דיפלומטית-תקשורתית שמצרים וסעודיה מתפעלות ללא הרף.
26/02/2010  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בשבוע שעבר קראנו בפרשת השבוע תְּרוּמָה אודות ציווי הקב"ה לבנות לו משכן, וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ; בפרשה יש הנחיות מפורטות לבניית המשכן וכליו; הארון, המנורה, השולחן והמזבח. והתכלית היא - וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. פרשת השבוע שלנו, פרשת וְאַתָּה תְּצַוֶּה, היא המשך ישיר לפרשת תְּרוּמָה. מבחינה סגנונית זה מתבטא בכך שפסוק הכותרת הכי מצוי בתורה, [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כתוב בתחילת פרשת תרומה ומשם ואילך הקב"ה מדבר אל משה בגוף ראשון יחיד עד סוף פרשת תצווה. ומבחינה תוכנית, בפרשת תצווה ממשיך הקב"ה לתת למשה הוראות בעניין המשכן והעבודה בו. לפי זה לכאורה, הן יכלו להיקרא כפרשה אחת באותה שבת, אולם העובדה היא שמדובר בשתי פרשות וזה אומר שיש איזו התפתחות, איזו עליה בקודש מפרשת תרומה לפרשת תצווה.
26/02/2010  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חיסול אל-מבחוח    / 
האינטליגנט המדומה  /  עמוס גורן
הפירמידה העקומה  /  יוסף אורן
שבוע האפרטהייד הערבי - יהיה או לא יהיה  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il