בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
עזרו לילדיכם לצלוח את ימי הזיכרון "בשלום"
|
לעיתים מתקבל הרושם כי אם נחסוך לילדים מהחוויות אותן אנחנו עברנו, אולי הם יסבלו פחות ● אין הכוונה לעורר סבל ● הכוונה ליצור מעורבות, ליצור דיאלוג מתווך שנותן משמעות ומחזק נוכחות
|
להיות שם עבור הילדים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הימים שלאחר חג הפסח הינם שרשרת של ימי זכרון ברמה האישית והלאומית. יום השואה ולאחריו יום הזיכרון לחללי כל מערכות ישראל ופעולות האיבה, הינם רצף של ימים נוגעים ומטלטלים שעוברים על כולנו בנגיעות אישיות מורכבות ועמוקות. שאלות רבות נשאלות באשר לאופן בו ניתן לשתף ילדים ובעיקר את הצעירים שביניהם במשמעות ימי הזכרון ובעיקר במשמעות האווירה הקודרת הנלווית להם. השאלות נשאלות בעיקרן מרצונם של ההורים לשתף את הילדים מחד, אך גם כדי לגונן עליהם מאידך. שאלות שמקורן ברצון ההורי להיות נוכחים, לתת משמעות ולדעת מהי הדרך הנכונה לעסוק בסוגיות מורכבות אלו. כמעט כל בית בישראל מגיע לימים אלו מתוך מפגש אישי עם השואה, עם השכול ועם האופן שבו נהוג ומקובל לעסוק בנושאים מורכבים אלו. הורים רבים רוצים לעשות. חלקם רוצים לנהוג כפי שהתרגלו וחלקם רוצים לעשות אחרת. אולי לגעת, אולי לא לגעת, אולי לחסוך ואולי פשוט לדלג. בכל מקרה, נשאלת השאלה איך באה האחריות ההורית לידי ביטוי? איך נוגעים בימים ובנושאים רגישים אלו באופן אפשרי, רלוונטי ותואם גיל ויכולת? סוגיה זו, כמו רבות אחרות בהקשר של הורים וילדים, מחזירה לקדמת הדיון מילים מרכזיות כמו: מודעות הורית, בחירה, אחריות הורית, נוכחות הורית ותיווך הורי. - מודעות הורית לימים אלו שבאים אחרי חופשת הפסח - לחומרים שילמדו בגנים, לתוכניות שישודרו בטלוויזיה ובאמצעי התקשורת השונים ולתכנים איתם יפגשו הילדים ונפגש כולנו;
- בחירה הורית לאופן בו רוצים הורים להיפגש עם ימי הזכרון ולאופן בו ירצו להפגיש ולהנציח ימים אלו עבור ילדיהם. לדבר על התכנים, לצפות יחד בסרט, להשתתף יחד בטקסים, לדבר על משמעות הצפירות ועל משמעות הסמלים;
- אחריות הורית לאופן בו רוצים לגעת בתכנים. לגילאי הילדים ולמסוגלות בכל גיל. אחריות הורית לאופן בו הדברים מובאים ולהימצאות ההורית עבור הילדים: השואלים, המגיבים, המדברים, השותקים וכל האחרים;
- נוכחות הורית - להיות שם עבור הילדים כמביאי התכנים, כשותפים לתכנים שעולים במשפחות, במוסדות החינוך ובאמצעי התקשורת. להיות שם באופן אקטיבי, מיידע ומעדכן ומספר אך גם באופן רגיש לתגובות ולחוויות הגלויות והסמויות שעולות בהתאם;
- תיווך הורי - להיות שם במקום של המבוגר האחראי ששומע ורואה דברים עם הילדים, שותף איתם בחוויות, עונה על שאלות, יוזם שיחות ומפגשים בנושא ונותן לימים אלו משמעות מכוונת. תיווך הורי במובן הנוכח ולא מתעלם ולא מדלג.
מובן שהתפקיד ההורי מקבל גוונים ואופנים שונים על-פי גילאי הילדים, אך מקומו ונוכחותו חשובים לאורך הדרך כולה. לעיתים מתקבל הרושם כי אם נחסוך לילדים מהחוויות אותם אנחנו עברנו, אולי הם יסבלו פחות. אין הכוונה לעורר סבל. הכוונה ליצור מעורבות. ליצור דיאלוג מתווך שנותן משמעות ומחזק נוכחות. ולסיכום גם ימים מורכבים אלו שיש בהם זכרון וכאב ונגיעה אישית, משפחתית וחברתית בסוגיות קשות ומורכבות, יכולים להפוך הזדמנות חשובה לתקשורת מיטיבה בין הורים לבין ילדים. גם ילד צעיר יכול ללמד תכנים מורכבים על-פי גילי ורמתו, אך חשוב שיהיה לצידו ההורה המכיל והמתווך וגם נער מתבגר שלכאורה יכול לעשות את המפגש עם ימים אלו באמצעות בית הספר ובאמצעות חבריו, זקוק להורים בעלי נגישות ויכולת נוכחת.
|
|
מחברת המאמר הינה ראש תחום הורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים
|
|
תאריך:
|
14/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
14/04/2010
|
|
צאלה מיינרט
|
עזרו לילדיכם לצלוח את ימי הזיכרון "בשלום"
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
frt 5
|
14/04/10 13:48
|
|
"מעצר של עיתונאי בגין קבלת מסמכים מידי מקור, במסגרת עבודתו, עלול להלך אימים על העיתונות בישראל, לפגוע בכלי חשוב בעבודת הכתב, ולפגוע קשות בתדמיתה של ישראל כמדינה אשר חופש הביטוי והעיתונות הוא נר לרגליה" (השופטת בדימוס דליה דורנר, 'הארץ' 12.4.2010).
|
|
|
בכניסה לעיר חלם היה בור גדול בכביש / ובעלי עגלות שהיו נוסעים בלילה היו נופלים לתוכו, ממש עסק ביש / כי בלילה קשה לראות וקשה להרגיש / ואז, כתוצאה מהנפילה / העגלה הייתה קופצת לה / והנוסעים היו נחבטים בחוזקה ברצפה / ונזרקים על הארץ כמו קליפה / ועד שהיו מביאים אותם אל בית החולים / חלקם היו הופכים לצמח, וחלקם לחללים//.
|
|
|
בתביעות נגד גופים ציבוריים יש בענישה משום עיוות, שהאחראים אינם נענשים, והנענשים אינם האחראים.
|
|
|
מיד לאחר פרסום הפרשה הביטחונית החמורה של גניבת 2,000 מסמכים סודיים של צה"ל, על-ידי החיילת-לשעבר ענת קם, מסירתם לעיתונאי אורי בלאו, שפרסם חלק מהם בהארץ וברח ללונדון עם המסמכים, התגייסה חבורת ה"סניגורים" הקבועה של עיתונאים ומשפטנים מ"מחנה השלום", להגנה על שני העבריינים, הצפויים למשפט ולענישה בהתאם לחוק. מנגנון התעמולה של השמאל הפציפיסטי, יצא מיד לפעולה למען החשודים ונגד השב"כ.
|
|
|
יש לחשוף את בני הדור הצעיר למראות הזוועה של השואה, על-מנת שלא רק ידעו על השואה מידע היסטורי יבש, אלא גם יבינו ויחושו את העוצמה ואת השפלות, את חוויית העבר הקשה מנשוא, ואת האחריות שיש לקחת בהווה כדי למגר כל סיכוי וכל סיכון להתקיימותה של עוד שואה.
|
|
|
|