|   15:07:40
  קובי דנה  
רכז אוני' חיפה תנועת אם תרצו
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
שר החינוך גדעון סער מעביר שיעור באזרחות בתיכון על"ה בלוד [צילום: ששון תירם]

חינוך טוב? שנה טובה!

ללא תוכנית לימודים ראויה שתחנך לערכי הרוח והמורשת של עמנו במקביל לחינוך מקצועות הטכנולוגיה והמדעים, לא נוכל לפתח ולטפח חברה בריאה וחזקה אשר תתמודד עם האתגרים הקשים העומדים בפניה מבפנים ומחוץ
13/09/2010  |   קובי דנה   |   מאמרים   |   אם תרצו   |   תגובות
"החינוך הוא הדרך.
האדם - הוא המטרה"
[א.ד. גורדון]

"הנוער בימינו
יעצב דמות האדם בישראל -
על-ידי חיי מופת"
[דוד בן-גוריון]

הימים ימי תשרי, השנה שנת תשע"א. בעודנו בתחילת העשור השני של האלף השלישי אנו מדפדפים בין דפי העיתונים של החג ורואים פרשות שחיתות, עבריינות, חינוך ההולך מדחי אל דחי, ראש ממשלה לשעבר, המושחת הלאומי של ימינו - אהוד אולמרט, המככב מעל גיליון החג של אחד העיתונים הראשיים ובו עושה יחסי ציבור לספרו החדש העומד לצאת בקרוב, והתהייה העולה בראשנו - האם לא מצאו עורכי אותו עיתון משהו טוב יותר לשים לנו בעמוד השער של גיליון החג מאשר את דמותו המייצגת אובדן ערכים ודוגמה שלילית?

אך לא רק דברים פסימיים היו בעמודי העיתונים של פתיחת השנה החדשה, היו גם דברים חיוביים, על צעירים חלוצים המתיישבים בנגב, על טירוני הנח"ל שסיימו את מסע הכומתה בהתלהבות אידיאליסטית המזכירה נשכחות, וגם רוח אופטימיסטית-משהו של חוואי שהפך מכבר לסמל תקשורתי מאז אותו אירוע של 2007, הלא הוא שי דרומי.

אז כן, היו דברים חיוביים ולא כל-כך חיוביים, בלשון המעטה, בשנה החולפת. אך שאלה אחת מטרידה רבים מאיתנו לא רק השנה, אלא כבר מספר שנים, והיא השאלה לאן פניה של החברה הישראלית?

היו זמנים

הישראלי המצוי של ימינו אוהב את הארץ, אבל הוא מקטר בלי סוף על המדינה. יש לו סיבה לקטר אבל גם צריך הוא לשאול עצמו מה הוא עשה כדי שהמצב יהיה טוב יותר, או יותר נכון, מה הוא לא עשה שגרם למצב להיות כזה

בכל שדות חיינו קיימת ההרגשה הכבדה כי איננו מה שהיינו. ישנה תחושה מרה של פסימיזם גובר מהצורה שבה אנו נראים ונשמעים, מהתנהגותנו, מערכינו ומסדר העדיפויות שלנו.

"בארץ-ישראל קם העם היהודי, בו התעצבה דמותו הרוחנית והמדינית..." נכתב במגילת העצמאות. בארץ ישראל הצליחו דורות לפנינו לבנות וליצור רוח יהודית חדשה, ליצור חיים יהודים חדשים. וכל זה התחיל רק לפני קצת יותר ממאה שנה. כלום במונחים היסטוריים. והיום כבר הכל נראה לנו כמובן מאליו...

דורות שנולדו לפני מאות שנים לא דמיינו בחלומותיהם הטובים ביותר את תקומת ישראל בזמן כה קצר בארצו. הם שאפו לכך, אך אלו היו תקוות מהולות באשליות, כיוון שהם לא עשו דבר מלבד לקוות. אך הגיע דור שהחליט שדי לתקוות שווא, עת לפעול. אלו היו ראשוני הציונים שעלו ארצה בעלייה הראשונה מטעמים אידיאליסטיים לאומיים, בדמיונם היו דמויות מן התנ"ך ובכל מאודם ניסו להידמות לבני ישראל ההם, הנוסטלגיים.

כך התחילה לה אבולוציה לאומית יהודית בעת החדשה - כך התעוררה הציונות מתהומות הנפש של היהודי הגלותי שמאס בחיים המחפירים של הגולה, חיים של חוסר כבוד לאומי ואישי, מרירות אין קץ והמתנה נטולת מעשים אל הגאולה הצפויה להגיע כל רגע.


הישראלי המצוי של ימינו אוהב את הארץ, אבל הוא מקטר בלי סוף על המדינה. יש לו סיבה לקטר אבל גם צריך הוא לשאול עצמו מה הוא עשה כדי שהמצב יהיה טוב יותר, או יותר נכון, מה הוא לא עשה שגרם למצב להיות כזה.

נסו להסביר היום לילד ישראלי מצוי מהי אהבת הארץ, מהי אותה תשוקה רגשית לאדמת האבות, הרי שזו משימה כמעט בלתי אפשרית. המציאות היומיומית היא סיפור אחר לגמרי מאותם סיפורי ההיסטוריה המופלאים של עמנו. בטווח השנים שחלפו, החברה הישראלית שינתה פניה. קשה להסביר לילדינו את משמעות קיומם כיהודים כאן. הם חיים בעולם אחר, באטמוספרה אחרת. גם היום יש דברים נפלאים, אנשים נפלאים, אך את הפנים היפות של הארץ הם לא רואים ביומיום שלהם, אלא דווקא את הפנים האחרות, הפחות סימפטיות. האפשר להאשים אותם שהם חולמים על מקום אחר מאשר על אותה ארץ-ישראל? וזה מוביל אותנו לעיקר.

המוצא - חינוך ראוי

בחינוך יש שתי נקודות מרכזיות שעלינו להעביר:

  • חינוך הילד להיות לאדם הראוי לחיות בחברה אנושית.
  • חינוך יהודי: בנקודה זו יש את החינוך למסורת היהודית ולזהות היהודית הלאומית.

שתי אלו חשובות באותה המידה ובשתיהן לרוב אנו לא מצליחים, אם נהיה עדינים...

בבתי הספר של ימינו תופסים מקצועות הרוח והמורשת חלק קטן ביותר במערכת השעות של התלמידים. אם רוצים אנו שהמדינה תמשיך להתפתח בהתמדה ותעמוד בסטנדרטים הטכנולוגיים הבינלאומיים - שהרי לנו זה חשוב ביותר - עלינו להשקיע בחינוך מקצועות המדעים. אך לעיתים נדמה ששכחנו כי מקצועות הרוח והמורשת חשובים לא פחות ממקצעות הטכנולוגיה והמדעים. פיתוח טכנולוגי הוא עניין חשוב ביותר, אך באותה מידה, עם ללא רוח ומורשת - הוא עם חלש אשר לא יצליח לעמוד בפני האתגר הפשוט ביותר.

מערכת השעות בבתי הספר חייבת לכלול את מקצעות הרוח והמורשת באותה מתכונת שתופסים מקום מקצועות הטכנולוגיה והמדעים. יש ללמד מגיל הגן את ילדינו את מקצועות הרוח והמורשת וליצור מתכונת לימודים מתמדת אשר תחל בגיל הגן ועד י"ב ותכלול בתוכה את לימודי התנ"ך וההיסטוריה של עמנו באופן רחב ומעמיק יותר. לימוד דברי ימינו הוא דבר שלא ניתן ללמוד ביעף ומצריך לימוד מעמיק ואינטנסיבי לאורך שנים. התהליכים השונים שעברו על עמנו, הטרגדיות, הגבורות, הערכים האנושיים והלאומיים של עם ישראל מצריכים יותר משעה-שעתיים בשבוע.

אינני טוען כי יש להזניח את מקצעות המדעים והטכנולוגיה אלא ללמד במידה שווה את תחומי הרוח והמורשת. אני מודע לכך כי המלאכה היא קשה ובניית תוכנית לימודים ראויה דורשת התעמקות ומבחן מעמיקים. כל שברצוני לומר הוא, כי ללא תוכנית לימודים ראויה שתחנך לערכי הרוח והמורשת של עמנו במקביל לחינוך מקצועות הטכנולוגיה והמדעים, לא נוכל לפתח ולטפח חברה בריאה וחזקה אשר תתמודד עם האתגרים הקשים העומדים בפניה מבפנים ומחוץ, והמצב החברתי ימשיך להידרדר כפי שרואים אנו היום.

חינוך טוב לשנה טובה

אם רוצים אנו באמת בשנה טובה, אם רוצים אנו בעתיד טוב יותר, עלינו להשקיע בחינוך, כי ללא זה יכולים אנו להמשיך ולקוות, אך תהא זו אשליה לא פחות מאשר אותה אשליית היהודי הגלותי אשר אמר 'לשנה הבאה בירושלים' והמשיך לשבת על כיסאו בבית הכנסת בגולה מבלי לנקוף אצבע למען מימוש המילים הללו שחזר ואמר פעם אחר פעם.

על-כן, נאחל לחינוך טוב כדי שתהא שנה טובה.

מקום ראשון במשבר השנה - החינוך

את מדינת ישראל הקימו אנשי חינוך לא פחות מאשר המצביאים והמנהיגים בשטח. למשל, ללא הצבת התשתית החינוכית לילדים שנולדו בשנות העשרים של המאה הקודמת לא היה לפלמ"ח את אותו "דור מייסדים" שהקים את המדינה

בימים האחרונים פורסם דוח ה-OECD, ארגון המדינות המפותחות, בו נבחנו מערכות החינוך של מדינות המערב. ישראל ניצבת במקום גרוע ביותר, ואיש לא מופתע. אנו מזלזלים בחינוך ומתרכזים בזוטות. החינוך הוא האמצעי החשוב ביותר לעיצוב אנשים בעלי תודעה וזהות לאומית ולא רק, אלא גם ליצור אנשים ראויים, השווים את הקורבן הגדול שאנו מקריבים למען נוכל לחיות חופשיים בארצנו.

אנו מוותרים על המשאב הכה חשוב הזה למען מטרות שוליות במקום להשקיע בו. את מדינת ישראל הקימו אנשי חינוך לא פחות מאשר המצביאים והמנהיגים בשטח. למשל, ללא הצבת התשתית החינוכית לילדים שנולדו בשנות העשרים של המאה הקודמת לא היה לפלמ"ח את אותו "דור מייסדים" שהקים את המדינה.

בן-גוריון כתב: "מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים...". ללא הרוח הלאומית, התודעה והזהות אנו לא שווים כלום ולא משנה מה יהיה גודל צבאנו וכוחנו. בני-עם שאינם יודעים מי הם ומאיפה באו ומהי הווייתם - לא ישרדו את תלאות ההיסטוריה. העם היהודי עבר תלאות אינסוף. רק הדבקות באמונה ובזהות היהודית היא ששימרה את העם העתיק הזה ושמרה על זהותו מפני סכנת השמד וההתבוללות בעמים אחרים. והיום, במיוחד היום, אנו עוד זקוקים לחנך על-פי ערכי המורשת באופן שישמר את דברי הימים של עמנו וישמר את הזהות היהודית הלאומית. אין זה מגיע סתם פתאום אלא רק על-ידי חינוך מתמיד ושיטתי מגיל צעיר.


אחת הבעיות המרכזיות בחינוך היא שאנו לא נותנים את הדגש על יכולותיו האישיות של הילד. כך אנו גדלים במערכת חינוך שבכל כיתת לימוד ישנם מעל שלושים ילדים ואף מעבר לכך. בצורה כזו לא ניתן להגיע לכל ילד וילד, ולכן רבים נאלצים להתאים את עצמם לקריטריונים קולקטיביים מאשר ליכולות בהן התברכו. בנוסף, צורת הלימוד שלנו מסתכמת בציון המופיע בתעודת הסיום. לא מנסים לעורר חשיבה עצמאית אצל הילדים מגיל צעיר, אלא כופים עליהם מסגרת חוקים מוגדרים וסגנון לימוד אחד, והילדים פועלים כמו רובוטים. באים לשיעור, רושמים חומר, לומדים למבחן, נבחנים ומקבלים ציון ועל-פיו הם נשפטים. בצורה זו נופלים ילדים רבים "בין הכיסאות" ולא מנצלים לאחר מכן, בתור בוגרים, את יכולותיהם האמיתיות כיוון שלעיתים אינם מכירים בהן כלל.

בעצם ניתן לסכם כי הבעיה בחינוך היא בשני רבדים: מה מלמדים ואיך מלמדים. כיוון שגם התוכן חשוב אך לא פחות חשובה צורת הלימוד.

אין זה סוד שאנו נמצאים במשבר עמוק. הציונות נמצאת במשבר עמוק. הלאומיות היהודית היא הבסיס, עמוד האש אשר מחזיק אותנו במולדתנו. אובדן הערך הכה-הכרחי הזה יגרום עם חלוף השנים לאובדן הייעוד והחזון העתיק של עמנו ובכך נאבד, לא בראשונה, את שליטתנו על ארצנו וגלות נוספת עלולה לבקוע ממשבר זה לכשיגיע לשיאו. אם לא נדע להבחין ולטפל בשורש הבעיה, שהיא החינוך, נאבד את דרכנו ועם זאת את אחיזתנו על מולדתנו, ובכך יהיה סוף למפעל הציוני ולתקומת עמנו. וכל אלה תהליכים המתרחשים כבר בימינו.

הכותב הוא רכז תנועת 'אם תרצו' באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  13/09/2010   |   עודכן:  13/09/2010
קובי דנה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חינוך טוב? שנה טובה!
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החינוך יקודם
13/09/10 20:55
2
צייקן
14/09/10 09:00
3
במומו פוסל
15/09/10 12:01
פורום: אם תרצו כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה מילים על נס
13/09/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אין כימי החג מתאימים לשהות בחיקם של הכתובים. בחג מצאתי עצמי נובר בכתובים לבחון את יחסה של ההלכה אל הנוכרי. דברי ההלכה המצויים במקורות ישראל אינם מייצגים עמדה אחת ואחידה ביחס אל הנוכרי. בתפיסת העולם היהודית ישנם שני יסודות מרכזיים:
13/09/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הסכם המסגרת על הסדר הקבע שאליו ינסו להגיע ישראל והרשות הפלשתינית, אם יצליחו להתגבר על משבר המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות שצפוי בסוף החודש, איננו אמור להביא להקמתה של המדינה הפלשתינית העצמאית בקרוב.
13/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הנשיא אובמה לוחץ על ישראל להמשיך את הקפאת הבנייה ביו"ש. כאן המקום לקבוע: כל מי שטוען שראש ממשלת ישראל אינו יכול לעמוד בפני לחץ של נשיא אמריקני - ולכן עליו להתחייב לוויתורים סוחפים - טועה באופן דרמטי, או מטעה באופן שערורייתי ואולי אף מנסה לתרץ אי-עמידה בלחצים.
13/09/2010  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בכל שנה, כשמתחילים להריח את סיומו של הקיץ המעיק וכמו על-פי רפלקס קולקטיבי מתחילה התנפלות על שר הפנים התורן; הרשע התורן השתא הוא כמובן אליהו ישי.
12/09/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il